Etreem hoge premieverhogingen maar niet voor elke klant, mag dat??
Voor mijn pup sloot ik bij Proteq in februari 2006 een ziektekosten en ongevallenverzekering af en afgelopen voorjaar kreeg ik een brief dat Proteq de premie met ruim 25% ging verhogen. Omdat ik dit een belachelijke verhoging vond heb ik de verzekering opgezegd in een nogal boze brief. Mijn vriendin die in maart 2007 ook een verzekering bij Proteq afsloot voor haar pup, kreeg echter niet te maken met zo'n belachelijk hoge premieverhoging maar moest alleen de afgesproken jaarlijkse indexering van 3% bijbetalen. Nu vraag ik mij af of dit mag. Kan je de ene klant wel een extreem hoge verhoging geven en de andere niet, of bestaat er ook nog zoiets als gelijke behandeling van elke klant? Nu heb ik in het voorjaar noodgedwongen een andere verzekering moeten nemen maar al met al ben ik daar duurder uit en de pakketkeuze is veel beperkter dan wat ik voorheen had.
Los van het feit dat ik het bij onbeschofte af vindt wat Proteq doet, kan ik me niet voorstellen dat die selectieve verhoging mag.
Hoi,
Ja dat mag. Leuk is het niet maar het mag dus, je mag dan binnen bepaalde termijn wel opzeggen als je het er niet mee eens bent.
Zijn meer klachten over te vinden, heeft wellicht met soort(en)/ ras hond te maken ?;
---Ook ik heb de nieuwe polis binnen gekregen en mijn premie is verhoogd met 90%. heb telefonisch contact gehad met Proteq of dit wel klopt het commentaar van Proteq was dat zij de premie mogen verhogen en dat zij naar de laatste jaren hebben gekeken welk ras er veel gedeclareerd heeft en toevallig kwam daar de Bordeauxdog uit, toevallig het ras van onze hond. ---------http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49651
Succes,
Ja van Proteq mag dat wel, dat snap ik ook nog wel, maar mag het wettelijk gezien ook? En zo ja, waar kan ik dat nagaan?
Mijn hond is een allegaartje van onder de 10 kilo trouwens dus het heeft niets met een ras te maken in dit geval.
Ja, dat mag.
Iedere verzekeringsmaatschappij baseert zijn premie op het aantal schades en het aantal deelnemers. Als er meer schades worden geclaimd dan de deelnmers opbrengen mag een verzekeringsmij zijn premie ongelimiteerd verhogen zodat het voor de v.my ook weer interessant is om dit soort verzekeringen aan te bieden.
Nut van een verzekering is dat in het normale maatschappelijk verkeer het riscio van schades over zoveel mogeljk deelnemers wordt verdeeld zodat statistisch het risico per individuele deelnemer wordt verkleind. Dit alles tegen een voor de deelnemer acceptabele premie. De meeste verzekeringen zijn op dit principe gebaseerd en is een afspraak/overenkomst tussen een v.mij en een deelnemer. De deelnemer kan zelf bepalen of hij van dit aanbod gebruik wenst te maken
Om de belangen van alle burgers te beschermen heeft de wetgever/overheid in het verleden bepaald dat een aantal verzekeringen moeten voldoen aan dwingende wetgeving zoals de huidige (basis) ziektekostenverzekering en de WA cascoverzekering bij deelname met een voertiuig in het verkeer.
Bij mijn weten is het niet wettelijkbepaald wat een verzekeraar voor zijn Dienst(verlening) mag vragen (wellicht wettelijk verplichte ziektekostenverzekering uitgezonderd).
Verzekering is niet verplicht jou te verzekeren/als klant te nemen dus zijn ze ook vrij voorwaarden/bedrag aan de verzekering te stellen, als het jou niet aanstaat ben je dan ben je vrij te vertrekken, het betreft geen verplicht iets, je kunt in dit soort gevallen dus weinig beginnen, tenzij iedereen massal zou opstappen komen ze met dit soort praktijken helaas gewoon ongestraft weg...........
In jouw geval betreft het 25% , kwam gevallen van 90% tot 100% verhoging tegen zelfs ......... ;-(
Mijn vraag is niet : "Mag een verzekering een extreem hoge premieverhoging invoeren? " Want ik weet dat dit kan en mag,
Maar mijn vraag is : "Mag een verzekering de ene klant wel een forse verhoging geven en de nadere klant niet, terwijl ze beiden dezelfde verzekering hebben"?
Een verzekeraar baseert de premie op het te verzekeren risico. Blijkbaar vinden ze die pup van jou een flink groter risico (of de postcode of het ras of het gewicht of ... of ...). Dat is niet een kwestie van gelijke behandeling. Helaas wordt verzekeringtechnisch een hond niet als levend wezen maar als object beschouwd.
Bel even naar Het Juridisch Loket , misschien weten ze ook nog wel en wetsartikel hier over............
Toch begrijp ik niet helemaal waarom je je nog zo druk maakt hierover;
Je zegt nu Duurder uit te zijn en qua pakket ook nog Slechter af te zijn dan bij Proteque dus wellicht had je er beter aan gedaan dat uit te zoeken voor je overging tot opzeggen, dan had je daar - en beter af- beter gewoon kunnen blijven.
En wellicht was die premieverhoging dus wel reeel om het kostendekkend te houden, als ze failliet zouden gaan heb je er ook niets aan......... en ander kan/wil het blijkbaar voor hetzelfde bedrag niet verzekeren........
Stacy, waarom beperk je je niet gewoon tot een antwoord geven op de vraag die er gesteld wordt als je er ook echt een onderbouwd antwoord op hebt. Ik zit niet te wachten op al je andere informatie en belerende opmerkingen over wat ik had moeten doen of waarom ik me volgens jou druk maak, want dat doet niet ter zake.
Los van jij vindt, kan een ander, (ik in dit geval) wel eens heel anders denken en handelen. Ik heb goede redenen gehad om Proteq vaarwel te zeggen en wil alleen maar weten of je klanten ongelijk mag behandelen en verder niet! En ik heb niets aan die goed bedoelde informatie die nergens op gestoeld is, dus als je niets zinnigs te zeggen heb, laat het dan lekker!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer