racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 15:45
Geldzaken & recht

Iemand machtigen names ouders

Mijn vrouw en ik hebben samen een dochter, ze is geboren tijdens ons huwelijk(we zijn nog steeds getrouwd) en we zijn samen de wettelijke vertegenwoordigers.

nu is onze dochter vorig jaar toegelaten tot een jeugdopleiding van een grote sportclub in duitsland, gevolg is dat ze daar is gaan wonen(in een soort internaat met begeleiding) ze gaat daar naar sportopleiding aansluitend op de jeugdopleiding van haar club.

nu is het zo dat regelmatig de handtekening van de ouders nodig is, wij zitten dus regelmatig in de auto om 6 uur naar stuttgart te rijden en  6 uur terug.

Is het op enige wijze mogelijk om een vertegenwoordiger(van de club) aan te stellen die formeel kan en mag handelen namens de ouders? Zodat wij niet meer voor elke handtekening langs hoeven te komen?

We hebben het besproken met de club zij hebben geen ervaring met de nederlandse wetgeving maar hebben zoiets wel al eens geregeld voor een duits meisje.

tevens twijfelt de club over de te volgen weg namelijk:

1 de machtinging regelen volgens de duitse wet, waarbij getwijfelt word of dat voldoende is.

2. De machtiging regelen volgens de nederlandss wet en via de rechter laten inschrijven in duitsland.

de club denkt dat alleen optie2 voldoende is, wat denken jullie? Wat zijn de mogelijkheden?

4162 10 Rapporteer

ra
door ramanah - Aug 14, 2016 om 15:59
135 Antwoorden / Vragen

Is het een optie, aannemende dat het puur om een handtekening (of twee) gaat, dat het document wat getekend moet worden verzonden wordt per e-mail, getekend wordt, en geretourneerd. Ook zou een rit van 2 x 6 uur kunnen worden ondervangen door de handtekening bij een notaris te zetten die het geheel bevestigd, kost minder tijd en geld als een autorit van 12 uur.

racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 16:13
23 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas gaat het niet om twee handtekeningen, regelmatig zijn er handtekeningen nodig:

huisvestiging ieder jaar.
contract club eens in de drie jaar
inschrijven gemeente
inschrijven school.
deelname aan diverse toernooien(duitsers laten hiervoor altijd een document tekenen door de ouders)
deelname aan diverse activiteiten van de sportclub buitenshuis(traningskampen, oefenweekende, uitjes), ouders moeten tekenen voor risico uitsluiting.
een eindeloze papier massa voor de duitse overheid en inschrijvingen.
een eindeloze papier massa voor de aanvraag van subsidies en speciale potjes(zonder kan onze dochter niet bij deze club blijven), afgelopen jaar waren het meer dan 50 documenten.
kinderwerkwetgeving waarvoor elk jaar getekend moet worden, de jeugdopleiding betaald haar speelsters een loon uit(vergelijkbaar met het normale loon voor die leeftijd)
De duitse onderwijsinspecteur maakt elk half jaar een rapport op waarin hij vastlegt dat onze dochter offcieel onderwijs volgt, moet getekend worden door de wettige vertegenwoordigers, en wordt dan opgestuurd naar nederland.
belastingdienst, mijn dochter moet aangifte doen, met jawel handtekening ouders, waarna de aanslag uit komt op nul

dan zijn er nog diverse documenten die moeten getekend worden voor school en  diverse zaken(ik ben er vast heel veel vergeten) , de duitse overheid stuurt meer formulieren dan dat ik ooit van de nl overheid heb gekregen.

ra
door ramanah Aug 14, 2016 om 16:21
135 Antwoorden / Vragen

Heeft u contact gehad met een notaris of een advocaat over deze situatie?

racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 16:23
23 Antwoorden / 6 Vragen

Dankuwel.
Alleen met de juristentelefoon zie mijn antwoord op tijger1

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2016 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook in Nederland komt dat natuurlijk regelmatig voor, bijvoorbeeld kinderen die in een internaat verblijven omdat de ouders voor werk of zo uitgezonden zijn.

Dan moet de leiding ook in voorkomende gevallen kunnen beslissen.

Mijns inziens kan dat het beste geregeld worden met een notariële volmacht.

Bel de notaristelefoon en u bent wijzer.

racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 16:18
23 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt, dat hadden we al gedaan, een notarieele volmacht regelen in nederland is vrij een eenvoudig te regelen, maar hoe zoiets regelt moet worden met een kind in duitsland en ouders in nederland wisten ze niet, een nederlandse notaris kan in iedergeval geen volmacht regelen voor een begeleider in duitsland.

daarnaast zijn er ook twijfels omdat een notariele volmacht waarbij een volmacht word gegeven over een minderjarig kind  veel strenger en buraeucratischer wordt behandeld in duitsland, namelijk via de rechter.

ja
door jackyh - Aug 14, 2016 om 16:14
953 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe oud is uw dochter eigenlijk. Als zij tegen de 18 jaar is er misschien wel dispensatie mogelijk en kan zij zelf tekenen. Kent u misschien een betrouwbaar iemand in Duitsland die u volmacht kunt verlenen.

racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 16:21
23 Antwoorden / 6 Vragen

De sportclub waar ze onder contract staat heeft een interne maatschappelijke werker die voor een ander duits meisje gevolmachtigde is, wij vertrouwen haar.

onze dochter is begin deze maand 15 geworden.

ja
door jackyh Aug 14, 2016 om 16:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Neem contact op met de sportbond en vraag hun om een advocaat die bekend is met dit soort zaken. Die kan het beste bepalen of het Duitse en Nederlands recht is vertegenwoordigd als u de machtiging geeft aan de Maatschappelijk werker.

uwjurist
door uwjurist - Aug 14, 2016 om 16:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onbegrijpelijk. Waarom kan het niet per fax / per mail / per post !?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

racingweirdo
door racingweirdo Aug 14, 2016 om 16:59
23 Antwoorden / 6 Vragen

Omdat er overal een echte handtekening nodig is(duitse overheid) en geen kopie, daarnaast wordt veel in duitsland ook nog steeds heel veel geregeld aan het loket.

De duitse medewerker krijgt ook heel weinig gehoor bij de duitse instanties omdat iedereen blijft vragen naar de wettelijke vertegenwoordigers, zonder hun handtekening gebeurt er niks nada jente. Voor de sportbeurs van onze dochter werd ons verteld dat we eerste naar de lokale sportbond moesten: 1 orentatiegesprek 1: formeel gesprek waarbij de aanvraag wordt ingediend(handtekening!) als de aanvraag wordt goedgekeurd, dan krijg je een formulier waarop de sportbond zijn steun uitspreekt, dan ga je naar de bundessportbond waarop je weer dezelfde formulieren moet invullen+eventueel gesprek, als de bundessportbond akkoord geeft dan kun je met alle papieren naar frankfurt waar een kantoortje zit van de nationale sportbond(de duitse noc) waarbij je alle papieren moet inleveren plus weer dezelfde formulieren moet invullen plus handtekening, als ze akkoord hebben gegeven dan kom je terug voor een gsprek waarbij de beslissing wordt medegedeeld, dan moet je nog een aantal bewijsstukken overleggen en uiteindelijk mag je nog een keer terug komen en dan wordt de sportbeurs officieel ondertekend maar niet zonder handteking van de ouders. Dan ben ik een keer of 10 op en neer gereden, ik heb alles over voor de carriere van mijn dochter, maar mijn baas denkt daar heel anders over.

aurora1
door aurora1 - Aug 14, 2016 om 17:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg het anders eens per mail voor aan de Nederlandse ambassade in Duitsland en/of de Duitse ambassade in Nederland.
Misschien is de Duitse sportbond waar de tak van sport van uw dochter onder valt ook een mogelijkheid om informatie daarover in te winnen.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2016 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan, in plaats van die juristen telefoon, maar eerst nog eens de notaris telefoon raadplegen.

uwjurist
door uwjurist - Aug 14, 2016 om 18:41
1043 Antwoorden / 0 Vragen

"door racingweirdo 14 aug. 2016 om 16:59:

Omdat er overal een echte handtekening nodig is(duitse overheid) en geen kopie, daarnaast wordt veel in duitsland ook nog steeds heel veel geregeld aan het loket. De duitse medewerker krijgt ook heel weinig gehoor bij de duitse instanties omdat iedereen blijft vragen naar de wettelijke vertegenwoordigers, zonder hun handtekening gebeurt er niks nada jente. Voor de sportbeurs van onze dochter werd ons verteld dat we eerste naar de lokale sportbond moesten: 1 orentatiegesprek 1: formeel gesprek waarbij de aanvraag wordt ingediend(handtekening!) als de aanvraag wordt goedgekeurd, dan krijg je een formulier waarop de sportbond zijn steun uitspreekt, dan ga je naar de bundessportbond waarop je weer dezelfde formulieren moet invullen+eventueel gesprek, als de bundessportbond akkoord geeft dan kun je met alle papieren naar frankfurt waar een kantoortje zit van de nationale sportbond(de duitse noc) waarbij je alle papieren moet inleveren plus weer dezelfde formulieren moet invullen plus handtekening, als ze akkoord hebben gegeven dan kom je terug voor een gsprek waarbij de beslissing wordt medegedeeld, dan moet je nog een aantal bewijsstukken overleggen en uiteindelijk mag je nog een keer terug komen en dan wordt de sportbeurs officieel ondertekend maar niet zonder handteking van de ouders. Dan ben ik een keer of 10 op en neer gereden, ik heb alles over voor de carriere van mijn dochter, maar mijn baas denkt daar heel anders over."

Een deel hiervan moet toch echt per post/fax/mail kunnen. Maar vraag een Nederlandse én een Duitse notaris eens wat de oplossing kan zijn.
En regel wel dat diegene die dan namens u tekent, niets mag tekenen voordat u het per mail hebt kunnen lezen en akkoord hebt kunnen geven voor het plaatsen van een handtekening.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mo
door mof - Aug 15, 2016 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je bent in Duitsland, daar is de Duitse wet werkzaam, niet de Nederlandse wet. Je zult het dus via de Duitse wetgeving moeten organiseren.
Zij gaat daar naar de opleiding, in geval van problemen zal de Duitse rechter moeten oordelen. die kijkt naar de Duitse wet.

ge
door gerrit250 - Aug 15, 2016 om 13:09
37 Antwoorden / 4 Vragen

Een vertegenwoordiger aanstellen zal volgens de Duitwse wetgeving moeten. Maar bij zo'n handtekening kan toch geen urgentie zijn. En moet je dan regelmatig handtekeningen zetten??

Laat je dochter dat formulier gewoon per post opsturen. Je tekent en stuurt het terug. Twijfelt men aan de echtheid dan kun je desnoods een kopie van je paspoort of rijbewijs toevoegen. Of, eenmaal bij die club, of desnoods een notaris ter plekke je handtekening zetten zodat ze dat kunnen verifieren. Te gek om iedere keer naar Stuttgart te rijden.

racingweirdo
door racingweirdo Aug 15, 2016 om 17:05
23 Antwoorden / 6 Vragen

Opsturen is geen optie in duitsland, de meeste formulieren worden bij het loket ingevuld/ingenomen of per afspraak op kantoor.

we moeten dus wel degelijk fysiek aanwezig zijn en onder de neus van de ambtenaar tekenen, de digitalisering hebben ze dasr nog nooit van gehoord.

1paul
door 1paul - Aug 15, 2016 om 15:51
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als u het al regelt via welke weg ook laat erin zetten dat u altijd eerst toestemming moet geven om te tekenen aan de leiding, zo komt u niet voor een verrassing te staan...

via e-mail lijkt me ook een mogelijkheid dus...