Co
door CoritibaNL Dec 16, 2022 om 00:24
Geldzaken & recht

FACTA: waarom denkt de bank dat mijn zoon van 1 een amerikaan is?

De bank ING heeft mij zoon van 1 jaar oud eind oktober aangeschreven in het kader van FACTA. Daarin stond dat het een herhaalbrief was (niet waar), dat hij zijn persoonsgegevens moest overleveren en moest verklaren of hij Amerikaan is. Anders zou zijn rekening bevroren worden. Hij is de enige in het gezin die dit heeft ontvangen.

Mijn zoon van 1 is geen Amerikaan. Hij is in Nederland geboren en in geen van beide familielijnen zit een Amerikaan. Sterker nog: hij heeft geen eigen rekening, maar enkel een spaarpotje onder de gemeenschappelijke rekening van zijn ouders.

Na herhaald contact met ING kunnen zij niet uitleggen waarom zij denken dat hij mogelijk Amerikaan is. De mensen van het klantcontactcentrum denken dat ik dan stiekem toch zelf Amerikaan ben... (niet dus). Internet staat vol met verhalen over toeval-Amerikanen, maar nergens kan ik vinden hoe de bank bedenkt dat iemand Amerikaan is of hoe je daarmee om kunt gaan.

Vandaag is de brief gekomen dat ze alle gegevens van mijn zoontje gaan delen met de VS.

Heeft iemand enig idee wat hier aan te doen is?

1561 5 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 16, 2022 om 00:48
2071 Antwoorden / Vragen

Dit is zo bizar dat je dr bijna om zou moeten lachen. Ik zou ook echt op die toon opnieuw contact leggen met de ING, uitleggen dat het wurm een jaar oud is en vragen of je iemand aan de lijn kan krijgen om de klucht mee op te lossen. Ik heb ook wel eens een pittige discussie met de ING gehad maar blijf vriendelijk en probeer de idiotie van de situatie uit te leggen en ik werd uiteindelijk teruggebeld door iemand die het wel snapte en ook opgelost heeft. Ik zie ook niet veel risico in de situatie, dan delen ze die gegevens toch, eet geen brood.

mahadma
door mahadma - Dec 16, 2022 om 01:13
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Zowel beide ouders hebben geen usa achtergrond, baby is geboren in NL.

Ik zou ze een geboorte uitreksel van beide ouders en de baby sturen, aangetekend, en een kopie van alles per email om binnen 4 weken de hele fout te herstellen. Zoniet de ING melden dat ze een advocaat van u op hun dak krijgen, tegen kosten van de ING.

panter22
door panter22 - Dec 16, 2022 om 05:26
6599 Antwoorden / Vragen

Is dit wel echt een brief van de ING?
Zo ja, nooit bellen met de klantenservice. Dien een klacht in.
kijk onderaan bij de vragen.
https://www.ing.nl/particulier/betalen/foreign-account-tax-compliance-act/vragen-en-antwoorden

sira
door sira - Dec 16, 2022 om 09:56
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Als u er met de ING niet uitkomt, neem dan contact op met de Nationale Ombudsman

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 16, 2022 om 10:43
16865 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, Ing is geen overheidsinstelling en dus ook niet aangesloten bij de Nationale Ombudsman. :-)

tenormin
door tenormin Dec 16, 2022 om 13:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft.De Nationale Ombudsman helpt privé personen. Of dat nu over de Belastingen gaat, een van de Banken, in dit geval ING, RDW, ANWB: als ze de case 'nemen', geld dat voor elke instelling, in deze case zou zeker de Nationale Ombudsman een rol in kunnen vervullen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2022 om 10:57
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Een bijzonder vreemde zaak en vooral hoe men bij Ing dan aan de naam van uw zoon en ook uw adres is gekomen. Het kan neen vergissing zijn maar dan is het ook uiterst merkwaardig hoe men dan vanuit de die bank reageert. Melden dat men de gegevens van uw zoon gaan deklen met de VS 'is helemaal van de gekke'. u

Bij mij komt dan ook de vraag op of de brief wel van Ing afkomstig is en dan is de reactie van het klachtencentrum ook zeer vreemd.

Ik adviseer u om dit zo snel mogelijk  https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/  en ook daar een geboorteuittreksel bij voegen en kopie van uw identiteitsbewijzen. (In dit geval behoeft u uw isbn niet af te schermen).

Melden bij de Nationale Ombudsman is niet zinnig want Ing is daar niet bij aangesloten, het is geen overheidsinstelling. Wel zou u, ook gelet op de merkwaardige reactie van het klachtencentrum de ombudsmanb van het www.kifid.nl  ook kunnen benaderen.

Hoewel dit telefoonnummer van de Autoriteit Persoonsgegevens voor zakelijke relaties is zou ik 'het glashard' ook via dat nummer proberen te melden gelet op het uitersmerkwaardige hiervan. Telefoonnummer(070) 888 85 00 (alleen voor zakelijke relaties) bron (https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/autoriteit-persoonsgegevens).