Mr
door MrZhou Jun 9, 2016 om 14:38
Geldzaken & recht

Huurbaas spoorloos wat te doen?

Goedendag allemaal,

ik zit in een situatie waarbij ik niet meer weet welke kant ik op moet gaan.

Momenteel ben ik huurder van een pand waarbij al 5 jaar geen onderhoud meer aan is verricht.
Overal zijn er lekkages en plekken waarbij de verf al aan het afbrokkelen is, hier en daar rotte plekken.

2 jaar geleden hebben wij onze huurbaas hierop aangesproken. Hij gaf aan dat hij binnenkort iemand langs zal sturen voor de reparatie.
Tot heden is er nog steeds niets van gekomen.

Bellen werkt niet, want hij neemt nooit op of veranderd van telefoon. Heeft op dit moment geen vaste woonplek.
Daarnaast is het zo dat hij paar jaar terug dit pand heeft laten verpanden aan de RABOBANK, omdat hij nalatig was met het betalen van zijn hypotheek.

NU zit ik hier:
1. Huurbaas is spoorloos
2. Onderhoud wordt niet verricht
3. Rabobank is niet aansprakelijk
4. Rabobank wil niet meewerken contact opnemen met huurbaas
5. Mijn omzet lijdt hieronder
6. Ik zit nog met een 5 jaar verlenging van huurcontract

Kan iemand mij hier tips geven hoe ik het beste te werk kan gaan?

Alvast bedankt!

up

5150 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Mijn omzet lijdt hieronder". Dus het is een bedrijfspand?

Dit is een forum voor consumentenvragen.

Maar persoonlijk zou ik een tijdje de huur niet betalen, komt die huisbaas wel boven water.

emcede
door emcede Jun 9, 2016 om 15:32
960 Antwoorden / 4 Vragen

Was precies mijn idee :) Dan reageert hij vast wel!!!

getty
door getty - Jun 9, 2016 om 15:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem een advocaat.

audb
door audb Jun 10, 2016 om 17:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Met slagroom?

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2016 om 15:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Informeer eens bij het Juridisch Loket: klik

tenormin
door tenormin Jun 9, 2016 om 15:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Juridisch Loket is toch alleen voor consumenten? Bokt.nl is daar meer geschikt voor of: wat de redactie al aangaf bij https://www.higherlevel.nl/

uwjurist
door uwjurist - Jun 9, 2016 om 16:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt weinig andere mogelijkheid dan geen huur betalen en tevens via een deurwaarder een exploot laten uitbrengen met ingebrekestelling. Als hij daar niet op reageert, kunt u ontbinden en bent u van de huurovereenkomst af.
Zoek een huurrechtjurist.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

pe
door pebk Jun 12, 2016 om 01:05
583 Antwoorden / 0 Vragen

Iets specifieker; De TS zou niet zomaar moeten stoppen met huur betalen, maar de betalingen opschorten en de verhuurder informeren.

Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/achterstallig-onderhoud

uwjurist
door uwjurist Jun 12, 2016 om 09:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat staat in de ingebrekestelling, als je een goede stuurt/laat sturen. En nogmaals, het gaat niet over een woning!

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 9, 2016 om 23:43
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Op zoek naar andere woonruimte, tot die tijd gewoon geen huur betalen, met een beetje rekken en zo kun je dan toch mooi nog zo'n 6 maanden helemaal gratis wonen.

emcede
door emcede Jun 10, 2016 om 12:26
960 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat hier (waarschijnlijk) niet om een woning maar om bedrijfsruimte: TS lijdt omzetverlies. Dat probleem heb je in een woning niet...

costnix
door costnix Jun 12, 2016 om 15:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@emcede: er zijn woningen waar een "bedrijf" in zit. Ze zij te herkennen aan de rode verlichting :-)

ge
door gewoon Vera - Jun 10, 2016 om 12:14
9 Antwoorden / 2 Vragen

schakel Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente in. Die gaan, als ook zij geen contact met de huisbaas kunnen krijgen/deze niet reageert, nodzakelijk reparaties (laten) verrichten en de rekening naar de huisbaas sturen.
Huur inhouden is niet verkeerd maar stort dat geld dan op een afzonderlijke bankrekening voor het geval de huisbaas toch weer boven water komt en de huur opeist.
Uiteraard kunt u proberen om eenzijdige de huurovereenkomst te ontbinden maar ik begrijp dat u nog een contract voor 5 jaar hebt, dus dat zal door tussenkomst van de rechter moeten gebeuren. Intussen bent u helaas toch nog huurpenningen verschuldigd.
Overweeg of de kosten-baten van een verhuizing en eventueel dubbele huur opwegen tegen al die ellende. (Misschien kunt u zelf een bod uitbrengen op het pand?)

hammond
door hammond Jun 13, 2016 om 12:42
122 Antwoorden / 15 Vragen

Noodzakelijke reparaties laten verrichten,het bedrag voorschieten en dan de rekening proberen vergoed te krijgen bij de huisbaas?
Zal niet meevallen als de huisbaas spoorloos is en niet te bereiken en dan zit jij met de rekening.

ge
door gewoon Vera Jun 13, 2016 om 14:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hammond heeft niet goed gelezen: het is Bouw- en Woningtoezicht die opdracht tot de reparaties geeft en de kosten verhaalt op de (verdwenen) eigenaar.

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 12:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen huur meer betaalt laat de verhuurder vanzelf van zich horen lijkt me. Zo niet, dan is hij echt spoorloos.

hansje klein
door hansje klein - Jun 10, 2016 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Maak een afspraak bij een gespecialiseerde huurrechtadvocaat voor het eerste gesprek, een intake, een spreekuur voor een offerte voor de hele klus. Indien de raad is, geen huur meer betalen, blijven wonen en de kosten worden door de verhuurder betaald. So what? Mogelijk heeft de advocaat meteen door, dat ook hij zijn geld niet gaat zien, maar dan is het zijn/haar probleem......toch?

ha
door harryromijn - Jun 10, 2016 om 13:31
272 Antwoorden / 0 Vragen

De basis van het NL verbintenissenrecht is de wilsovereenkomst. De ene biedt iets aan ( bij een pand in een bepaalde staat) , tegen een wederprestatie ( bijv. betalen huur ) en de ander is bereid die vorod e aangeboden contdities te aanvaarden.
Als dus de ene niet "presteert" (= een pand in een bepaalde staat te houden) kan de ander ontbinding vragen van de overeenkomst.

Ik zou dus beginnen de verhuurder aansprakelijk te stellen cq nakoming te eisen van het overeengekomene en ondertussen de huur over te boeken naar een aparte rekening. Indien voro een bepaalde tijd geen invulling is gegeven, de (huur)overeenkomt op te zeggen wegens niet-nakomen.
Van alles een copie aan de Rabo, met als argument: wilt u het aan u verpande pand in stand houden en zelfs er nog huurpenningen voor binnenhalen; ga aan de gang.
Een bank komt pas - en dan heel erg vlot - in beweging, als hun eigen inkomsten in gevaar zijn, nooit eerder.
Moet voor iedere jurist niet een probleem zijn.

Daarnaast: rap op zoek gaan naar iets anders.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Die kosten voor een advocaat zijn dan voor de Ts. En niet voor de huisbaas.

hansje klein
door hansje klein Jun 12, 2016 om 10:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zal u niet tegenspreken, maar de verhuurder is de eigenaar niet meer en bovendien mogelijkerwijze een (niet-vindbare) kale kip, maar adviseer de huurrechtadvocaat hiernaar te vragen.

Vreemd, dat de huidige bezitter, de bank, helemaal buiten schot (b)lijkt te kunnen blijven.

uwjurist
door uwjurist - Jun 10, 2016 om 15:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een aantal forumleden merk ik op dat het hier niet om woonruimte gaat, maar om een bedrijfspand. Met een contract van nog 5 jaar! En een aangetekende brief naar verhuurder gaat niet omdat er geen adres bekend is.... Vandaar dus een exploot met openbare betekening enz.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

audb
door audb - Jun 10, 2016 om 17:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Maak overal foto`s van dat is bewijs die je zo en zo moet kunnen overleggen aan een kantonrechter mocht het zover komen.

Stuur dan eerst een aangetekendebrief naar het laast bekende adres van je huurbaas.

Krijg je deze retour dan pas kan je naar de kantonrechter stappen en de huurcontract laten onbinden je hebt daar geen advocaat nodig maar als je het zelf niet kan verwoorden dan is die wel handig.

Hij houd zich niet aan zijn contract en dat is meer dan redenen genoeg.

costnix
door costnix Jun 12, 2016 om 15:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de brief retour krijgt, vooral de brief niet openen, anders gaat de bewijskracht er van verloren gaan.

Ma
door Mat Matheij - Jun 12, 2016 om 00:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wat enigszins onduidelijk is wie nu uw huurbaas is. De eerste of de Rabo maar ook aan wie U de huur moet afdragen en in welke mate. Laat een bouwinspectie plaatsvinden en ga met deze gegevens naar de RABO bank. Ga eveneens naar de KvK en het kadaster om erachter te komen wie de rechtmatige eigenaar is van het perceel. Sluit een convenant met de gedupeerden en richt U tot een advocatenpraktijk. Laat een opsporingevel uitgaan doch alleen wanneer Uw huidige verhuurder eigenaar is en daar ziet het niet naar uit.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2016 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verpanding asn de bank, betekent niet een eigenaarswissel. Opsporinsgbevel? :-)) Convenant met de gedupeerden? Waar hebt u het over. De Ts wordt gedupeerd.

Ma
door Mat Matheij Jun 12, 2016 om 14:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

:)

uwjurist
door uwjurist - Jun 12, 2016 om 09:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door audb - 10 jun. 2016 om 17:46.... Krijg je deze retour dan pas kan je naar de kantonrechter stappen en de huurcontract laten onbinden ..
Huurder hoeft helemaal niet naar de kantonrechter maar kan buitengerechtelijk ontbinden. Verhuurder mag daarna naar de kantonrechter (hoewel kansloos).
@vraagsteller: nogmaals het advies een huurrechtjurist in te schakelen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein Jun 12, 2016 om 10:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Uwjurist

VRAAG: Wie gaat die huurrechtadvocaat, indien een opdracht volgt, uiteindelijk betalen?
Theoretisch (volgens de wet) en praktisch (wanneer er een kale kip en een bank is)?

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2016 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Theoretisch de opdrachtgever, praktisch de opdrachtgever. Dus in allebei de gevallen de Ts.

uwjurist
door uwjurist Jun 12, 2016 om 13:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het inschakelen van een huurrechtjurist om van dit vijfjarig contract af te komen kost de huurder relatief een schijntje. Zeker in verhouding tot zijn verliezen nu.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Jun 12, 2016 om 15:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

DUS: Uiteindelijk is de oplossing via een huurrechtadvocaat het vijf-jarige contract opzeggen en op een betere locatie weer opnieuw beginnen winst/omzet te maken. De in verhouding geringe onkosten voor de advocaat zijn voor uw rekening (zeggen twee vakmensen tenslotte nog). Misschien kan de advocaat inkomstenderving nog geloofwaardig maken, alhoewel onduidelijk is wie dan hiervoor weer aansprakelijk gemaakt kan worden.

Suc6. (Zelden werden niet-consumentenzaken hier op dit forum zonder interrupties zo uitvoerig toegelaten en vakkundig behandeld).

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2016 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is zondag.

hansje klein
door hansje klein Jun 12, 2016 om 16:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is zondag.......spraak de ervaren Tijger1 en dat heet, géén contrôle van bovenaf! Tenminste totdat er iemand op RAPPORTEREN gaat klikken. Een klikspaan dus! Daarna zijn dan de tips en het topic van de vraagsteller.......weg!

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2016 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dan wordt het topic waarschijnlijk gesloten.:-)

hansje klein
door hansje klein - Jun 15, 2016 om 11:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De topic is niet verwijderd, noch gesloten en dat geeft de vraagsteller nog de gelegenheid ons mede te delen waartoe hij heeft besloten en hoe het verder zal gaan. Alvast bedankt voor uw feedback @MRZHOU.