bo
door bossebol Aug 19, 2009 om 12:57
Geldzaken & recht

Incassokosten

hoi ik heb ff een vraagje ik heb een rekening van het water niet betaald omdat ik het geld er gewoon weg niet voor had had gevraagd om uitstel maar kreeg het niet het gaat om een bedrag van 129,15 maar nu stond er gisteren een man aan de deur van het water met de rekening verhoogd met administratiekosten nu is de rekening 197,05 geworden kijk dat ik moet betalen weet ik wel nu heb ik me geld binnen en kan het ook gaan betalen maar mijn vraag is klopt de rekening wel ik vind het wel veel 67,90 voor administratie kosten is dat altijd zo hoog?

1723 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 13:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Was het een man van het waterbedrijf zelf of een incassobureau? Om welk waterbedrijf gaat het?

Vladja

bo
door bossebol - Aug 19, 2009 om 13:33
12 Antwoorden / 9 Vragen

ik denk een man van het waterbedrijf zelf want het is gewoon een kaart waar de kosten op staan van het waterbedrijf en geen deurwaardersbrief ofzo ik heb brabantwater als leverancier

aquarius
door aquarius - Aug 19, 2009 om 13:45
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Bossebol,

Ik denk niet dat het er toe doet welk waterleidingbedrijf je hebt of wie de man precies was. De hoogte van incassokosten c.q. administratiekosten is vastgesteld. Tot en met een bedrag van 250,00 euro zou dat moeten zijn 44,03 euro incl. 19% BTW. Het zou er dus op neerkomen dat je 173,18 euro zou moeten betalen. Je kunt tegen het bedrag bezwaar aantekenen. Als je wilt kun je gebruik maken van onderstaande voorbeeldbrief:

"Je naam,

adres.

Naam en adres van het waterleidingbedrijf

Je woonplaats, datum....

Geachte dames/heren,

Ik ontving van u een brief waarin u mij sommeert binnen [GESTELDE TERMIJN] dagen de vordering betreffende [ONDERWERP VAN VORDERING] te voldoen. U brengt mij een bedrag van 67,90 euro aan administratiekosten in rekening. Naar mijn mening is dit bedrag onredelijk hoog en staat dit niet in verhouding tot de kosten die u daadwerkelijk heeft moeten maken om de schuld te innen. Ik zal dan ook volstaan met betaling van 173,18 euro. Dit bedrag komt mijns inziens beter overeen met de door u werkelijk gemaakte kosten.

Met vriendelijke groet,

Handtekening."

Succes.

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 14:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Incassoprocedure Brabantwater, zie hun leveringsvoorwaarden.

1. Als u uw rekening niet binnen 14 werkdagen hebt betaald, ontvangt u van ons een herinnering. Het kan gebeuren dat uw betaling en de door ons verstuurde herinnering elkaar kruisen. De herinnering is dan uiteraard niet van toepassing.

2. Als u na de herinnering nog niet hebt betaald, ontvangt u van ons een aanmaning. Het totale bedrag door u te betalen, wordt verhoogd met € 20,90 administratiekosten. Door binnen 8 werkdagen te betalen, voorkomt u dat wij u kosten voor het bezoek van onze buitendienstmedewerker in rekening brengen.

3. Als u na de aanmaning nog niet hebt betaald, krijgt u bezoek van een van onze buitendienstmedewerkers. U kunt tijdens dit bezoek betalen of het openstaande bedrag op de volgende manieren betalen:

* Op het postkantoor. Het betalingsbewijs faxt u naar 073 683 82 99 of mailt u naar debiteuren@brabantwater.nl.

* Bij een vestiging van het GWK, hierbij hebt u een legitimatiebewijs nodig.

* Via internetbankieren, een bewijs van betaling mailt u naar debiteuren@brabantwater.nl.

Voor het bezoek van de buitendienstmedewerker betaalt u € 47,00 extra. Bovendien is dit uw laatste kans om te voorkomen dat wij uw woning afsluiten van de watertoevoer.

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 14:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

4. Hebt u het totaalbedrag nog niet betaald, dan krijgt u bezoek van een buitendienstmedewerker en een monteur van Brabant Water. Tijdens dit bezoek krijgt u de laatste mogelijkheid om te betalen. Voor dit bezoek betaalt u € 90,00 voorrijkosten. Betaalt u niet, dan wordt direct gestart met de afsluiting van de watertoevoer. De heraansluitkosten bedragen € 205,00.

5. In enkele gevallen sluiten wij de watertoevoer niet af. In plaats daarvan dragen wij de openstaande vordering over aan een Gerechtsdeurwaarder. Alle buitengerechtelijke incassokosten, kosten van een mogelijke rechtszaak en rentekosten worden aan u doorberekend. Deze kosten zullen dan flink oplopen.

Bij bezoek van een buitendienst medewerker wordt de rekening dus totaal verhoogd met € 20,90 € 47,-- = € 67,90.

De verhoging is dus geheel volgens de regels toegepast.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 14:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Aquarius,

Er is dus meer aan de hand, dit is al de tweede aanmaning. En geheel volgens de leveringsvoorwaarden wordt de verhoging in rekening gebracht. Een bedrijf mag zelf zijn incassokosten vaststellen. Daar zijn geen wettelijke regels voor.

Wel bestaat de door jou genoemde kantonrechtersformule. Die wordt gehanteerd als een incassozaak voor de rechter komt.

Vladja

ki
door kikiz - Sep 12, 2009 om 18:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Om dit probleem de volgende keer te voorkomen, kun je beter een klein bedrag al wel betalen en voor het overige bedrag een betalingsregeling aanvragen. Op deze manier ben je niet geheel "betalingsonwillig" of wel een wanbetaler en voorkom je incassokosten.