Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 08:47
Geldzaken & recht

Ik moet huurtoeslag over 1,5 jaar terugbetalen, maar heb recht op 6 maand terug

De huurcommissie heeft besloten dat mijn huur te hoog is, dit hebben zij ook aan de Belastingdienst doorgegeven. Nu komt het erop neer dat ik 1,5 jaar het verschil in huurtoeslag moet terugbetalen wat uitkomt op +- 2000,-.  Echter kreeg ik bij het Juridisch loket te horen dat als ik het geld via de rechtbank wil verhalen op mijn huurbaas ik volgens de wet maar recht heb ik 6 maand teruggave aan verschil in huur. Dit zou dus betekenen dat ik zelf 1 jaar huurverschil moet betalen aan de Belastingdienst, terwijl ik mijn totale (hoge) huur heb afbetaald aan mijn huurbaas. Bij de Belastingdienst heb ik een bezwaarschrift ingediend met alle informatie. Echter gaan zij uit waar zij recht op hebben...de teveel ontvangen huurtoeslag terugkrijgen over 1,5 jaar en houden zij er geen rekening mee dat ik als huurder maar recht heb ik 6 maand terugkrijgen van het huurverschil. Bovendien heb ik toen ik de huurtoeslag aanvroeg geen informatievoorziening gehad op de website van de Belastingdienst dat ik eerst moest onderzoeken of de hoogte van de huur wel redelijk is.

Waar heb ik recht op...?

10596 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2016 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat staat er dan in die uitspraak van de huurcommissie?

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:35
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn huur is zeker 190 euro te hoog. En zou dus vanaf de ingangsdatum van het contract 190 euro minder moeten zijn. Echter heb ik de Huurcommissie zelf gebeld en moet ik zelf zorgen dat de huurbaas de uitspraak naleeft.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 29, 2016 om 09:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De belastingdienst hoeft inderdaad geen rekening ermee te houden dat u teveel huur heeft betaald. Dat Is iets tussen u en uw huisbaas. Als u werkelijk een hoge huur betaald hadden u niet eens recht op de toeslag.
U bent akkoord gegaan met de huurprijs die u betaalde, dat u nu recht heeft op 6 maanden compensatie Is een kleine meevaller die zoals gezegd niet relevant Is voor de belastingdienst.
Diewilik

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

De (hoge) huur zat onder de  grens, daarom had ik er wel recht op alleen niet in zo'n grote mate.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 29, 2016 om 14:45
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wie heeft de toetsing bij de huurcommissie aangevraagd?

Ik vind hier deze alinea:

Een huurder die de aanvangshuurprijs wil laten toetsen doet er verstandig aan om binnen zes maanden zelf een verzoek in te dienen bij de Huurcommissie. Doet hij dit niet, maar heeft hij wel binnen zes maanden een huurtoeslag aangevraagd, dan kan hij nog hopen dat de Belastingdienst een verzoek bij de Huurcommissie indient. De aanvangshuur wordt dan alsnog getoetst, wat kan leiden tot een huurverlaging met terugwerkende kracht.

Als u binnen 6 maanden na sluiten van het huurcontract de huurtoeslag hebt aangevraagd en de belastingdienst degene is die de huurcommissie heeft ingeschakeld maak je dus wél kans op huurverlaging met terugwerkende kracht. Ik kan alleen uit het verhaal niet opmaken hoe één en ander is gegaan...

Ik weet verder niets hoor over de regelgeving hieromtrent. Het leek me alleen zo onredelijk dit, dat ik even ben gaan googlen. Ik hoop dat dit je verder helpt...

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:38
Antwoorden / 1 Vragen

Toen ik 7 maanden in mijn huisje woonde vroeg de Belastingdienst de toetsing aan nadat meerdere mensen in het huis huurtoeslag hadden aangevraagd. Ikzelf ging er - bij aanvang-  vanuit dat de huurprijs redelijk was en heb het dus neit laten toetsen voordat ik de huurtoeslag heb aangevraagd. De huurcommissie heeft een lage prijs vastgesteld maar ik moest zelf zorgen dat deze uitspraak wordt nageleefd.

zonnetje69
door zonnetje69 Jan 31, 2016 om 21:38
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je bezwaar bij de belastingdienst weinig kans maakt. Ik denk dat je er inderdaad voor moet gaan zorgen dat de uitspraak wordt nageleefd. Ik kan me voorstellen dat je daar juridische versterking bij zoekt. Leg anders de tekst uit de link van mij hierboven eens voor aan het juridisch loket?!

Als er na 7 maanden al een toetsing is aangevraagd, dan vraag ik me af, waarom we nu ineens nog 8 maanden verder zijn. Uit de tekst van de link maak ik op dat, indien huurtoeslag binnen 6 maanden na sluiten huurcontract is aangevraagd én de belastingdienst is degene die de toetsing bij de huurcommissie aanvraagt, je zeker kans maakt dat de huur met terugwerkende kracht (dus tot aan het begin van het huurcontract) verlaagd moet worden. Ik heb geen idee van eventuele consequenties als je dan na zo'n uitspraak van de huurcommissie te lang wacht met het benaderen van de verhuurder. Geen idee ook of dat hier aan de orde is.

Hebben ze bij dat juridisch loket niet een rechtenstudent ofzo, die je kan helpen een gedegen brief naar de verhuurder te sturen? Het lijkt me dat dat een stap is waar niet te lang gewacht mee moet worden. En mocht de verhuurder moeilijk doen, dan vrees ik dat er weinig anders op zit dan het óf te slikken óf een advocaat in de arm te nemen. Laat je in dat geval wel eerst goed informeren over de eventuele kosten/baten...

fi
door fisbel - Jan 29, 2016 om 17:45
851 Antwoorden / 3 Vragen

Een bezwaarschrift zoals u dat nu heeft ingediend zal kansloos zijn. De Belastingdienst informeert uitvoerig over de voorwaarden van de huurtoeslag op de website. Dat u in het verleden onvoldoende geinformeerd zou zijn, ligt aan u.

Waar het nu om gaat is of u bij de aanvraag van de huurtoeslag er ook recht op had. Mogelijk wel, want een paar jaar geleden zal de huur lager zijn geweest. Als u  bij de aanvraag een huur zou hebben aangegeven bóven de maximumgrens, zou het verzoek al per direct afgewezen zijn. De maximumgrenzen voor de huurtoeslag waren in de jaren 2012, 2013, 2014 en 2015/2016 resp.

€ 664,66 / € 681,02 / € 699,48 / € 710,68 Omdat u aanvankelijk kennelijk wel huurtoeslag kreeg, maar nu een huur van meer dan € 710,68 is er mogelijk sprake van 'verworven recht' Dat betekent dat u huurtoeslag blijft houden als er in het verleden wel recht was op huurtoeslag.

De Belastingdienst geeft 3 uitzonderingen aan, waarbij de huur hoger mag zijn dan de huurtoeslaggrens:

1. Uw klant heeft een aangepaste woning vanwege een handicap (een lichamelijke of verstandelijke beperking).

2. Uw klant heeft een huishouden van minimaal acht personen. Zijn woning is geschikt en bestemd voor een groot gezin.

3. In de voorafgaande maand ontving uw klant voor dezelfde woning huurtoeslag en na een stijging van de huur komt de rekenhuur boven de maximale huurgrens uit (verworven recht).

Te adviseren is hier om te controleren of punt 3 voor u van toepassing is. Zo ja, dan heeft u gewoon recht op huurtoeslag. En hoeft u niets terug te betalen.

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:43
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens het Juridisch loket staat er nergens bij het aanvragen van de huurtoeslag dat ik voor aanvang/tekenen van het contract eerst de hoogte van de huur moet toetsen. Bij aanvang had ik recht op huurtoeslag (huur lag onder de grens) alleen veel minder.  Er heeft vanaf dat ik er woonde geen verhoging van de huur plaats gevonden.  Bedankt voor de reactie!

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2016 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Mijns inziens speelt hier wat anders, alleen begrijp ik de periode van 1,5 jaar niet. Kan dus eigenlijk niet over de aanvangshuur gaan. Zolang duurt zo'n zaak niet.

Lees hier.

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijs-bij-een-nieuw-contract/

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in het huis 1,5 jaar gewoond. De huurcommissie heeft een uitspraak gedaan over de huur (te hoog..moest 190 euro minder zijn) ..deze uitspraak is van kracht vanaf de begindatum van het huurcontract. Het onderzoek van de Belastingdienst & huurcommissie duurde zo lang :)

zonnetje69
door zonnetje69 Jan 31, 2016 om 21:45
37 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gianna,
Deze reactie had ik nog niet gezien, toen ik de mijne hierboven schreef...
Het lijkt mij ook dat de uitspraak van kracht is vanaf de begindatum en dus niet 6 maanden. Ik zou zeggen stuur al dan niet samen met iemand met wat meer juridische kennis een brief naar de verhuurder met deze uitspraak van de huurcommissie. Hij zal de huur vanaf de begindatum moeten verlagen...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2016 om 20:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Tja. regels en leuker kunnen ze het niet maken. Voor u jammer dat dehuurveaging niet nu pas ingaat.Ik begrijp  dat hetgeen u 'mag' terugbetalen per saldo meer is dan uw winst Door de uitspraak. Toch maar bezwaar maken in dat geval omdat u dan toch TOT EEN HALF JAAR terug het oude huurbedrag heeft voldaan. Ik heb overigens wel de vraag of u goed bent geïnformeerd Door het juridisch loket. Een besluit van de huurcommissie is m.I. bindend voor de verhuurder. Vraag advies bij een advocaat die gratis inloop heeft.

Gi
door Gianna89 Jan 29, 2016 om 20:46
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt wat ik terug moet betalen is 3x zoveel als wat ik terug kan krijgen volgens de wet. Juridisch zei inderdaad dat de uitspraak bindend is...maar ik moet wel zelf zorgen dat ik het geld terug krijg van mijn huurbaas. Dank voor de tip!

es
door esther68 - Jan 29, 2016 om 23:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het teveel betaalde huur en het terug betalen van de huurtoeslag zijn 2 verschillende zaken. De belastingdienst bemoeit zich niet met het teveel betaalde huur, zij kijken inderdaad alleen naar waar jij recht op hebt, of had. Als de conclusie is dat jij teveel toeslag hebt gehad moet je dit gewoon terug betalen.
De teveel betaalde huur zul je zelf bij je huurbaas moeten terug vorderen.
De belastingdienst heeft ook niet de plicht om jouw te informeren of jouw huur wel redelijk is. Dit is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Met het terugbetalen van de belastingdienst; daar krijg je geen speld tussen.
Maar ik zou eens goed uitzoeken of de huurbaas je niet gewoon het verschil van die 1.5 jaar moet terug betalen als is vastgesteld dat je over die hele periode teveel huur hebt betaald. Het lijkt mij van wel, maar dat zegt mijn logische verstand.

hans515
door hans515 - Jan 30, 2016 om 10:02
250 Antwoorden / 117 Vragen

Er zal wel niets uitkomen dan betalen bij de belastingdienst .....Heel zuur ! Het enige, dat je kunt regelen is een soepele betalingsregeling en daar staan ze wel open voor. Heb dat ook ervaren een aantal jaren geleden. Kon toen met €30 per maand afbetalen. Succes er mee!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 20:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Esther68@ als de huurverhoging eerst een half jaar terug kan worden geactualiseerd was er destijds wel DEGELIJK recht op huurtoeslag! De toen geldende actuele huur geldt, ook voor de belastingdienst! Nationale Ombudsman inschakelen is mijn advies.

Voor de goede orde: de belastingdienst bepaalt Niet de hoogte van de huur en mag niet afgaan om een besluit van de huurcommissie als er andere wettelijk regels zijn die een dergelijke uitspraak in waarde beperken!

reflecs
door reflecs - Jan 30, 2016 om 20:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Gianna89 schrijft in een reactie:

Gi
door Gianna89 29 Jan 2016 om 20:38
Antwoorden / Vragen

Toen ik 7 maanden in mijn huisje woonde vroeg de Belastingdienst de toetsing aan nadat meerdere mensen in het huis huurtoeslag hadden aangevraagd. Ikzelf ging er - bij aanvang-  vanuit dat de huurprijs redelijk was en heb het dus neit laten toetsen voordat ik de huurtoeslag heb aangevraagd. De huurcommissie heeft een lage prijs vastgesteld maar ik moest zelf zorgen dat deze uitspraak wordt nageleefd.