door wiekanne Mar 20, 2020 om 11:50
Geldzaken & recht

Huur toeslag huur verhoging

1Als op 1 juli de forse huur verhoging doorgaat staat dit haaks op de nieuwe regeling van 1januari waarin veel mensen in aanmerking komen voor huurtoeslag,! Gelet wat er nu afspeelt in onze wereld en zeker voor ouderen vatbaar voor Corona ,pensioen verlaging huur verhoging  boodschappen doen geen bezoek van kinderen etc etc etc een verzoek.LAAT de huurverhoging later in gaan b.v.1 januari 2021 of half 2021 Zorg dat alle onrust die er nu al is nog niet erger wordt.

574 5 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 20, 2020 om 11:53
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Tegenover een huurverhoging staat ook een verhoging van de huurtoeslag. Al de andere reden die u noemt gaan in dit geval nergens over.

panter22
door panter22 Mar 20, 2020 om 12:40
6599 Antwoorden / Vragen

De huurverhoging is (bijna)altijd hoger dan de verhoging van de huurtoeslag.
De verhoging van de huurtoeslag wordt pas 1 januari van het jaar daarop in de huurtoeslag meegenomen.

tijger1
door tijger1 Mar 20, 2020 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is onjuist. De huurtoeslag wordt over de werkelijk in rekening gebrachte huur berekend.

Normaal gesproken volgt de uitbetaling van die herberekening uiteraard in het jaar erop, omdat het meestal een "gering" bedrag is.

getty
door getty - Mar 20, 2020 om 11:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

1 Topic hierover is genoeg lijkt me.

me
door mein33 - Mar 20, 2020 om 12:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat heeft uw betoog over de ouderen te maken met een verhoging van de huurprijs voor huurwoningen.
De huurverhoging wordt groterdeels weer vereffend door een verhoging van de huurtoeslag.
Het inkomen van de gepensioneerden verandert vooralsnog  toch niet, dat zou pas per 1 januari 2021 tot de mogelijkheid behoren !

Om de opschorting van de huurverhoging te rechtvaardigen gaat u ineens zielig doen omdat de kinderen en kleinkinderen maar beter even niet bij ouders en grootouders op bezoek kunnen gaan, terwijl dat met een huurverhoging helemaal niets te maken heeft.

Hoewel ik geen huurhuis bewoon, maar wel behoor tot de groep waar u het over heeft, vindt ik uw oproep onterecht, onnoodzakelijk en een beetje ongepast. ;-))

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2020 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bejaarden hebben in een sociale huurwoning de laagste huurverhoging. Als de huur onder de grens blijft, wordt die huurverhoging ook nog deels gecompenseerd door de huurtoeslag.

En die huurverhoging staat helemaal niet haaks op de regeling van 1 januari. En zoals in uw andere topic al gezegd de AOW gaat per 1 juli ook omhoog.

Ik zie niet in wat het bezoek van kinderen en kleinkinderen te maken heeft met een huurverhoging. Of met onrust.

panter22
door panter22 Mar 20, 2020 om 12:50
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt niet helemaal Tijger1, kamerbewoners en woonwagenbewoners betalen de laagste huurverhoging.
Alleen inkomens boven de €43,574 zonder een bejaarde krijgen de hoogste huurverhoging.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2020

tijger1
door tijger1 Mar 20, 2020 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Wat heeft dat ermee van doen? Kamerbewoners krijgen ook geen huurtoeslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 20, 2020 om 13:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De afspraak m.b.t. sociale huurwoning is een verhoging op basis van prijsindex en dat is 2,6%. Mijn Huurdersbelangen Organisatie heeft samen met een college aan de verhuurder het advies gegeven om niet hoger te gaan dan 2,1 %. Waarop baseert u de 'fikse' ? verhoging. Een fikse verhoging is aan mij als a.i. secretaris van een HBO onbekend en u kunt ook de nodige info vinden bij https://www.woonbond.nl/

tijger1
door tijger1 Mar 20, 2020 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien de link in de reactie van @panter22 lezen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 20, 2020 om 14:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@T, lees mijn reactie a.u.b. goed!