Gprijs
door Gprijs Jan 14, 2023 om 20:25
Geldzaken & recht

Ik dacht dat ik 10.15% meer aow zou krijgen zoals verkondigd was

Ik krijg in december 2022 € 863 aow in januari 2023 € 920 de overheid verteld maar, verhoging 10.15% maar uitgerekend 6,61% bij de abp houden ze woord 11,96% is 11,96%, dus bij de overheid weer niet, En je moet maar vertrouwen houden in de overheid, klopt niets van

1599 7 Rapporteer

sira
door sira - Jan 14, 2023 om 20:41
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Hoeveel AOW u krijgt hangt af van uw woonsituatie. Bent u alleenstaand? Dan krijgt u 70% van het minimumloon. Woont u samen of bent u getrouwd? Dan krijgt u 50% van het minimumloon.

Alleenstaanden krijgen meer AOW omdat zij hun kosten van levensonderhoud niet kunnen delen met een huisgenoot.

Lees ook dit door, want de € 20,- inkomensondersteuning gaat er dit jaar weer af. https://www.plusonline.nl/pensioen-aow/hoeveel-aow-krijg-ik-vanaf-1-januari-2023

borg queen
door borg queen Jan 14, 2023 om 20:57
127 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn anders ook AOW-ers, die getrouwd zijn met een (nog lang) niet AOW-er, die werkloos is zonder eigen inkomen, dus kosten delen is er niet bij. De IAO aanvulling gaat omlaag als de AOW omhoog gaat, dus onder de streep ben je slechter af.

sira
door sira Jan 14, 2023 om 21:03
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Bovenstaande staat op de site van de belastingdienst, dan zouden zij met hun verhaal niet compleet zijn.
Bij de -/- € 20,- was ik een link vergeten te plaatsen en dat heb ik alsnog gedaan. Die nog niet AOW'er is bij de vraagsteller niet van toepassing, want dat kun je aan het bedrag van hem zien.,

Ag
door Agamemnon - Jan 14, 2023 om 20:46
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja daar is ook de nodige ophef over geweest. Om de forse verhoging van de AOW te kunnen betalen is de inkomensondersteuning die altijd in de AOW-uitkering betaald werd verlaagd van ca 26 euro naar 5 euro en wordt die in de toekomst helemaal afgeschaft. Per saldo zal de stijging dus 6,61% zijn....

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2023 om 20:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

In jan 2023 onvang ik 93,52 euro meer, gezien bij MIJN SVB. Kunt u zelf ook kijken. Wel inloggen daar.

rj
door rjw - Jan 14, 2023 om 21:14
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Graag gedaan hoor. Wij werkenden betalen graag wat meer belasting zodat de AOW-stijging ca 3x hoger is dan de CAO-loonstijgingen. Ons hoor je niet klagen, maar AOW ontvanger hoor ik alleen maar klagen.

sira
door sira Jan 14, 2023 om 22:17
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Wij AOW'ers hebben ons werkende leven al achter de rug. Ik heb ruim 48 jaar gewerkt en zo zullen er wel meer zijn, dus doe nog maar even je best.
Overigens is AOW voor een alleenstaande 70% van het minimumloon en voor een tweepersoons huishouden 50% per persoon. Mij hoor je niet klagen, maar wil je soms ruilen?

tenormin
door tenormin Jan 14, 2023 om 23:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, exact mijn situatie, 50 jaar gewerkt; maar @rjw wil even klagen.

atlas1302
door atlas1302 Jan 15, 2023 om 11:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Idem dito, hard gewerkt...keihard mijn hele leven lang. Mij hoor je niet klagen als getrouwd zijnde en 67 jr. met een persoon zonder inkomsten. Ligt er nog een beetje aan of je samenwoont, maar ze gaan er automatisch vanuit dat dat wel het geval is. En weet je hoelang die AOW al op z'n reet heeft gelegen, geen idexering ruim 10 jr. lang. Dikke pret zo'n AOW.

Wil je even ruilen @rjw?

Gr
door Grunn1 Jan 15, 2023 om 11:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@RJW, "ons hoor je niet klagen" Spreek voor jezelf en niet voor "ons".
Daarbij is het je vast niet opgevallen hoeveel er mede dankzij de vakbonden al gestaakt is in vele beroepsgroepen voor exorbitante loonstijgingen wat de consumentenprijzen alleen maar opdrijven.

Ja
door JannyBoe Jan 15, 2023 om 12:48
521 Antwoorden / Vragen

Hallo @ATLAS1302, de AOW bedragen zijn wel degelijk geïndexeerd hoor. Dat gebeurt altijd op 1 januari en 1 juli.
Op de site van de Rijksoverheid is te lezen 'De AOW-bedragen worden ieder halfjaar aangepast.'

Iv
door Ivo W - Jan 14, 2023 om 23:11
734 Antwoorden / Vragen

Het bruto minimumloon gaat met 10,15% omhoog.

De gekoppelde uitkeringen zijn echter op basis van het netto minimumloon. Door belastingheffing op het full-time minimumloon, stijgt het netto minimumloon niet met hetzelfde percentage als de bruto stijging.
De gekoppelde uitkeringen, waaronder AOW en bijstand, stijgen dus óók niet met hetzelfde percentage als het bruto minimumloon. Daarnaast komt de aanvullende inkomensondersteuning te vervallen.

Daar tegenover staat dat de zorgtoeslag voor de meeste mensen véél meer stijgt dan de zorgpremie.

va
door vanlotjegetikt Jan 15, 2023 om 10:36
809 Antwoorden / Vragen

Gelukkig wel. Op deze manier kan de prijsstijging van een aantal zaken ondervangen worden en komt het tenminste bij de juiste doelgroep terecht.

ro
door ronny530 - Jan 15, 2023 om 08:07
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De 10% verhoging betreft de aow uitkering exclusief inkomsten ondersteuning en is dus netto 837 euro. 10,15% is 82,45 euro plus 837 euro is 919,45 euro dus het netto bedrag klopt aardig want in de berekening heb ik geen rekening met de stijging inhouding vakantiegeld gehouden want die betreft 8% van de bruto aow uitkering. Inclusief 5 euro inkomsten ondersteuning kan het bedrag van 920 euro kloppend zijn maar u kunt het pas percies berekenen zoda u de eerste specificatie heeft ontvangen. U stelt dat het niet klopt en die stelling is ietwat voorbarig omdat u de specificatie nog niet heeft ontvangen en dus ook geen specifieke berekening kunt maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2023 om 10:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend en mogelijk overbodig, zie ook dit https://www.aow.nu/aow-bedragen-2023/  en deze van de instantie waar u de uitkering van ontvangt AOW-bedragen 2023 | AOW | SVB  Indien u van mening bent dat het aan u uitgekeerde toch onjuist is kunt u uiteraard altijd bezwaar maken al ben ik van mening dat hetgeen aan u is uitgekeerd conform de nu geldende wet- en regelgeving is als vastgesteld door ons parlement.