f1
door f16 Jul 13, 2012 om 12:39
Geldzaken & recht

Geen aow bij 65

Wie kan mij vertellen hoe het gaat als je straks 65 wordt?
Ik heb een vut-uitkering en die stopt als ik 65 wordt.Nu wordt de aow leeftijd verhoogd de komende jaren.Ik word 65 in augustus 2014 en volgens de nieuwe regels krijg ik dan pas voor het eerst aow in november 2014.
Welke uitkering krijg je dan in die 2 maanden?Of uberhaupt helemaal niet.

1378 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 13, 2012 om 12:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar zijn nog meer redenen om te weten hoe dat dan wordt gedaan. UWV,bijstand, misschien wel meer wat mij niette binnen schiet. Maar volgens mij moet dat gewoon doorgaan tot u de leeftijd voor AOW heeft berijkt u bent daar aan begonnen voordat u dit wist.

zoekster
door zoekster - Jul 13, 2012 om 12:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit zegt Pensioenkijker.nl erover

- U bent nog geen 65 jaar en u krijgt een vutuitkering of prepensioen
Als u vut of prepensioen krijgt, ontstaat er een probleem. De vut- of prepensioenuitkering stopt namelijk wanneer u 65 wordt en dan gaat het ouderdomspensioen uit uw werk in. U krijgt echter nog geen AOW en heeft dan dus een maand (of meer maanden) te weinig inkomen. Misschien kunt u in de tussentijd wat geld opzij leggen om het tekort aan inkomen op te vullen. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Dan zijn er andere mogelijkheden:

In veel pensioenregelingen mag u een stukje van uw ouderdomspensioen inruilen om er voor te zorgen dat u voor kortere tijd een hogere uitkering krijgt. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat uw levenslange ouderdomspensioen een stukje lager wordt. Ook is het, als u voor het eerst AOW krijgt in 2013, 2014 of 2015, door de voorschotregeling mogelijk de AOW te laten ingaan vanaf uw 65ste. Het te vroeg betaalde bedrag wordt echter binnen een bepaalde termijn verrekend met uw AOW.

bron klik hier

vladja
door vladja - Jul 13, 2012 om 13:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

f16,

Dat is een probleem, waar veel mensen mee te maken krijgen. Er valt een gat. Je krijgt vanaf 65 wel je gewone pensioen, maar nog niet de aanvulling van de AOW-uitkering.

Lees hier de voorlichting van de Sociale Verzekeringsbank...

Vladja

ja
door jacobusje - Jul 13, 2012 om 13:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij krijgt u nu vanaf uw verjaardag plus een maand later aow. Het is de vraag op welke datum de aow uitgekeerd. Het dus ook best zijn dat u als u na die datum jarig bent, pas in december de aow ontvangt.

fi
door fisbel - Jul 13, 2012 om 13:09
851 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn een aantal mogelijkheden om deze periode te overbruggen. 1 van de mogelijkheden is:
U kunt een renteloze lening aanvragen bij de SVB. We betalen uw AOW dan vanaf uw 65e verjaardag. De lening betaalt u in een halfjaar terug. Hiervoor houden we zes maanden lang een bedrag in op uw AOW-pensioen.
Lees hier

pavoordf
door pavoordf - Jul 13, 2012 om 13:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Dit is dus een bezuiniging die op een kleine groep mensen wordt afgewenteld. Ikzelf moet 1 1/2 maand overbruggen (ik wordt 65 volgend jaar december). Ik heb voldoende spaargeld om deze periode te overbruggen, maar dat geld was voor andere zaken bedoeld. Ik zit niet in de VUT of pre-pensioen (ik werk nog gewoon) dus misschien valt er nog iets met mijn baas te regelen. Mijn pensioen wordt overigens wel een moving target. Oorspronkelijk 60, daarna 62, 65 en nu 65 en een maand. Van 62 naar 65 heb ik overigens zelf "schuld" aan, ik wilde nog niet stoppen met werken

he
door henk51 - Jul 13, 2012 om 13:43
90 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal wel het een en ander aangepast gaan worden.
Als de situatie zo blijft krijg ik per 19-1-2016 pensioen uitkering volgens geldend regelement
Daarnaast ook gewoon salaris tot ongeveer mei 2016 want dan gaat vermoedelijk mijn AOW pas in..
Dus heb ik zo'n 5 maanden een lekker extraatje boven op mijn inkomen iedere medaille heeft een keerzijde.

gr Henk

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2012 om 13:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is rechts ongelijkheid, een werkgever mag volgens de huidige CAO iemand met 65 ontslaan en word dan werkloos.
Dan moet de regering meer betalen dan de WAO uitkering.
Dus doorwerken tot 65 is rendabel.

Maar uitkeringen lopen anders, werklozen blijven werkloos en hoe het met uw prepensioen of Vut geregeld is weet ik niet precies.

Het probleem is dat er zoveel groepen met verschillende voorwaarden zijn.

1 De Vut.
2 De werkenden.
3 Werklozen.
4 In buitenland werkende of uitkering ontvangende.
5 Mensen die nu al op sociaal minimale bijstand zitten.

Stem op 12 september die deze onredelijke en zo snel ingevoerde maatregel willen terug draaien en vraag uw kinderen, kleinkinderen en collega en vrienden of ze U willen steunen door ook op een partij te stemmen die deze zo snel en onredelijk ingevoerde maatregel wil terug draaien te stemmen.

Zolang mensen boven de 50 nauwelijks werk kunnen vinden, minder dan 30% werkt tot 65 jaren, en de hogere werkloosheid onder jongeren die nu langer werkloos moeten blijven omdat wij tot 67 door moeten, is dat eerlijk?

Neem 12 september Wraak en bij groot verlies en vooral vooraf alle andere partijen vragen stellen en duidelijk laten merken dat U daarom niet op hun gaat stemmen.
Als er overal in het land bij elke bijeenkomst deze vraag komt is de kans op terug draaien van deze onredelijke maatregel vele malen groter.