door wim626 Dec 23, 2012 om 20:58
Geldzaken & recht

Gekrompen trui door ontbreken wasvoorschrift

Deze week een dure trui gekocht van het merk Stone Island voor onze zoon. Samen met andere truien in de wasmachine gedaan op 30 graden. De trui kwam er enorm gekrompen uit. De anderen niet. Onderzoek leerde dat er geen label in de trui zit met een wasvoorschrift en waarvan de trui gemaakt is. Wie kan mij advies geven hoe hier verder mee om te gaan?

21326 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2012 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er geen wasvoorschrift in zat, had u de trui dus sowieso niet in de wasmachine moeten stoppen. De schade zal helaas voor eigen rekening zijn.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2012 om 21:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een wasvoorschrift is niet verplicht, dus daar kunt u geen rechten aan ontlenen. Wel moet er een etiket met de samenstelling van de vezels opstaan, daar kunt u dan het nodige uit afleiden. Ook had u kunnen informeren bij de winkel waar u heeft gekocht hoe de trui te wassen. Dus ik vrees dat u in dit geval pech heeft.
U kunt natuurlijk wel met de verkoper overleggen, misschien is er nog een vorm van coulance.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2012 om 21:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Achteraf constateren dat er geen wasvoorschrift in zat? Dus als het er wel in had gezeten, dan was ie ook zonder raadplegen van dat voorschrift de was in gegaan?

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2012 om 21:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik had uw vraag niet helemaal goed gelezen, ik zie dat er ook geen etiket met de samenstelling van de stof was, dat mag niet volgens de warenwet. Ik weet niet wat voor sanctie daarop staat en of u nu door het foute wassen recht heeft op een schadevergoeding. Neem in ieder geval contact op met de verkoper en leg hem dit voor.

zwemmer
door zwemmer - Dec 23, 2012 om 21:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zou je niet zeggen dat het controleren van het wasvoorschrift eerst moet gebeuren? Het is niet sterk om ná de ramp te constateren dat er geen wasvoorschrift in het kledingstuk ingenaaid is. Als dat bijtijds geconstateerd was dan had je wellicht zorgvuldiger gehandeld.

aurora1
door aurora1 - Dec 23, 2012 om 22:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als een labeltje erg los ingenaaid (en niet gestikt) is kan die met het wassen verdwijnen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 23, 2012 om 23:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja ik ben een man die dus weinig verstand heeft van wat wel of niet in de machine kan als ik daar niet kan komen pak i een groter emmer en wast hem in koud water met een bont wasmiddel. En tot nog toe heb ik nog nimmer een of kleding stuk verpest, alleen maar om niet e gokken of het lukt.

fl
door flyingfrance - Dec 24, 2012 om 12:21
62 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie op internet inderdaad dat deze truien niet goedkoop zijn maar ik zie meer:
Stone Island Trui Dubble Kraag WolStretch Donker Blauw

Kwaliteit: Wol87%/mix/stretch

Pasvorm: Normale pasvorm regular

wasvoorschriften: Handwas binnenste buiten wassen/ inside out

Echt een heerlijke trui en een van mijn persoonlijke favorieten.

de Wol Mix geeft een natuurlijke stretch en de crepe achtige wolgaren is zeer comfortabel in het dragen

De dubbele kraag zorgt voor een rijke uitstraling

Als er geen wasvoorschrift in zat had u zich eerst moeten informeren vooral voor z'on dure trui
Ik denk dat ook in de winkel u niet veel gedaan krijgt probeer hem maar cadeau te doen (duur cadeautje voor iemand die hem wel past) en denk maar het is een dure les geweest

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2012 om 12:45
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@flyingfrance, lijkt me geen goed idee een gekrompen trui aan iemand cadeau te doen, zeker met wol is bij krimping het materiaal niet soepel meer.

@wim626, normaal gesproken worden nieuwe spullen, wat dat dan ook is, apart gewassen. Zoals bad/hand- theedoeken. Een zo dure, nieuwe trui, doet men, zeker niet de eerste keer, in de wasmachine. Dat er een labeltje in moet zitten is natuurlijk correct, maar al had die er wel ingezeten: u schrijft zelf: na nader onderzoek....dus na het wassen.Had het labeltje ook weinig zin gehad in de eerste plaats.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 24, 2012 om 12:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U bent een ervaren huisvrouw, en u heeft al veel vaker truien gewassen.
En u heeft een al wat grotere zoon.
Dus ervaring heeft u vast wel.
Het betreft een dure trui, dus ik neem aan dat het materiaal wol is.
ook zonder wasetiket voel je gewoon dat het wol is.
En wol moet niet in de wasmachine gewassen worden.
Dat weet iedereen.
U bent nog niet eens in de winkel geweest om te klagen.
Waarom stelt u de vraag hier eigenlijk ?
U vraagt advies : maak nog een zoon, ooit zal hij hem passen.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2012 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 24 dec 2012, 12:58]U bent een ervaren huisvrouw, en u heeft al veel vaker truien gewassen.
En u heeft een al wat grotere zoon.
Dus ervaring heeft u vast wel.
Het betreft een dure trui, dus ik neem aan dat het materiaal wol is.
ook zonder wasetiket voel je gewoon dat het wol is.
En wol moet niet in de wasmachine gewassen worden.
Dat weet iedereen.
U bent nog niet eens in de winkel geweest om te klagen.
Waarom stelt u de vraag hier eigenlijk ?
U vraagt advies : maak nog een zoon, ooit zal hij hem passen.

Hoe weet u dat allemaal? Waar maakt u uit op dat vragensteller een ervaren huisvrouw is, met als gebruikersnaam "wim 626"? Waaruit maakt op op dat de zoon al groot is? Dus duur is altijd wol?

Hebt u een glazen bol?

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2012 om 13:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Is inderdaad knap van wimmie20. Dit is eerste vraag van de TS; dus glazen bol moet zeker op tafel staan in huize wimmie20.

christin
door christin - Dec 24, 2012 om 13:13
105 Antwoorden / 4 Vragen

Een nieuwe dure trui zou ik nooit in de machine wassen maar altijd koud op de hand. Het feit dat er geen wasvoorschrift in zat geeft te denken. De trui was misschien wel duur maar het materiaal van slechte kwaliteit.

labren
door labren - Dec 24, 2012 om 13:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

dikke pech , uithalen en opnieuw breien

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2012 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=christin schreef op maandag 24 dec 2012, 13:13]Een nieuwe dure trui zou ik nooit in de machine wassen maar altijd koud op de hand. Het feit dat er geen wasvoorschrift in zat geeft te denken. De trui was misschien wel duur maar het materiaal van slechte kwaliteit.

Slechte kwaliteit? Het kan wel materiaal zijn dat helemaal niet gewassen mag worden, bijvoorbeeld alleen gestoomd, maar als er geen wasetiket inzit, zal een stomerij het ook niet accepteren om te reinigen.

Met sommige kleding mag je helemaal niets. Dus eigenlijk niet kopen.

jo
door joline14 - Dec 24, 2012 om 13:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook eens een blouse gehad waar geen label in zat. Ik heb de blouse met de hand gewassen in lauw water en toch was de blouse gekrompen.
Ik ben terug gegaan naar de winkel waar ze eerst problemen maakten. Ik heb toen contact opgenomen met de consumentenbond met de vraag wat te doen en zij hebben verteld dat er een label met samenstelling van de stof en wasvoorschrift in de blouse had moeten zitten.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en heb mijn geld terug gekregen.
Dus ga gewoon terug naar de winkel en eis een nieuwe trui of anders geld terug.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 24, 2012 om 14:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,

er is geen glazen bol nodig om de vraag te beantwoorden, en te doorgronden.
Er werd een trui gewassen van ONZE zoon.
Dus er is vast ook een mamma Wim626 voorhanden.
Die al vaker een trui heeft gewassen.
Of anders een Eugene11234, kan ook nog.
Er staat niet truitje en ook niet zoontje, dus de jongen is al wat groter.
Dusss, er is al wat was-ervaring aanwezig.

En even voor Tijger1: Wim 626 is een gebruikersnaam, meer niet.
Het is niet het absolute bewijs dat Wim626 een man is.
Voorbeeld: Tenormin ; een tenor is een man.
Terwijl Tenormin beweert dat zij een vrouw is.
En van die glazen bol : dat klopt.

=tenormin schreef op maandag 24 dec 2012, 13:11: Is inderdaad knap van wimmie20. Dit is eerste vraag van de TS; dus glazen bol moet zeker op tafel staan in huize wimmie20.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2012 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Nog nooit van mannen gehoord die de was doen? Wat seksistisch gedacht. En tegenwoordig: twee pappa's, ook mogelijk.Lijkt mij eerder een man, die zo'n nieuwe dure trui in de wasmachine stop. Net zo seksistisch gedacht. Gebruikersnaam: wim626, uiteraard geen bewijs man, maar zeker niet voor vrouw. Tot hoe oud is het zoontje en dan zoon? En de glazen bol was van mij. Ik weet niet zeker of Tenormin beweert dat zij een vrouw is, maar uit haar reacties maak ik dat wel op. Veel plezier met uw glazen bol.

Maar dit is allemaal off topic. De trui is verziekt en het is helaas eigen schuld

empyria
door empyria - Dec 24, 2012 om 15:09
504 Antwoorden / 3 Vragen

"...U vraagt advies : maak nog een zoon, ooit zal hij hem passen..."

LOL!

Of wacht op een kleinzoon / kind...;-)

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2012 om 15:24
16859 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @tijger1, welnee joh, wimmie20 is een vrouw, kijk maar op zijn profiel: typisch vrouwelijke sporten, toch ;-)

zerlina
door zerlina - Dec 24, 2012 om 19:23
19 Antwoorden / 0 Vragen

het lijkt me zo raar niet dat men een dure trui in de wasmachine stopt, ik heb ook kashmiertruien in de wasmachine gedaan en die komen er weer prachtig uit. Ik zou toch even bij de verkoper langs gaan.

dearagain
door dearagain - Dec 25, 2012 om 19:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*koop nooit kleding zonder een wasvoorschrift

christin
door christin - Dec 25, 2012 om 23:45
105 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad, niet kopen. Maar je mag er toch van uit gaan dat als je een trui kan wassen. Een stomerij zal inderdaad geen verantwoording nemen als er geen wasvoorschrift in zit. Terug naar de winkel is het enige. Ik kocht ooit een trui bij V&D. Materiaal was een soort velours. Er kwamen allemaal kale plekken in en heb mijn geld terug gehad.

ma
door majrim_1 - Dec 27, 2012 om 19:39
11 Antwoorden / 0 Vragen

Een trui met zoveel wol moet op het speciale wolprogramma gewassen worden, maar zonder labeltje weet je dat niet van tevoren.

Zou contact opnemen met winkelier of anders googlen wie de producent of eventueel de importeur van deze truien zijn en daar contact mee opnemen.

And by the way: iedereen kan dit overkomen

Succes met de verdere actie