donna
door donna May 4, 2012 om 14:01
Geldzaken & recht

Hoe overbrug je AOW - Pensioen?

Heb ik het wel goed gelezen?

Het voorstel is in 2013 de AOW-leeftijd al met een maand te verhogen, daarna verder tot in 2019 het op 66 jaar staat. Dat is dus meer dan 1 maand per jaar. In 2014 wordt de leeftijd voor het aanvullend pensioen op 67 gezet. Dus als je in 2014 of later AOW krijgt, moet je nog tot 2017 wachten op het aanvullend pensioen, waar je je leven lang voor betaald hebt. Dus drie jaar alleen AOW, voor alleenstaanden 1000 euro, voor tweetallen 1500 euro per maand. En dat geldt voor iedereen. Vooral zuur voor degenen die nu bijna aan hun pensioen toe zijn, want zij kunnen helemaal niets meer doen om de gevolgen enigszins te beperken. Hoe moet je deze drie jaar doorkomen?
Gecombineerd met de verhoging eigen bijdrage in de zorg kunnen we beter emigreren naar Spanje of Griekenland, daar hebben ze het ruimer dan hier.

Ik lees het steeds weer opnieuw omdat ik me niet kan voorstellen dat dit klopt, maar een andere conclusie zie ik niet.

En zelfs Groen Links heeft hiermee ingestemd. Wat zijn principes toch rekbaar als je wilt regeren.

1408 10 Rapporteer

vladja
door vladja - May 4, 2012 om 14:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In 2014 wordt de leeftijd voor het aanvullend pensioen op 67 gezet.

Waar heb je dat gelezen?

Vladja

donna
door donna - May 4, 2012 om 14:16
207 Antwoorden / 43 Vragen

Op de website van de VVD www.vvd.nl staat het concept Stabiliteitsprogramma Nederland, ofwel, de afspraken die gemaakt zijn om het begrotingstekort naar 3% te brengen.

melati
door melati - May 4, 2012 om 14:25
76 Antwoorden / 12 Vragen

En dan bedoelt u in 2017 voor 2 personen AOW €1500? Of heden en dan bruto?

naitsoezn
door naitsoezn - May 4, 2012 om 14:29
842 Antwoorden / 1 Vragen

Uit hetzelfde stabiliteitsprogramma:
[quote]
Daarna wordt de AOW-leeftijd aan de levensverwachting gekoppeld. In 2014 zal de
pensioenleeftijd voor aanvullende pensioenen worden verhoogd naar 67 jaar. Met deze maatregel wordt uitsluitend nieuwe opbouw geraakt.

Dat betekent dus m.i. dat de pensioenpremie die je vanaf 2014 spaart niet bedoelt is voor pensioen op je 65e, maar voor pensioen op je 67e. Dat is wat anders dan een directe verhoging van de pensioenleeftijd.

donna
door donna - May 4, 2012 om 14:31
207 Antwoorden / 43 Vragen

Bruto alleenstaande € 1.046,28 per maand + € 60,87 vakantiegeld, gehuwd/samenwonend met maximale partnertoeslag € 1.436,94 per maand + € 86,94 vakantiegeld. Wat het in 2017 is is natuurlijk nog niet bekend, wellicht wordt het wat verhoogd met inflatiecorrectie, maar daar moet je tegenwoordig niet zonder meer van uit gaan.

donna
door donna - May 4, 2012 om 14:36
207 Antwoorden / 43 Vragen

@naitsoezn: wil het dan zeggen dat de opbouw van 65 tot 67 jaar pas in met 67 wordt betaald en dat het eerder opgebouwde pensioen wordt betaald als de AOW ingaat?

naitsoezn
door naitsoezn - May 4, 2012 om 14:45
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 4 mei 2012, 14:36]@naitsoezn: wil het dan zeggen dat de opbouw van 65 tot 67 jaar pas in met 67 wordt betaald en dat het eerder opgebouwde pensioen wordt betaald als de AOW ingaat?
De precieze implementatie is volgens mij nog lang niet vastgelegd, maar zoals ik het nu lees wordt de pensioenleeftijd gewoon samen met de AOW opgehoogd. Dat wil dus zeggen dat in 2024 de AOW / pensioenleeftijd 67 moet zijn. Maar voor de pensioenfondsen is het voordeliger als ze aan een bepaald potje geld (de premies vanaf 2014) een andere leeftijd (67) kunnen koppelen....

Nogmaals: hoe het precies uitgewerkt wordt is volgens mij nog zeer onzeker, en ik heb ik al iets gelezen over potjes met overbruggingsgeld voor mensen die tussen wal en schip vallen.

jo
door jorisw - May 4, 2012 om 14:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 4 mei 2012, 14:01]
En zelfs Groen Links heeft hiermee ingestemd. Wat zijn principes toch rekbaar als je wilt regeren.

Groen Links is volgens mij nooit tegen verhoging van de pensioenleeftijd geweest. Of bedoel je wat anders.

poltol
door poltol - May 4, 2012 om 15:06
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Er is [nog] niets geregeld.
Iedereen roept maar wat.

pensioenakkoord 2011

De oude pensioenafspraken gelden nog zolang er niets nieuws is.
De bonden en de [oude] regering hadden dit al geregeld.
Alle [kundus] partijen bieden nu tegen elkaar op, met nog eerder invoeren en vlugger naar de 67.
Maar .......................... eerst zijn er op 12 september nog verkiezingen.

Het is [ook] aan u om daar het juiste vakje rood te maken.
Let dus goed op wat er in de verkiezingsprogramma's komt te staan.
En ja, ik weet ook wel dat er tijdens de daarop volgende coalitie besprekingen dingen gaan veranderen.
Maar sommige partijen zijn toch redelijk vast in dit soort zaken.

Fijn weekend, poltol