sp
door spinner47 May 15, 2017 om 12:36
Geldzaken & recht

Erfenis van oom en onder bewind staan

ik heb een erfenis van mijn oom gekregen
maar sta ook onder bewindvoering en schuldhulp verlening heb ik recht
op deze erfenis of moet ik alles inleveren

9923 10 Rapporteer

lovebird
door lovebird - May 15, 2017 om 12:49
36 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u het nu beschrijft bent u de erfenis kwijt.

tijger1
door tijger1 May 15, 2017 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij is de erfenis niet kwijt, maar (deels) zijn schulden.

fa
door familyman - May 15, 2017 om 12:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft schulden, dat is duidelijk. Dus komt er geld vrij voor u, in dit geval erfenis, dan gaat dat eerst naar uw schulden. Wat er over is, dàt ontvangt u (lees uw bewindvoerder) na aftrek van de erfbelasting in eerste aanzet. Dan komt u wel meteen uit de schuldhulpverlening, maar omdat u onder bewind staat, zult u niet de beschikking hebben over de eventuele rest. Uw bewindvoerder bepaald wat en of u krijgt wat er beschikbaar is. U zult niet voor niets onder bewind staan. Als er niets over is, jammer voor u, maar gunstig voor uw schuldeisers.

tijger1
door tijger1 - May 15, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan hoe groot uw schuld is en hoe groot de erfenis. Als de erfenis groter is dan uw schuld, houdt u nog wat over. Is de erfenis kleiner,dan hebt u  alleen minder schuld.

Houdt u er wel rekening mee dat u erfbelasting moet betalen?

johanv1100
door johanv1100 - May 15, 2017 om 12:58
63 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk heb je recht op de erfenis.Wat is prettig voor jou  te weten dat hier een gedeelte van / of je schuld mee wordt afgelost.

ne
door neodutchio - May 15, 2017 om 13:08
5171 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is uw hoop? U zit in de bewindvoering, dus aannemelijk is dat er schulden zijn. U wilt dan de erfenis liever cash in het handje om leuke dingen van te doen? Los eerst alle schulden af, daarna kunt u weer doen wat u wilt, mits er meer binnen komt dan dst er uit gaat.

sp
door spinner47 May 15, 2017 om 13:23
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor het atwoorden van mijn vraag
maar was maar een vraagje uit nieuwsgierigheid
en idd het liefst alles naar bewind toe hoe eerder de schulden weg hoe liever

boppe1943
door boppe1943 - May 15, 2017 om 13:25
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Draai de rollen eens om. Iemand, die een schuld bij u heeft krijgt een erfenis. Zou u het dan als schuldeiser ook niet logisch vinden wanneer van die erfenis eerst de schuld aan u (en anderen) wordt afgelost?

getty
door getty - May 15, 2017 om 15:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Meld het direct bij uw bewindvoerder. Mogelijk kan u door de extra bijdrage versneld uit de Wsnp, fijn toch!

aurora1
door aurora1 - May 15, 2017 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met het "inleveren" van de erfenis hebben (enkele) van uw schuldeisers eerder hun geld van u, zij het dat dat afhankelijk is van de hoogte van de erfenis en de hoogte van de schulden. Mooi toch? Dan bent u sneller met het aflossen van schulden dan u eerst dacht, en uw schuldeisers zullen dan ook blij en opgelucht zijn.

tenormin
door tenormin - May 15, 2017 om 19:06
16855 Antwoorden / 108 Vragen

Heerlijk voor U. Of sneller uit de schuld of korter Wsnp.

marita5
door marita5 - May 15, 2017 om 21:35
11541 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Spinner47 ,

U bent erfgenaam

Indien er iemand overlijdt, en u zit in de schuldsanering en u bent erfgenaam, dan dient u dit aan de bewindvoerder te melden. U mag de erfenis tijdens de schuldsaneringsregeling niet zelf aanvaarden of verwerpen. De bewindvoerder zal de erfenis namens u beneficiair aanvaarden. Dit betekent dat de bewindvoerder eerst gaat onderzoeken of er wel een positieve erfenis valt te verwachten, dus niet meer schulden dan bezittingen. Indien blijkt dat er bijvoorbeeld alleen maar schulden uit de erfenis voortkomen, zal de bewindvoerder de erfenis namens u gaan verwerpen. Indien er een positieve erfenis valt te verwachten, zal de erfenis worden aanvaard. Het saldo van het aan u toekomende gedeelte van de erfenis dient volledig naar de boedelrekening te worden overgemaakt.

Lees ook deze informatie , klik op de rode regel .

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/bewind-onderbewindstelling-en-erfenis/