Va
door Van Utrecht Sep 20, 2017 om 21:01
Geldzaken & recht

Hoe kom ik uit een onverdeelde boedel?

In mijn familie bestaat al meer dan 25 jaar een onverdeelde boedel. In het afgelopen jaar is die boedel door erfenissen vergroot. In het verleden kwam men op oom en tante niveau er niet uit. Inmiddels zijn we 1 generatie verder. Neven en nichten zitten nog niet allemaal op 1 lijn, zelfs na 1 jaar van overleg. Hoe kan ik mijn erfdeel uit deze boedel halen. De kosten lopen op. Ergens heb ik gelezen dat je het recht hebt om niet in een onverdeelde boedel te zitten. Wat is de eerste stap om hier uit te komen, als niet al mijn neven en nichten willen meewerken?

9315 7 Rapporteer

getty
door getty - Sep 20, 2017 om 21:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Advocaat!

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2017 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er dan maar van uit dat die boedel betreking heeft op spullen en niet geld.

Uiteindelijk kunt u bij de rechter verdeling eisen.

ge
door george321 - Sep 20, 2017 om 21:22
390 Antwoorden / 1 Vragen

De kinderen/erven van Bob Marley hebben jaren lang gevochten om de erfenis, met alle kosten van advocaten enzo.
Toen het uitgesproken werd door de rechter was er nog $ 2.000,00 per persoon te verdelen van een vele miljoenen erfenis.
Succes met vechten ................

bokskabouter
door bokskabouter Sep 22, 2017 om 12:30
32 Antwoorden / 4 Vragen

Geweldig antwoord. Daar heeft TS wat aan, Ter aanvulling mijn tante Cato zat in het zelfde schuitje en heeft toen al 'medeerfegenamen' door figuren van het niveau Hollerder laten eliminiren en nu is zij nu de enige erfgenaam (denk zij). TS heeft aan dit antwoord geen ene malle moer maar heeft dezelfde kwaliteit als jouw geneuzel.

ge
door george321 Sep 22, 2017 om 14:06
390 Antwoorden / 1 Vragen

Waarde Bokskabouter, dank voor je kritiek.
Maar waarom heb ik dit geschreven, denk je zelf?
Doordat deze affaire te noemen, kan de vraagsteller zich afvragen wat vechten waard is en nu of linksom of rechtsom een oplossing na 25 jaar gaat zoeken, via een advocaat/rechter bijvoorbeeld, zoals door anderen genoemd is.
Aan je kritiek op mijn antwoord heeft de vraagsteller inderdaad helemaal niets. Het antwoord van Matthijs B zal je ook wel niet waarderen. Fijn weekend.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 20, 2017 om 21:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik ken een dergelijke zaak. De zaak werd stopgezet toen alles opgegaan was aan advocaten en notarissen.

Uiteindelijk bleef iedereen met een schuld (en een kater) zitten.

marita5
door marita5 - Sep 20, 2017 om 21:52
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Van Utrecht ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.dehaanlaw.nl/blogs/gedwongen-in-een-onverdeeldheid

1paul
door 1paul - Sep 22, 2017 om 15:45
3148 Antwoorden / 0 Vragen

u komt er niet uit, de een wil iets hebben wat de ander ook wil hebben enz enz, u kunt de juridische weg bewqandelen zoals al aangegeven OF

u komt samen overeen dat de boedel getaxeerd word, ieder stuk apart en dat alles onder ene ieder verkocht word, onder de erven dus waarna de pot verdeeld kan worden, zijn er meerderen die een stuk willen dan blind bieden in een envelop, de hoogste bieder heeft dit stuk dan...

als zo alles verkocht is onder de erven dan de poet verdelen...

boppe1943
door boppe1943 - Sep 22, 2017 om 16:45
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bron: Van nu en later:

ONVERDEELDE BOEDEL

Een onverdeelde boedel is van alle erfgenamen samen. Erfgenamen zijn het vaak oneens met elkaar over de verdeling. Conflicten tijdens het proces rondom de onverdeelde boedel komen regelmatig voor. Vaak eindigen deze conflicten in juridische procedures met hoge kosten. Om dit te voorkomen schakelt u een professioneel executeur in. Dit bespaart onnodige kosten en veel ellende tijdens de verdeling van de boedel.

OBJECTIEF EN ONAFHANKELIJK

Emoties in de familie spelen soms de overhand bij een overlijden. Dit komt de communicatie onderling niet ten goede. Een professioneel executeur handelt objectief en onafhankelijk en biedt deskundig en duidelijk advies tijdens de verdeling van de onverdeelde boedel. Dit biedt steun.

ONVERDEELDE BOEDEL EN BELASTING

Is er sprake van een aandeel in een boedel die nog onverdeeld is, dan is opgave voor wat betreft de inkomstenbelasting verplicht. Dat het geld nog niet op een rekening is bijgeschreven is daarbij niet van belang. Het bedrag van de onverdeelde boedel geeft men op als vermogen in box 3. De verplichte erfbelasting over deze boedel voert men op als schuld.