jo
door jos2006 Jul 6, 2015 om 18:53
Geldzaken & recht

Goedkope geldlenin

Geen goedkope geldlening voor studenten. Oxi
Hoe durven de studenten méér te vragen dan nodig. Geen auto's, telefoons en wereldreizen op kosten van de belastingbetaler.

1218 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit een discussie of ventileert u gewoon uw mening.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op maandag 6 jul 2015, 19:17: Is dit een discussie of ventileert u gewoon uw mening.

Het is misschien het ventileren van een mening op een uitlating van een studente op de tv. Maar het kan ook een discussie zijn door de volgende stelling.
Goedkope lening voor studenten nog nodig als het geld aan iets anders dan studie wordt besteed.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig mogen die studenten dat helemaal zelf uitmaken. En dan, op kosten van de belastingbetaler? De staat betaslt zelf nog minder rente en de lening moet wel terugbetaald worden. Dus niet zo jaloers zijn.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 21:34: Gelukkig mogen die studenten dat helemaal zelf uitmaken. En dan, op kosten van de belastingbetaler? De staat betaslt zelf nog minder rente en de lening moet wel terugbetaald worden. Dus niet zo jaloers zijn.

Het woord jaloers gaan we schrappen. Studiefinanciering is niet bedoeld voor een pretpakket maar voor de studie. Als je dan zo'n goedkope lening kunt krijgen gebruik deze dan waarvoor deze bedoeld is. Eigenlijk gooit die mevrouw op de tv haar eigen ruiten in. Ze probeert aan het misbruik een draai te geven door te stellen dat een wereldreis ook studie is.
Ik wil eigenlijk ook wel zo'n lening van 0,12% rente om mijn woning energiezuinig te maken. Ik studeer immers in mijn woning en betaal niet graag een gangbare rente. Lan ik dat geld ook lekker op een depositorekening zetten.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus toch stikkend jaloers.

Een wereldreis kan men zeker als studie samenvatten.

Dus ga studeren en neem een lening.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook niet te bedoeling dat het voor andere zaken wordt gebruikt, het is een vorm van misbruik en daar door zal er weer maatregelen tegen komen, hoop ik.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 22:09: Dus toch stikkend jaloers.

Een wereldreis kan men zeker als studie samenvatten.

Dus ga studeren en neem een lening.

Als dit gedrag van studerenden riekt naar misbruik dan hoop ik dat er door de volksvertegenwoordiging kritische vragen worden gesteld. Een wereldreis als studie zin kan ik me nauwelijks voorstellen. Betaal die vakantie a.u.b. zelf.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het moet terug betaald worden, dus gaan we er weinig op achteruit. De studiefinanciering in de oude vorm kostten ons als maatschappij meer, gezien zij dit geld mochten houden, wat is je probleem?

Dit is het probleem van de student, niet van jou.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op maandag 6 jul 2015, 23:29: Het moet terug betaald worden, dus gaan we er weinig op achteruit. De studiefinanciering in de oude vorm kostten ons als maatschappij meer, gezien zij dit geld mochten houden, wat is je probleem?

Dit is het probleem van de student, niet van jou.

De student krijgt van de overheid een geldlening tegen een zeer voordelige rente.
Normaliter moet je voor een geldlening veel meer aan rente betalen. De overheid ontvangt dus minder voor het uitgeleende kapitaal. En dat gemis, ook die kleine achteruitgang, moet door de andere burgers worden opgebracht. We draaien niet de geldpers.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2015 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me daar niet druk over maken. De lening moet terug worden betaald en dat is dan t.z.t. wat minder leuk. Een wereldreis kan nu onbekommerd gemaakt worden, mogelijk later niet meer.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onbeperkt en zonder beperkingen lenen is helemaal "HOT" in deze tijd. Het blijkt dat er niets is geleerd van de economische crisis waar men nog dagelijks breeduit de problemen van ondervind of over hoort.
De jeugd heeft nu de gelegenheid om op een heel simpele wijze een grote schuld op te bouwen zonder dat er ooit nog maar één cent is verdient.
Als de studie, door welke omstandigheid moet worden afgebroken of als na de studie niet die goed betaalde baan (met bonussen etc.) wordt gevonden komen de problemen pas bovenwater.
Maar wie dan leeft, wie dan zorgt en ook is er dan wel weer een oplossing, nl. via de "schuldsanering".

Maar het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, het Kabinet Rutte staat hier vierkant achter, dus kunnen we rustig verder gaan met dromen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen er overigens 30 jaar over doen, over die terugbetaling. Dus het zal wel meevallen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:02: Onbeperkt en zonder beperkingen lenen is helemaal "HOT" in deze tijd. Het blijkt dat er niets is geleerd van de economische crisis waar men nog dagelijks breeduit de problemen van ondervind of over hoort.
De jeugd heeft nu de gelegenheid om op een heel simpele wijze een grote schuld op te bouwen zonder dat er ooit nog maar één cent is verdient.
Als de studie, door welke omstandigheid moet worden afgebroken of als na de studie niet die goed betaalde baan (met bonussen etc.) wordt gevonden komen de problemen pas bovenwater.
Maar wie dan leeft, wie dan zorgt en ook is er dan wel weer een oplossing, nl. via de "schuldsanering".

Helemaal me eens.
Oneigenlijk gebruik van regelingen waarvoor deze niet bedoeld zijn is en blijft bedrog. Of dat nu huur- of zorgtoeslag of wat dan ook, maakt niet uit.
De studenten hebben onlangs voor kapitalen kort en klein geslagen en die gasten gaan de toekomst bepalen! Als de schuldsanering om de hoek komt is Leiden in last.

Maar het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, het Kabinet Rutte staat hier vierkant achter, dus kunnen we rustig verder gaan met dromen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:49: Ze kunnen er overigens 30 jaar over doen, over die terugbetaling. Dus het zal wel meevallen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:49: Ze kunnen er overigens 30 jaar Hover doen, over die terugbetaling. Dus het zal wel meevallen.

Het gaat niet over het terug betalen van de hoofdsom. Het gaat over het oneigenlijk gebruik en het creëren van problemen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:49: Ze kunnen er overigens 30 jaar over doen, over die terugbetaling. Dus het zal wel meevallen.

@tijger1,

U en ik hoeven ons daar inderdaad geen enkele zorg over te maken. !!

vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ik heb mijn studerende kleinkinderen er toch maar van weerhouden. Géén lening is namelijk nog beter.;-))

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze mogen dat geld lenen, het is bestemd voor de studie maar dat valt niet te controleren. Toezicht organiseren kost waarschijnlijk meer dan het gewoon laten hoe het is.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook raar. Het is inderdaad belastinggeld waarmee deze studenten gesponsord worden. En jongeren die niet gaan studeren hebben dit voordeeltje ook niet.

Ik ben helemaal niet jaloers, maar voor snoepreisjes naar India, een auto, een koopwoning, daar is dit geld niet voor bedoeld.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar die studenten hebben blijkbaar ouders, een baan, of andere geldschieters die in hun levensonderhoud voorzien. En hebben ze die lening niet nodig, dus "over".

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 19:11: Maar die studenten hebben blijkbaar ouders, een baan, of andere geldschieters die in hun levensonderhoud voorzien. En hebben ze die lening niet nodig, dus "over".

Als je hem niet nodig hebt, moet je hem ook niet krijgen.
Ik begrijp dat de controle daarop moeilijk is, maar daarom hoef ik het nog niet goed te keuren.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2015 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Nodig hebben, is een heel rekbaar begrip. En wat gaat het de staat, , of de belastingbetalers aan als een student bijvoorbeeld gulle grootouders heeft?;-))

ve
door verwijderd - Jul 8, 2015 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 19:47: Nodig hebben, is een heel rekbaar begrip. En wat gaat het de staat, , of de belastingbetalers aan als een student bijvoorbeeld gulle grootouders heeft?;-))

Niets.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vond de berichtgeving nogal wat overdreven, want ze doen ons geloven dat de studenten veel meer lenen en geld achteruitzetten voor een huis, dure vakanties enz enz.
Laat een deel nou eens meer lenen dan nodig is, maar om nou te zeggen dat ze daar een luxe leventje van kunnen hebben en op spaarrekening zetten met minder dan 1% rente, zeg het maar.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

breedbeeld schreef op donderdag 9 jul 2015, 10:03: Vond de berichtgeving nogal wat overdreven, want ze doen ons geloven dat de studenten veel meer lenen en geld achteruitzetten voor een huis, dure vakanties enz enz.
Laat een deel nou eens meer lenen dan nodig is, maar om nou te zeggen dat ze daar een luxe leventje van kunnen hebben en op spaarrekening zetten met minder dan 1% rente, zeg het maar.

Het gaat volgens mij niet over de vraag of de berichtgeving overdreven is en evenmin om de hoogte van het bedrag.
De crux is dat een regeling oneigenlijk wordt gebruikt en daar moer de minister op letten. De studenten moeten studeren en geen slaatje uit een regeling slaan.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De pliesie zou er op moeten passen;-))

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 13:07: De pliesie zou er op moeten passen;-))

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 13:07: De pliesie zou er op moeten passen;-))

De pliesie heeft het momenteel erg druk met de nekklem!

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

jos2006 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:58:
tijger1 schreef op dinsdag 7 jul 2015, 15:49: Ze kunnen er overigens 30 jaar Hover doen, over die terugbetaling. Dus het zal wel meevallen.

Het gaat niet over het terug betalen van de hoofdsom. Het gaat over het oneigenlijk gebruik en het creëren van problemen.

Waarom is dit een probleem voor jou? Mochten ze in de problemen komen dan is dat hun eigen probleem, daar hebben wij totaal geen last van. We zouden ons ook wel druk kunnen gaan maken over andere mensen die jaloers zijn op andere mensen, maar dat is ook zonde van de tijd.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

.
Waarom is dit een probleem voor jou? Mochten ze in de problemen komen dan is dat hun eigen probleem, daar hebben wij totaal geen last van. We zouden ons ook wel druk kunnen gaan maken over andere mensen die jaloers zijn op andere mensen, maar dat is ook zonde van de tijd.

Dit is op dit moment geen probleem voor mij. Studenten die onnodig schulden maken door de "goedkope" lening te gebruiken voor pretpaketten (vakantie etc.) kunnen uiteindelijk een probleem voor ons allemaal worden. Denk maar eens aan studenten die hun studie afbreken. Kunnen daardoor het geleende en reeds uitgegeven geld niet terug betalen en komen uiteindelijk de maatschappij tot last. Niet alle papa's en mama's betalen de capriolen van hun kroost. Ook U wordt dan uitgenodigd om mee te betalen aan het aflossen van de schuld.
Dus niet meer lenen dan strikt nodig.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jos 206

Zeg dat meteen even tegen de Grieken ,;-))

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 19:30: @jos 206

Zeg dat meteen even tegen de Grieken ,;-))

Beste tijge1
Geef even een argument waarom ik dat tegen de grieken moet zeggen. We hebben het toch over onze "studenten", die arme stakkers.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die Grieken moeten ook niet teveel lenen. En dat krijgen we zeker niet terug.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ik vind studenten zeker geen arme stakkers. Heb ik ook nergens beweerd.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 19:45: En ik vind studenten zeker geen arme stakkers. Heb ik ook nergens beweerd.

U voert geen argument aan.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2015 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees net dat de Grieken mogen afschrijven op de schulden. Dus dat komt ook op ons bordje. Maar niet getreurd.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2015 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het geld wat wij niet van de Grieken terugkrijgen, is de totale studieschuld een druppel in de oceaan.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jos,

Eerst maar een studie Nederlands.... Lenin is fout Rus en geen Lening!

En als studenten in 5 jaren €60.000,- lenen, als je weet dat ze in 3e en 5e jaar aangeboden kregen, die banen kun je zo de studie schuld die je in 30 jaren moet aflossen ook wel in 1 jaartje doen!

Mijn zoon koos niet voor Sweelinck Conservatorium, ook niet Den Haag of Maastricht maar TU Delft...
Ja de studie met vaak het probleem van gevraagd worden voor je einde reeds een goede baan aangeboden!
Ja, geen werkloosheid maar tekorten aan goede vakmensen!

Ja, ook mijn vriend Wibi had iets meer dan alleen gehoor probleem, en net als André Rieu iets te grootheidswaanzin had en net niet failliet ging...
Hij kan als hobby leuk iets doen maar kiest voor techniek...!

Voor een dubbele studie moet je geen gezellig studentenhuis met bar en feesten hebben, maar appartement met gelijkgestemde die het ook zo doen.
Dus extra zware 5 jaren en geen gezuip.

Ook de helaas noodzakelijke auto, meer dan boodschappen omdat niet alles met gratis OV kaart goed en redelijk bereikbaar is....
2 studenten die iets kopen dus appartement en geen kamer!
Ja, je moet in je toekomst investeren!

Je kunt beter protesteren in Den Haag, vele volgen een pret cursus zonder werk kansen.
Wat doet een student met geschiedenis?
Mark(t) Rutte hoorde geen maatschappijleer op VMBO te geven maar geschiedenis op VWO niveau...
en waarom is de premier met deze opleiding...
Ooit hadden we 5 x Hendricus Colijn... later nog in 80er jaren Ruud Lubbers.....
En ook hij zit na deze 2 voorbeelden in crisis tijden!
Toen bleek dat er achteraf beter andere maatregelen of nietsdoen beter was...
Maar als student geschiedenis moet hij dat toch beter weten als ik...

Ik merk er weinig van en helaas, Mark, doe eens wat je geleerd hebt en kijk naar verleden en voorkom fouten uit verleden te herhalen.

Een goed voorbeeld is Napoleon, verloor van de Tsaar..
Hitler ging hetzelfde tegen Stalin doen en die studeerde....
Ja Mark, Stalin wist dat je moet wachten op het voorjaar het moeras en de Duitsers sneuvelde moeiteloos door een zeer matige student geschiedenis!

Dus niet hier maar in Den Haag protesteren kan meer opleveren...

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zondag 12 jul 2015, 13:59: Beste Jos,

Eerst maar een studie Nederlands.... Lenin is fout Rus en geen Lening!

En als studenten in 5 jaren €60.000,- lenen, als je weet dat ze in 3e en 5e jaar aangeboden kregen, die banen kun je zo de studie schuld die je in 30 jaren moet aflossen ook wel in 1 jaartje doen!.hier maar in Den Haag protesteren kan meer opleveren...

"Lenin" was een typefout, dat is toch wel helder. Voor de rest toch naar uw eigen taalgebruik kijken. Overigens een verward verhaal.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor alle op- en aanmerkingen. Ik stop ermee.