justin34
door justin34 May 7, 2010 om 06:34
Geldzaken & recht

Incasso waterschapsbelasting

Had begin februari een nota gekregen voor de waterschapsbelasting gekregen. Daaraan zat een machtiging die ik netjes heb ingevuld en tegelijk met andere machtigingen voor oa gemeentebelasting op de bus heb gedaan. Nu krijg ik gister een herinnering voor de waterschap en meteen even gebeld. Volgens hun is die machtiging nooit aangekomen en is het jammer maar helaas en moet ik alles in 1 keer betalen.

Wat kan ik hier aan doen, want alle andere machtigingen zijn wel netjes aangekomen en weet zeker dat ik hem op de bus heb gedaan

555 6 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 7, 2010 om 07:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Blijkbaar is er met het bezorgen van uw machtiging of bij de verwerking ervan in het bedrijf iets misgegaan.

Is er een klachtenprocedure waar u alsnog een betalingsregeling kunt voorstellen i.p.v. in 1 keer betalen?

Aangetekende brieven verzenden met ontvangstbevestiging.
Kopie brieven + verzend- + ontvangstbewijs goed bewaren.

vladja
door vladja - May 7, 2010 om 09:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Om welk waterschap gaat het? Waterschappen beslissen zelf over hun betalingsregelingen en incasso.

Het in termijnen betalen via een automatische incasso is een "gunst" en geen wettelijk voorgeschreven betalingsmogelijkheid.

Vladja

ge
door gerland - May 7, 2010 om 11:44
127 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hier weinig aan doen, behalve het waterschap lief aankijken en uitleggen wat er volgens u gebeurd is en hopen dat u alsnog een regeling willen gunnen.

De kans daarop lijkt mij klein. U hebt immers niet op tijd betaald. Voor het waterschap is nauwelijks te beoordelen: iedereen kan dit verhaal vertellen. Daarom weinig kans dat u alsnog een regeling kunt treffen i.p.v. ineens betalen.

Op de bus doen van een machtiging is niet voldoende, u moet zorgen dat de machtiging aan komt.

ma
door marwin - May 7, 2010 om 17:33
126 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt toch gezien dat er niets is afgeschreven?

mi
door miffy53 - May 7, 2010 om 17:48
67 Antwoorden / 3 Vragen

In mijn woonplaats kun je een machtiging online geven via de website van het hoogheemraadschap (met je DigiD), hetzelfde kan ook voor de gemeentebelasting. Voor volgend jaar misschien handig om na te kijken of dit in uw gemeente ook mogelijk is.

diertjes
door diertjes - May 7, 2010 om 18:00
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 7 mei 2010, 09:21]Het in termijnen betalen via een automatische incasso is een "gunst" en geen wettelijk voorgeschreven betalingsmogelijkheid.

Vladja

Ik zou het geen gunst willen noemen, eerder een oplossing waarbij het mes aan twee kanten snijdt. De burger kan de betaling uitsmeren over een langere periode waardoor hij niet in één keer een groter bedrag hoeft op te hoesten. Voor het waterschap staat er het voordeel tegenover dat de verwerking van de batalingen een stuk makkelijker verloopt. Beide partijen spinnen er dus garen bij.

Dat de machtiging kennelijk niet is ontvangen, is knap vervelend. Het is nu uw woord tegen dat van het waterschap. ik zou daarom het volgende voorstellen. Als uw machtiging wel was aangekomen, dan had u waarschijnlijk in zes of acht maandelijkse termijnen mogen betalen. Daar had u er nu waarschijnlijk twee van betaald. Probeer met uw waterschap af te spreken dat ze die twee termijnen verrekenen met de termijnen die u nog te gaan had als uw machtiging wel was aangekomen. Dat lost weliswaaar niet alles op, maar wel een beetje.
En maak dan ook duidelijk dat u ook meteen de machtiging voor volgend jaar en de jaren daarna nu al hebt afgegeven.

Ik kan u geen succes garanderen, maar als ik de betreffende ambtenaar was zou ik het zeker toestaan.