pe
door petrus2 Feb 28, 2014 om 16:10
Geldzaken & recht

Jaaropgaaf

Ik heb hier voor mij liggen een jaaropgaaf die afwijkt van dievan de afgelopen jaren. Ik heb brutto 1.000 meer verdiend dan vorig jaar, maar het loonvoor de loonbelastin/volksverzekering is juist 1.000 omlaag gegaan. Volgens de berekeningen van de accountant van mijn baas is dit helemaal juist, want er zijn wijzigingen inde volksverzekeringswet toegepast, waardoor het loon voor de loonbelasting lager uitvalt. Dit komt voor mij erg vreemd over en ook al door slechte ervaringen met berekeningen van deze accountant de laatste 3 jaren, met correcties door mij notabene als werknemer van mijn eigen baas. Het loon voor de Zorgverzekeringswet is nu net zo hoog als het belastbaar loon??? Nooit eerder gezien op eerdere jaaropgaven, plus dat er een bedrag van 0 staat bij Ingehouden Bijdrage Zorgverzekeringswet, wat eerder een hoog bedrag van boven de 1500 was ijn al de voorgaande jaren. Nu staat er wel ineens een Werkgeversbijdrage voor de Zorgverzekeringswet waar dat bedrag van ongeveer 1500 staat. Is dit een bekende verandering die juist is, of moet ik me zorgen maken dat het weer fout gaat. Alvast bedankt.

1372 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw jaaropgave is helemaal correct. Er is een vereenvoudiging loonbegrip doorgevoerd, wat tot gevolg had dat de door de werkgever betaalde premie zorgverzekeringswet, ter berekening van het fiscale loon, niet meer hoeft worden bijgeteld. U betaalt ook geen premie meer.

Dus beide bedragen, fiscaal loon en loon voor de zorgverzekeringswet zijn aan elkaar gelijk.

getty
door getty - Feb 28, 2014 om 16:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Klopt inderdaad, hier dezelfde afwijking ten opzichte van het jaar daarvoor. De verklaring die de accountant u geeft is correct.

jantje7
door jantje7 - Feb 28, 2014 om 17:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Dat er verschil is tussen belastbaar inkomen en bruto inkomen komt door de arbeidskorting van ca.€ 2.000,-. Verder staat apart vermeld dat de algemene heffingskorting is toegepast. (€ 2.001,-)

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo petrus2,

.....Is dit een bekende verandering die juist is,......
Ja

..... of moet ik me zorgen maken dat het weer fout gaat. .....
Nee

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 17:14]Dat er verschil is tussen belastbaar inkomen en bruto inkomen komt door de arbeidskorting van ca.€ 2.000,-. Verder staat apart vermeld dat de algemene heffingskorting is toegepast. (€ 2.001,-)

De vraagsteller heeft het over zijn jaaropgave en daar staat geen belastbaar inkomen op,

Ook wordt een verschil tussen een belastbaar inkomen en een bruto-inkomen niet veroorzaakt door de arbeidskorting.

Een verschil tussen die twee wordt veroorzaakt door aftrekposten, bijvoorbeeld de eigen woning, ziektekosten, studiekosten en dergelijke, en dat komt pas naar voren op de aangifte.