qu
door queen1976 Sep 20, 2010 om 22:16
Geldzaken & recht

Internet bankieren ING

Ik heb een vraag over internet bankieren van ING
Ik ben van plan om binnenkort over te gaan of nou over te gaan om ook te gaan internetbankieren.
Nu is mijn vraag wie heeft er ervaringen met de beveiliging van internetbankieren via ING.
Hoe veilig is het. Dit omdat je vaak hoor dat rekeningen gescamed of gechrashed worden.
Help me hoe kan ik zelf zorgen voor de veiligheid en wat doet ING aan veiligheid van internet bankieren.

4147 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Queen 1976

Ikzelf gebruik internetbankieren van Ing (voorheen Postbank) al jaren en heb nog nooit
enige problemen gehad.Je meld jezelf via site van Ing per internet aan.
Dan krijg je afhaalbericht thuis voor je gebruikersnaam en wachtwoord op te gaan halen.
Daarmee kun je dan je account activeren en eigen gebruikersnaam en wachtwoord instellen.Je kunt dan ook kiezen of je een lijst met tancodes wilt ontvangen ,of dat je de tancodes op je mobiel wilt ontvangen.Die tancodes gebruik je bij het doen van betalingen of overschrijvingen.Zolang je de codes en gebruikersnaam en wachtwoord maar goed geheim houd en niet uit handen geeft is het een veilig systeem.
Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst zorgen dat de computer goed beveiligd is, antivirus/firewall. Verder goed kijken of het slotje in de balk staat en nooit uw tancode's, inlogcode's en wachtwoorden geven. Niet reageren op mailtjes die zogenaamd van ING komen en om uw persoonlijke gegevens vragen. Van de ING als bank heb ik geen hoge pet op, maar als oud Postbankklant internetbankier ik al heel lang zonder problemen, zowel eerst bij Postbank als nu bij ING..

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo queen1976,

De veiligheid van internetbankieren is prima. Zelf internetbankier ik al jaren met ING (en voorheen met de Postbank). Wat je er zelf aan kunt doen?

1. Log altijd in op de website van de ING via een 'favoriet' die je zelf in je browser aangemaakt hebt en log dus nooit in via een 'link' in een mailtje of een nieuwsbrief. Regelmatig zie ik in mijn spambox mailtjes die 'lijken' afkomstig te zijn van de ING, MAAR ZIJN DAT NIET! Wees dus gewaarschuwd.

2. Tancodes kun je op een lijst krijgen, maar zelf vind ik het toch praktischer om deze per SMS te ontvangen. Je krijgt dan dus ook alleen een tancode op het moment dat je hem nodig hebt.

En de ING doet er echt alles aan om het zo veilig mogelijk te maken hoor, daar hebben ze zelf immers baat bij.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ontving vandaag een e-mail die suggereerde dat ze vanuit ING security opereerden. Ze vroegen daarbij om het doormailen van IP gegevens.
Uiteraard dit bericht niet beantwoord. Je dient dus zelf ook bewust met zaken om te gaan!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

queen1976

Als je gaat internetbankieren, ga dan niet accoord met het ontvangen van een tancode via een SMSje. Vorige week is duidelijk aangetoond, dat het slechts enkele weken gaat duren, voordat ze (kwaadwillenden) ook via een mobieltje jouw tancode kunnen ontvangen/aftappen. Vraag dus om een papieren lijst, want dat is wél een veilige werkwijze.

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read. Zover is Queen1976 nog niet. Maar vertel eens, kan een door kwaadwillenden te weten gekomen tancode voor een ander bedrag dan behorend bij het bedoelde bedrag gebruikt worden? Is daar geen koppeling in sms?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met read eens.
Het duurt niet lang meer of tancodes via sms ontvangen is ook niet veilig meer.Daarnaast kun ook je mobiel verliezen, batterij net leeg op het moment van... enz.

Verder waarschuwt ING op hun site voor alle phishing die in omloop is, met allerhande voorbeelden hoe die eruit kunnen zien.

Als je internetbankiert altijd eerst letten op de beveiliging van de verbinding met de site. https plus het slotje, daarna pas inloggen.
Nooit aanvinken dat je pc je inloggegevens moet onthouden!

Tijdens betaalopdracht alles 2 keer checken: bedrag, rekeningnummer aan en rekeningnummer van (als je meerdere account hebt).

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

+23:42, Ik bedoelde dus een ander bedrag dan het aangegeven bedrag in de sms die bij een bepaalde betaling hoort.
In mijn ervaring is internetbankieren als je alle voorzorgsmaatregelen neemt best wel veilig.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stelling dat een papieren TAN lijst veiliger zou zijn dan een TAN code per SMS is wel een boude uitspraak. Laatst is juist uitgezonden hoe iemand compleet uitgekleed werd doordat een kind de halve TAN lijst telefonisch heeft voorgelezen aan een bedrieger.

Graag zou ik ook inhoudelijk willen weten waarom over een paar weken iemand mijn TAN code SMS zou kunnen afluisteren (een TAN code die ik overigens zelf zou invoeren omdat ik die zojuist heb aangevraagd). Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 02:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe het al jaren - toen het ook nog Postbank heette - en nooit enig probleem met beveiliging of wat dan ook gehad.

Je moet wel een goede inlognaam en paswoord kiezen die niet voor de hand ligt.
Bijvoorbeeld: je heet Willem Kaas, dan zou een inlognaam: '9999999WillemijnLeerdammer' kunnen zijn. Een paswoord zou bijvoorbeeld: '76QueenWillemijn' kunnen zijn.

ING - dat was al bij de Postbank ook - stuurt een 'SMS' met de 'TAN'! Worden belangrijke gegevens gewijzigd, dan stuurt ING een 'SMS', ook als het mobiele nummer wordt gewijzigd, naar het oude en nieuwe mobielenummer.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 20 sep 2010, 23:26: queen1976

Als je gaat internetbankieren, ga dan niet accoord met het ontvangen van een tancode via een SMSje. Vorige week is duidelijk aangetoond, dat het slechts enkele weken gaat duren, voordat ze (kwaadwillenden) ook via een mobieltje jouw tancode kunnen ontvangen/aftappen. Vraag dus om een papieren lijst, want dat is wél een veilige werkwijze.

Groeten, ReadAC.

Doemdenken Read? De papieren lijst is ook niet echt veilig te noemen, bij bijvoorbeld inbraak o.i.d. Ik gebruik al jaren de SMS-service van de bank en werkt tot nu toe probleemloos.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 07:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 20 sep 2010, 23:26: queen1976

Als je gaat internetbankieren, ga dan niet accoord met het ontvangen van een tancode via een SMSje. Vorige week is duidelijk aangetoond, dat het slechts enkele weken gaat duren, voordat ze (kwaadwillenden) ook via een mobieltje jouw tancode kunnen ontvangen/aftappen. Vraag dus om een papieren lijst, want dat is wél een veilige werkwijze.

Groeten, ReadAC.

Ja, en dan hebben ze je tancode als je je mobiel kwijt raakt. En wat dan nog? Zonder inloggegevens (die nergens op je mobiel staan) kunnen ze daar NIKS mee!

Een papieren lijst is zeker niet veiliger.

Ik onderschrijf de door Freya gegeven adviezen.

Zelf internet bankier ik al vanaf het aller begin, nooit problemen ondervonden. Waar het nogal eens fout door gaat, is dat mensen in de phishing mailtjes trappen (zie punt 1. van Freya).

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar als je je mobiel kwijt bent dan ga je daar toch geen TAN-code naar toe laten sturen?
Je kan via de site dan je mobiele nummer overzetten.
En zolang je je inlognaam en paswoord geheim houdt kan niemand anders dit veranderen.

En de TAN-code is inderdaad gekoppeld aan het bedrag. Voor een ander bedrag is het niet te gebruiken.

En natuurlijk nooit ingaan op een mail van "ING" waarin gegevens worden gevraagd.
Zou langzamerhand niet iedereen in Nederland dit kunnen weten? Wordt zo vaak over gesproken op t.v. en in de kranten.

Als er dan nog iemand illegaal aan je rekening kan komen denk ik echt dat het je eigen schuld is.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Maar als je je mobiel kwijt bent dan ga je daar toch geen TAN-code naar toe laten sturen?.........

In theorie (let wel: theorie) zou het kunnen dat je achter je peeceetje zit te telebankieren, je hoort geen sms-je binnen komen, je denkt hé, waar blijft het? Loopt naar je tas waar je mobiel altijd in zit en pas dan kom je er achter dat je mobiel niet meer in je tas zit.
In de praktijk werkt het natuurlijk niet zo, daarom is en blijft het veilig je tancodes gewoon te ontvangen met sms.

.........Je kan via de site dan je mobiele nummer overzetten........

Nee, dit werkt anders:

Bent u uw mobiele telefoon waarop u TAN-codes ontvangt kwijt?
Volg dan onderstaande stappen:

1. TAN-functie blokkeren

* Ga naar Mijn ING en log in
* Kies links onderin het scherm voor ‘Service en instellingen’
* Kies in het linkermenu voor ‘Instellingen’
* Kies in het linkermenu onder ‘Instellingen‘ voor ‘Beveiliging’
* Kies vervolgens in het linkermenu voor ’Blokkeren’
* Klik bovenaan in het midden van het scherm op de oranje button ‘Verder’ om uw TAN-functie te blokkeren.

2. Activeringscode ontvangen
U ontvangt binnen 5 werkdagen per post een activeringscode om de TAN-functie opnieuw te activeren. Bij het activeren kunt u eventueel een nieuw mobiel nummer opgeven.

3. TAN-functie activeren / activeringscode invoeren
Met de activeringscode kunt u de TAN-functie in Mijn ING weer activeren.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 20 sep 2010, 23:26: queen1976

Als je gaat internetbankieren, ga dan niet accoord met het ontvangen van een tancode via een SMSje. Vorige week is duidelijk aangetoond, dat het slechts enkele weken gaat duren, voordat ze (kwaadwillenden) ook via een mobieltje jouw tancode kunnen ontvangen/aftappen. Vraag dus om een papieren lijst, want dat is wél een veilige werkwijze.

Groeten, ReadAC.

Typisch weer een stelling van iemand die niet weet waar die het over heeft.

Het doen van een transactie via internetbankieren waarbij je de tancode per SMS ontvangt gaat alsvolgt:

1. Je logt in op de website van de ING met naam/wachtwoord.
2. Je vult je overschrijving in.
3. Je klikt op 'verzenden'.
4. Je ontvangt het SMSje met de tancode
5. Je voert deze in en klikt op 'verzenden'.

Belangrijk om hierbij nog op te merken, je moet die tancode binnen zéér korte tijd ná het ontvangen van het SMSje ook daadwerkelijk gebruiken, want als je te lang wacht, vervalt de geldigheid van de tancode en wordt deze niet meer geaccepteerd! En ná het gebruik van de tancode is deze uiteraard ook weer ongeldig en niet nóg een keer te gebruiken.

Het mag duidelijk zijn dat al zou een 'bedrieger' dat SMSje onderscheppen, hij er helemaal niets aan heeft. Bovendien zou die 'bedrieger' ook nog eens moeten beschikken over de inloggevens en op hetzelfde moment een transactie klaar moeten hebben staan om te worden verzonden.

Nee, een lijst met tancodes ergens in een la laten rondslingeren, dát is pas veilig....... slaap maar lekker door........

Geen enkel systeem is dan misschien voor 100% dicht te timmeren, maar het ontvangen van een tancode per SMS is toch heel wat veiliger dan zo'n rondslingerende lijst.
Bovendien heeft het ontvangen van de tancode per SMS nog een aardig voordeel. Je kunt, als je op vakantie bent gewoon via internetbankieren geld overmaken als dat eens nodig mocht zijn (je mobieltje heb je toch altijd bij je). Als je dat ook zou willen doen met zo'n papieren lijst, dan ga je die lijst zeker meenemen op vakantie? En waar laat je die dan als je een keer aan het strand bent en wil gaan zwemmen? In het hotel? in een kluisje? Ik zou er niet gerust op zijn......

Freya

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read 23:26 (20/9)
Niet om het een of ander, maar kun je een tipje van de sluier lichten en aangeven waar het aangetoond is dat via een mobieltje de tancode van een ander afgetapt kan worden? Afgezien van het feit dat men niets aan zo'n afgetapte TAN-code heeft lijkt het mij technisch gezien bijzonder moeilijk.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens naar dit bericht en leg me dan eens uit wat ik mis. Rara politiepet! Tan-codes kunnen dus blijkbaar echt onderschept worden.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het wel met Freya eens.Maar als je met een papieren lijst met tan-code's werkt
moet je deze lijst natuurlijk wel veilig bewaren.En niet zomaar ergens in een la of zo laten
rondslingeren.
En voor het zgn Phising wordt al langer gewaarschuwd,nooit je pin-code of tan-code's
of wachtwoorden ed doorgeven.
De banken vragen zelf NOOIT om deze gegevens.Dus als er iemand zgn namens een
van de banken om deze gegevens vraagt dan is het foute boel.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis schreef op dinsdag 21 sep 2010, 21:59: Ben het wel met Freya eens.Maar als je met een papieren lijst met tan-code's werkt
moet je deze lijst natuurlijk wel veilig bewaren. En niet zomaar ergens in een la of zo laten rondslingeren.
....

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar wat is de praktijk? Heb in de begintijd ook met een papieren tanlijst gewerkt en die zat dus in een mapje die ergens vlakbij de computer ligt...... En ik denk dat dit bij velen zo is.....

de motormuis schreef op dinsdag 21 sep 2010, 21:59: En voor het zgn Phising wordt al langer gewaarschuwd, nooit je pin-code of tan-code's
of wachtwoorden ed doorgeven.
De banken vragen zelf NOOIT om deze gegevens. Dus als er iemand zgn namens een van de banken om deze gegevens vraagt dan is het foute boel.

Tja, en als je de tancodes per SMS ontvangt, dan heb je dus ook nooit tancodes in je bezit. Phisingmails 'vissen' dan dus altijd achter het net.....

Freya

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK WEET GENOEG !!

Bedankt voor alle adviezen !!

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat van die oude Nokia's 1100 is nooit bevestigd dus kan worden verwezen naar het broodje aap circuit.

http://www.portablegear.nl/nieuws/1/108/9630/Vervolg_in_Nokia_1100_hoax.htm
http://www.security.nl/artikel/29213/Onderzoekers_bevestigen_Nokia_1100_online_banking_hack.html
en zo zijn er nog wel meer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enige tijd geleden schreef ik o.a
.
"Het duurt niet lang meer of tancodes via sms ontvangen is ook niet veilig meer"

Vandaag daar meer over ontvangen in een nieuwsbrief van de Waarschuwingsdienst van de NL overheid

Zeus steelt TAN codes

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gallito:

Tja, wat zal ik er van zeggen. Een hoop ophef en bangmakerij.

Zoals ik al eens eerder schreef, de TAN-code die je bij het internetbankieren per SMS toegestuurd krijgt, is gedurende een zeer korte tijd geldig. Oftewel, je zit achter je computer, bent ingelogd, hebt enkele overschrijvingen klaarstaan en drukt op verzenden. Nadat je het SMSje met de TAN-code ontvangt voer je die in en wordt de overschrijving gedaan. De TAN-code is daarna ongeldig en niet meer te gebruiken.
Dus al zou het SMSje worden onderschept, iemand anders kan er op dat moment niets mee en 10 seconden later is de TAN-code ongeldig. Dus wat is nu het probleem?

Freya

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt gewaarschuwd met

"Deze malware, die onder andere inlog- en transactie-codes van internetbankieren steelt en daarmee geld afhandig maakt, is daarnaast in staat om schermafdrukken te maken en toetsaanslagen te onderscheppen"

ve
door verwijderd - Oct 22, 2010 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met mijn telefoon zit ik niet op internet en ontvang ik geen mail, zo'n virus kom ik in elk geval niet tegen. Wel goed om te weten, kennis is macht. En inderdaad, een TAN code gebruik je meestal direct (ik wel in elk geval) dus zelfs als je telefoon besmet zou zijn is de kans op schade niet groot.