ro
door roy van breemen May 9, 2016 om 15:43
Geldzaken & recht

IOW uitkering en IOAW

Onlangs ben ik door de rechterlijke macht uit mijn huurwoning gezet. Ik ben 61 jaar en niet getrouwd.

Via een vriend kon ik in een andere Gemeente terecht bij iemand zodat ik een postadres zou hebben.
Toen ik mij netjes liet inschrijven in die Gemeente , stopte op dat moment mijn I.O.A.W uitkering .
De persoon op dat postadres heeft een I.O.W uitkering . Tevens moest die persoon een "Partnertoeslag" bij deze
Gemeente aanvragen .
Ik was en ben blij dat ik gescheiden ben , dus ik rilde al bij het woordje partner . Ik heb niets met deze persoon
en toch wordt mijn uitkering ( waar ik 50 jaar keihard voor heb gewerkt ) , stopgezet.
Waarom kan en mag ik niet zelfstandig een veilige en leefbare woonruimte zoeken ?. Wat is de reden dat mijn (schamele) uitkering
wordt stopgezet , en waarom wordt ik financieel AFHANKELIJK gemaakt bij een persoon die ik niet eens ken ! . Ik heb nu geen fin. mogelijkheden om stappen te kunnen ondernemen . Waarom krijg ik geen uitkering .

5555 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 9, 2016 om 15:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt het over een postadres, maar je woont er toch? Dan is het natuurlijk geen postadres. Blijkbaar ben je er in getrokken zonder officiële huurovereenkomst / huurbetaling waardoor je nu wordt gezien als samenwonend.

Overigens vermoed ik dat degene waarbij je bent ingetrokken, nog harder rilt dan jij, want die wordt met van alles en nog wat opgezadeld. Twee mensen die beiden niet goed hebben nagedacht.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De IOAW uitkering is ern vangnet, vergelijkbaar met bijstand, maar met een paar pluspunten. Dat is een IOW uitkering ook. Maar als twee personen met zulke uitkeringen samen gaan wonen, stopt een van de uitkeringen. Heel simpel.

En als u zich in een andere gemeente last inschrijven, stopt uiteraard de uitkering van de vorige gemeente.

U dient ergens gewoon ern kamer te huren en dan kunt u weer een uitkering aanvragen.

Voor dit soort uitkeringen heeft niemand 50 jaar keihard gewerkt.

getty
door getty - May 9, 2016 om 16:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u het niet eens met de beslissing van de gemeente bent, kunt u natuurlijk altijd in bezwaar gaan.

ja
door jackyh - May 9, 2016 om 17:17
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ga naar de Gemeenten en leg het uit.

agent327
door agent327 - May 9, 2016 om 17:31
24 Antwoorden / 1 Vragen

Het UWV voert de IOW uit. Niet de gemeente.

Cookies
door Cookies - May 9, 2016 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@agent327: vragensteller had een IOAW uitkering, dus hij moet bij de gemeente zijn.

sw
door swat1500 - May 9, 2016 om 20:34
3800 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt beiden zich kennelijk niet goed verdiept in de gevolgen van uw handelen. Uw handelwijze leidt er toe dat de gemeente en de belastingdienst de indruk hebben dat u samenwoont. Gemeente noch belastingdienst interesseert het of u partners bent. Voor hen is slechts van belang dat u een gezamenlijke huishouding voert.
Het voeren van een gezamenlijke huishouding heeft effect op uitkeringen en rechten op toeslagen.
U kunt uw recht op bepaalde uitkeringen en toeslagen alleen behouden door een zelfstandige huishouding te gaan voeren, dat gaat echter niet lukken op de wijze zoals u nu een en ander hebt ingericht.

agent327
door agent327 - May 10, 2016 om 13:00
24 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83

Lees eens goed wat vraagsteller meldt

"De persoon op dat postadres heeft een I.O.W uitkering . Tevens moest die persoon een "Partnertoeslag" bij deze
Gemeente aanvragen ."

Dat klopt voor geen meter.

Cookies
door Cookies May 10, 2016 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar dat is hier helemaal niet relevant. Het gaat er om dat topicstarter zijn IOAW is stopgezet, hij het daarmee niet eens is en daarvoor moet hij bij de gemeente zijn.

marita5
door marita5 - May 10, 2016 om 13:30
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@ Roy Van Breemen ,

Gehuwd of samenwonend voor de IOAW?

Voor de hoogte van uw IOAW-uitkering is het van belang om te weten of uw leefsituatie wordt aangemerkt als gehuwd/samenwonend of als alleenstaand. U wordt ook als gehuwd aangemerkt als:

  • u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan
  • u samenwoont (een gezamenlijke huishouding voert)

Samenwonen (gezamenlijke huishouding)

In plaats van samenwonen wordt door de gemeente het begrip ‘gezamenlijke huishouding' gebruikt. Het soort relatie dat u heeft met degene die met u samenwoont doet er niet toe. Ook al heeft u bijvoorbeeld geen affectieve relatie met de ander, dan kan er nog steeds sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.

Dat betekent dat twee goede vrienden die besluiten om in één huis te gaan wonen omdat ze dat wel gezellig en gemakkelijk vinden, maar verder een zelfstandig leven willen voeren, aangemerkt kunnen worden als samenwonend.

U woont samen als u voldoet aan twee voorwaarden:

  • u samen uw hoofdverblijf hebt in dezelfde woning, en
  • u voor elkaar zorgt of u beiden bijdraagt in de kosten van de huishouding .
  • bron Judex.nl
  • Zoals eerder aangegeven zoek een eigen woning / kamer en vraag dan IOAW uitkering opnieuw aan .

ro
door roy van breemen May 10, 2016 om 20:10
4 Antwoorden / 5 Vragen

Ol ben juist afhankelijk van diegene waar ik mee onder 1 dak woon. Ik KAN dus niet bijdrage in de kosten...omdat mijn uitkering is stopgezet.

tijger1
door tijger1 May 10, 2016 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ja maar die persoon krijgt dus voor u partnertoeslag.:-)) En u beweerde juist daar niet te wonen.

Cookies
door Cookies May 10, 2016 om 20:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bent helemaal niet afhankelijk van de ander. Je laat het je lekker allemaal aanleunen. Je kunt ook de eer aan jezelf houden, je boeltje oppakken en je eigen weg gaan. Tenslotte is er ook nog het Leger des Heils, de daklozenopvang enz.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2016 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@agent327

Dat de ontvanger van de IOW uitkering een partnertoeslag moet aanvragen ivm met die "zogenaamde" inwoning van de Ts, is juist helemaal correct.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2016 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

Het bezwaar tegen de gemeente is al zinloos omdat de Ts uit die gemeente is vertrokken.

Of hij elders samenwoont of niet, doet niet ter zake.

marita5
door marita5 May 10, 2016 om 14:02
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Overheen gelezen , zal het aanpassen als het nog lukt ;-)

tijger1
door tijger1 May 10, 2016 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat toch zitten.:-))

marita5
door marita5 May 10, 2016 om 14:16
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Te laat is al verwijderd .

marita5
door marita5 - May 10, 2016 om 20:39
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Roy Van Breemen ,

Woont u nou wel in hetzelfde huis als de persoon die de IOW uitkering heeft ?

Cookies
door Cookies May 11, 2016 om 11:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja.