Sc
door Schist1 Jan 30, 2020 om 15:20
Geldzaken & recht

Incassokosten over betalingsregeling?

Het incassoburea heeft incassokosten berekend terwijl er al een betalingsregeling loopt. Mag dit? zou iemand dit wettelijk kunnen toelichten?

4034 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2020 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, een beetje meer informatie kan geen kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2020 om 15:34
16886 Antwoorden / 202 Vragen

Volgrns mij mag dat niet en mijn advies: zoek contact met een betrouwbare hulpverlenings instantie in uw Gemeentr en/of raadpleeg het Jurisch loket

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2020 om 15:52
7381 Antwoorden / 14 Vragen

Een incassobureau wordt ingeschakeld op het moment dat betalingen achterwege blijven en dan mag pas na de eerste aanmaning, en alsnog uitblijven of niet tijdig van betaling incassokosten in rekening gebracht worden.

Dus wat meer info zou het wat duidelijker maken zoals met wie of wat heeft u een betalingsregeling, wordt er op tijd betaald.

Sc
door Schist1 - Jan 30, 2020 om 15:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nog wat erxtra info: in december hebben we de eerste aanmaning gekregen, hier hebben wij een betalingsregeling over afgesproken. Nu hebben we nogmaals een aanmaning gekregen met daarover NOG een keer incassokosten. Zo is de schuld weer met € 250 omhoog gegaan.

panter22
door panter22 Jan 31, 2020 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Dan zou ik contact opnemen met de organisatie waar je een betalingsregeling mee hebt afgesproken.
Misschien is er iets misgegaan.

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 09:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

DE organisatie heeft verteld dat er 15% incassokosten bovenop komt, terwijl dit al eerder verekend is en er een betalingsregeling loopt. Ik zoek daarom antwoord of dit vanuit de wet toegestaan is

1paul
door 1paul Jan 31, 2020 om 16:17
3179 Antwoorden / 0 Vragen

als je al een betqalingsregeling hebt afgesproken met degene waar de schuld loopt niet, dan mogen zij niet nog eens een incassobureau inschakelen, doen ze dit toch zoek hulp bij Juridisch loket.

echter, bent u te laat geweest met een betaling dan mag dit weer wel...

panter22
door panter22 Jan 31, 2020 om 17:31
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je had al contact gehad met Intrum over die incassokosten?
Het is toch niet een andere schuld?
Of staat de schuld dubbel in de boeken.
Staat er in de brief een referentienummer iod en die is anders dan de schuld waaraan jullie betalen?
Intrum heeft geen info in de brief gezet met de hoogte van de schuld en die komt overeen met de schuld die er nog staat.
Het kan een brief zijn ter voorkoming van verjaring, maar de schuld begint niet weer overnieuw en de incassokosten ook niet.
Het is wat vreemd allemaal. Heb je een schema van de betalingsregeling gekregen wanneer je moet betalen en wanneer de schuld afgelost is. En dat er via een deurwaarder loonbeslag volgt iod als je je niet aan de betalingsregeling houdt?

Tr
door Trostomaat Jan 31, 2020 om 17:53
239 Antwoorden / Vragen

U heeft een betalingsregeling afgesproken.Hoe zit het met nakomen van die regeling?

panter22
door panter22 Jan 31, 2020 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

@trostomaat, die vraag heeft ts al beantwoord:

DOOR SCHIST1 31 JAN. 2020 OM 09:10
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Wij betalen op tijd en er staat genoeg geld op de rekening, daarom is het zo vreemd dat we nog steeds aanmaningen met incassokosten bovenop de incassokosten

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2020 om 16:04
7381 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het ff niet allemaal volgen, een aanmaning ontvangt u als de betaling, dus ook die van een betalingsregeling, niet tijdig of niet betaald is. Het feit dat u een regeling heeft wil niet zeggen dat u betaald wanneer het u uit komt, dus bv te laat. En dan is het logisch dat u opnieuw een aanmaning krijgt met incassokosten. Deze aanmaning is een vervolg op eerdere aanmaningen maar dat dan de schuld ineens € 250 hoger is? dan moet u toch wel meer aanmaningen gehad hebben.

getty
door getty - Jan 30, 2020 om 16:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk eens op deze site : www.schuldinfo.nl

Hier staat heel veel informatie over wat er wel en niet mag in het incassoland.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 30, 2020 om 17:36
5171 Antwoorden / 12 Vragen

Van wie hebt u die eerste aanmaning ontvangen, van diegene bij wie u een schuld heeft, of van het incassobureau? Overigens lijken mij €250,- incassokosten niet mogelijk.
Kunt u het niet in chronologische volgorde neerzetten vanaf het moment dat u een factuur kreeg tot aan nu. Dus wie de eerste factuur gestuurd heeft, wat die verder nog verstuurd kan hebben, wanneer het incassobureau is ingeschakeld en wat deze u allemaal gestuurd heeft op welke data. Nu valt er werkelijk niets zinnigs over te zeggen.

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 09:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om Intrum

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 09:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

- De schuld is onstaan in 2014
- hierop hebben we ook meteen een betalingsregeling getroffen bij intrum
- In 2019 kregen we nogmaal een aanmaning
- hier hebben wij op gereageerd dat er al een betalingsregeling loopt die op tijd betaald word
- geen antwoord
- op 16 jan kregen wij nogmaals een aanmaning
- en nog een de weerk daarop met een extra € 269,44 aan incassokosten terwijl ook een deel van de schuld al betaald is.

aurora1
door aurora1 - Jan 30, 2020 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Betaalt u dan steeds te laat? Ook de bedragen van de regeling?
Of staat er steeds niet genoeg geld op de rekening voor automatische incasso?

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 09:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij betalen op tijd en er staat genoeg geld op de rekening, daarom is het zo vreemd dat we nog steeds aanmaningen met incassokosten bovenop de incassokosten

ma
door malty - Jan 31, 2020 om 09:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er dan in die laatste aanmaning, dat u zich niet gehouden heeft aan de betalingsregeling?

Er zal toch wel een rede genoemd zijn voor die extra incassokosten.

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 10:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat "Wij hebben u meerder malen aangeschreven over de openstaande rekening. Helaas hebben wij uw betaling nog steeds niet (volledig) ontvangen."

"Betaal voor 31 januari het bedrag. Wij vragen u nog een keer om het bedrag zo snel mogelijk te betalen"

Dit stond ook in de vorige aanmaning brieven alleen word het bedrag steeds verhoogd met incassokosten terwijl het reeds betaalde bedrag wel hoger word.

ma
door malty Jan 31, 2020 om 11:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk is er toch iets niet goed gegaan met de betalingen van de betalingsregeling (een keer niet of te laat betaald?) en wil Intrum dat u nu ineens het totaal van de openstaande vordering betaalt.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 31, 2020 om 09:51
11541 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Schist1 ,

zou iemand dit wettelijk kunnen toelichten?

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/toolkit-incasso-voor-schuldhulpverleners

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 10:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Deze site helpt een hoop! bedankt

marita5
door marita5 Jan 31, 2020 om 10:20
11541 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6 .

va
door vanlotjegetikt - Jan 31, 2020 om 10:18
809 Antwoorden / Vragen

Als ik zo lees uit de reacties wordt er door TS wel betaald maar niet op tijd/voldoende. Laat en opdracht automatische incasso hiervoor in orde maken.

marita5
door marita5 - Jan 31, 2020 om 10:27
11541 Antwoorden / 15 Vragen
Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 11:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Super! bedankt!

ma
door malty - Jan 31, 2020 om 11:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt Intrum bellen en vragen waarom zij u aanmaningen sturen terwijl u bezig bent met een betalingsregeling.
Hou de aanmaningsbrief bij de hand, tel. nr. Intrum 088-1189999
Succes.

Sc
door Schist1 Jan 31, 2020 om 11:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Super, bedankt!

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2020 om 12:23
7381 Antwoorden / 14 Vragen

Dit proces is al 5 jaar gaande en binnen die periode is er blijkbaar regelmatig iets mis gegaan met betalingen of er is een termijn gesteld waarbinnen de schuld ofgelost moet zijn. Ik denk dat nu het volledige (resterende) bedrag van de schuld betaald moet worden. Ook vermeld u dat u 15% moet betalen is dat over de incassockosten of administratiekosten, dit verklaard dan mogelijk de verhoging.
Al met al toch een warrig verhaal.

DE organisatie heeft verteld dat er 15% incassokosten bovenop komt, terwijl dit al eerder verekend is en er een betalingsregeling loopt.

Er staat "Wij hebben u meerder malen aangeschreven over de openstaande rekening. Helaas hebben wij uw betaling nog steeds niet (volledig) ontvangen."

"Betaal voor 31 januari het bedrag. Wij vragen u nog een keer om het bedrag zo snel mogelijk te betalen"

mo
door mof - Jan 31, 2020 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als die kosten ontstaan zijn voordat een betalingsregeling is getroffen en de kosten geen onderdeel van de betalingsregeling zijn, danwel dat u de afspraken van de regeling niet bent nagekomen en termijnen achter loopt, dan kan het.
de betalinsregeling gaat over de schuld bij het bedrijf waar u diensten heeft afgenomen. De incassokosten zijn voor het incassobureau, die hoeven niet te zijn opgenomen in de betalingsregeling

gerbera
door gerbera Jan 31, 2020 om 14:18
7381 Antwoorden / 14 Vragen

Het is en blijft een warrig verhaal waarvan niet alles verteld wordt. Ergens schrijft de TS in een reactie dat er een betalingsregeling met het incassobureau is getroffen, dus hoe het nu precies zit, we zullen het nooit weten☺

hierop hebben we ook meteen een betalingsregeling getroffen bij intrum

sira
door sira - Jan 31, 2020 om 20:51
2374 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vermoed dat TS 1 maand vergeten is te betalen. Maand daarop is hij weer gaan betalen. Er hadden dus eigenlijk 2 termijnen betaald moeten worden, maar dat is niet gebeurd, dus die "vergeten" maand staat nog steeds aangemerkt als niet betaald