mrbizarro
door mrbizarro Nov 8, 2011 om 19:40
Geldzaken & recht

Inwoning

Wat valt er weg als een kind weer bij je in komt wonen met een eigen uitkering ?

We hebben nu kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Ik werk maar heb nog een stukje bijstandsuitkering.

Hoe zit het met de huurtoeslag en/of zorgtoeslag ?

Wat als het kind schulden heeft en zelf naar de schuldsanering moet ?
Wel een adres moet hebben om te wonen anders raakt die zelf zijn uitkering kwijt.

Liefst mensen met eigen ervaring.
Raadslieden zegt dit en juridisch loket zegt dat.

4981 7 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 8, 2011 om 22:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat ligt eraan hoeveel geld het kind verdiend of krijgt.Daar hangt het namelijk vanaf.

fi
door fisbel - Nov 9, 2011 om 02:11
851 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft voor een deel een WWB-uitkering. Vanaf 2012 wordt het inkomen van een inwonend kind verrekend met de bijstandsuitkering van de ouder(s). Ouders en kinderen worden vanaf 2012 als een eenheid gezien. Het gezinsinkomen telt.

Zorgtoeslag: het inwonende kind heeft een zelfstandig recht op zorgtoeslag. De zorgtoeslag voor u verandert niet doordat het kind inwoont.

Huurtoeslag: uw kind wordt als een medebewoner gezien. Het inkomen van een kind tot 23 jaar is vrij tot € 4451. Vanaf 23 jaar telt het volledige inkomen mee.

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: inkomen kind telt niet mee.
Voor schulden van kinderen van 18 jaar of ouder zijn de ouders niet aansprakelijk. Bron van deze laatste informatie: kennisring

inekel1953
door inekel1953 - Nov 9, 2011 om 08:09
323 Antwoorden / 2 Vragen

In geval dat uw kind dit jaar in 2011 bij u in komt wonen, wordt het inkomen van uw kind meegerekend.

Door de WWB wordt dan een bedrag berekend, wat zij zien als inkomsten voor u. Dit bedrag is per gemeente verschillend. Het maakt dus niet uit dat het om uw eigen kind gaat of een andere "kostganger" die ook meot betalen als die ergens gaat inwonen.

Uw kind heeft inderdaad al een "postadres" nodig om het inkomen te krijgen, is er geen postadres dan vervalt de uitkering van het betreffende kind.

Er zijn mensen in zo'n situatie die, geen dak boevn hun hoofd hebben en dan naar het Leger des Heils gaan om daar een postadres te vragen. Dan hebben ze recht op een uitkering maar leven op straat of bij toebuurt bij familie, kennissen en bij het Leger des Heils.

Er is een belasting, ik meen Uitwaterende sluizen wat u éénmaal per jaar moet betalen, dit is afhankelijk of u op uw woonadres alleen woont, gaan er nu met 2 of meer personen wonen, dan zal u meer (dubbele bedrag) moeten betalen.

Ik wens u en uw kind veel sterkte.

M.vr.gr.,
Ineke L

mrbizarro
door mrbizarro - Nov 11, 2011 om 19:44
13 Antwoorden / 2 Vragen

Hij heeft een Wajong uitkering.

Bedoel je met Uitwaterende sluizen het hoogheemraadschap ofzo ?
Of waterheffing.

fi
door fisbel - Nov 11, 2011 om 21:09
851 Antwoorden / 3 Vragen

Informatie Wikipedia (verkort weergegeven):
Het Hoogheemraadschap van de Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en West-Friesland (vaak verkort tot Uitwaterende Sluizen, afgekort US) is een voormalig hoogheemraadschap in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Na een aantal fusies met andere waterschappen kwam het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier tot stand. Het hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor de gehele waterhuishouding en waterkering van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inwoning van de zoon bij ouders heeft hier geen consequentie tav de waterschapslasten. (er is 1 uniform tariefv oor een huishouden van twee of meer personen)
Wel tekent zich af dat er reeds in 2012 de zogenaamde huishoudinkomenstoets wordt ingevoerd: 1 inkomen per gezin op mimumniveau. De vaste kamercommissies hebben hierover al vergaderd. Het voorstel moet nog aangenomen worden door de Tweede en Eerste Kamer. Lees hier in de link van internetwerkt onder: volksverhuizing vanwege nieuwe bijstandswet en huishoudinkomenstoets. Uitkering per gezin.

mrbizarro
door mrbizarro - Nov 15, 2011 om 13:32
13 Antwoorden / 2 Vragen

We wonen in Utrecht.

De bijstand gaat de regels al aanscherpen maar ze tellen de Wajong nog niet mee.
Pas in 2013 wordt die Wajong erbij gevoegd.
In 2008 zeiden ze al dat we gekort zouden worden vanwege de oudste. Die heeft toen net op tijd het huis kunnen verlaten voordat die 1 cent teveel uitkering kreeg om 120 euro gekort teworden.
Dat was eigenlijk 1 maand het geval.

Bij het Juridisch Loket zeggen ze dat de bijstand ons niet mag korten vanwege de Wajong. Anders kunnen we natuurlijk een procedure starten.
Dat is ook weer zo wat.
En ze kijken vaak alleen naar dit moment.
Dus ze zullen wel gelijk hebben.
Voor volgend jaar heb ik zo mijn twijfels.

fi
door fisbel - Nov 15, 2011 om 15:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

De Wet werken naar vermogen (WWNW) gaat in per 2013. Ik weet niet of deze wet bij u een rol kan spelen in uw gezinssituatie.

De Wet werken naar vermogen gaat uit van een gezinsinkomen. Dan wordt er gekeken naar het inkomen van bijvoorbeeld ouders. Jongeren die nog bij hun ouders wonen, raken hun uitkering kwijt. (of anders gezegd: ouders leveren bijstand in) Volgens het FNV gaat het om 35 tot 40% van de Wajongers.