Hu
door Hugo R Dec 21, 2016 om 14:15
Geldzaken & recht

Hoe werkt het jaarlijkse kosten percentage van een hypotheek?

In mijn hypotheek offerte zie ik een jaarlijks kosten percentage en ik kan daar geen echte verklaring voor vinden? Ook valt dit op omdat dit percentage per offerte verschilt.
Bij navraag geeft men verwarrende antwoorden en kan niemand mij de formule uitleggen (maar wel doorbereken) het wordt een beetje samengevat als "het is opgelegd door Europa?

Kan iemand mij dit wel begrijpbaar en onderbouwd uitleggen?

876 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het goed is, hebt u een adviseur in de hand genomen voor het aanvragen van uw hypotheek. En voor die dienstverlening zult u ook een niet onaanzienlijk bedrag voor betalen.

Hij of zij is dan ook de aangewezen persoon om op al uw vragen duidelijk antwoord te geven.

Snapt u een antwoord niet, of is het in tegenspraak met andere informatie, dan nog eens vragen tot het u volkomen duidelijk is.

Maar lees ook eens hier.

https://www.hypotheekrente.net/rentevormen/effectieve-rente/

jo
door jorisw - Dec 21, 2016 om 14:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Europa wordt m.i. steeds vaker misbruikt voor dit soort dingen maar ook voor onpopulaire politieke besluiten. Lekker makkelijk er achter verschuilen en het gros van de toehoorders slikt het zonder verder na te denken.

Maar terug naar TS: ik heb mijn (recente) hypotheekofferte er op nageslagen maar daar staan geen jaarlijkse kosten in (standaard annuiteitenhypotheek). Alleen eenmalige kosten plus de jaarlijkse/maandelijkse annuiteiten (die exact hetzeflde zijn als die je in excel kunt berekeken). Geen verdere bedragen. Dit brengt me weer terug bij mijn eerste opmerking: het lijkt er opt dat "Europa" misbruikt wordt.

Wat staat er precies in jouw offerte? Terug naar de adviseur zou ik zeggen. Je betaalt er genoeg voor om dit soort dingen te bespreken. En als hij/zij het niet kan uitleggen gewoon nog een keer vragen.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

 Het is niet nodig om hier de berekening voor de effectieve rente te presenteren, want sinds januari 2007 is de Gedragscode Hypothecaire Financieringen van kracht, waarin is vastgelegd dat het vermelden van de effectieve rente verplicht is

Wo
door Woody-Ellen - Dec 30, 2016 om 16:51
4 Antwoorden / Vragen

De jaarljkse kosten percentage horen niet anders te zijn per offerte. Kun je dit nader toelichten?

Het is in principe simpel uit te leggen:

Als je geld leent, betaal je een percentage aan rente per jaar (stel 4%). Aan het einde van het jaar betaal je aan de bank 4% rente over het openstaande bedrag. Bij hypotheken is het de gewoonte om de rente niet per jaar te betalen maar per maand. Je betaalt de rente dus eigenlijk "te vroeg". Hierdoor is de "werkerlijke" rente dus iets hoger (omdat je vroeger hebt betaald). Dat kun je omrekenen naar een wekrelijke kostenpercentage. Al met al is het een wat theoretisch verhaal, waar je in de praktijk weinig mee te maken krijgt. Je moet gewoon vergelijken met de nominale rente.