Na
door Nadiatju Jul 8, 2019 om 20:32
Geldzaken & recht

Geen contract sportschool

5 november 2018 heb ik mij ingeschreven bij FemOnly te Rotterdam, dit ging al heel erg raar want ik moest mijn gegevens op een A4'tje schrijven.

Dit werd in de computer gezet en ik moest dan de maandelijkse kosten en het inschrijfgeld betalen. Vanaf toen was ik ingeschreven, maar ik kreeg geen contract mee, heb niet getekend en heb ook geen bewijs van betaling meegekregen.

Er zou een pasje voor me aangemaakt worden dus ik dacht dat ik mijn contract ook wel later zou krijgen, maar ik heb helemaal niks meer ontvangen.

De eerste maand heb ik gewoon kunnen sporten, maar toen hing er opeens een briefje op de deur dat de openingstijden waren veranderd. Ik had voor daluren betaald en ik kon dus alleen tussen 12 en 17 uur sporten, maar nu gingen ze pas om 17 uur open, dus kon ik niet meer sporten.

Ik kreeg ook geen rekeningen of automatische incasso van de fitness dus ik ging er vanuit dat ik was uitgeschreven vanwege de nieuwe openingstijden.

7 maanden later krijg ik van een incasso bureau een laatste waarschuwing, ik moet alles betalen, maar ik heb nooit een rekening laat staan een herinnering gehad.

Ik heb een e-mail naar FemOnly gestuurd en heb gebeld, maar deze doen het beide niet. Ik ben langs geweest om naar mijn contract te vragen maar die kunnen ze niet vinden. Omdat ik geen contract heb, had ik dus ook geen algemene voorwaarde ontvangen, die heb ik ondertussen wel gevraagd, maar die is zo onduidelijk met hele kleine vervaagde letters zodat ik niet alles goed kan lezen.

Wel kan ik lezen dat als ik heb getekend ik akkoord ga met hun algemene voorwaarde, maar ik heb dus niet getekend.

Wat zou ik hiermee kunnen doen?

Ondertussen heb ik het incasso bureau wel betaald omdat ik anders een boete zou krijgen, maar eigenlijk wil ik mijn geld terug omdat ik geen contract heb en niet heb kunnen sporten. Ik heb bezwaar gemaakt bij het incasso bureau maar ik heb alleen een automatisch antwoord gekregen dat ze er mee bezig zijn.

Iemand van Femonly zei dat ik een jaar aan hun vast zit dus dat ik ook de rest van het jaar moet betalen, maar ik wil hier vanaf. Ik heb niet getekend dus dan ben ik toch ook geen contract met hun aan gegaan?

Wat moet ik doen en kan ik aangifte doen en hoe krijg ik mijn geld terug?

3058 7 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 8, 2019 om 21:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Charlois? Buitengewone slechte reviews. Keek er net op en kon meteen chatten. Ze geven nergens antwoord op. Jammer dat je betaald hebt, Heb je zelf de reviews gelezen. Bagger, dat Femonly.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 9, 2019 om 08:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nadiatju ,

De algemene voorwaarden van Femonly zijn waardeloos , zijn ook nergens bij aangesloten , klik op de rode regels .

http://www.femonly.nl/algemene-voorwaarden/

Stuur deze voorbeeldbrief naar het incassobureau , moet u iets aanpassen , vermeld daarin dat u inmiddels betaald heeft .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/brief-aan-het-incassobureau-scenario-1/

Neem eens contact op met Consuwijzer , of het Juridisch Loket in uw gemeente .

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

 https://www.juridischloket.nl/contact/#

Na
door Nadiatju Jul 9, 2019 om 14:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

marita5
door marita5 Jul 9, 2019 om 14:54
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6 .

panter22
door panter22 - Jul 9, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je je inschreef, november vorig jaar, wat heb je afgesproken.
Je hebt inschrijfgeld betaald . En een dalurenabonnement afgesloten voor hoelang? Je kon daar niets meer mee omdat de tijden veranderd waren? Na dat briefje op de deur heb je geen contact meer gehad met de sportschool tot de rekening van het incassoburo?
Ik zie op de site een flex abonnement staan, dat iedere maand opzegbaar is. Verder niets over een jaarabonnement, noch een dalurenabonnement.
Je hebt het abonnement niet opgezegd, maar bent weggebleven, Pas als je een abonnement opzegt, dan kun je er vanaf. Dus zo snel mogelijk opzeggen dat abonnement, want het loopt nog steeds door. En schriftelijk, niet telefonisch. Die opzegging goed bewaren, want dat is je bewijs.
Kijk hier voor de algemene voorwaarden: (link Martia5)
http://www.femonly.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2019 om 09:37
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom heeft u een volstrekt onterechte en onrechtmatie incasso betaald?? Wie eist bewijst en het incassobureau kon als uw opmerkingen juist zijn dat er geen overeenkomst is geen enkel bewijs en daarbij geldt ook nog eens, dat zo er wel een overeenkomst zou zijn dat dan eenzijdig is aangepast hetgeen ook reden is voor onmiddelijke ontbinding zo er wel een overeenkosmt zou zijn.

U heeft zich laten intimideren. Voor het werkelijk komen tot incasso is een gerechtsdeurwaarder nodig die u een exploit zou koem betekenen voor een zitting bij de sector kanton van de rechtbank. Eerst dan zou u actie behoeven te nemen door met uw gegevens en dus vooral het ontbreken van  rechtsgrond daar kenbaar maken.

U heeft betaald. Helaas want om nu nog het geld terug te krijgen zult u zelf procesmatig moeten handelen en beginnen met een brief, aangetekend te verzenden, waarin u het door u betaalde geld terugvordert. Als men daar negatief op reageert kunt u vervolgens niets anders dan zelf verdere juridische acyties nemen. Dat kan wel is waar zonder advocaat maar het zal  dan in ieder geval voor u deurwaarderskosten tot gevolg hebben. Succes is niet uit te sluiten maar naar mijn mening moet u daar niet eens aan beginnen gelet op niet alleen de mogelijke kosten maar ook tijd in relatie tot het door u betaalde bedrag en, herhaald het feit dat u zich heeft laten intimideren door te betalen!
Ps. U kunt wel nagaan of het door u genoemde incassobureau is aangesloten bij de brancheverenig incassobureau's en daat een klacht indienen als dat zo is https://www.nvio.nl/

panter22
door panter22 Jul 9, 2019 om 10:03
6599 Antwoorden / Vragen

Nadiatju heeft zich ingeschreven bij de sportschool en in ieder geval een maand gesport en betaald.
Wat er na die maand gebeurd is, of ze nog contact heeft gehad met de sportschool is niet bekend/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 9, 2019 om 10:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Na die maand zijn in ieder geval de voorwaarden gewijzigd in voor Ts ongunstige zin.
De kern van mijn reactie is en blijft echter dat Ts zich heeft laten intimideren door een incassobureau.

ne
door neodutchio Jul 9, 2019 om 12:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Na die maand had TS kunnen opzeggen, dat is niet gedaan. Er is van uit gegaan dat het wel stopgezet zou zijn. Dat gebeurd natuurlijk nooit automatisch. Ik zie de topics al komen dat elke verzekeraar en telecomaanbieder de overeenkomst stop zet als er een aanpassing komt. Sterker, elke huurder zou dan uit het huis gezet gaan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 9, 2019 om 16:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO volg de verwijzingen die @MARIA5 en lees nog eens dat Ts heeft betaald. aan het incassobureau en ik niet uit de vraag kan opmaken dat er sporake is geweest van betalingsherinneringen. Wel dit: citaat: Dit werd in de computer gezet en ik moest dan de maandelijkse kosten en het inschrijfgeld betalen. Vanaf toen was ik ingeschreven, maar ik kreeg geen contract mee, heb niet getekend en heb ook geen bewijs van betaling meegekregen.

Of lees ik dat dan verkeerd in de zin dat er ook toen al is betaald?

ne
door neodutchio - Jul 9, 2019 om 12:08
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt een geldige overeenkomst gehad met de sportschool. U hebt zich ingeschreven en wist dat er contributie verschuldigd was. Daar is ergens de eerste fout gemaakt, deze is immers niet geincasseerd.
Vervolgens zag u het bericht over de nieuwe tijden. Dat is een reden om een contract te ontbinden. Ondanks dat u niets getekend heeft, danwel iets op papier had ontvangen was er een overeenkomst. U had op dat moment aan de bel moeten trekken en de overeenkomst moeten ontbinden.
U moet nooit ergens van uit gaan, maar zelf controleren. U bent een overeenkomst aangegaan, hebt een gedeelte betaald en geen contact gezocht toen de facturen of incasso’s weg bleven. Als iemand niet kan incasseren, met welke reden dan ook, wil niet zeggen dat u niets hoeft te doen.

Een dure les helaas.

ro
door ron503 - Jul 9, 2019 om 13:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De inschrijving is mondeling gegaan, uw gegevens zijn in het systeem gezet en u heeft een bedrag voldaan dan is er in zekere zin een overeenkomst tot stand gekomen. U heeft een maand lang kunnen sporten dus heeft u ook van de faciliteiten gebruikt gemaakt en dat kan eigenlijk enkel maar op vertoon van een ledenpas of als die er nog niet is op basis van een legitimatiebewijs. Omdat u een briefje op de deur met de gewijzigde openingstijden las kunnen dat ook tijdelijke openingstijden zijn geweest en dat maakt nog niet dat u niet meer van de faciliteiten gebruik mag maken omdat u een dal uren abonnement heeft. Zo te lezen heeft u geen navraag gedaan en dacht dat het abonnement gestopt was terwijl dat niet zo was. Het kan zo zijn dat het lidmaatschapsgeld niet van uw rekening afgeschreven kon worden en daardoor een achterstand is ontstaan waar u wel per brief of per mail aan herinnerd dient te worden maar dat kan alleen als u de juiste gegevens heeft verstrekt. Ik lees ook dat u de vordering heeft voldaan en daarmee heeft u de vordering erkent en is het dossier gesloten.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2019 om 13:25
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@Nadia, overigens gisteren vergeten te vermelden dat ik een chat aanging met Femonly en geschreven dat ik een klacht op Kassa over hen las en ook dat ik, na alle reviews, hen een pot rommel vind. Kreeg natuurlijk geen antwoord meer van ze.