ge
door geertje03 Jul 25, 2010 om 06:38
Geldzaken & recht

Huur achterstand

hallo
vrienden van mij hadden een huurachterstand .
via de rechtbank moeten zij er 11 augustus huis uit .
zij lopen vanaf sept 2009 bij stads geldbeheer maar nog niet in een traject van hun
nu hebben wij vrijdag 23-07-2010 de huur betaald maar mijn vraag .
MOETEN ZIJ NU HUN HUIS NOG UIT .ZO JA WAT KAN IK NOG MEER VOOR VRIENDEN BETEKENEN
ben ook al bij krediet bank geweest maar er moet een overdracht zijn door stadsgeldbeheer
help me met de vraag
geertje

1608 10 Rapporteer

ro
door ron530 - Jul 25, 2010 om 09:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Moeilijk te zeggen, als dit de eerste achterstand is en de vordering is in zijn geheel voldaan, is de kans groot dat het vonnis op de plank blijft liggen. Deze wordt als een stok achter de deur gehouden, bij een volgende achterstand wordt het vonnis direct uitgevoerd. Zijn er eerder achterstanden geweest kan de wbv het vonnis gewoon uitvoeren. Neem contact op met de wbv dan weet u gelijk meer. Met de onzekerheid die er nu is valt niet te leven.

Ronny.

mariegh
door mariegh - Jul 25, 2010 om 12:41
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als de verhuurder inderdaad een woningbouwvereniging is en geen particuliere eigenaar, dan zou ik samen met de huurders maandagmorgen bij het kantoor langsgaan en proberen meteen een gesprek te krijgen om met de verhuurder tot overeenstemming te komen. Ook grote particuliere maatschappijen hebben beheerders waar je kunt proberen tot afspraken te komen, maar die zijn vaak minder sociaal.
Overigens lief dat je de huur voor ze hebt betaald, maar zorg er wel voor dat je niet een van de vele schuldeisers wordt die straks met lege handen staan. Leg het dus wel schriftelijk vast. Misschien hebben ze wat hulp nodig om de boel bij Stadsgeldbeheer te bespoedigen? Wellicht moet die hulp komen van maatschappelijk werk bij de gemeente of Sociaal Raadslieden.
Dus biedt je hulp aan bij praktische zaken, maar wees voorzichtig met financiële hulp.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jul 25, 2010 om 13:09
533 Antwoorden / 0 Vragen

hoeveel maanden is de huurachterstand?

Mvrgrt Nico

vladja
door vladja - Jul 25, 2010 om 13:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is niet alleen de achterstallige huur, die ze verschuldigd waren aan de verhuurder. Bij het vonnis door de rechter zullen ze ook veroordeeld zijn tot het betalen van de kosten van de rechtszaak en dat kan oplopen tot zo'n € 800,--.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 25, 2010 om 13:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ Vladja, in mijn antwoord gaf ik al aan dat de gehele vordering dus ook de deurwaarder en gerechtskosten voldaan moeten zijn. De vrienden van vraagsteller zijn waarschijnlijk niet op de zitting verschenen want dan hadden ze de situatie uit kunnen leggen, de vordering op niet betaalde huur zal gehonoreerd worden maar ontbinding van het huurcontract wordt vaak afgewezen. Bij een verstek veroordeling wordt de eis van verhuurder altijd toegewezen. Moeilijk om dus om iets over de uitzetting te zeggen maar er is altijd nog ruimte voor een gesprek als het een woningbouw corporatie betreft. Het in het vonnis genoemde contract ontbinding blijft bestaan maar wordt dan voor als nog niet uitgevoerd. Edoch als er in het verleden al achterstanden zijn geweest ligt het heel anders, en is uitzetting rechtmatig. De vrienden van vraagsteller moeten dus zo snel mogelijk met verhuurder in gesprek gaan want anders wordt de procedure die er nu ligt gewoon uitgevoerd. In dit geval moet je weten wat er staat te gebeuren want anders sta je zomaar op straat met alle kosten die daar nog bijkomen, de ramp is dan niet meer te overzien.

vladja
door vladja - Jul 25, 2010 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ron,

Ten tijde van de rechtszaak was de achterstallige huur niet betaald. Die is pas later door vrienden betaald.

Voordat het tot een uitspraak komt, gaat er een papieren zaak aan vooraf, die enige maanden in beslag neemt. Gedurende die tijd hebben ze de gelegenheid gekregen om alsnog een regeling te treffen c.q. te betalen.

Nu het vonnis er ligt en betekend is, kan de verhuurder zonder meer uitzetten, ook al is de achterstallige huur voldaan. De verhuurder heeft geen enkele verplichting om de huur (bij betaling) voort te zetten. De kosten van de rechtszaak moeten ook nog voldaan worden.

Tegenwoordig wordt er gewoon uitgezet. En terecht. Gedurende de hele periode van de rechtsgang (en de daaraan voorafgaande tijd) is er geen regeling getroffen of is een getroffen regeling niet nagekomen. Met deze achtergrond, zijn de vooruitzichten van de verhuurder niet erg rooskleurig voor de toekomst.

De enige manier waarop uitzetting voorkomen kan worden, is als vrienden zich garant stellen voor de tijdige betaling van de huur.

Gezien het feit dat deze mensen sinds september 2009 bij stadsgeldbeheer in behandeling zijn, zijn er hoogst waarschijnlijk nog meer schuldeisers. Die vrienden kunnen straks aansluiten in de rij.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 25, 2010 om 15:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vladja,

In grote lijnen kan ik wel met je meegaan, er is een traject aan vooraf gegaan. De verhuurder heeft het recht tot ontruiming maar staat vrij dit ook te doen. Vele corporaties hebben een laatste kans beleid, aanmelden bij schuldhulp, hier al het geval is er één van. Niemand is er bij gebaat dat een schuldenaar onvindbaar is en dieper in de sores raakt. Vraagsteller kan voor de vrienden bemiddelen maar er geld blijven inpompen is geen optie.
Zekerheid over de procedure is er pas als de verhuurder uitsluitsel geeft en dat is afwachten. ik wacht dan ook de voortgang af, want je huis verliezen is niet niks.

toolboy
door toolboy - Jul 25, 2010 om 15:51
965 Antwoorden / 40 Vragen

Sluit me aan voor wat het waard is bij vladja.
Edoch is er volgens mij nog een opening.
Benader de gemeente ,de meesten huidige gemeenteraadsleden willen geen uitzettingVeel gemeentes hebben veel geld .,hebben vreeselijk veel burger geld middels gemeente belasingen opgepot.

Meld u bij de gemeente

ge
door geertje03 - Aug 5, 2010 om 01:53
10 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo allemaal
ik wil jullie bedanken voor de tips en reacties die jullie gaven .
Nu het volgende,
de huurschuld die zij hadden is gekomen , omdat vriend p te weinig
ziekengeld kreeg van uwv en daar kwam ook nog eens bij dat de belasting ook nog eens om de hoek kwam kijken .
van 4 jaar terug een aanslag gekregen dat hij toen teveel terug had ontvangen en terugbetaling volgde .
maar lang hield P het niet uit .
Het ene gat werd met het andere betaald .
Iedereen weet ook dat je aan je verplichtingen moet voldoen ,
maar het moet wel kunnen .
in sept 2009 zijn ze bij stadsgeld beheer terecht gekomen en de rechter had bij vonnis motorium aangezegt van 6 maanden door het verweer van vriend P
in die 6 maanden is er niets gebeurd door zijn begeleider .
ja 3 dagen voor het einde belde hij maar even naar huisbaas voor een regeling
maar om het verhaal kort te maken
wij laten ons niet van het kastje naar de muur sturen en hebben eigen advocaat
om hulp gevraagt donderdag 29 juli met een verzoek een kort geding
en wat denken jullie
maandag 2 augustus belletje en mijn vrienden mogen in hun huis blijven zitten
alles is van de baan
huisbaas heeft zich terug getrokken ivm als hij verliest dan krijg hij de kosten
misschien heeft andere mensen met het zelfde probleem ook wat aan van jullie tis en advies
bedankt
gr geertje

mariegh
door mariegh - Aug 5, 2010 om 09:26
263 Antwoorden / 13 Vragen

Gefeliciteerd met het resultaat. Blijft overeind dat Stadsgeldbeheer niet echt helpt. Als dat een gemeente-instelling is, kun je nog overwegen om een klacht in te dienen bij de gemeentelijke ombudsman, want zover had het natuurlijk nooit mogen komen. Je vrienden boffen maar met jouw hulp!