JB
door JB90 Jan 31, 2017 om 14:20
Geldzaken & recht

Huursubsidie

Ik ben 2 jaar gelden verhuisd van Hoorn naar Haarlem, omdat ik studeer in A'dam en mijn bedrijf wou opstarten in Haarlem leek mij dit verstandiger. Mijn deel van de huur bedraagt €480 Inc. €80 servicekosten, daarbij was er 1 voordeur en woonde ik met nog twee mannen samen, waarmee de totale huur op €1100 kwam

Eenmaal ingeschreven bij de gemeente wist ik niet of ik recht had op huursubsidie (HS). Afspraak gemaakt bij de gemeente, hier heb ik alle gegevens gegeven en zei de mevrouw achter de balie: "ja meneer, u heeft gewoon recht! dit kunt u aanvragen".
Gedaan en 1.5 jaar later ging de belasting checken of ik daadwerkelijk recht had op HS, wonder boven wonder wat bleek nou! ik had geen recht op HS, dus mocht ik alles terugbetalen. De volle €3000 euro wel te verstaan.

Contact opgenomen met de belasting, die zeiden: "daarvoor moet je bij de gemeente zijn". Prima, ik was toch onderweg naar de muur. Ik contact opgenomen met de gemeente, waarbij hun respons was: "weet u nog met wie u een gesprek heeft gehad?"

Nee natuurlijk niet, ik ga ervan uit als burger/student dat als ik advies vraag bij een ambtelijke instelling dat de informatie die ik krijg correct is. Nu kan ik niks bewijzen, vanwege mijn onnozelheid en heb ik wel een dikke rekening open staan!

Wat kan ik in hemelsnaam doen??

Groet Jarmo Blom

1449 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2017 om 14:34
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Een afbetalingsregeling vragen bij de Belasting. Reken er geheid op dat er terugbetaald moet worden. Zeer helaas. voor je. Dat er verkeerde voorlichting is gegeven (of dat je verkeerde bedragen had opgegeven) maakt niet uit, bijna 100% zeker weten dat het terug moet.

Cookies
door Cookies - Jan 31, 2017 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom ga je naar de gemeente terwijl de huurtoeslag (HT) moet worden aangevraagd bij de Belastingdienst i.c. Toeslagen.nl? Op de site van de Belastingdienst is bovendien alle relevante informatie te vinden om te checken of je al dan niet recht op op huurtoeslag (HT).

Als je onterecht huurtoeslag hebt ontvangen, zal dat hoe dan ook moeten worden terug betaald.

Informatie over betalingsregeling https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/ik_kan_mijn_toeslag_niet_terugbetalen

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2017 om 15:00
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten op zijn minst aanwezig zijn:
  • een eigen woon(slaap)kamer
  • een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
  • een eigen toilet met waterspoeling
Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.
Blijkbaar gaat de belastingdienst er van uit dat u geen eigen woonruimte heeft gelet op de andere 2 bewoners die op dit adres staan ingeschreven. U heeft dan een gedeelde toegangsdeur.
bron

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. U haalt het wel uit een "prima" bron. Daar moet je ook nog betalen voor het aanvragen van huurtoeslag.:-))

jo
door joerieve - Jan 31, 2017 om 15:03
31 Antwoorden / 7 Vragen

Voor de volgende keer voor belasting en toeslag vragen. Direct de belastingdienst bellen. Daarmee voorkom je zulke fouten.

Helaas voor jou zit er niets anders op dan het terug te moeten betalen

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2017 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw bedrijf op dezelfde manier opgestart hebt, zoals u huurtoeslag hebt aangevraagd, vrees ik het ergste.

Dan gaat u zeker bij de zorgverzekeraar vragen, of u een vestigingsvergunning nodig hebt.

Vraag een betalingsregeling bij de belastingdienst, En al zou u kunnen bewijzen welke kluns bij de gemeente u dat geadviseerd heeft, zegt dat nog helemaal niets. En het aanvraagformulier voor toeslagen is heel duidelijk. En als u het als student niet zou snappen, kunt u altijd nog even gratis bellen.

Cookies
door Cookies Jan 31, 2017 om 16:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps.....

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83 En dan zetten ze er nog bij dat ze student zijn. :-((

Cookies
door Cookies Jan 31, 2017 om 16:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

"Student" is sterk gedevalueerd. In het verleden was een student iemand die een universitaire opleiding volgde, tegenwoordig wordt 'student' ook voor/door MBO scholieren gebruikt.

Cookies
door Cookies Jan 31, 2017 om 16:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens vind ik het ook niet een bijdehandte zet van die gemeente ambtenaar. Beter geen antwoord dan een verkeerd antwoord, dat zie je maar weer. Een correct antwoord zou n.m.m. zijn dat hij daarvoor even het beste kon kijken op de site van de Belastingdienst.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat een lagere schoolleerling die site van de belastingdienst nog wel snapt. Inderdaad, vandaar "kluns".

aurora1
door aurora1 Feb 1, 2017 om 20:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tegenwoordig ben je al student als je in de peuteropvang zit en een proefwerk heet daar tentamen of proefschrift.
Ik vraag me af of deze meneer student wel de juiste vragen gesteld heeft en de juiste informatie gegeven heeft gezien het hele verhaal, en dan is het gemakkelijk om ergens iemand de schuld te geven, i.c. die gemeenteambtenaar.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 31, 2017 om 18:58
355 Antwoorden / Vragen

Beste Jarmo Blom,

Ongeacht aan wie u advies vraagt, blijft het uiteindelijke recht op toeslagen onder uw eigen verantwoordelijkheid vallen. Er zit dus niets anders op dan de ontvangen toeslag terug te betalen. Wel kunt u, zoals eerder aangegeven, een betalingsregeling voor treffen. In uw geval zou ik zeker de mogelijkheden tot het treffen van een persoonlijke betalingsregeling onderzoeken, omdat u de toeslag anders in maximaal twee jaar dient af te lossen.

Ik citeer even een zin uit uw vraag: ik ga ervan uit als burger/student dat als ik advies vraag bij een ambtelijke instelling dat de informatie die ik krijg correct is.

Onthoud dat dit in de regel niet het geval is! In mijn ervaring wordt u door medewerkers van ambtelijke instellingen eerder foutief dan correct geïnformeerd. Zoek uw antwoorden altijd op de verschillende websites op, en als u dan toch iemand wilt bellen, vraag dan waar u de verstrekte informatie online terug kunt vinden. In alle andere gevallen heeft u niets om op terug te vallen.

Sterkte en succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 11:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Bij het delen van de voordeur is er helaas geen recht op huursubsidie! Dat staat heel duidelijk vermeld ook bij de aanvraaggegevens.

De opmerking 'daarvoor moet je bij de Gemeente zijn' is volstrekt onterecht. Een Gemeente gaat daar niet over, uitsluitend de Belastingdienst/Toeslagen zelf.

Op zich lijkt het mij goed dat u zelf de regeling goed doorneemt en u dan zelf zult zien dat huursubsidie wordt toegekend binnen een normering van huur en inkomen voor een huurder van woonruimte met eigen voordeur. OP basis van de door u genoemde totale huur ad. € 1.100 is er geen enkel recht omdat het niet alleen uw huurprijs is.