Hy
door Hyacintha Apr 15, 2017 om 11:22
Geldzaken & recht

Geen aanmaning 14-dagenbrief ontvangen

Op 11-04-2017 ontving ik een invordering van een incassobureau om binnen 5 dagen na verzenddatum een factuur te voldoen. Dit zonder eerst een (verplichte) aanmaning te hebben ontvangen. Zowel met het incassobureau als met de schuldeiser heb ik hierover contact gehad. Schuldeiser betwist dit en stuurde mij een mail waarin 'als bewijs' een 'balkje' stond met mijn adresgegevens en dat 'begin maart' een betalingsherinnering zou zijn gestuurd. Vaag dus en dit heb ik hem via de mail ook laten weten. In de daaropvolgende mail schreef hij dat hij ook een bevestiging van PostNL had en dat hij die ook inderdaad* zou overleggen bij de gerechtelijke procedure.

* (ik heb nooit gerept over eventuele juridische stappen). Het incassobureau vindt "dat er uit bovenstaande correspondentie blijkt dat er een aanmaning is verzonden" en dat ik uiterlijk vandaag moet betalen. Verder moest ik het maar regelen met het incassobureau, waar de zaak nu ligt.
Heb ik het recht om de bevestiging van PostNL bij het incassobureau aan mij te overleggen? Aangezien vandaag de uiterste betaaldatum is zal ik wel moeten betalen. Kan ik vandaag nog een betalingsregeling aanvragen? En hoe kan ik de betaling onder protest doen? Ook  klopt het bedrag op de factuur niet... overigens in mijn voordeel

4286 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 15, 2017 om 11:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus het oorsponkelijke factuur is wel ontvangen en niet betaald?

zoekster1
door zoekster1 - Apr 15, 2017 om 11:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga er vanuit dat u de incassokosten niet wilt betalen...?

Het gaat er bij de 14 dagen brief om dat de aanmaner kan bewijzen dat u de aanmaning heeft ontvangen, niet dat deze is verstuurd. Als u deze niet heeft ontvangen, dus niet heeft getekend voor ontvangst, dan heeft de schuldeiser een slechte zaak. Zoals ik het nu zie, is er niet eens een track en trace van post.nl, dan is het helemaal hopeloos voor de schuldeiser. Als er wel een track en trace is dan is het een koud kunstje voor de verzender om u daar een bewijs van te leveren. Gewoon t en t nummer en postcode invullen op post.nl (of printscreen maken). Dat men het heeft over 'begin maart' lijkt er ook op te duiden dat er geen t en t is.

Maak zo snel mogelijk het oorspronkelijke schuldbedrag over aan de oorspronkelijke schuldeiser. Dan zie ik hier verder geen zaak uit rollen.

Een betalingsregeling vragen kunt u gerust doen maar zal niet gehonoreerd worden, gezien hoe de schuldeiser hier in staat. Een betalingsregeling is geen recht maar een gunst van de schuldeiser.

Hy
door Hyacintha - Apr 15, 2017 om 11:51
5 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt. Ik had om een paar weken uitstel gevraagd aan de schuldeiser omdat het gaat om een betaling van een factuur voor medicatie. Dit was akkoord en een eventuele automatisch gegenereerde aanmaning kon ik negeren. Die weken zijn allang om. Het uitstel kreeg ik omdat er voor de vergoeding van deze medicatie een machtiging van mijn behandelaar naar mijn zorgverzekeraar gestuurd moest worden. Dat zou hij doen.  Door de invordering merkte ik dat dat blijkbaar nog niet gebeurd was, nu wel. Met zowel de behandelaar alsook met de zorgverzekeraar heb ik hier heel veel contact over gehad, maar het duurt maar en ik sta machteloos. In eerste instantie kreeg mijn behandelaar een negatieve reactie op de machtiging omdat het niet duidelijk was of hij alleen de medicatie voorschreef of dat ik ook een 'bezoekend' client was. Dat ben ik en dit is door hem zowel telefonisch als schriftelijk aan de zorgverzekeraar doorgegeven. Die "zijn er nog mee bezig". Het is om wanhopig van te worden.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie mag de schuldeiser dan wel zijn? De zorgverzekeraar? De behandelaar? Of nog weer iemand anders?

Is dat uitstel van betaling schriftelijk overeen gekomen?

Een zorgverzekeraar verleent een machtiging. Een behandelaar kan een verzoek tot een machtiging indienen. Een behandelaar kan geen machtiging afgeven.

ro
door ronny530 - Apr 15, 2017 om 12:37
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het is niet wettelijk verplicht om u een herinnering danwel aanmaning te sturen maar dan mag de schuldeiser geen incassokosten in rekening brengen. Edoch in dit geval heeft de schuldeiser een kennelijk bewijs dat er een brief aan u is verstuurd en gezien de bevestiging van Post.nl ook bewijsbaar is. Dat u de brief niet in ontvangst heeft genomen om wat voor een reden dan ook doet niet terzake want de schuldeiser kan aantonen dat er een brief is verstuurd. De schuldeiser heeft de zaak uithanden gegeven en is daardoor geen aanspreekpunt meer omdat het traject nu bij een incassobureau in gang is gezet. Zoekster stelt onterecht dat u de brief in ontvangst genomen moet hebben maar dat klopt niet want de schuldeiser dient aan te tonen dat er een brief naar u verzonden is of u die daadwerkelijk ontvangen en gelezen heeft is niet relevant want de schuldeiser hoeft bij een eventuele zaak niet aan te tonen dat u de brief ontvangen heeft maar enkel dat er een brief naar u verstuurd is.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 15, 2017 om 13:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Waar Ronny vanuit gaat is de verzendtheorie, dat bewijs van verzenden alleen genoeg is. Voor de aanmaning geldt echter de ontvangsttheorie. De schuldeiser/afzender moet aantonen dat de aanmaning daadwerkelijk op het adres is bezorgd.  De schuldeiser hoeft niet te bewijzen dat de brief daadwerkelijk is gelezen, dat zou de vernemingstheorie zijn.

De Hoge Raad stelt het volgende

klik HIER

Als afzender moet u altijd kunnen aantonen dat de verklaring is verzonden, dat de brief is geadresseerd aan een adres waarvan u redelijkerwijs mocht aannemen dat de geadresseerde daar kan worden bereikt en dat de verklaring is aangekomen.

De vraag of een verklaring of brief daadwerkelijk is ontvangen, is uiteraard alleen aan de orde wanneer de debiteur ontkent dat hij een factuur of aanmaning heeft ontvangen. Toch is het raadzaam om dergelijke brieven altijd per aangetekende post te versturen en goed na te gaan of het adres geldig is. Zo voorkom je problemen rondom de ontvangst van belangrijke correspondentie.

Ik maak uit het verhaal van ts helemaal niet op dat er bewijs is dat de 14 dagen brief is bezorgd op het adres door post.nl. Het lijkt mij logisch dat ze dan de track en trace zouden kunnen overhandigen.  En dat dan alleen willen opvoeren bij een eventuele rechtszaak is natuurlijk heel zwak, dat komt vreemd bij de rechter over. De ontvanger werd dan het bewijs van het versturen onthouden. T en t zou hun zaak wel helpen, al sta je nog steeds niet zo sterk zonder werkelijk bewijs van ontvangst zoals bij een aangetekende brief, waarbij je zekerheid hebt dat de brief daadwerkelijk op dat adres is bezorgd.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo dan?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 15, 2017 om 16:07
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het lukt inderdaad met op "PLAATS" te klikken maar een plusje uitdelen gaat niet.

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2017 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb dit maar weer eens aan de redactie doorgegeven.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 15, 2017 om 16:12
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik het lees; het wordt het dus vergoed (wanneer de zorgverzekeraar alle info heeft) en daarmee is de factuur dus onterecht. Klopt dit?

Mocht dat een ja zijn, dan hoef je niet te betalen dan verrekenen ze dat later. Sowieso nu betalen heeft geen zin, wordt op zijn vroegst dinsdag verwerkt. Nog afgezien van het feit dat een gemaakte betaling bijna onmogelijk is om ongedaan te maken.
Incassobureau heeft natuurlijk het liefst dat u wel dokt, puur uit financieel gewin die weten ook donders goed als het een onterechte factuur is ze geen geld zien.

Disclaimer; bovenstaande is puur gebaseerd op een onsamenhangend verhaal.

marita5
door marita5 - Apr 15, 2017 om 16:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

edit

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

edit

panter22
door panter22 - Apr 15, 2017 om 20:36
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik het goed begrijp, dan krijg je de medicijnen die de behandelaar voorschrijft, alleen vergoed als de zorgverzekering hiervoor een machtiging afgeeft. Die medicijnen heb je alvast gekregen maar je kunt ze niet betalen.
Als de zorgverzekeraar de medicijnen gaat vergoeden, dan krijgt je behandelaar zijn geld.
Anders zul je ze zelf moeten betalen. En je wilt dat op afbetaling doen.
Maar de behandelaar wacht niet op het antwoord van de zorgverzekeraar en stuurt een incassobureau op je af.
Wat heb je afgesproken als de ziektekostenverzekering geen vergoeding geeft?