fr
door fruscianteland Dec 19, 2013 om 16:01
Geldzaken & recht

Heeft het zin om bezwaar te maken tegen NS boete

In de avond van 17 december jl. heb ik op het station Hoorn NS een boete
gekregen. Ik werd aangesproken door een conducteur samen met nog 2 andere
voor mij niet bekende personen. Er word mij aangegeven dat ik een boete
krijg wegens oversteken waar het niet mag. Er loopt namelijk een pad naar
beneden richting de overgang en vaak lopen mensen langs de linker kant van
het hek waar ongeveer een halve meter pad overblijft, de conducteur heeft
me uitgelegd dat dit niet mocht. Daar waren ik en de andere 2 mannen ons
niet van bewust omdat dit op het station vaker gebeurd, na een korte uitleg is het me helemaal duidelijk waarom.

Nu word er echter
een boete uitgeschreven voor het niet stoppen voor een rood knipperlicht
bij de overweg, dit is echter niet waar ik de uitleg over heb gekregen. Het spoort ging wel dicht op het moment dat ik op de overgang liep en er liepen nog enkele mensen ook voor mij en er kwamen ook nog mensen mij tegemoet. Het is ook zo dat de overgang in hoorn geen knipperlicht heeft. ik vind het daarom onterecht
dat we hiervoor een boete ontvangen en dat andere mensen gewoon mochten
doorlopen.

Maar mijn vraag is of ik bezwaar kan maken tegen deze boete en of dat uberhaupt wel zin heeft?

7433 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2013 om 16:07
11573 Antwoorden / 51 Vragen

Bezwaar maken mag iedereen, al staat het op film dat je op voorhand ongelijk hebt. Maar of het zin heeft?

In dit geval denk ik dat bezwaar maken tegen dit feit geen zin heeft. De conducteur en de 2 onbekende anderen, waarschijnlijk spoorweg politie ziet dat iets niet mag en dat is niet zomaar. Een trein komt hard aan, dat overleef je niet. En daarom wordt er geverbaliseerd, uit veiligheid voor je zelf. En dat anderen doorliepen, tja, ze waren met u bezig.

diumenge
door diumenge - Dec 19, 2013 om 17:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die twee anderen waren geen politie, die werden ook aangesproken. Ik denk dat je wel een kans maakt vanwege het ontbreken van het knipperlicht, maar misschien schrijven ze dan alsnog een correcte boete uit.

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2013 om 17:53
11573 Antwoorden / 51 Vragen

Mocht de titel van de boete fout zijn, zullen ze inderdaad de boete uitschrijven. Maar ik ga er van uit, dat de conducteur dit niet "zomaar" gedaan heeft. Verschillende soortgelijke dingen gezin met wegmisbruikers, de "daders" ontkenden alles, terwijl het op film stond ..........

ro
door ron530 - Dec 19, 2013 om 18:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een spoorwegovergang zonder waarschuwingslichten zal zeker niet voor reizigers bedoeld zijn maar vaak wordt zo'n overgang als sluiproute gebruikt. U loopt al op de overgang en ziet de spoorbomen dicht gaan, met wat pech was dat gelijk het laatste wat u ooit gezien had. Bezwaar maken heeft dan ook geen enkele zin want de verbalisant wordt ook gehoord en als die aan de kantonrechter mededeelt dat u zich op het spoor bevond terwijl de bomen al dicht gingen zal de boete opgelegd worden met een donderpreek op de koop toe. Oja vrijspraak op basis van een vormfout is al heel lang verleden tijd.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 19, 2013 om 18:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als de bellen en lichten gaan werken mag je de oversteek afmaken.

Als je nog voor de bomen of streep bent niet meer oversteken.
Dus de nog lopende bij dicht gaan mag afmaken en hoeven niet terug te gaan.

De meeste overwegen hebben nu een camera, en de meeste in Hoorn.
Welke overweg was het en heeft deze een camera?

Een veel gemaakte fout is dat als bomen open gaan, licht uit en enkele seconden later voor volgende trein weer dicht gaan ze vaak de fout in.
Dan is in protest gaan mogelijk maar als je langs het spoor liep, dat is verboden en meestal hangt er een bordje, en ik vermoed dat U Koepoortsweg bedoelde en daar hing ooit een bordje, verboden......

Dus ik lees in Uw vraag een dubbele overtreding en dat je dan tussen de bomen op de overweg uit komt die dicht gaat....
Vergeet het in dit geval dus want daar hangen camera's met tijd opname.

pi
door pieterwolters - Dec 19, 2013 om 20:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Kan je op Google maps de locatie aangeven zodat we kunnen zien hoe de situatie ter plaatse is? Niet dat het veel uitmaakt, een conducteur gaat niet zomaar voor de lol boetes uitschrijven. Die mensen hebben voornaamlijk geen zin in oponthoud omdat er weer iemand tussen de rails vandaan geschraapt moet worden.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2013 om 22:21
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Die mensen hebben voornamelijk geen zin in oponthoud omdat er weer iemand tussen de rails vandaan geschraapt moet worden.

Dit is m.i. de meest terechte opmerking. Vraag me wel eens af hoe men het in het hoofd haalt om 'ergens bij het spoor te lopen omdat anderen het ook doen'. In een vloek en een zucht kan het zo maar afgelopen en uit zijn met je leven en is er weer een machinist met een levenslang trauma. Volkomen terechte boete.

fr
door fruscianteland - Dec 20, 2013 om 08:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om even te verduidelijke, het gaat om de overgang bij de brug, degene waar je rechtstreeks de stad in loopt. Daar loopt een legetiem pad waar je naar beneden loopt op het spoor over te steken. Het is dus een normale overgang. Als de boete voor het niet juist oversteken was had ik het helemaal begrepen en was ik het volledig eens met de bekeuring, het feit dat ik niet wist dat het niet mocht betekent ook automatisch dat het wel mag dus als ik daar een boete voor krijg, eigen schuld dikke buld.

Maar het gaat me meer om het feit dat het ene me verteld word en het andere geschreven word.

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2013 om 11:09
11573 Antwoorden / 51 Vragen

Maar het gaat me meer om het feit dat het ene me verteld word en het andere geschreven word.

Ooit een prent gekregen voor het passeren van een bord c1 wat er aantoonbaar niet stond. Na protest werd het een andere omschrijving. Dus je bent hoe dan ook fout. En zal moeten betalen. En terecht, een trein en je leven zijn geen speelgoed.

ze
door zefke mols - Dec 20, 2013 om 13:06
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht niet dat de een of andere conducteur een opsporingsambtenaar is.
Hij mag u wijzen op uw acteren,maar verder niets. Waarom geeft u zo'n man/vrouw dan uw gegevens?
Zeg sorry en loop gewoon door!
Mijn gegevens had hij niet gekregen en aanhouden mag hij mij al helemaal niet!

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2013 om 13:19
11573 Antwoorden / 51 Vragen

@Zefke Mols,

lees dit eens:

Een hoofdconducteur is een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid. Daardoor kan een hoofdconducteur ook een proces-verbaal uitdelen, zoals die voor het niet hebben van een vervoerbewijs (maar ook andere boetes), en niet-meewerkende reizigers overdragen aan de politie.

Hij mag dus onder bepaalde voorwaarden een bekeuring uitschrijven.

ze
door zefke mols - Dec 20, 2013 om 15:40
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 20 dec 2013, 13:19]@Zefke Mols,

lees dit eens:

Een hoofdconducteur is een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid. Daardoor kan een hoofdconducteur ook een proces-verbaal uitdelen, zoals die voor het niet hebben van een vervoerbewijs (maar ook andere boetes), en niet-meewerkende reizigers overdragen aan de politie.

Hij mag dus onder bepaalde voorwaarden een bekeuring uitschrijven.

Inderdaad zal een "hoofdconducteur" dit waarschijnlijk mogen. Maar heeft hij zich als zodanig gelegitimeerd? Een BOA is als zodanig herkenbaar, maar het verschil tussen een conducteur en een hoofdconducteur volgens mij niet!
En aanhouden of staande houden lijkt me ook niet zo simpel als beambte van het spoor met een petje op (met alle respect)!
En als je in de trein zit sluiten ze de deuren tot de politie er is, dus je komt niet weg, maar buiten op het perron?

labren
door labren - Dec 20, 2013 om 15:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee heeft geen zin om bezwaar te maken , die boete moet je toch betalen

labren
door labren - Dec 20, 2013 om 15:43
862 Antwoorden / 0 Vragen

en je moet eerst de boete betalen voordat je bezwaar kan maken

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 20, 2013 om 15:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het hek is bedoel dat je rechts houd.
Het is om ruimte tussen spoor en perron te houden dat je bij een binnenkomende trein niet word weggeblazen of eronder kan komen.
Op de rand lopen mag niet en meestal staan er op halve meter witte vlakken.
Dit stuk mag je alleen bij instappen gebruiken.

Wat de lichten betreft, zodra deze aan gaan mag je niet meer oversteken.
Echter, als je reeds bezig bent met oversteken mag je de oversteek afmaken.

Dus wat is nu de tekst op de boete?
Ik lees hier 2 verhalen en alleen tegen het geschreven is te protesteren.
Dus bij Rood licht verhaal of bomen mag je de oversteek afmaken als je onderweg op de overweg was....

Graag nogmaals duidelijk de tekst op boete vermelden en of je daar mee eens bent.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 20, 2013 om 16:23
423 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zefke mols schreef op vrijdag 20 dec 2013, 15:40]Inderdaad zal een "hoofdconducteur" dit waarschijnlijk mogen. Maar heeft hij zich als zodanig gelegitimeerd? Een BOA is als zodanig herkenbaar, maar het verschil tussen een conducteur en een hoofdconducteur volgens mij niet!
En aanhouden of staande houden lijkt me ook niet zo simpel als beambte van het spoor met een petje op (met alle respect)!
En als je in de trein zit sluiten ze de deuren tot de politie er is, dus je komt niet weg, maar buiten op het perron?

Een (hoofd)conducteur van de NS die aangestelt is als BOA heeft het officiele BOA-teken op zijn jas zitten. Is dus duidelijk herkenbaar als BOA

Uit de gegevens haal ik op dat dit gebeurt is op de Koepoortsweg en met Google zie ik hier wel degelijk knipperlichten staan
https://maps.google.com/maps?q=station+hoorn&hl=nl&ll=52.64389,5.059215&spn=0.003203,0.006899&sll=52.369561,5.250213&sspn=0.20459,0.441513&hq=station+hoorn&radius=15000&t=m&z=17&layer=c&cbll=52.644063,5.059144&panoid=7ArtfgvLWB6I3RIKoqI1ag&cbp=12,342.51,,1,0
https://maps.google.com/maps?q=station+hoorn&hl=nl&ll=52.644945,5.058612&spn=0.003203,0.006899&sll=52.369561,5.250213&sspn=0.20459,0.441513&hq=station+hoorn&radius=15000&t=m&z=17&layer=c&cbll=52.644945,5.058612&panoid=nRQi_hJIH3LSYmW4EwFImA&cbp=12,162.37,,3,3.3

Zodra de lichten gaan knipperen mag niet niet meer beginnen met oversteken.

aa
door aart_roest - Dec 20, 2013 om 16:39
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet lees in de lezing van de "aangesprokene" is of de twee "onbekende vreemden" zich hebben geïdentificeerd als NS-medewerkers of politie-mensen. Als dat niet het geval is, vind ik het een uiterst zielige vertoning: een conducteur waarschuwt tegen iets wat onvoldoende aangegeven of belet is ("iedeeen doet het zo nu en dan"). En langzamerhand gaan de spoorbomen dicht ("regelt hij dat zelf voor het vertrek van zijn trein ?"). En dan komt hij met een boete.

Of je geeft een waarschuwing, en daarnaar zag het er oorspronklelijk naar uit.
Of je geeft een boete, maar dan moet je je (gezelschap) bekend maken.

Hier was én, én. En dat vind ik flauw, of zielig zoals ik het al noemde. Het lijkt me zeker wenselijk om deze gang van zaken bij de NS directie bekend te maken en dus een klacht in te dienen. Vooral de situatie, dat er vele anderen waren die hetzelfde deden en die niet werden bekeurd, terwijl er (mogelijk zelfs) drie personen beschikbaar waren, is meten met twee maten...! Flauw is inderdaad het minst schokkende negatieve oordeel dat hierover mogelijk is..

ro
door ron530 - Dec 20, 2013 om 16:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kon de foto niet vinden maar als deze de overgang betreft snap ik wel waarom daar geen knipperlicht aanwezig is. U mag op die plaats helemaal niet oversteken!. Voor stunters zoals u is er wel een slagboom geplaatst dus was de oversteek nog redelijk veilig. Hoe dan ook de slagbomen gingen al dicht toe u nog op het spoor liep dus het rode licht aan de goede zijde van de overgang heeft al een tijdje geknipperd.
Wat betreft het perronpersoneel en conducteurs die zijn tegenwoordig allemaal in het bezit van een BOA certificaat.

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2013 om 17:05
11573 Antwoorden / 51 Vragen

@Zefke Mols,

"Inderdaad zal een "hoofdconducteur" dit waarschijnlijk mogen. Maar heeft hij zich als zodanig gelegitimeerd? Een BOA is als zodanig herkenbaar, maar het verschil tussen een conducteur en een hoofdconducteur volgens mij niet!
En aanhouden of staande houden lijkt me ook niet zo simpel als beambte van het spoor met een petje op (met alle respect)!
En als je in de trein zit sluiten ze de deuren tot de politie er is, dus je komt niet weg, maar buiten op het perron?"

Zowel ik (zeker niet) als jij (neem ik aan niet) waren er bij. Hoe kan iemand zonder BOA bevoegdheid een bekeuring schrijven? Als je met je leven speelt door (kennelijk) gevaarlijk gedrag i.c.m een trein is het terecht dat je een bekeuring krijgt. En eigenlijk moet je blij zijn dàt je die bekeuring nog kan krijgen, een trein komt hard aan .......

aa
door aart_roest - Dec 20, 2013 om 17:22
9 Antwoorden / 0 Vragen

Kom op zeg. Het gaat over een station.
Een rijdende trein, vooral een aanstormende, heeft andere kenmerken.
Bijvoorbeeld dat er geen conducteurs met trawanten omheen lopen.

Zorg voor goede duidelijkwe maatregelen NS (of Pro Rail) en iedereen begrijt wat de bedoeling is.
Boetes moeten zoveel mogelijk worden uitgebannen. Zijn niet effectief. Ze leiden
alleen tot achterblijven van wel wenselijke maatregelen.

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2013 om 17:26
11573 Antwoorden / 51 Vragen

Als er geen boetes worden gegeven bij gevaarlijk gedrag moeten ze vroeg of laat aan de familie gaan vertellen, dat er wat gebeurd is ......... Praten helpt niet meer. Iedereen denkt: "Dat kan ik nog wel even doen ......."

ro
door ron530 - Dec 20, 2013 om 17:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het werkelijk deze overgang betreft zie ik al zoveel potentiële klanten voor de hemelpoort die aan Petrus mogen uitleggen "ja maar iedereen deed het toch" Als waarschuwen niet meer helpt dan mag van mij de boete veel hoger worden, en bij een tweede overtreding een artikel 5 (kapstok artikel) opleggen.

pe
door peerspecial - Dec 20, 2013 om 20:25
10 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo daar - Ik ben bang dat er een hoop onduidelijkheid heerst in het door jou ontvangen proces verbaal - en als het is zoals jij aangeeft, dan zou je misschien wel baat kunnen hebben bij het opstarten van een W.O.B. procedure waarbij je uiteraard ook in bezwaar gaat tegen de opgelegde boete. Immers, als je een bekeuring krijgt voor een ander feit dan het gepleegde feit, dan klopt de grond waarop de bekeuring gebaseerd is niet en heb je alle reden om met behoorlijke kans van succes daartegen in bezwaar te gaan. Het opstarten van een wob procedure is te vinden op internet en vereist alleen een beetje discipline en doorzetting vermogen maar is zeker niet vreselijk moeilijk. Doe het echter niet onnodig want je bezorgt de tegen partij een aanzienlijke berg werk en dat zou je toch zeker niet willen voor iets wat misschien wel een domme fout is die bestraft dient te worden. Succes en groet Peer.

hfrantzen
door hfrantzen - Dec 20, 2013 om 21:33
15 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zefke mols schreef op vrijdag 20 dec 2013, 13:06]Ik dacht niet dat de een of andere conducteur een opsporingsambtenaar is.
Hij mag u wijzen op uw acteren,maar verder niets. Waarom geeft u zo'n man/vrouw dan uw gegevens?
Zeg sorry en loop gewoon door!
Mijn gegevens had hij niet gekregen en aanhouden mag hij mij al helemaal niet!

jpm
door jpm - Dec 21, 2013 om 11:19
821 Antwoorden / 28 Vragen

Als de boete is uitgeschreven omdat u niet voor een rood knipperlicht bent blijven wachten, is dat terecht. Als er echter geen rood knipperlicht aanwezig is op die plek, dus totaal geen rood knipperlicht waarvoor u zou kunnen wachten, wordt het anders.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen rood knipperlicht is als dit op de boete is opgeschreven, maar stel, ik geloof u: als er geen rood knipperlicht is (veelal met een belsignaal), dan zou ik zeker in beroep gaan. U kunt geen overtreding maken die niet te maken is, dus bent u niet in overtreding.

ni
door nivla - Feb 6, 2014 om 15:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi fruscianteland,

Ik heb die boete ook gekregen op station Hoorn rond die datum, maar weet niet zeker of ik bij jou erbij was. Vandaag kreeg ik de boete ook echt thuis binnen en nu was ie 97 euro. Ik dacht dat de conducteur toen zij dat de boete 60 euro was, kan jij het je nog herinneren? Dan zou ik het graag even willen weten.

Alvast bedankt, Nick.