to
door toetanchamon@casema.nl Oct 8, 2019 om 22:07
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

Goedendag, heb afgelopen zaterdag jullie topic gezien over het leed dat belastingdienst heet mbt de huurtoeslag. Ik heb van de belasting te horen gekregen dat mijn huurtoeslag gestopt is, omdat ik boven de huurgrens zit. Dat is weliswaar zo, maar ik heb verworven recht, al sinds 2016 en dat erkenden ze eerst maar nu ineens weer niet. Had bezwaar gemaakt daartegen en kreeg bericht dat mijn bezwaar gegrond was verklaard. Heb met terugwerkende kracht toeslag gekregen, maar kreeg ook een brief dat de beslissing op mijn bezwaar fout was, want de belastingdienst moest nog kijken of ze de uitspraak van de rechtbank Noord Holland van juli vorig jaar wilden volgen of niet. Er valt niks te volgen, want de hoge raad heeft daarna de belastingdienst wederom in 't ongelijk gesteld, net als de hoge raad den haag dit jaar. I. P. V. mij gewoon te betalen waar ik recht op heb, kreeg ik gister tot mijn verbazing plompverloren een voorschotbeschikking 2019 van 0,00 € over heel 2019. Weer voorbijgaand aan mijn verworven recht. Ik heb alles naar aanleiding van jullie programma goed uitgezocht en ik heb gewoon nog steeds recht op huurtoeslag. Kunnen jullie mij helpen? Ik ben ten einde raad. Vr. Groet Aisha Meijer.

3641 15 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2019 om 22:19
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, de uitzending is al geweest, denk niet dat ze er zo kort op elkaar, nog een uitzending aan gaan wijden. Maar neem contact op met de redactie van KASSA, scroll naar beneden: op contact drukken en stel je vraag daar nog een keer. Succes gewenst. En ik denk dat je nog wel tips van forumleden krijgt die er meer van weten.

va
door vanlotjegetikt - Oct 8, 2019 om 22:23
809 Antwoorden / Vragen

Verworven recht. Op wat voor gronden?? Recht op huurtoeslag heeft te maken met de hoogte van oa  het(gezins) JAARINKOMEN, de leefijd van de huurder(s) en de hoogte van de rekenhuur.
U schrijft van alles maar zie geen cijfers.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar niet naar het programma gekeken? Dan zou u meer weten.

De Ts hoeft helemaal geen cijfers te verstrekken.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 8, 2019 om 23:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank TIJGER1 voor je reactie aan vanlotjegetikt

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wijzig uw gebruikersnaam. Dit is een openbaar forum. U wordt straks overspoeld met spam.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 08:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Thnx TIJGER1 voor de tip

to
door toetanchamon@casema.nl - Oct 8, 2019 om 22:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je antwoord en tip Tenormin.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan weer gewoon bezwaar maken. Daar hebt u geen hulp bij nodig blijkbaar.

Het zal wel even duren voordat u volledig in het gelijk gesteld wordt en uitbetaald krijgt.

Blijkbaar hebt in in één jaar ook te veel inkomen gehad, of teveel vermogen?

to
door toetanchamon@casema.nl - Oct 8, 2019 om 22:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Aan TIJGER1: Dat was teveel inkomen tot april dit jaar. Nu teruggegaan naar onder bestaansgrens. En nu ook onterecht geen toeslag meer. Hoger inkomen door nog inwonend kind, dat nu 't huis uit is. Had daarvoor al verworven recht.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan ligt uw kwestie een beetje anders dan in het programma, behalve als de huur ook boven de grens is. Of is gekomen.

Was dat niet het geval, dan zou u weer huurtoeslag gekregen hebben na vertrek kind.

Dus gewoon bezwaar maken en geduld oefenen.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 08:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga idd weer bezwaar maken. Dank TIJGER1

to
door toetanchamon@casema.nl - Oct 8, 2019 om 23:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Aan vanlotjegetikt. Ik weet dit allemaal en heb 't allemaal al uitgezocht. Beter naar Kassa kijken!!!!! Gaat om VERWORVEN RECHT. ff opzoeken misschien wat dat is???!!!

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens hoeven echt niet.

aurora1
door aurora1 Oct 9, 2019 om 01:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou @tut, dat reageren kan toch wel fatsoenlijker? De toon en interpunctie e.d. zijn zeer ongepast.
Lees ook de spelregels hier eens door, want dat heeft u blijkbaar ook niet gedaan. Wie bedoelt u met “jullie”? U zit nl op een openbaar forum.

va
door vanlotjegetikt Oct 9, 2019 om 09:23
809 Antwoorden / Vragen

Verworven recht komt naar voren als er voor de huurverhoging recht was op huurtoeslag. Dan wordt alleen tot aan de huurtoeslaggrens de toeslag berekend. Zo te lezen wordt de hoogte van het inkomen bedoeld.Dat is niet vt.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 08:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat niet om de hoogte van 't inkomen maar van de huur

ma
door malty - Oct 8, 2019 om 23:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat verworven recht heeft toch betrekking op de huur die eigenlijk te hoog is geworden?
Zolang u boven de inkomensgrens zit, ook al heeft u verworven recht, krijgt u geen huurtoeslag.
Kan het zijn dat het hogere inkomen tot april betekent dat u heel 2019 boven de inkomensgrens komt en daarom voor 2019 geen huurtoeslag krijgt?
Dat zou uit de beschikking van de belastingdienst moeten blijken.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerst was er nog het inkomen van het kind. Daarna niet meer.

ma
door malty Oct 8, 2019 om 23:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Staat op de beschikking van de belastingdienst niet wat, volgens hun berekening, het inkomen over heel 2019 zal zijn?

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2019 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de afdeling toeslagen hanteert blijkbaar nog de verkeerde regel. De Ts had in een eerder jaar recht, kind komt inwonen, hoger inkomen, in de tussentijd stijgt ook de huur boven de grens, kind vertrekt, lager inkomen. Geen toeslag meer want huur boven de grens.

Maar de Ts heeft een verworven recht. Is blijkbaar daar nog niet bij iedereen doorgedrongen.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 07:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je goede uitleg aan de andere bezoekers TIJGER1. Zo zit 't idd precies in elkaar.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 08:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

MALTY, ik zit sinds april weer onder de inkomensgrens. Weliswaar boven de huurgrens, maar door verworven recht nog steeds recht op huurtoeslag. Ook tussentijdse veranderingen betekenen tussentijdse aanpassingen in de huurtoeslag. Vanaf april weer verworven recht huurtoeslag omdat inkomen drastisch gedaald is en ik weer onder de inkomensgrens zit. Daarom treedt verworven recht weer in werking per april.

ma
door malty Oct 10, 2019 om 08:34
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@toetanchamon We weten wel hoe het zit maar de vraag is of uw bruto inkomen over geheel 2019, door het inkomen van het kind over de eerste 3 maanden, niet boven de € 30800 komt, want dan heeft u geen recht op huurtoeslag.
De AOW voor een echtpaar is al ruim €22000, dan hoeft het kind tot april maar €900 verdiend te hebben en u zit over geheel 2019 al boven de €30800.
Wanneer u alleenstaand bent is het een ander verhaal.
U blijft maar hameren op dat verworven recht maar het inkomen telt ook mee.
U geeft geen antwoord of uw inkomen over geheel 2019 wel onder de €30.800 zal blijven.

va
door vanlotjegetikt Oct 10, 2019 om 09:15
809 Antwoorden / Vragen

Verworven recht  is een verhaal, maar het jaarinkomen moet wel onder de inkomensgrens zitten om huurtoeslag te ontvangen.En nogmaals toeslagen zijn op voorschotbasis en er wordt achteraf gekeken of er recht is.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2019 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

U bent abuis. Door het vertrek van het kind zit er een “knik” in de toeslag. Voor de huurtoeslag van de Ts over de periode april/december wordt er alleen gekeken naar het inkomen van de Ts over een heel jaar. Dus voor die tweede periode telt het inkomen van kind niet mee.

@vanlotjegetikt

De afwijzing van de huurtoeslag voor de Ts is gebeurd op basis van een te hoge huur, niet op basis van het inkomen.
En die basis, de te hoge huur, is dus door de uitspraak van de Raad van State onjuist, ivm het “verworven recht” wat de Ts heeft.

ma
door malty Oct 10, 2019 om 10:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1  Duidelijk.

sw
door swat1500 - Oct 9, 2019 om 01:17
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dus in bezwaar gaan tegen de voorschot beschikking 2019 en verwijzen naar de uitspraak van de Hoge Raad.
Kassa kan dat niet voor jou doen.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 07:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

ThnxSWAT1500. Dat ga ik ook idd doen.

panter22
door panter22 - Oct 9, 2019 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Per 1 april zou je op basis van jouw inkomen weer huurtoeslag kunnen krijgen. Weer afgewezen omdat de huur te hoog is?
Heeft je zoon wel doorgegeven aan de gemeente dat hij per 1 april verhuisd is.
Dan maar bezwaar maken en verwijzen naar de uitspraak van de HR.

panter22
door panter22 Oct 9, 2019 om 09:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het is geen HR maar Raad van state.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 07:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je PANTER22. Inderdaad is de verhuizing doorgegeven. Heb ook de uitspraak al erbij gezocht en ga dat ook (wederom) in mijn bezwaarschrift vermelden. Had ik vorige keer al gedaan overigens, maar de belastingdienst gaat daar liever aan voorbij. Dank voor de link!

va
door vanlotjegetikt - Oct 9, 2019 om 09:18
809 Antwoorden / Vragen

edit

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2019 om 09:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is kennelijk bestemd voor de redactie: kassa@bnnvara.nl

Maar hoe dan ook: u heeft als reactie op uw bezwaar het antwoord gekregen dat men nog onderzoekt of een uitspraak van de Rechtbank Noord Holland gevolgd moet worden of niet. Begrijp ik goed dat u daarna geen antwoord meer heeft gehad?
Dan is het in ieder geval zaak om bij Belastingdienst/Toeslagen daar navraag naar te doenen daarbij ook (opnieuw) bezwaar te maken tegen de nu ontvangen voorschotbeschikking. U heeft infoi genoeg m.b.t. het verwijzen naar de uitspraak van de Hoge Raad.
Zo u na dit nieuwe bezwaar opnieuw een reactie ontvangt waar u het niet mee eens bent kunt u zich zelf tot de Belastingrechter richten.

to
door toetanchamon@casema.nl Oct 10, 2019 om 08:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook de redactie van Kassa idd bericht gestuurd. Ben nieuw hier en weet nog niet zo goed hoe alles werkt.
Overigens is het onzin dat de bel dienst wil kijken of ze de uitspraak willen volgen of niet, de hoge raad heeft uitspraak gedaan en daar dient de belastingdienst zich aan te houden. Heb verder niks van de belasting gehoord tot deze nieuwe voorschotbeschjkking. Ik teken idd weer bezwaar aan.

marita5
door marita5 - Oct 10, 2019 om 08:31
11545 Antwoorden / 15 Vragen
edrick3
door edrick3 - Oct 10, 2019 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

Re
door Regien38 - Nov 4, 2019 om 07:15
1 Antwoorden / Vragen

Als je je wilt beroepen op verworven recht voor de huurtoeslag ivm de hoogte van de huurprijs,zal je ten alle tijden aan alle voorwaarden moeten voldoen.

Direct na de huurverhoging voldeed u aan de voorwaarden.
Echter toen uw kind bij u in huis is komen wonen , telt ook het inkomen van uw kind mee in de berekening voor uw huurtoeslag.
Komt u dan boven de inkomensgrens uit om recht te hebben op huurtoeslag vervalt uw recht op huurtoeslag op dat moment. U heeft vanaf dat moment geen recht meer op huurtoeslag en ook niet meer op het verworven recht. Deze is komen te vervallen op het moment dat, doordat het inkomen van uw inwonend kind meetelt, het gezamenlijk inkomen te hoog werd.
 Verlaat het kind weer de woning. En uzelf voldoet wel weer aan de inkomensgrens. Zal u opnieuw huurtoeslag aan moeten vragen. Echter voldoet u dan niet aan de voorwaarden om recht te hebben op huurtoeslag  ivm de te hoge huurprijs bij aanvraag van de huurtoeslag .
Verworven recht is mooi dat het er is. Echter als u het heeft, mag er niets veranderen in uw situatie of inkomen ( waardoor deze boven de inkomensgrens uitkomt) anders bent u het verworven recht kwijt en kunt u voor die woning nooit meer huurtoeslag ontvangen.

Misschien is het een idee om deze kwestie te bespreken met uw verhuurder? Soms zijn ze bereidt de huurprijs iets te verlagen, zodat er weer recht is op huurtoeslag.

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 08:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien de uitspraak van de Raad van State eerst lezen vóórdat u hier deze onjuiste reactie plaatst?

Of misschien die uitzending nog eens bekijken?

Ta
door Tarzanhond - Nov 4, 2019 om 09:09
15 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft volkomen gelijk, maar niet naar Kassa gaan.
Bel de woonbond wordt gelijk lid en ze helpen u verder desnoods met een jurist.