dr
door dreuzeltje Mar 2, 2007 om 21:57
Geldzaken & recht

Huis met asbest

In juli 2003 verkochten wij ons oude huis en sindsdien is er gesodemiter om het zo even te zeggen .De kopers van het huis beschuldigen ons ervan dat wij verzwegen hebben dat er asbest in de woning zit .Nu loopt er al 3 jaa een rechtzaak en zoals het er nu voor staat besluit de rechter de kopers 20000 euro toe te wijzen omdat er dus asbest in de woning zit >echter wij wisten hier niks van , en in de verkoopovereenkomst staat dat ze het huis accepteren in de staat zoals het zich bevindt Ook hebben de kopers geen bouwtechnisch onderzoek laten verrichten .Ondertussen zitten wij dus met een groot probleem , want een gezin met 3 kids en 1 salaris die kan niet zo makkelijk aan 20000 euro komen , dan daarbij moeten we straks gaan betalen voor iets waar wij geen schuld en weet van hebben gehad .Mijn vraag hierover is kan dit allemaal zomaar , heb je als verkoper geen enkele recht en als koper kan je zo maar de kopers helemaal uitbuiten , want er zijn nog geen enkele kosten gemaakt met betrekking tot de asbestverwijdering en het hele verbouwen van dit huis .Kan de koper zomaar dit geld krijgen? en dan straks ipv van verbouwen een leuke auto ervan kopen? Want dat gaat vast en zeker gebeuren /Kan er iemand mij ook vertellen hoe we dit tot een normaal einde kunnen leiden want onze advokaat laat zich intimideren door de tegenpartij?

7347 18 Rapporteer

libra15
door libra15 - Mar 2, 2007 om 22:13
116 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo dreuzeltje.

Tja, dat ziet er niet best uit als ik dat zo lees. Misschien kunt u inlichtingen inwinnen bij de Jurofoon:

JuroFoon - Direct juridisch advies en rechtsbijstand

Als JuroFoon uw zaak niet kan behandelen dan verwijzen we u door naar één van de meer dan 500 advocaten die zich bij JuroFoon hebben aangesloten. ...
www.jurofoon.nl/ - 22k -

JuroFoon BV, Postbus 568, 6200 AN Maastricht
Tel: 0900 - 1411 (80 cent per minuut), Fax: 043 - 88 00 201

Het is te proberen.

Succes, libra.

libra15
door libra15 - Mar 2, 2007 om 22:21
116 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het nog even in de groep gegooid, maar jullie treft geen enkele blaam. Normaal moet er voor of bij de verkoop een taxateur annex geweest zijn, maar als zij dit zo geaccepteerd hebben, zijn jullie vrij van die kosten. Wij kunnen er niets anders van maken.

Veel succes, libra.

Slaap maar lekker!

stacey
door stacey - Mar 2, 2007 om 22:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Misschien moet je je advocaat dit eens laten lezen;

---------Een verkoper is in beginsel niet aansprakelijk voor (verborgen) gebreken. Maar ook als dat wel het geval zou zijn dan is vaste rechtspraak dat asbest in hechtgebonden vorm helemaal geen gebrek oplevert. De verkopers hoeven de aanwezigheid daarvan niet te melden.

Dit is anders als in de koopakte expliciet is vermeld dat het de verkopers niet bekend is dat er asbest in de woning is verwerkt EN vast komt te staan dat hen dit wel bekend was. Dit is traditioneel een heel zware bewijslast.-------

advocaten.startpagina.nl/prikbord

Groetjes ,

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 3, 2007 om 10:02
460 Antwoorden / 6 Vragen

Vreemd dat uw advocaat de door libra en stacey aangehaalde informatie niet zou hebben... Wat staat er in het koopcontract over asbest? Heeft u daarin stellig verklaard dat er geen asbest in de woning aanwezig is, of dat er bij uw weten geen asbest in verwerkt is? Of wordt asbest hierin helemaal niet genoemd?

Enfin, het beste advies is u al gegeven: bel libra bel de jurofoon.

IJzerbroot

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 3, 2007 om 10:02
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De hamvraag is of de koper de aanwezigheid van asbest binnen de termijn van 2 maanden na de koop heeft gemeld en een zaak aanhangig heeft gemaakt. Als dat niet binnen bekwame tijd is gebeurd dan zal de vordering kunnen worden afgewezen. Voorts stelt u niet op de hoogte te zijn geweest van het aanwezige asbest (waar blijkt het in de woning aanwezig te zijn en in welke vorm ? )
Tot slot voor uw advocaat een verwijzing naar een recente uitspraak van 31 januari 2007 Gerechtshof Leeuwarden LJN AZ7639 rolnr. 0600173. Op rechtspraak.nl kunt u die uitspraak bekijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2007 om 10:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

libra15, er is al een advocaat actief.

Vraagsteller: spreek uw advocaat er iop aan als u van mening bent dat die zich laat intimideren.

U wist niets van asbest, de koper heeft gekocht vrij van ......, de kopers hebben geen bouwkundig onderzioek laten verrichten etc. Maar de zaak loopt al drie jaar en is er kennelijk binnenkort een uitspraak te verwachten. Hoe hebben de kopers dan kunnen bewijzen dat uw woning asbest bevatte (hebben ze dat na de koop zelf geplaatst? etc.) Allemaal vragen waaraan uw advocaat aandacht zou moeten besteden.. Mijn idee nu: een klacht neerleggen bij de deken van de Orde van Advocaten in het Arrondissement waar u woont en stellen dat uw advocaat zich laat intimideren en niet goed voor uw belangen opkomt.. Mocht het tot een veroordeling komen, onverhoopt, dan de weg van hoger beroep gaan volgen.

dr
door dreuzeltje - Mar 3, 2007 om 19:16
7 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor al uw reactie 's

@Tonnieboy , uw antwoord geeft ons enige hoop , ik heb deze uitspraak doorgestuurd naar de advokaat en rechtsbijstand

@ijzerboot , in het koopcontract staat helemaal niks over asbest , Er staat alleen in dat ze het huis accepteren in de staat zoals het zich bevind .

In het taxatierapport staat ook niets over asbest .

dr
door dreuzeltje - Mar 3, 2007 om 19:18
7 Antwoorden / 5 Vragen

@Tonnieboy nogmaals , het asbest zit in een 2 tal tussenwanden en op het plafond van de 1e verdieping

dr
door dreuzeltje - Mar 3, 2007 om 19:22
7 Antwoorden / 5 Vragen

@Libera was het maar zo simpel , in het tussenvonnis staat dat ze 15000 euro toegewezen krijgen ..De rechter is vanaf het begin af aan op hun hand geweest .

In het begin was het niet eens zeker of het daadwerkelijk om asbest ging , omdat de rechter een eerst een onderzoek wilde is er eerst een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat het idd om asbest ging .Vervolgens heeft de rechter totaal niet meer gekeken naar het feit dat wij het niet wisten en wat er in het koopcontract staat .Volgens hem hebben wij niet genoeg betwist dat wij geen weet hadden van asbest .Wat in mijn ogen zeer vreemd is omdat als je iets niet weet  dan weet je dat niet wat moet daarover nog meer gezegt worden .Wat je niet weet kan je niet melden maar de rechter denkt daar heel anders over blijkbaar .

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 3, 2007 om 19:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Dan zijn er vlakke cementgebonden asbestplaten gebruikt en de aanwezigheid van die platen vormt geen enkel veiligheidsrisico onder normale omstandigheden. Bij brand in huis kan het aanwezige asbest natuurlijk wel een risico vormen, omdat daardoor de inpandige resten asbestbesmet kunnen raken. Door de hitte van een brand springen de asbestplaten en daardoor komen de cementgebonden asbestdelen vrij. Zeer waarschijnlijk bevatten de platen 5 tot 10 % chrysotiel asbest en dat wordt ook wel witte asbest genoemd. Analyse zal uitwijzen of dat inderdaad zo is.
De asbestplaten van het plafond moeten in het zicht zijn geweest en dan is het de vraag of die platen geschilderd zijn geweest en of een deskundige had kunnen zien of vermoeden dat het om asbesthoudend materiaal ging. De kopers hebben een onderzoeksplicht en de meeste kopers laten zelf geen bouwkundig onderzoek doen en willen daarna bij problemen toch verhaal halen. In de rechtspraktijk is dat alleen mogelijk als het gaat om verborgen gebreken.
Voor de kopers is er dus geen echte belemmering van het woongenot tenzij zij willen verbouwen en dat om die reden de platen verwijderd moeten worden. Uiteraard dient dat door een deskundig bedrijf te worden gedaan en daarmee zijn hogere kosten gemoeid. Over dit onderwerp zijn wekelijks uitspraken te vinden op rechtspraak.nl en het merendeel wordt afgewezen omdat niet voldaan is aan de normale onderzoeksplicht.

dr
door dreuzeltje - Mar 3, 2007 om 19:52
7 Antwoorden / 5 Vragen

@Tonnieboy , het plafond was niet zichtbaar vanaf de eerste verdieping omdat daar nog een plafon overheen zat , wel was het zichtbaar als je de bergzolder op kwam want daar zag je stukken van het "oude plafond"

Ze willen idd gaan verbouwen en dus zal alles eruit moeten maar al die kosten willen ze dus op ons verhalen , het verwijderen , het saneren , de verbouwing , het tijdelijk onderkomen vanwege de verbouwing (lees dit is de eerste verdieping niet de begane grond) en de "geleden schade: mbt het woongenot .

Het huis dateerd uit 1920 dat wilde ik er even bijvermelden .Ik snap niet dat ze met deze wetenschap daarom ook geen bouwtechnisch onderzoek hebben laten verrichten .Maar het tussenvonnis staat op 15000 euro , hun advokaat wil er nu 30000 van maken .

astoria
door astoria - Mar 3, 2007 om 21:19
362 Antwoorden / 55 Vragen

Tonny zeur het is niet toegestaan om reclame te maken voor Leeuwarden, B

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 01:14
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De bergzolder of vliering is kennelijk niet voorzien van een houten vloer over de houten balklaag, waardoor het onderliggende plafond zichtbaar is. Althans dat maak ik op uit uw reactie. U zult toch de advocaat het verzoek moeten doen om uw onbekendheid met de aanwezigheid van asbest duidelijker te laten inbrengen. De rechter is mogelijk van mening dat platen die voor u als bewoner waarneembaar waren ook duidelijk als asbesthoudende platen herkend hadden moeten worden en dat die info bij de koop gemeld had moeten worden. De afloop van een uitspraak is helaas niet te voorspellen.
Kijk ook eens bij AZ4045 Gerechtshof Den Bosch 05-12-2006 rolnr. C0301222 en AY5596 Rechtbank Breda 02-08-2006 rolnr 147274 / HA ZA 05-978 met interessante aspecten over begroting van de schade.

Wanneer hebben de kopers het vermoeden van aanwezigheid van asbesthoudend materiaal geuit en aanhangig gemaakt ? Welke plannen voor verbouwing hebben de kopers en in hoeverre is of kan er sprake zijn van optredende verbetering of ongerechtvaardigde verrijking. Werd voor de asbestsanering de claim op 1 of op meer offertes begroot want de verschillen kunnen bijzonder groot zijn. Als voor een voorgenomen verbouwing geen noodzaak tot verwijderen van de cementgebonden asbestplaten aanwezig is dan heeft koper in feite geen zaak. Als die noodzaak er wel is dan dienen de gewone kosten voor de sloop voor eigen rekening van koper te komen en kunnen in het geval u door de rechter aansprakelijk wordt geacht uitsluitend de kosten voor het verwijderen van de asbestplaten worden berekend. De platen kunnen zeer waarschijnlijk zonder verbreken, zagen worden verwijderd en ingepakt worden in plastic. Daarmee kunnen de kosten aanzienlijk worden beperkt. In de praktijk komen verschillen van 1 op 10 nog weleens voor, terwijl er voldoende asbestsaneerders werkzaam zijn.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 01:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Nog vergeten om toe te voegen dat voor een woning uit 1920 voor de koper minimaal een bouwtechnische keuring vereist is om een goed en betrouwbaar beeld te krijgen van de werkelijke onderhoudsstaat en de eventuele gebreken of te verwachten kosten (ik noem maar even op de aanwezigheid van oude bijna doorgeroeste gietijzeren standleiding, riolering van gresbuizen die schots en scheef kunnen liggen, loden aan- en afvoerbuizen, doorslaande gevels, lekkende daken, versleten lood en zinkwerk, doorgerotte gootbodems, kozijnen, houten balken, oude bedrading, ontbreken goede aardingen, uitgedroogde gescheurde speciebed nok- en kepervorsten, niet waterdichte geveldoorvoeren. Kortom er kunnen legio gebreken te voorschijn komen bij panden van die ouderdom naast gebreken in de fundatie en aanwezigheid van asbest of ondeskundig uitgevoerde verbouwingen door opeenvolgende eigenaren. Een rechtszaak moet je zowel als betrokkene als advocaat op degelijke wijze voorbereiden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2007 om 11:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst dit qwuote "Tonny zeur" of wel Twente!@ ik weet niet wat u bedoelt maar zo gaan wij niet met elkaar om.

Daarbij komt dat ook naar mijn mening de beantwoording van Tonnieboy wel uitermate degelijk en compleet is. Men heeft het huis aanvaardt zoals het was. Men heeft niet binnen twe maande gemeld en zo kunnen we door gaan.

Een nieuw argument nog toe te voegen kan zijn dat ik lees dat het huis uit 1920 stamt en vraagsteller het ook wel later gekocht zal hebben terwijl het asbest of de asbesthoudende platen al aanwezig waren.

Zoals ik het nu lees en dan met name de kennelijke opstelling van de rechter heeft vraagsteller dan op basis van artikel 1 van onze grondwet (gelijke rechten) alle rechten om degene van wie hij/zij het huis gekocht heeft (alsnog) aan te spreken en het bedrag dat nu wordt geclaimd daar te verhalen.

Ook van uitemate belang is dat er geen gevaar is aan de platen als Tboy beschrijft.

Het wordt wel steeds duidelijker dat u wel een hele slechte advocaat heeft.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 11:29
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had Twente op de vingers getikt bij een andere topic toen hij bezig was om reclame te maken voor zijn franchise bedrijf rayon twente. En vervolgens vond hi het nodig om op kinderachtige wijze ook enkele reacties te plaatsen die niet in deze rubriek thuis horen. De redactie zal misschien ook wel ingrijpen, maar ik maak er verder geen punt van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2007 om 11:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

tboy@ welke topic was dat?

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 12:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag over onderhoud leisteen