an
door anromach Jul 21, 2008 om 00:02
Geldzaken & recht

Etreem hoge premieverhogingen maar niet voor elke klant, mag dat??

Voor mijn pup sloot ik bij Proteq in februari 2006 een ziektekosten en ongevallenverzekering af en afgelopen voorjaar kreeg ik een brief dat Proteq de premie met ruim 25% ging verhogen. Omdat ik dit een belachelijke verhoging vond heb ik de verzekering opgezegd in een nogal boze brief. Mijn vriendin die in maart 2007 ook een verzekering bij Proteq afsloot voor haar pup, kreeg echter niet te maken met zo'n belachelijk hoge premieverhoging maar moest alleen de afgesproken jaarlijkse indexering van 3% bijbetalen. Nu vraag ik mij af of dit mag. Kan je de ene klant wel een extreem hoge verhoging geven en de andere niet, of bestaat er ook nog zoiets als gelijke behandeling van elke klant? Nu heb ik in het voorjaar noodgedwongen een andere verzekering moeten nemen maar al met al ben ik daar duurder uit en de pakketkeuze is veel beperkter dan wat ik voorheen had.

Los van het feit dat ik het bij onbeschofte af vindt wat Proteq doet, kan ik me niet voorstellen dat die selectieve verhoging mag.

606 18 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 21, 2008 om 00:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ja dat mag. Leuk is het niet maar het mag dus, je mag dan binnen bepaalde termijn wel opzeggen als je het er niet mee eens bent.

Zijn meer klachten over te vinden, heeft wellicht met soort(en)/ ras hond te maken ?;

---Ook ik heb de nieuwe polis binnen gekregen en mijn premie is verhoogd met 90%. heb telefonisch contact gehad met Proteq of dit wel klopt het commentaar van Proteq was dat zij de premie mogen verhogen en dat zij naar de laatste jaren hebben gekeken welk ras er veel gedeclareerd heeft en toevallig kwam daar de Bordeauxdog uit, toevallig het ras van onze hond. ---------http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49651

Succes,

an
door anromach - Jul 21, 2008 om 00:23
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ja van Proteq mag dat wel, dat snap ik ook nog wel, maar mag het wettelijk gezien ook? En zo ja, waar kan ik dat nagaan?

Mijn hond is een allegaartje van onder de 10 kilo trouwens dus het heeft niets met een ras te maken in dit geval.

ridder_1
door ridder_1 - Jul 21, 2008 om 00:25
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, dat mag.

Iedere verzekeringsmaatschappij baseert zijn premie op het aantal schades en het aantal deelnemers. Als er meer schades worden geclaimd dan de deelnmers opbrengen mag een verzekeringsmij zijn premie ongelimiteerd verhogen zodat het voor de v.my ook weer interessant is om dit soort verzekeringen aan te bieden.

Nut van een verzekering is dat in het normale maatschappelijk verkeer het riscio van schades over zoveel mogeljk deelnemers wordt verdeeld zodat statistisch het risico per individuele deelnemer wordt verkleind. Dit alles  tegen een voor de deelnemer acceptabele premie. De meeste verzekeringen zijn op dit principe gebaseerd en is een afspraak/overenkomst tussen een v.mij en een deelnemer. De deelnemer kan zelf bepalen of hij van dit aanbod gebruik wenst te maken

Om de belangen van alle burgers te beschermen heeft de wetgever/overheid in het verleden bepaald dat een aantal verzekeringen moeten voldoen aan dwingende wetgeving zoals de huidige (basis) ziektekostenverzekering en de WA cascoverzekering bij deelname met een voertiuig in het verkeer.

stacey
door stacey - Jul 21, 2008 om 00:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Bij mijn weten is het niet wettelijkbepaald wat een verzekeraar voor zijn Dienst(verlening) mag vragen (wellicht wettelijk verplichte ziektekostenverzekering uitgezonderd).

Verzekering is niet verplicht jou te verzekeren/als klant te nemen dus zijn ze ook vrij voorwaarden/bedrag aan de verzekering te stellen, als het jou niet aanstaat ben je dan ben je vrij te vertrekken, het betreft geen verplicht iets, je kunt in dit soort gevallen dus weinig beginnen, tenzij iedereen massal zou opstappen komen ze met dit soort praktijken helaas gewoon ongestraft weg...........

In jouw geval betreft het 25% , kwam gevallen van 90% tot 100% verhoging tegen zelfs .........  ;-(

an
door anromach - Jul 21, 2008 om 14:29
36 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is niet : "Mag een verzekering een extreem hoge premieverhoging invoeren? " Want ik weet dat dit kan en mag,

Maar mijn vraag is : "Mag een verzekering de ene klant wel een forse verhoging geven en de nadere klant niet, terwijl ze beiden dezelfde verzekering hebben"?

stacey
door stacey - Jul 22, 2008 om 00:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, helaas dat mag allemaal, en jij mag dan opzeggen als je het er niet mee eens bent.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2008 om 00:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een verzekeraar baseert de premie op het te verzekeren risico. Blijkbaar vinden ze die pup van jou een flink groter risico (of de postcode of het ras of het gewicht of ... of ...). Dat is niet een kwestie van gelijke behandeling. Helaas wordt verzekeringtechnisch een hond niet als levend wezen maar als object beschouwd.

an
door anromach - Jul 22, 2008 om 08:19
36 Antwoorden / 1 Vragen

Edwardus, Hoe kom je aan deze informatie en waar kan ik dit eventueel nalezen?

stacey
door stacey - Jul 22, 2008 om 12:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Bel even naar  Het Juridisch Loket   , misschien weten ze ook nog wel en wetsartikel hier over............

Toch begrijp ik niet helemaal waarom je je nog zo druk maakt hierover;

Je zegt nu Duurder uit te zijn en qua pakket ook nog Slechter af te zijn dan bij Proteque dus wellicht had je er beter aan gedaan dat uit te zoeken voor je overging tot opzeggen, dan had je daar - en beter af- beter gewoon kunnen blijven.

En wellicht was die premieverhoging dus wel reeel om het kostendekkend te houden, als ze failliet zouden gaan heb je er ook niets aan......... en ander kan/wil het blijkbaar voor hetzelfde bedrag niet verzekeren........

an
door anromach - Jul 22, 2008 om 16:18
36 Antwoorden / 1 Vragen

Stacy, waarom beperk je je niet gewoon tot een antwoord geven op de vraag die er gesteld wordt als je er ook echt een onderbouwd antwoord op hebt.  Ik zit niet te wachten op al je andere informatie en belerende opmerkingen over wat ik had moeten doen of waarom ik me volgens jou druk maak, want dat doet niet ter zake.

Los van jij vindt, kan een ander, (ik in dit geval) wel eens heel anders denken en handelen. Ik heb goede redenen gehad om Proteq vaarwel te zeggen en wil alleen maar weten of je klanten ongelijk mag behandelen en verder niet! En ik heb niets aan die goed bedoelde informatie die nergens op gestoeld is, dus als je niets zinnigs te zeggen heb, laat het dan lekker!

stacey
door stacey - Jul 22, 2008 om 16:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--en wil alleen maar weten of je klanten ongelijk mag behandelen en verder niet  --

Het is je al 3 x verteld dat dat mag, ze zijn niet eens verplicht je als klant aan te nemen dus als ze dat wel doen dan ze mogen zelf de voorwaarden/prijs bepalen per klant als ze dat willen.

Maar dat wil je dus gewoon niet horen !

Dus stel je vragen dan niet meer hier aan een stel vrijwilligers die hier gratis hun tijd en energie insteken en niet zitten te wachten op ondankbare reacties als ze je proberen te helpen-

Maar bel dan voortaan gelijk naar de juiste instantie voor (betaald) advies op je vragen...............

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2008 om 16:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Quote Proteq: [ Hoe wordt de premie voor mijn hond of kat berekend?

De premie is afhankelijk van:

• Welke dekking u kiest: Ziektekostenpakket Standaard of
Ziektekostenpakket Extra.

• Welke looptijd u kiest: 1 jaar of 5 jaar.

• Het extra afsluiten van de Aanvullende Dekking.

• Betaling per maand of per jaar.

• Het geslacht van uw hond of kat.

• De leeftijd van uw hond of kat op het moment van afsluiten van de
verzekering.

• Het ras van uw hond. Op basis van het ras houdt Proteq een
gemiddeld volgroeid gewicht aan.

Op de premie is elk jaar een indexering van 3% van
toepassing.

Alleen bij de eerste polis rekent Proteq € 3,75 aan
poliskosten.  ]

Op grond van bovenstaande mag het niet. Proteq zegt immers op basis van gewicht de premie te berekenen. Misschien heeft de verhoging te maken met een eventuele extra afgeloten aanvullende dekking?

Ik adviseer u om de Algemene Voorwaarden van Proteq na te lezen. Als u niets terug vindt in de A.V. en U heeft geen aanvullende dekking als reden van deze prijsverhoging, dan lijkt mij dat een rechtsgeldige reden om uw verzekering bij Proteq op te zeggen.

stacey
door stacey - Jul 22, 2008 om 16:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--dan lijkt mij dat een rechtsgeldige reden om uw verzekering bij Proteq op te zeggen-- Dat is het ook en dat is al opgezegd, dat is niet het probleem.

Vraagsteller heeft probleem met ongelijke behandeling/verhoging per klant, hij betaald 25%, misschien hadden ze hem gelijk moeten behandelen als de andere klanten;

--Mijn nieuwe premie is vandaag afgeschreven. Een verhoging van 71%!!!! ---

--Ook ik heb de nieuwe polis binnen gekregen en mijn premie is verhoogd met 90%--------

--En tot mijn verbijstering hebben ze de premie van de ene op de andere dag met 65% verhoogd----

;-)

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2008 om 17:39
4744 Antwoorden / 9 Vragen

"Vraagsteller heeft probleem met ongelijke behandeling/verhoging per
klant, hij betaald 25%, misschien hadden ze hem gelijk moeten
behandelen als de andere klanten;"
Bij deze verzekering zijn de honden klant. Zij worden bij Proteq ingedeeld in gwichtskklassen uitgaande van het gemiddelde * gewicht* per volgroeide rashond.
De aanvangspositie per klant is al ongelijk. De gem. chihuahua weegt aanzienlijk minder als de gem. bordeauxdog. De eigenaar van een kleine hond betaalt dus al bij aanvang aanzienlijk minder. 3 % van de premie per jaar van een kleine verzekerde hond is per jaar al minder dan die van een molosser.

Er is dus altijd al ongelijkheid. Het percentage wat per jaar omhoog gaat mag m.i. echter niet verschillen op grond van wat ik op de site lees.

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2008 om 18:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hier kunt u lezen over de wet gelijke behandeling van mensen.

http://www.xs4all.nl/~advocare/folder32.htm

Bij deze verzekering worden echter dieren verzekerd.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2008 om 19:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even reagerend op "Hoe kom je aan deze informatie en waar kan ik dit eventueel nalezen?":

Voor mijn werk heb ik een introductiecursus levenverzekeringen moeten doen, waarin dit o.a. aan bod kwam. Ik heb nog even zitten zoeken, maar heb zosnel niet kunnen vinden waar je dit online zou kunnen nalezen.

an
door anromach - Jul 22, 2008 om 19:51
36 Antwoorden / 1 Vragen

Edwardus, bedankt voor je moeite om je er in te verdiepen. Blijkbaar is het toch ingewikkelder dan ik dacht. Maar ik kom er wel achter want wettelijk gezien zullen ook hier vast wel regels voor zijn en ik zoek gewoon nog even door totdat ik de info heb gevonden die ik zoek.

an
door anromach - Jul 22, 2008 om 20:12
36 Antwoorden / 1 Vragen

t.de hond, bedankt voor je reactie! Ik heb uiteraard de algemene voorwaarden doorgespit en ben helemaal op de hoogte van wat je schrijft. Maar het gaat mij enkel en alleen om de vraag: mag je de ene klant wel zomaar uit het niets confronteren met een extreme verhoging, terwijl de andere klant alleen met de in de polis afgesproken indexering van 3% te maken krijgt.

Dat er aan verzekerde hond door ras en gewicht een ander prijskaartje hangt lijkt me normaal, maar ik denk dat als je je premie verhoogt (wat volgens de voorwaarden wel ongelimiteerd blijkt te mogen helaas!) dat dan voor iedereen geld en niet voor een enkeling. En daarover zou ik graag info willen hebben, want ik heb mijn verzekering gelijk opgezegd omdat het te imbeciel voor woorden is om met zulke extreme verhogingen aan te komen zetten en ik noem dat doodgewoon oplichterij. Dus toen zij met die eenzijdige verandering in de polis aan kwamen zetten heb ik gebruik gemaakt van mijn recht om de verzekering te annuleren.

Maar een paar maanden later hoorde ik van mijn vriendin, die ook een zelfde verzekering heeft bij Proteq dat zij slechts de afgesproken 3% indexering hoeft bij te betalen en zij wordt dus niet geconfronteerd met  25% verhoging van de premie. Nu heb ik al verschillende mensen horen zeggen dat dit niet mag en kan in het kader van gelijke behandeling, maar niemand kan mij er echt het fijne over vertellen.

Dus vandaar dat ik dacht, ik zet deze vraag maar eens bij Kassa neer want wie weet is er wellicht iemand die verstand van zaken heeft want ik wil het gewoon weten en mocht blijken dat het niet rechtsgeldig was wat Proteq deed en doet, dan wil ik de boel terug draaien want ik had al een aantal jaren bij hun premie betaald en moet nu bij elke andere verzekering meer betalen omdat mijn hond op oudere leeftijd in de verzekering is gekomen en bovendien is hun pakketkeuze een stuk minder aantrekkelijk.