brego
door brego Feb 13, 2008 om 17:58
Geldzaken & recht

Garant fonds Postbank

Wij hebben in 2002 ons ingeschreven voor Garant Fonds van de Postbank. Per kwartaal betalen wij € 100,= dus dat is tot nu toe € 2400.= ingelgd . De enigste keer dat dit fonds de plus kant haalde was in Juli 2003. We hadden toen een winst van € 13,40, daarna zien wij bedragen in de min die oplopen tot € 122,=  op onze jaarlijks overzicht. Gebeld met Postbank hoe dit kan. Want er wordt 90% gespaard en 10% gebruikt voor het beleggen in het fonds volgens Postbank het veiligste fonds . Zouden wij deze 10% verliezen dan kost dat ons op jaarbasis € 40,=. Of zie ik dit verkeerd. De werkelijkheid is anders en tot nu toe hebben wij een bedrag staan van € 2282,27 volgens de opgave van 2007. Dit is dus veel minder dan onze totale inleg tot nu toe. Ik heb de folder er nog eens bijgepakt waar wij dus mee geconfronteerd werden toen wij instapte in het Garant fonds van de Postbank. Daar staat duidelijk in Garantiewaarde:wel de pieken niet de dalen. Citaat  Bij koerswinst wordt wordt een deel veilig gesteld. 90% vande hoogere waarde wordt vastgezet. Deze laaste 2 zinnen komen uit de folder van de Postbank mbt Garant fonds. Verder staat er in de tekst Als het wat minder goed gaat met de AEX index kan de waarde van uw beleggingen niet lager worden dan de al vastgezette garantiewaarde. Op mijn overzicht kan ik niet terug vinden wat de garantiewaarde zijn. Of is dit de waarde die ik jaarlijks te zien krijg? Verder staat er in de folder. Dankzij dit slimme belegginsmechanisme profiteert u van de pieken en niet van de dalen. Hierdoor maken wij dus kans op een hoger rendement volgens de folder en zeker omdat het gaat om beleggingen op langer termijn.

Gaarne uw reactie in deze

4379 4 Rapporteer

door 4711 - Apr 17, 2008 om 12:50
885 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds Jan 2003 is de AEX van 220 naar nu 440 gestegen.... en de rente van 90% zou dus ook hoger moeten zijn....

Zat er geen verstopte verzekering bij?
Ik vermoed dat de folder verwijst naar de onleesbare voorwaarden waar net iets anders zal staan....
Wat was het antwoord van de postbank, via E mail kun je deze vraag daar ook stellen want dit product is niet zoveel verkocht.....

brego
door brego - Apr 17, 2008 om 13:00
13 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor een reactie n.a.v mijn vragen betreft Postbanklevensverz.

Maar er zijn geen tussenperonen aanwezig op mijn verzekering en ook geen verborgen verzekeringen. Ik heb wel eindelijk via e-mail een onkosten overzicht gehad van de Postbank. Wel zes jaar naar dato, dus inmiddels kunnen de kosten wel verhoogd zijn voor deze dienst die zij leveren ik kan dit dus niet controleren. De koersen zijn inderdaad gestegen dat laat de overzichten ook zien met een uitschieter in 2007. Maar dan nog sta ik dus in de min met wat ik tot nu toe heb ingelegd. Het gaat mij er alleen om of de berekeningen juist zijn en dat de cijfertjes tot nu toe kloppen. Daar heb ik dan vrede mee. Maar ja, als je mee doet aan een garant fonds gaik er vanuit dat ik minimaal mijn inleg behouden blijft. Dat is tot nu toe absoluut niet het geval. Bij het KIFID kunnen ze mij niet helpen en ook niet bij Verliespolis of Woekerpolis want dan praat je over ander soort beleggingen dan ik heb.

Waar kan ik dan nog meer terecht om uit te laten rekenen of alles wel klopt?

id
door idagerrits - Apr 26, 2008 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Net ook al een lang antwoord ingetypt maar heb problemen met de website van Kassa. Moest eerst (weer) inloggen en het lijkt nu dat mijn antwoord verloren ging. Dit is mijn tweede poging en excuses als er nu twee keer een (soortgelijke) reactie van mij komt.

Zelf heb ik Het Postbank WinstvastPlan welke belegt in het Garantfonds. Indien uw product hetzelfde betreft dan hier uw antwoorden:

U betaalt premie voor een kapitaalverzekring en niet uw gehele premie geldt als inleg in het beleggingsfonds (in dit geval het Garantfonds). Ik heb 'de kleine lettertjes' er op nagelezen en ontdekt dat u in uw geval 13% kosten per betaling bent verschuldigd. Van iedere premie van 100 EURO van u, geldt dus feitelijk maar 87 EURO inleg in het beleggingsfonds (het Garantfonds).

Het is niet de beleggingsverzekering (lees premie 100 EURO per kwartaal) die voor 90% gegarandeerd wordt maar het is 90% van de waarde in de belegging, in het Garantfonds dat gegarandeerd wordt. In therorie is er van uw premie dus maar 87 EURO ingelegd en daarvan wordt 90% gegarandeerd: 78,30 EURO.

Ook ik heb in 2001 dit product genomen en achteraf pas de hoge kosten gezien. Ik heb er toen vrij snel al voor gekozen om de premie drastig te verhogen omdat bij een hogere premie, de kosten omlaag gaan. Ik betaal nu maar 5% en daarmee is dit product voor mij wel winstgevend geworden. Ik besef dat ik in de luxe omstandigheid verkeerde dat ik dit ook kon doen. Ik betaal nu echter wel 300 EURO per kwartaal!

U geeft aan dat u tot nu toe 2400 EURO heeft ingelegd en dat de huidige waarde 2282,27. Het is duidelijk dat deze verzekering voor u niet winstgevend is op dit moment. Maar dat komt dus door de hoge kosten. Want als u bekijkt dat van uw 2400 EURO toch 2088 EURO in het Garantfonds tercht is gekomen dan kunt u zien dat het Garantfonds op zich wel winst heeft gemaakt.

Van de Postbank kreeg ik regelmatig een nieuwsbrief. Zij stoppen met verzenden en geven aan dat alle informatie staat op postbank.nl/pvbeleggingsfondsen. In de laatste nieusbrief die ik kreeg staat dat de huidige garantiewaarde 6,26 per particiaptie is. Van uw inleg worden voor 87 EURO participaties in het Garantfonds gekocht. Indien u juist nu een premie zou betalen dan zou u voor uw 87 EURO ongeveer 13 paricipaties krijgen omdat de koers per participatie momenteel op ongeveer 6,70 staat. Op uw overzicht staat hoeveel participaties u tot nu toe heeft gekocht en u kunt uw totale garantiewaarde dus zelf uitrekenen. U weet dan hoe groot uw maximale verlies kan zijn.

Voor zover ik weet kunt u niet zomaar stoppen met betalen. Daarnaast kan premievrij maken nadelige belastinggevolgen hebben. Handel dus niet te snel en neem een weloverwogen beslissing.

Met vriendelijke groet, Ida Gerrits

brego
door brego - Apr 26, 2008 om 13:02
13 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt Mevr Ida Gerrits voor uw reactie op mijn verhaal,

Ik begrijp nu hoe het e.e.a. in elkaar steekt. Er is de laatste tijd veel onrust in deze wereld van beleggen. Maar uw antwoord draagt bij aan de bevestiging van mijn zijde dat ik geen woekerpolis heb. Hiervoor was onze totale opbrengst tot nu toe ook weer te hoog voor. Maar het is aan ons zelf door de inleg te verhogen van de premie om meer winst te maken. Misschien bij een hele goede beursgang de resterende jaren van onze polis kunnen wij nog in balans komen van ons ingelegde geld, maar dat zal niet gaan gebeuren.

We kunnen beter in het vervolg beter onze centjes op een spaarrekening zetten dat levert dus meer op voor de toekomst.

Dit is een wijze les voor de volgende keer.

Verder heb ik het zeer op prijs gesteld dat u mij heb willen helpen.

Ik dank u daarvoor hartelijk

Mvg Ruud