tu
door tukker82 Mar 12, 2019 om 22:55
Geldzaken & recht

Huurcontract in duitsland

Afgelopen jaar heb ik een huis gehuurd in Duitsland, deze heb ik begin januari opgezegd. De verhuurder gaf gelijk aan dat we moesten betalen tot en met april. Na een paar email over en weer gestuurd te hebben kregen we de vraag of we er 1 febr. uit konden zijn zodat er evt nieuwe huurders in kunnen. we hebben toen de huur van ons huidig e huis eerder in laten gaan zodat we er op tijd uit konden zijn. Tot op heden heeft hij nog geen nieuwe huurders gevonden en verwacht dus dat wij blijven betalen tot en met april....... wie heeft hier ervaring mee of weet wat we hieraan kunnen doen?

5464 5 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2019 om 23:07
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo tukker82, dat ligt er natuurlijk aan welk contract u u vorig jaar getekend heeft. Welke voorwaarden enz. Zo te lezen had u een opzegtermijn van 3 maanden? En u dus, volgens de eigenaar, die geen nieuwe huurders heeft gevonden, u tot eind April de overeenkomst moet betalen. Althans, zo lees ik het. Maar ik kan natuurlijk niet uw contract lezen.

marita5
door marita5 - Mar 12, 2019 om 23:12
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tukker82 ,

Vraag eens inlichtingen bij de Duitse Huurdersbond :

Deutscher Mieterbund
Tel. 0221/94077-0
E-mail: info@mieterbund.de
Internet: www.mieterbund.de

Of ,  In de meeste dorpen en steden vind je Mieterschutz-Vereine die je naast legale hulp ook van advies en brochures kunnen voorzien over huurcontracten. Jouw lokale Vereine kan je vinden onder Mieterverein in het telefoonboek .

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2019 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dat verzoek zwart op wit? Dan hoeft u natuurlijk niet tot 1 april te betalen.

tu
door tukker82 Mar 13, 2019 om 09:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had vanochtend een serieuze aspirant huurder aan de lijn. Die bekijkt binnenkort de bovenwoning en eventueel jouw woning. Alleen met toestemming van en overleg met de bewoners. Stel deze mensen willen jouw huis huren vanaf 1 februari en dat lukt ook van jullie kant dan hoef je geen huur te betalen tot april.

Als je het van te voren even zegt mogen mensen wel komen kijken.

ik ga ervan uit dat 1 febr moet lukken voor ons..

Dit was de mailwisseling

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is de datum van deze mailwisseling?

tu
door tukker82 Mar 13, 2019 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

op 7 en 8 januari 2019

tu
door tukker82 Mar 13, 2019 om 10:00
Antwoorden / 1 Vragen

7 en 8 januari 2019

lo
door lovewinnie Mar 13, 2019 om 10:05
1212 Antwoorden / 1 Vragen

In deze mail staat, als er nieuwe huurders zijn hoef je niet te betalen tot april. Dus met andere woorden, hij heeft nu geen huurder en dus moet er betaald worden tot april. Of dat voldoende is om van huur af te komen? Ik denk het niet

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar staat er in dar jaarcontract ook dat u dat drie maanden van tevoren moet opzeggen?

U wordt volgens mij nu een beetje in de maling genomen. Blijkbaar was die serieuze adspirant huurder toch niet echt serieus en bent u er op verzoek eerder uitgegaan, maar wil die huisbaas nu wellicht dubbel vangen.

tu
door tukker82 Mar 13, 2019 om 10:29
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik vind het ook allemaal een beetje gek... ik ga op zijn verzoek er eerder uit en heb de huur van mijn huidige huis naar voren gehaald zodat we aan zijn verzoek konden voldoen..anders hadden we het huurcontract wel later in laten gaan zodat we niet met dubbele lasten zitten....
Ik denk wel dat er in staat 3 maand opzegtermijn maar dat  moet ik thuis even nakijken......
Maar ik kan daar dus niet wat tegen beginnen denken jullie?

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, ik zou daar niet zomaar mee akkoord gaan. Nerm contact op met die huurdersbond.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Mar 13, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een jaarcontract afgesloten voor dat huis in Duitsland en loopt dit contract af op 1 mei?
Zolang de verhuurder geen nieuwe huurders heeft gevonden, dan zul je net als in Nederland, tot 1 mei huur moeten betalen, of je er nog in woont of niet.
Kijk in de voorwaarden van het huurcontract.
Uit het volgende artikel:

  • In Duitsland geldt altijd een opzegtermijn van drie maanden (indien het contract voor onbepaalde tijd geldig is).

  • Heeft u een contract met een vaste looptijd, dan kan deze alleen in overleg met de verhuurder tussentijds worden opgezegd. Wel heeft de verhuurder de plicht onderhuur toe te staan, mits u hier een dringende reden voor heeft. In dit geval blijft u echter aansprakelijk voor het gedrag van de onderhuurder en betaling van de huur.
  • https://www.ikganaarduitsland.nl/eenwoninghuren

tu
door tukker82 Mar 13, 2019 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

In eerste instantie is het een jaarcontract dat liep tot 1 februari. Daarna werd het stilzwijgen verlengd....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2019 om 09:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Indien niet anders vastgelegd wettelijk 3 maanden, zie de reactie met meer tekst van @PANTHER2