st
door steffie26 Sep 24, 2007 om 22:25
Geldzaken & recht

Huurverhoging garagebox

hallo allemaal.

sinds 1 augustus j.l. huur ik een garagebox van een particulier. We betalen tot op heden 57,50 per maand. Vanavond (24 september) werden we gebeld dat de huur per 1 december wordt verhoogd naar 70 euro per maand. We hebben een standaard contract van NVM "huurovereenkomst voor autoboxen". In het contract staat een clausule over aanpassing van de huurprijs, er wordt uitgegaan van het CPI. Maar er staat geen begin peildatum ingevuld op het contract.

Kan onze huur dan zomaar worden verhoogd met 22%?

Alvast bedankt voor antwoord

12088 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag steffie26,

Je schrijft:  er wordt uitgegaan van het CPI

Mijn vraag is: wat is het CPI?

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

het CPI is de consumentenprijsindex.

wat het precies inhoudt durf ik ook niet te zeggen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het cpi wordt jaarlijks vastgesteld door het Centraal Buro voor de Statistiek  en varieerd jaarlijks toen ik er nog meewerkte schommelde de cpi tussen de 4 en 7 %.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag steffie26,

Het CPI is inderdaad zoals mijn confrater Johan al zegt een onderdeel van het CBS. Ik heb even naar de cijfers van 2006 gekeken en kom op een gemiddelde prijsstijging uit van 2,6% en voor huurprijzen voor woningen is dat 2,7%. Voor 2007 ligt de gemiddelde huurstijging voor woningen op 1,4%. Voorzover ik het in de cijfers van de CPI kan vinden wordt de zakelijke huurstijging daar niet genoemd en verwerkt (kan ook niet omdat het over de consumentenprijsindex gaat) Als er dus in het contract staat dat er uitgegaan wordt van de CPI-index dan kan dat nooit leiden tot een stijging van 22%. Ik zou hierover schriftelijk opheldering vragen aan de verhuurder.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

steffie26@ afgaande op ook de andere reacties/antwoorden MAG het dus niet en is formeel sprake van het niet nakomen van een overeenkomst conform:

 http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

naleving afdwingen kan een civiele procedure betekenen. U kunt beginnen met een aangetekend te verzenden schrijven waarin u stelt onaangenaam verrast te zijn en de aangezegde verhoging in strijd is met de overeenkomst die u heeft. Stel verbvolgens dat u naleving verwacht van die overeenkomst. Laat ons hier weten hoe het verder verloopt.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden!

we hebben nog steeds geen schriftelijk bericht van de verhuurder ontvangen, als er weer ontwikkelingen zijn zal ik dit zeker laten weten!

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor de terugkoppeling. Ik neem de vrijheid om te melden dat wij (mijn collegae dus ook) benieuwd blijven

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 02:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik spreek hier net per telefoon met iemand over deze vraag en die kreeg eerst ook een verhoging, maar daar heeft hij tegen bezwaar gemaakt, maar dan wel bij de huurcommissie en na die uitslag is de verhoging dus teruggedraaid. Dus lijkt het mij dat u dit ook niet hoeft te betalen.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag hebben we de brief ontvangen waarin de voorgenomen huurverhoging wordt aangekondigd.

De brief is van 5 oktober en de verhoging gaat in per 1 december. Klopt het dat dan niet is voldaan aan de termijn van 2 maanden van te voren? Zo ja wat zijn hiervan dan de gevolgen.

Als rede noemt de verhuurder dat de omslagkosten voor de VVE (die hij moet betalen) te hoog zijn. Is dit een geldige reden? Mag hij op andere gronden verhogen dan de bepaling in het huurcontract?

Alweer bedankt voor reacties!

ve
door verwijderd - Oct 8, 2007 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

twee maanden vooraf aankondigen voor een garagebox lijkt mij niet aan de orde, wel als ook al eerder gesteld dat de verhuurder zijn met u gemaakte overeenkomst MOET naleven en dus de extreme huurverhoging niet mag toepassen. Zijn probleem met de VVE is zijn probleem en hij had dat van te voren kunnen weten.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

weer even een update: we hebben een brief verzonden waarin we stellen dat hij zich moet houden aan het contract en dat we het niet eens zijn met de huurverhoging van 22 %.

Vandaag zijn we door de verhuurder gebeld, hij heeft de garagebox op internet staan, als we het er niet mee eens zijn moeten we er per 1 november uit.

Het contract blijkt dus eigenlijk nutteloos te zijn. We hebben de garagebox nodig voor de stalling van de motor en spullen, dus we hebben geen andere keus dan de huurverhoging te accepteren...

toch bedankt voor alle adviezen

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, niet accepteren, de verhuurder mag dat niet zonder Deurwaarders exploit, verkreegen via een Rechtbank. Als hij zonder uw toestemming in de garagebox komt dan is dat nog huisvredebreuk ook. Maak hem da6t toch ,maar heel erg duidelijk en accepteer niets anders. De weg zou vrij zijn voor nog meer verhoging.

Wijs hem overduidelijk op de procedure die hij hiervoor moet voeren bij de Rechtbank (en waar hij m.i. ongelijk zal krijgen).  Langzaam aan gaat de verhuurder zich strafbaar gedragen conform Wetboek van Strafrecht.