St
door Student 88 Sep 20, 2021 om 21:33
Geldzaken & recht

Huurtoeslag 2019

Hallo,

In 2019 zijn we iv met mijn studie naar een nieuwe stad verhuisd. Mijn vriendin zat toen nog in de ziektewet en vond daarna slechts werk voor weinig uren als oproepkracht. Ikzelf bevond me in een moeilijke periode, kon niet genoeg bijverdienen en we kwamen in de schulden terecht en belandden bij de schulddhulpverlening. Deze raadde ons aan huurtoeslag aan te vragen maar vergat bij het gezamelijke inkomen de ziektewetuitkering mee te berekenen. Nu, een paar jaar later moeten we voor het gehele jaar 2019 de huurtoeslag van 1600eur terug betalen. Is er nog iets aan te doen? Kunnen we evtl een klacht bij de gemeente voor verkeerd advies indienen? Wat het brengt ons nu weer in de financieële problemen. Dank bij voorbaat!

2291 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2021 om 22:32
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Student88, helaas. Daar is niets aan te doen. Als er iemand is die voor u de inkomstenbelasting invult en iets vergeet: iedereen blijft zelf verantwoordelijk voor wat men doorgeeft aan de Belastingdienst. Dus er zal moeten worden terugbetaald. Tref een betalingsregeling met de Belastingdienst. Al begrijp ik dat, als men in de schuldhulpverlening zit dat wat moeilijker zal worden. Of, misschien bent u er/zijn jullie in iets betere omstandigheden dan in 2019. Een klacht indienen bij de Gemeente heeft, ook voor een verkeerd advies, geen zin.

mahadma
door mahadma - Sep 20, 2021 om 22:48
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De afrekening van het door u ontvangen huur/zorg toeslag bedrag(en) is een voorschot. Dit voorschot is gebaseerd op het door U opgegeven geschatte inkomen in 2019. Klopt dit niet en U krijgt te weing en had recht op meer, dan krijgt u een nabetaling. Kreeg U teveel voor het totaal inkomen wat de Belastingdienst doorgekregen heeft dan zult U terug moeten betalen. U zit nu met de gebakken peren.

Is er nog iets aan te doen? Nee, betalen in termijnen aanvragen.
Kunnen we evtl een klacht bij de gemeente voor verkeerd advies indienen? Nee, U heeft de aanvraag gedaan en het formulier "naar waarheid" ingevuld.

Helaas, het is niet anders, u kunt wellicht 2020 nog even doorrekenen via de bel dienst proefberekening om te zien hoe volgend jaar de afrekening 2020 er uit gaat zien. Hetzelfde geldt voor 2021.

tenormin
door tenormin Sep 21, 2021 om 01:07
16859 Antwoorden / 108 Vragen

mahadma, ik kreeg, out of the blue, dit jaar ineens huurtoeslag. Iets waarop ik geen recht had. Dus degene die het voor mij had ingevuld gebeld en op de hoogte gesteld dat ze iets had ingevuld en niet klopte. Ze heeft het aangepast en ik heb inmiddels het teveel ontvangen bedrag weer teruggestort. Veel mensen, zoals ik, hebben gewoon hulp nodig bij invullen, wat geen schande is, alleen, men moet ook beseffen dat, wie het dan ook voor je doet, je altijd zelf verantwoordelijk blijft.

1paul
door 1paul - Sep 21, 2021 om 08:32
3188 Antwoorden / 0 Vragen

kun je niets meer mee behalve bezwaar maken maar als je gezamenlijk boven de grens komt dan heb je er geen recht op, wel kun je een betalingsregeling aanvragen bij de dienst.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2021 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Contact opnemen met de schuldhulpverlening om opnieuw advies te vragen omdat je weer in de financiele problemen komt en dit zelf kennelijk niet op kunt lossen.
Die huurtoeslag moet je terugbetalen en hopelijk heb je in 2020 en 2021 niet automatisch huurtoeslag ontvangen waar je geen recht op hebt. Dus eerst maar eens kijken op de jaaropgaven hoeveel jullie verdienen..
Dit jaar kun je de huurtoeslag nog stopzetten en terugbetalen als jullie inkomen te hoog is. Maar omdat je die €1600 niet kunt betalen, is het de vraag of dat verstandig is. Vraag advies aan de schuldhulpverlening.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/toeslag_stopzetten/ik-wil-mijn-toeslag-stopzetten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2021 om 09:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook lijkt het mij uitermate zinvol om hiermee naar afd schulphulpverlening van uw Gemeente te gaan om hulp te vragen m.b.t. de oplossing.

Ik neem aan dat u zelf de aanvraag voor huursubsiedie heeft gedaan, zij het dan wel op basis van foutief advies. Strikt zou het het foute advies kunnen worden opgevat als wanprestatie maar dan blijft hoe dan ook het feit aan de orde dat u toch zelf aansprakelijk bent en blijft voor het doen van de goede aangifte.

Hoe dan ook, maak het bespreekbaar bij uw gemeente (u zou zelfs kunnen overwegen om een gesprek aan te vragen met de voor schulpverlening verantwoordelijke wethouder en probeer in ieder geval een aflossingsregeling bij de fiscus voor elkaar te krijgen.

U kunt eventueel ook nogwenden voor advies tot - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl M.i. zal de reactie van hen niet veel anders zijn.

ro
door ronny530 - Sep 21, 2021 om 16:04
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Schuldhulpverlening kijkt naar het inkomen op het moment van de schuldhulp vraag. Als het verzamelinkomen dermate laag is kan er recht op toeslagen zijn en wordt aangeraden om van de toeslagen gebruik te gaan maken. Daadwerkelijk de toeslagen aanvragen doet een schuldhulpverlener niet maar geeft wel uitleg hoe u dat online kunt doen. U dient bij de aanvraag zelf het geschatte inkomen voor 2019 in te vullen en de reeds ontvangen ziektewet inkomsten bij dat inkomen op te tellen. Als u een berekening maakt op het huidige inkomen en die gebruikt dan is de kans op terugbetaling zeer groot maar en dat siert de dienst toeslagen u mag het bedrag in 24 termijnen terug betalen is 67 euro op maandbasis. Of u schuldhulpverlening aansprakelijk kunt stellen voor het verkeerde advies nee dat kunt u niet omdat het een advies gebaseerd op het inkomen dat bij de schuldhulpverleningbekend is.

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Sep 22, 2021 om 15:08
355 Antwoorden / Vragen

Beste Student 88,

De Belastingdienst heeft de mogelijkheid om bij individuele zaken beslissingen te nemen die afwijken van de wetgeving. Bijvoorbeeld als je redelijkerwijs niet had kunnen weten dat je een terugvordering zou krijgen. Let wel: het is aan de medewerker van de belastingdienst om hierover te beslissen, dus geen gegarandeerd succes.
Dien bezwaar in tegen de terugvordering binnen de gestelde termijn (aangetekend heeft de voorkeur) en leg de situatie uit. En dan maar duimen.