1k
door 1kees23 Jun 22, 2012 om 16:22
Geldzaken & recht

Inhouding van rekening zonder teostemming

Ing.Bank heeft, zonder mijn toestemming, een bedrag van mijn betaalrekening afgeschreven en naar derden overgemaakt,wegens foutieve overschrijving. Mag dat?

2390 29 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2012 om 16:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard mag dat niet.

jo
door jorisw - Jun 22, 2012 om 16:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Iets meer information zou handig zijn. Is er een bedrag naar een voor jou onbekende bestemming overgemaakt, of heb je wel een relatie met de bestemming, maar is de betaling ten onrechte?

vladja
door vladja - Jun 22, 2012 om 16:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

"wegens een foutieve overschrijving".

Heb je dat bedrag eerst ontvangen en hebben ze het nu teruggeboekt?

Als je het eerst ontvangen hebt, had je dan recht op dat bedrag?

Vladja

tdehond
door tdehond - Jun 22, 2012 om 16:45
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ing.Bank heeft, zonder mijn toestemming, een bedrag van mijn betaalrekening afgeschreven en naar derden overgemaakt,wegens foutieve overschrijving. Mag dat?
Mits ik uw vraagstelling goed begrepen heb:

M.i. niet als een ander een foutje in de overschrijving heeft gemaakt waardoor per ongeluk een bedrag op uw rekening is geschreven i.p.v. degene waarvoor het bedrag is bedoeld. Dan moet verzocht worden of u het bedrag terug boekt.

voorbeeld: klik

ro
door ron530 - Jun 22, 2012 om 17:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een onterechte afschrijving kun je storneren, als je internet bankiert is dat zo gedaan.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 18:22
55 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het zijn dat degene naar wie het bedrag is overgemaakt dit zelf gestorneerd heeft. Dan is ING zelfs gewoon verplicht mee te werken. Ik neem ook aan dat een bedrag dat via een stornering van je rekening is afgeboekt niet nogmaals terug gestorneerd kan worden, toch ?????? dan zou het een gebed zonder eind worden.

En het maakt inderdaad (zoals vladja aangeeft) ook nogal uit of je wel recht had op dat bedrag. Is dat niet zo dan vraag ik me af wat het probleem nu eigenlijk is.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2012 om 18:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan een bedrag dat je zelf hebt overgemaakt (dus niet via een incasso) niet storneren. Dus dat lijkt me uitgesloten.

Het zou inderdaad wel kunnen dat iemand per ongeluk geld naar de rekening van TS heeft overgemaakt, waar hij dus geen recht op heeft en ING heeft dit gecorrigeerd. Dat zou dan wel de eerste keer zijn dat ik lees dat ze dat doen.

vladja
door vladja - Jun 22, 2012 om 18:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=xvisx schreef op vrijdag 22 jun 2012, 18:22]Kan het zijn dat degene naar wie het bedrag is overgemaakt dit zelf gestorneerd heeft. Dan is ING zelfs gewoon verplicht mee te werken. Ik neem ook aan dat een bedrag dat via een stornering van je rekening is afgeboekt niet nogmaals terug gestorneerd kan worden, toch ?????? dan zou het een gebed zonder eind worden.

En het maakt inderdaad (zoals vladja aangeeft) ook nogal uit of je wel recht had op dat bedrag. Is dat niet zo dan vraag ik me af wat het probleem nu eigenlijk is.

Geld wat je een derde (niet de bank zelf) op een verkeerde rekening overmaakt, kan die persoon NOOIT laten storneren. Ook is de bank op geen enkele manier verplicht om mee te werken aan het terugboeken daarvan.

Vladja

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2012 om 18:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien handig als topicstarter eerst eens duidelijk maakt waar hij het over heeft, voordat weer eens van alles en nog wat bedacht wordt door beantwoorders.

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 19:35
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ja, doe eens wat Carola83 voorstelt TS. Ik kan er alleen maar bij verzinnen dat er door iemand per ongeluk geld naar je overgemaakt is en dat dit door de bank op verzoek van de storter is teruggehaald. Een ongebruikelijke gang van zaken, maar als het bedrag niet voor jou bedoelt is is het nu wel naar de plaats van bestemming gestuurd neem ik aan. Waar maak je je zorgen om? Ben je bang dat er ook andere bedragen zonder je toestemming afgeboekt kunnen worden? Licht eens toe.

Zwemmer

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 20:50
55 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 22 jun 2012, 18:50]

Geld wat je een derde (niet de bank zelf) op een verkeerde rekening overmaakt,

Wat bedoel je nu eigenlijk?:
Geld dat een derde overmaakt of
Geld dat je aan een derde overmaakt....
Beetje onduidelijk allemaal. In het hier spelende geval kan het natuurlijk zijn dat het gaat om een overboeking die gemaakt is naar de rekening van TS vanwege bijvoorbeeld een verkeerd rekeningnummer op een incasso zodat storneren wel degelijk mogelijk is voor die derde. Dat het na die ene stornering afgelopen is had ik ook al aangenomen...

1k
door 1kees23 - Jun 22, 2012 om 20:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag werd begin juni op mijn gironummer gestort. Ik kon niet direct herkennen of het bedrag voor mij was omdat het gironummer, mijn naam en plaatsnaam correct waren. Ik het weggezet op een spaarrekening. Nu kreeg ik vandaag een brief waarin werd meegedeeld dat het bedrag niet voor mij was (wat ik vermoedde en dat ze het binnen 5 dagen zouden afboeken en zouden terug storten naar storter. Op de site van ING staat dat bij foutieve overshcrijvingen de ING als bemiddelaar wil optreden en de ontvanger van de verkeerde storten op de hoogte zullen stellen en vragen of de ontvanger het geld teru wil storten. Niks daarvan In de brief zeggen dat het geld foutief is gestort en ze het van mijn rekening af halen. Ze vragen niet om toestemming, maar doen het gewoon. Terwijl het opdat moment op mijn rekening staat en dus mijn geld is. Ook na een telefoontje erover werd gezegd dat ze dat volgens hun alegmene voorwaarden mogen. Dus ze kunnen zonder overleg gewoon geld van mijn rekening halen is mijn conclusie. Ik heb bezwaar aangetekent tegen deze handelwijze omdat ze client (ik dus ook) verkeerd voorlichting geven. En natuurlijk is geld verkeerd gestort en moet de storter het geld terug krijgen hetgeen ik had gedaan na uitleg over wat er is gebeurd. Hoe kan iemand zomaar geld op rekening storten, zonder dat er een controle daar op is.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 21:05
55 Antwoorden / 1 Vragen

Tenzij het hier een stornering betreft mag de bank dit gewoonweg niet doen. Het geld is zoals TS zegt inderdaad van hem zolang het op zijn rekening staat. Het enige dat degene die het ten onrechte heeft gestort (buiten stornering als het een incasso betreft en gewoon beleefd vragen) kan doen is het bedrag terug vorderen op grond van onverschuldigde betaling. De bank kan proberen te bemiddelen, maar daar houdt het wel mee op.

Vanzelfsprekend vind ik dat TS het geld terug moet betalen dat niet van hem is, maar daar is hij het zelf ook mee eens. Ik ben het wel met hem eens dat de gang van zaken bij de bank zoals hij ze hier beschrijft dubieus is.

Voor meer info zie:
http://www.mijnrechtsbijstandverzekering.nl/internetbankieren_zelf_fout_gemaakt.htm

Het hier gegeven voorbeeld gaat over internetbankieren, maar gaat ook op bij een gewone storting.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2012 om 21:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad een vreemde handelswijze van de ING. Hoe weten zij dat het geld niet voor TS was bestemd?

Heb hier zelf nooit mee te maken gehad, maar op dit forum gelezen dat mensen in dit soort gevallen een brief krijgen waarin de mogelijkheid wordt geboden het geld terug te storten (wat, even voor de duidelijkheid, logisch is) en dat als je dat niet doet de tegenpartij je gegevens krijgt, zodat ze een zaak tegen je kunnen aanspannen.

xv
door xvisx - Jun 22, 2012 om 21:27
55 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge

Dat is inderdaad precies zoals het zou moeten gaan en het lijkt me toch dat ze dat bij ING ook wel zullen weten.
Is dit dan gewoon een foutje dat ze niet willen toegeven of is er iets anders/meer aan de hand?

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2012 om 21:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien was het een bedrag dat iedere maand naar dezelfde afzender werd overgemaakt, maar deze keer per ongeluk naar TS? Bijvoorbeeld een aflossing van een lening, of een salaris? Ik verzin maar wat, snap het ook niet.

zwemmer
door zwemmer - Jun 22, 2012 om 21:36
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat "naar derden overgemaakt" de bij de transactie vermeld staat (is dat zo?) en dat je daar van opgekeken hebt. Persoonlijk heb ik dit lang geleden ook in zeker zin aan de hand gehad nadat ik een bedrag naar een verkeerd nummer had overgemaakt. De bank wilde het bedrag wel terughalen maar zei dat de toezegging onder voorbehoud was om dat men eerst wilde natrekken of de foutieve ontvanger het daarmee eens was. Dat had hier dus eigenlijk ook moeten gebeuren.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2012 om 21:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 22 jun 2012, 21:34]Misschien was het een bedrag dat iedere maand naar dezelfde afzender werd overgemaakt, maar deze keer per ongeluk naar TS? Bijvoorbeeld een aflossing van een lening, of een salaris? Ik verzin maar wat, snap het ook niet.En wat maakt dat uit?

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2012 om 21:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 22 jun 2012, 21:39][quote=zoekster schreef op vrijdag 22 jun 2012, 21:34]Misschien was het een bedrag dat iedere maand naar dezelfde afzender werd overgemaakt, maar deze keer per ongeluk naar TS? Bijvoorbeeld een aflossing van een lening, of een salaris? Ik verzin maar wat, snap het ook niet.En wat maakt dat uit?

Ha ha, ik zeg toch, ik verzin maar wat,
Bijvoorbeeld
Iedere 15e van de maand schrijft meneer X 450 euro over aan instantie Y. En dat deze keer op de 15e van de maand 450 naar TS is overgeschreven met 1 cijfer verschil in rekening nummer. En dat ING dit na klagen van meneer X overtuigend bewijs vond, dat dit echt een vergissing was.
Het is een 'wild guess', weet ik veel hoe het zit.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2012 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voegt in ieder geval veel toe zo'n 'wild guess'.

di
door diemenees - Jun 25, 2012 om 13:00
196 Antwoorden / 15 Vragen

na dit hele verhaal lijken mij dat er 2 mogelijkheden zijn:
1. de stuurder van het geld heeft een fout gemaakt-dan geldt zoals bovenstaand (ING dan wel stuurder verzoekt tot medewerking tot correcie-terugstorten)
2. ING heeft ZELF een domme fout gemaakt-en dan hebben ze meer rechten.
Maar kom er maar eens achter, wat de oorzaak was.......met enkel bericht van overschrijving op gewone giro is dat nooit te zien.
Dit laat onverlet, dat je als burger eigenlijk wel gehouden bent om na te gaan of geheel vreemde bijschrijvingen, vooral als het om heel hoge bedragen gaat (5€ zet je niet meteen weg op een spaarrekening?), niet sprake is van een kennelijke fout of vergissing. Heb dit nooit nagekeken-maar lijkt me dat daar vast ook wel wat over staat in bankvoorwaarden.

traporgel
door traporgel - Jun 25, 2012 om 13:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=1kees23 schreef op vrijdag 22 jun 2012, 20:54]Het bedrag werd begin juni op mijn gironummer gestort. Ik kon niet direct herkennen of het bedrag voor mij was omdat het gironummer, mijn naam en plaatsnaam correct waren. Ik het weggezet op een spaarrekening. [... ] . Terwijl het opdat moment op mijn rekening staat en dus mijn geld is. {...]

ING doet misschien iets goed fout, maar uw stelling dat het geld dat foutief op uw rekening kwam als 'eigen geld' te benoemen, is een leuke manier om gemakkelijk rijker te worden. Of het beschaafd is, laat ik dan maar aan u over.

tdehond
door tdehond - Jun 25, 2012 om 13:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dan nog zou m.i. ING klant moeten berichten wat de fout was en toestemming vragen deze fout te herstellen als er geld weggesluisd wordt van de rekening.

=diemenees schreef op maandag 25 jun 2012, 13:00: na dit hele verhaal lijken mij dat er 2 mogelijkheden zijn:

2. ING heeft ZELF een domme fout gemaakt-en dan hebben ze meer rechten.
Maar kom er maar eens achter, wat de oorzaak was.......met enkel bericht van overschrijving op gewone giro is dat nooit te zien.
.

bobmalooga
door bobmalooga - Jun 25, 2012 om 15:28
229 Antwoorden / 7 Vragen

Volgens mij is dit standaard procedure bij de ING. Ik heb exact hetzelfde gehad, een onbekende maakte 250 Euro over naar mijn rekening en ik kreeg prompt een brief van de ING dat ze het gingen terugstorten ivm met een foutieve overboeking. Een paar dagen later was het geld er weer afgehaald.

zo
door zoeker - Jun 25, 2012 om 16:17
78 Antwoorden / 3 Vragen

ING heeft in de algemene voorwaarden (kopje aansprakelijkheid) staan dat zij een bijschrijving op je rekening ongedaan mag maken, wanneer blijkt dat deze door iemand is ingegeven die onbekwaam of onbevoegd was.

Overigens erg raar om een bedrag waarvan je weet dat het waarschijnlijk niet voor jou is, gewoon op je spaarrekening te zetten. Je kon weten dat je daar nog wel wat over zou horen. Of denk je echt dat die paar dagen rente je rekening zou spekken?
Een simpel telefoontje of mailtje naar de afzender of bank zou de heisa die je nu opwerpt voorkomen hebben.

br
door brommobieltje - Jun 25, 2012 om 16:48
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik proef uit alles dat het om een aanzienelijk bedrag gaat, anders ga je dat niet op je spaarrekening zetten. Vindt het een heel raar verhaal,sorry

xv
door xvisx - Jun 26, 2012 om 12:15
55 Antwoorden / 1 Vragen

@zoeker,

Die algemene voorwaarden zijn hier vermoedelijk niet op van toepassing.
Onbekwaam ziet op personen die minderjarig zijn of bijvoorbeeld onder curatele staan en onbevoegd op personen die niet over het geld mochten beschikken en bijvoorbeeld een rekeningnummer van een ander hebben gebruikt.

In dit geval is het waarschijnlijk gewoon een fout geweest van iemand die bevoegd en wettelijk bekwaam is geweest.

zo
door zoeker - Jun 26, 2012 om 13:05
78 Antwoorden / 3 Vragen

@xvisx, dat haal ik nergens uit het verhaal. TS kan dat ook niet weten, aangezien hij verzuimd heeft contact op te nemen met de ING.
Ik snap heel goed wat en wie er bedoeld worden met onbekwaam. Beetje overbodige uitleg.

De discussie gaat over of ING het bedrag zelf van de rekening af mag halen. Mijn antwoord is dat dit in de vorowaarden beschreven staat.
Simpel.
TS doet er goed aan om contact op te nemen met ING voor uitleg en er rekening mee te houden, dat ING het waarschijnlijk van zijn rekening afschrijft, ook al komt daarmee zijn betaalrekening in het rood te staan. Kan hem dus rente gaan kosten.

xv
door xvisx - Jun 26, 2012 om 13:23
55 Antwoorden / 1 Vragen

@zoeker,

Ik was er ook wel vanuit gegaan dat jij dat wel zou weten, maar was er niet van overtuigd dat TS het ook zou weten. Vandaar de uitleg...

En je hebt gelijk dat je dat niet uit de vraag kunt halen, dus ik heb dat gegokt...wellicht foutief, misschien kan TS dat ooit nog eens ophelderen.