th
door thijshil Jan 15, 2018 om 17:39
Geldzaken & recht

Ik ben 2 procent gekort op mijn aow, door de svb, volgende maand een rechtzaak. Wie bezit de expertise om mij te helpen. Ik hoor dat je het in 90 procent van de gevallen het verliest van de svb.

Iknheb eenoverzicht van al mijn arbeidscontracten en  overzicht van werk sinds 2000. Het gaat om een paar maanden in 1999 en 2000. Ik had toen auto op mijn naam, alleen belastingdienst gaat maar 8 jaar terug. Graag advies aub

5039 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2018 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een auto op uw naam? Was u in die periode niet in Nederland ingeschreven?

he
door henk51 - Jan 15, 2018 om 17:46
90 Antwoorden / 0 Vragen

Korting AOW-uitkering

Wie voor het bereiken van de AOW-leeftijd naar het buitenland vertrekt, levert AOW-pensioen in. Hierbij gaat het om 2% voor elk jaar dat u in het buitenland woont tot aan de AOW-leeftijd. Wie pas na het bereiken van de AOW-leeftijd in het buitenland gaat wonen, kan daarna gewoon AOw-uitkering blijven ontvangen. Hoeveel AOW-uitkering u na emigratie ontvangt is afhankelijk van het land waar u gaat wonen.

Is dit soms van toepassing jaartje uitgeschreven geweest in Nederland.

groeten Henk

getty
door getty - Jan 15, 2018 om 17:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Antwoord op uw vraag: een advocaat.

wi
door wilhelmina59 - Jan 15, 2018 om 17:59
519 Antwoorden / 0 Vragen

AOW is een volksverzekering. Heeft niets met een arbeidsverleden te maken.
Leesvoer van het SVB:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

me
door mein33 - Jan 15, 2018 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Iknheb eenoverzicht van al mijn arbeidscontracten en  overzicht van werk sinds 2000. Het gaat om een paar maanden in 1999 en 2000. Ik had toen auto op mijn naam, alleen belastingdienst gaat maar 8 jaar terug. Graag advies aub

Uw AOW uitkering heeft in het geheel niets te maken met uw arbeidsverleden, uw belastingaangifte (inkomen ) of met een auto van de zaak.

U krijgt een AOW-uitkering n.a.v. het aantal jaren dat u in Nederland stond ingeschreven vanaf uw 15e jaar.
Per jaar wordt 2% bijgeschreven zodat er na 50 jaar 100%  is opgebouwd.
Heeft u in de afgelopen 50 jaar niet perongeluktoevallig een jaartje in het buitenland verbleven, waardoor de gekorte 2% zou kunnen zijn ontstaan.
U zult dus tijdens de rechtzitting aantoonbaar moeten maken dat u vanaf uw 15e tot uw 65e levensjaar in Nederland was ingeschreven
Een andere reden voor de korting van 2% zou ik niet kunnen bedenken.

tenormin
door tenormin Jan 15, 2018 om 18:24
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, natuurlijk heeft het wel te maken met arbeidsverleden. Dat moet dus van 15 jaar tot 50 jaar "werken"/studeren etc. zijn. In Nederland.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2018 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook 50 jaar op je kont zitten en naar buiten kijken, is voldoende.

jo
door jorisw Jan 15, 2018 om 18:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: hoe kom je daar nu bij? Dat zou betekenen dat mensen die nooit gewerkt hebben geen AOW krijgen. En die krijgen het toch echt hoor.

me
door mein33 Jan 15, 2018 om 19:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

U zit er wat dit betreft "natuurlijk wel" naast.
Het arbeidsverleden heeft er echt  niets mee te maken en u had (b.w.v.s.)  vanaf uw 15e "dus" gewoon achter de geraniums kunnen gaan zitten om zo toch volle pond AOW-uitkering bij elkaar kunnen sprokkelen.  ;-))

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2018 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein. Maar als de Ts wel inkomsten heeft gehad in een jaar en er is door de belastingdienst vastgesteld dat hij schuldig nalatig is geweest inzake de premiebetaling, kan hij ook gekort worden.

tenormin
door tenormin Jan 15, 2018 om 19:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou beste 'tegen-antwoorders', dat bedoelde ik ook niet; met alleen maar werken. Ging "gewoon " uit van wel werken,  sorry hoor. Kwam niet in me op om het "op de kont zitten" ook mee te tellen.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2018 om 11:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

AOW heeft wel degelijk ook te maken met werken. In eerste instantie ben je verzekerd o.g.v. ingezetenschap (wonen in Nederland), als je echter geen ingezetene was of bent, dan kan je ook verzekerd zijn o.g.v. werken (bron).

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2018 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Tenormin gaf als recht aan: studeren of werken. Maar niets doen geeft al recht. Daar ging het om.

diumenge
door diumenge Jan 17, 2018 om 02:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, ik reageer dan ook niet op Tenormin, maar op de stelling "Uw AOW uitkering heeft in het geheel niets te maken met uw arbeidsverleden...".

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2018 om 18:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals iedereen al aangeeft: u moet, zoals ik het lees een jaar niet in Nederland hebben gewerkt, gewoond. Heeft totaal niets met auto o.i.d. te maken. Zonde van die rechtzaak: die gaat u verliezen. Tenzij, let wel, tenzij u nooit in het buitenland hebt gewoond/gewerkt. Maar dat weet u zelf het beste.

te
door tervla - Jan 15, 2018 om 18:33
8 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien heeft een werkgever vergeten om aow af te dragen? Ik ken iemand die daarom gekort is.

jo
door jorisw Jan 15, 2018 om 18:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Onzin. Zoals hierboven al staat heeft AOW niets maar dan ook niets met arbeidsverleden te maken. Dit soort antwoorden zorgen alleen maar voor spraakverwarring, al was het maar omdat het tot in lengte van dagen boven blijft komen in Google zoekresultaten.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2018 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw. U bent abuis. Maar niet in het geval de werkgever geen premie afgedragen heeft, maar de premieplichtige daarin schuldig nalatig is geweest, dan kan er ook gekort worden.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2018 om 11:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Jorisw en jouw reactie zorgt ook voor verwarring, AOW opbouw kan wel degelijk met arbeidsverleden te maken hebben voor niet-ingezetenen.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2018 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan ook nog zo zijn, dat u “schuldig nalatig” bent geweest inzake premiebetaling. En dan wordt u ook gekort.

Lees hier.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/schuldig_nalatig/

Franske1958
door Franske1958 - Jan 15, 2018 om 19:21
433 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer te bedenken wat er in die jaren aan de hand geweest kan zijn.   Heeft U misschien gewerkt bij een bedrijf dat officieel in het buitenland zit
Mocht U dat niet meer weten kijk eens of U nog ergens papieren heeft van uw pensioen opbouw, daar staat keurig op in welke jaren U hoeveel pensioen heeft opgebouwd bij welk pensioen fonds.  Daarmee is ook te achterhalen waar U toen gewerkt heeft.
Zoals de anderen ook al schrijven. Er zijn slechts 2 mogelijkheden dat dit gebeurd:  In het buitenland wonen of schuldig nalatig.
En; U zelf weet het best waar U toen gewerkt en of gewoond heeft,  en voor iedereen geldt:   Wie eist, die bewijst

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2018 om 10:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had vorig jaar maart toch ook al vragen hierover gesteld?
U heeft toen toch antwoorden gekregen?
Kijk hier: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/svb-kort-mij-2-omdat-ik-in-1999-3-maand-en-2000-7-maand-gewerkt-heb?id=589768
Ik vergeet dan maar even de vraag die u in maart 2012 gesteld heeft.
Kan het er niet aan liggen dat u alsmaar aan het goochelen geweest bent met hoe lang u wilde werken om in de winter een ww uitkering te kunnen ontvangen en dat u misschien toch "zwart" bij uw broer gewerkt heeft?
Mij lijkt het overigens weggegooid belastinggeld die rechtzaak, belastinggeld dat ik ook betaal. U ontving jaarlijks overzichten van de SVB dus u kunt dan eigenlijk precies weten waar hem de schoen wringt. Het zou weleens kunnen zijn van op een camping wonen en nergens ingeschreven staat of iets dergelijks of een jaar in het buitenland gewoond.
Of dat u "schuldig nalatig" geweest bent: zie de reactie van @tijger1

diumenge
door diumenge Jan 16, 2018 om 11:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijne TS trouwens, vier vragen en op geen enkele vraag een reactie op de gegeven antwoorden.

wi
door wilhelmina59 Jan 16, 2018 om 14:06
519 Antwoorden / 0 Vragen

En weet nu waarom die 2% wordt toegepast..

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2018 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat helemaal GRATIS.

aurora1
door aurora1 Jan 16, 2018 om 18:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En die rechtszaak toch maar niet annuleren, het bezwaar intrekken? Tenslotte is ook die rechtszaak  "gratis" (voor TS).