He
door Het Noard 3a Jun 14, 2017 om 13:36
Geldzaken & recht

Incasso door het Rode Kruis

Wij ontdekten dat er jaarlijks een incasso werd geind door het Rode Kruis. Na veel heen en weer gebel en gemail kwamen wij er achter dat dat al 8 jaar het geval is. Het Rode Kruis weigert tot nu toe bewijzen te overleggen van de incasso opdracht. Men geeft aan dat dat indertijd door een call centre per telefoon was geregeld. Wij weten van niets en zouden ook nooit toestemming geven voor een jaarlijkse automatische afschrijving. WIe heeft meer vergelijkbare ervaringen met het Rode Kruis?

1730 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2017 om 13:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Nee, geen vergelijkbare ervaring met RK. Misschien heb je eenmalig willen geven bij een actie voor één of andere ramp? In het vervolg je incasso's wat frequenter checken.

Heb je de automatische incasso nu wel geblokkeerd? Kan o.a. via internetbankieren.

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2017 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

WIe heeft meer vergelijkbare ervaringen met het Rode Kruis?
Ik niet.
Lijkt me ook sterk dat ze 'zo maar' incasseren zónder dat daarvoor een machtiging/toestemming voor is gegeven.
Hoe komen ze anders aan je bankrekeningnummer?
En pas na 8 jaar zie je zoiets? Tja, ...... zou dan toch m'n afschriften maar eens vaker/beter bekijken. ;-)

alfatrion
door alfatrion - Jun 14, 2017 om 14:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als je nooit hebt afgesproken om deze bedragen te betalen, dan heeft de betaling onverschuldigd plaats gevonden. Daarop geldt een verjaringstermijn van vijf jaar, welke termijn gaat lopen op het moment dat je tot de ontdekking kwam dat deze bedragen zijn afgeschreven.

Maar als je lehebt afgesproken om deze bedragen te betalen, maar alleen geen machtiging hebt afgegeven tot automatische incasso, dan kun je bij de bank wel tot 13 maanden terug je geld terug halen, maar moet je als nog betalen.

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 14, 2017 om 14:19
423 Antwoorden / 4 Vragen
1

Een paar jaar geleden (2 of 3) is de regeling automatisch incasso gewijzigd. 
Alle bedrijven die tot dat moment gemachtigd waren, moesten opnieuw toestemming krijgen. 
Dit moest de rekeninghouder doen. 
Deze kreeg een melding van de bank dat bedrijf x een bedrag y iedere maand / kwartaal / jaar zou afschrijven voor een bepaalde dienst. 
Als u geen toestemming gaf, werd de machtiging ingetrokken. 
U moet toen dus ook het Rode Kruis op dat moment opnieuw gemachtigd hebben

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2017 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

En onder wat voor naam staat dat dan op uw afschriften? Jumbo, AH, Lidl, Aldi, Essent, Eneco of ga maar door? 

Compleet logisch dat u dat de laatste ACHT jaar niet hebt gezien. 

Persoonlijk heb ik jaren geleden, telefonisch, een machtiging gegeven aan Artsen zonder Grenzen en de Dierenambulance om een bepaald bedrag van mijn rekening te incasseren. Dus het kan wel en er is niks mis mee.

marita5
door marita5 - Jun 14, 2017 om 15:08
11519 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hallo Het Noard 3A , 

Vanaf 1 augustus 2014 gelden er nieuwe regels voor automatische incasso,  Vanaf die datum moet u altijd schriftelijk toestemming geven voor een automatische incasso . Dat betekent dat u een formulier moet ondertekenen om toestemming te geven. Sluit u een overeenkomst via internet of via de telefoon? Dan kan het bedrijf u voor de toestemming bijvoorbeeld een antwoordkaart sturen die u moet ondertekenen en terugsturen.

Ik heb vòòr 1 augustus 2014 toestemming gegeven voor een automatische incasso . Moet ik nu opnieuw toestemming geven ? 

Nee, dat hoeft niet. Banken hebben afgesproken dat deze machtigingen na 1 augustus 2014 nog steeds geldig zijn. Vóór 1 augustus 2014 moest u in de meeste gevallen ook schriftelijk toestemming geven voor automatische incasso. U kon in sommige gevallen wel telefonisch toestemming geven. Maar alleen als u al eerder contact had gehad met het bedrijf. En als u belde met een vaste telefoon .

Bron : consuwijzer.nl 

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2017 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ik heb ook geen vergelijkbare ervaring. Ik zou het ook wel zien omdat ik mijn bankrekening frequent controleer.
Enfin, het doel is prima.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze "zomaar" jaarlijks afschrijven.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

Ni
Niet-op-vakantie - May 2, 2024 om 11:05
Vakantie & reizen

Mag corendon dit zomaar doen?

Goedemiddag,

Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed ... Lees meer

kl
kl.beens - May 2, 2024 om 11:57
Winkels & webshops

Hoe kan ik On that ass bereiken?

Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer