Essent heft boete
Omdat mijn vriendin in psychische moeilijkheden verkeert en niet zo goed Nederlands spreekt behartig ik vaak haar belangen. Onlangs had zij per vergissing een incasso van Essent gestorneerd en onmiddellijk daarna heb ik Essent benaderd om te vragen "wat nu", hoe handelt Essent dit af? Vele weken later is nu gebleken dat Essent deze vraag niet beantwoord heeft aan mij, de vraagsteller, maar aan mijn vriendin, op een niet in gebruik zijnd e-mail adres. (Zij heeft ook geen internet).
Omdat de rekening hierdoor nog niet betaald is hebben zij nu een boete toegevoegd van €40 die inmiddels is terug gebracht naar €20 ("uit coulance"). Mijn standpunt is: ik heb mij, op tijd en met goede bedoelingen, in haar plaats, tot Essent gericht en heb nooit antwoord gekregen. Op het moment dat ik antwoord had gekregen had ik mijn vriendin moeten gaan overtuigen tot betaling over te gaan. En, ik heb uitgelegd waarom mijn vriendin deze zaak niet zelf kan afhandelen.
Essent houdt echter vol: "wij (WIJ) hebben geen fouten gemaakt en de rekening is te laat betaald dus de boete blijft". Ook stelt Essent, althans een van hun medewerkers van de klantenservice, dat Essent niets te maken heeft met de psychische klachten van mijn vriendin.
Een klacht heeft niet geholpen. De reactie is: "heeft u er al eens aan gedacht om hulp te gaan zoeken voor uw vriendin?" Je wordt dus neergezet als een complete imbeciel.
En verder: "wij kunnen deze boete niet van tafel halen". Er is bij hun dus blijkbaar geen wil die tot een weg leidt.
Vraag: kan ik nog iets doen behalve een andere energieleverancier zoeken? Ik ben zelf ook (nog) Essent-klant.
Essent heeft te maken met de contractant. Dus zal daar ook op gereageerd worden, ten slotte heeft de contractant ook gestorneerd. U had toen direct essent kunnen bellen en de openstaande rekening kunnen betalen. Dit is niet gedaan. Ergo: administratieve boete.
Die boete is dus inderdaad niet van tafel te halen.
En zolang die boete niet is betaald, is er een betalings achterstand en kunt u niet overstappen naar een andere energie leverancier.
Om uw vraag te beantwoorden: "kan ik nog iets doen": Nee, betalen. "een andere energieleverancier zoeken", Nee, eerst betalen, en dàn kunt u of uw vriendin overstappen. Maar bij elke energie leverancier zult u tegen deze regels oplopen.
In de tussentijd nog een nieuw bericht van Essent ontvangen. De taalfouten laat ik staan, de naam van mijn vriendin uiteraard niet. Ook nu weer gebruiken zij de naam van mijn vriendin, maar ze richten zich tot mij.
Geachte heer, mevrouw …,
In uw e-mail van 3 januari 2014 geeft u aan dat u een reactie wenst op een door u gestelde stelling. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.
U stelt het volgende:
Als ik een bericht stuur en een vraag stel aan Essent (via het contactformulier, begin oktober) over een openstaande factuur van mevrouw … moet Essent een reactie sturen naar mij, en niet naar mevrouw ….
Met deze stelling is Essent het niet eens. Mw. … is contractant en daarmee verantwoordelijk voor wat er gebeurt binnen haar leveringsovereenkomst. Om deze rede zal Essent zolang de overeenkomst loopt de correspondentie richten aan mw. ...
[quote=mahadma schreef op dinsdag 7 jan 2014, 13:23]Essent heeft te maken met de contractant. Dus zal daar ook op gereageerd worden, ten slotte heeft de contractant ook gestorneerd. U had toen direct essent kunnen bellen en de openstaande rekening kunnen betalen. Dit is niet gedaan. Ergo: administratieve boete.
Die boete is dus inderdaad niet van tafel te halen.
En zolang die boete niet is betaald, is er een betalings achterstand en kunt u niet overstappen naar een andere energie leverancier.
Om uw vraag te beantwoorden: "kan ik nog iets doen": Nee, betalen. "een andere energieleverancier zoeken", Nee, eerst betalen, en dàn kunt u of uw vriendin overstappen. Maar bij elke energie leverancier zult u tegen deze regels oplopen.
Dubbel misverstand: mijn vriendin is al lang overgestapt, het betreft een eindafrekening van Essent, en ik zelf heb helemaal geen betalingsachterstand.
Het is misschien ook wel handig om te vermelden dat :"mijn vriendin is al lang overgestapt, het betreft een eindafrekening van Essent," bij de vraagstelling.
Verder heeft uw vriendin het over overstappen en een kennelijk openstaande boete, en met een openstaande rekening kan je niet verstappen. Stel de vraag aub volgende keer compleet.
Dat u zich bekommert om uw vriendin is mooi, maar een leverancier heeft alleen te maken met een klant. Dat zij u dus niet antwoorden over hun klant is volkomen logisch. Blijkbaar had zij ook haar mailadres niet correct doorgegeven.
En dan nog, na constatering van die onterechte stornering is toch het eerste wat men doet, betalen en niet gaan mailen en afwachten.
[quote=mahadma schreef op dinsdag 7 jan 2014, 13:40]Verder heeft uw vriendin het over overstappenWaar leest u dat nu weer? Mijn vriendin is nog niet aan het woord geweest.
@alfatrion: Neen, ik heb geen machtiging.
Ik heb gewoon duidelijk uitgelegd waar het over ging en waarom ik reageerde in haar plaats. Als je een contactformulier invult mag je toch aannemen dat ze dan de gegevens zien staan van degene die het heeft ingevuld en verzonden? Desnoods laten zij mij dan weten dat zij om privacy redenen, of weet ik wat, deze zaak niet met mij kunnen afhandelen.
Bovendien heb ik alleen maar gevraagd: "Wat nu? Hoe handelt Essent dit af?". Dat heeft niets met privacy te maken en kan ook in zijn algemeenheid beantwoord worden, bijvoorbeeld "Wij voeren de automatische incasso nòg een keer uit", of weet ik wat.
@tijger1: "na constatering van die onterechte stornering is toch het eerste wat men doet, betalen en niet gaan mailen en afwachten".
Als het een rekening aan mij was geweest was het zo gegaan, maar bij mijn vriendin gaat dit allemaal uiterst moeizaam. Zij zegt dan tegen mij dat het al lang betaald is, bij voorbeeld. Ik moet dit soort dingen dus, met heel veel moeite, volgen, omdat zij anders in nog veel ergere problemen komt. Graag enig begrip.
Ik heb wel begrip, maar u had beter even kunnen bellen met Essent. Essent heeft ook begrip, want zij halveren de boete.
U hebt niet zoveel begrip, want u overweegt daardoor een andere energieleverancier voor uzelf.
......Met deze stelling is Essent het niet eens. Mw. … is contractant en daarmee verantwoordelijk voor wat er gebeurt binnen haar leveringsovereenkomst. Om deze rede zal Essent zolang de overeenkomst loopt de correspondentie richten aan mw. ......
Ben het met Essent volkomen eens.
Zou maar snel die 20,- euro betalen, nog netjes dat ze de boete gehalveerd hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer