ni
door nico1096 Oct 25, 2011 om 13:03
Geldzaken & recht

Is de Betaalbaar Aanvullend Pensioenpolis van Nationale Nederlanden een woekerpolis?

Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik heb een bovengenoemde polis sinds 1987.
Dus Betaalbaar Aanvullend Pensioenpolis (BAP).

Maar ik weet niet of die tot de zgn. categorie "Woekerpolissen "behoort.

Weet iemand dat?

Mvrgr,
Nico

650 2 Rapporteer

ni
door nico w. - Nov 4, 2011 om 11:17
142 Antwoorden / 4 Vragen

Waar je naar moet kijken of de verzekering een BELEGGINGSverzekering is. Dat is namelijk het onderscheidende karakter van een woekerpolis. Op de website van het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid, zie www.kifid.nl) staat een overzicht van alle beleggingsverzekeringenproducten (met naam en toenaam) die de voorbije 25 jaar in Nederland door verzekeraars aan hun klanten zijn verkocht.

Een beleggingsverzekering is een levensverzekering waarbij er sprake is van een onzeker eindkapitaal. Dat eindkapitaal wordt immers door middel van beleggingsrendementen bij elkaar vergaard.

De term ''woekerpolis'' is een benaming die Tros Radar eind 2006 aan beleggingsverzekeringen is gaan geven. Die naam is echter niet echt goed gekozen. De naam wekt namelijk de indruk dat het kernprobleem met woekerpolissen de HOOGTE van de door de verzekeraar ingehouden kosten is. Maar in de woekerpolis-affaire gaat het niet zozeer om de HOOGTE, Immers de wetgever legde verzekeraar geen strobreed in de weg om zelf de hoogte van hun premie en percentages van hun kosteninhoudingen te bepalen. Waar het echt om gaat is de vraag of uw verzekeraar u destijds, in polisvoorwaarden, offertes e.d. goed en volledig heeft geinformeerd over de exacte kosteninhoudingen die er van uw premie- of koopsombetaling plaatsvinden. Die kosteninhoudingen zijn al snel een procent of 25 (oplopend tot wel 40%) van ieder eurom premie die je betaalt. Iedere (woeker)polisbezitter zou moeten snappen dat door deze kosteninhoudingen het bereiken van het voorgespiegelde eindkapitaal al snel een kansloze exercitie wordt. Wanneer je kunt aantonen dat je niet of onvolledig bij het afsluiten van de polis bent geinformeerd over de kosteninhoudingen, dan heb je een reele schadeclaim op je verzekeraar. Op grond van misleiding, op grond van dwalingveroorzaking of een zg. zorgplichtschending. In dat soort gevallen kun je overwegen een klachtprocedure te starten (feitelijk een schadeclaim) tegen je verzekeraar bij het KIFID.

P.S. Omdat er in de woekerpolis-affaire geen collectieve rechtszaken tegen verzekeraars lopen (uitgezonderd de rechtszaak tegen Aegon/Koersplan) moeten woekerpolisbezitters individueel oppassen dat hun schadeclaim niet verjaart als gevolg van jarenlang stilzitten en afwachten (ook wel ''navelstaren'' genoemd !). Door het verzenden van een zg. ''stuitingsbriefje'' aan de verzekeraar (en eventueel tussenpersoon, als die ook fouten maakte !) kan verjaring worden voorkomen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 4, 2011 om 15:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bekijk de voorwaarden is war de uitkering is gebaseert. Wordt er over beligging gesproken?