ca
door carvedjade May 11, 2014 om 21:56
Geldzaken & recht

Kan een bankrekening zomaar verdwijnen?

Beste Kassa
Ik heb de uitzending over de verzekeringspolissen en de houdbaarheid ervan gezien, en ik zit met een soortgelijk probleem maar dan voor een bankrekening. Ik vroeg me af of jullie me daarmee kunnen helpen.

Mijn ouders hebben in het verleden een kinderspaarrekening bij de VSB bank afgesloten. Deze bank is later Fortis bank geworden. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik het boekje met afschriften en het bankpasje netjes bewaard, maar verder niet meer naar de rekening omgekeken. Omdat het een spaarrekening was werden er toen geen kosten vanaf geschreven, en ik heb het verder nooit gebruikt om iets van te betalen.
In mijn studententijd ben ik 3x verhuisd, en bij de laatste verhuizing was ik vergeten mijn adres te wijzigen. Toen ik een half jaar geleden het afschriftenboekje terugvond, werd ik er weer aan herinnerd dat die rekening nog bestond, dus ik wilde het correcte adres opgeven. Fortis bank bleek echter niet meer te bestaan, en alle rekeningen zouden zijn overgenomen door ABN Amro. Ik heb gebeld met ABN Amro, maar die konden noch het rekeningnummer noch mijn naam in het systeem terugvinden. Ook het zoeken op verschillende adressen (ik wist niet meer wat het laatste adres was dat ik had doorgegeven) leverde geen resultaat op. Mij werd geadviseerd langs een kantoor te gaan met mijn afschriften. Op kantoor konden ze me ook niet verder helpen: de rekening bestond niet. Ik vroeg nog of het kon zijn dat de nieuwe bewoners van mijn oude adres eventueel een nieuw pasje met codes toegestuurd hadden gekregen, en de rekening hadden leeggehaald en opgeheven. Dat kon niet volgens de medewerker omdat er ten eerste nooit een nieuwe pincode wordt verstuurd zonder dat deze wordt aangevraagd, en omdat er anders nog wel een rekeningnummer en ophefdatum in het systeem terug te vinden zou moeten zijn.
Kortom, mijn rekening is verdwenen. Nu gaat het niet om heel veel geld, zo'n 200 euro, maar wel om het principe. Dit waren mij kinderspaarcenten, en nu is het weg. Hoe kan het dat een rekening zomaar verdwijnt? Eigent de bank het geld op die rekening zichzelf toe dan? Ik zou dat echt schandalig vinden, want ik zal dan niet de enige zijn. Hoeveel geld haalt een bank dan binnen op deze manier? En nog bij de belastingbetaler aankloppen voor centen om gered te worden van de ondergang bij financieel wanbeleid!

Heeft het zin om hier nog achteraan te gaan?
Kan een bank zomaar een rekening sluiten, als de eigenaar niet op te sporen is? Misschien hebben ze een brief gestuurd voor het op te heffen, maar dat weet ik natuurlijk niet.
Wat kan ik nu het beste doen om hier duidelijkheid over te krijgen? Want als de bank zegt dat de rekening niet bestaat... dan weet ik echt niet hoe ik ze van het tegendeel kan overtuigen.
Ik heb wel iets heel stoms gedaan: omdat ik dacht dat het mijn eigen schuld was (ik had immers mijn nieuwe adres niet opgegeven), heb ik me er verder bij neergelegd. Toen de dame achter de balie bij de bank vroeg of ze de afschriften en het mapje in kon nemen (want zij hadden een papiervernietiger), heb ik ingestemd. De afschriften zijn dus allemaal weg, behalve 1 (de meest recente, die ik nog thuis had liggen). De pinpas heb ik nog wel.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Het is echt schandalig dat dit gebeurt namelijk.

Met een vriendelijke groet,

Maria

18614 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 11, 2014 om 23:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, zo het verhaal gelezen hebbend is de 20-jarig termijn wel verstreken. Op mezelf wonen, studententijd. Maar ik ben een 'somberaar' dus wellicht is het veel korter geleden. Dan zou ik ook achter mijn centen aangaan, je hebt principes of niet.

zoekster
door zoekster - May 11, 2014 om 23:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien kunt u bij de Nederlandse Bank ook nog navraag doen.

klik HIER

jantom
door jantom - May 12, 2014 om 13:55
377 Antwoorden / 0 Vragen

De bank zal zeker wel verplichtingen hebben tegenover u maar als (zoals hier het geval is) er een faillissement is geweest lijkt het mij dat "slapende zaken" in dat faillissement even van minder belang zijn.
En als niemand aan de bel trekt dan blijft die situatie bestaan.

Op het stadhuis waar ik werkte hadden we het wel eens over de map met zoekgeraakte stukken. Misschien dat ook de bank eens naar die map moet gaan zoeken.
Maar dat kost inspanning. Een bank wilt (de aard van het beestje) liever de zaak bedekt houden (zeg maar: vergeten) dan kostbare tijd te besteden om de zaak uit te zoeken en dan ook nog geld moeten betalen.... dat doet zo'n bank pijn.

Een bank is er niet voor u maar is wel van u afhankelijk.

boppe1943
door boppe1943 - May 12, 2014 om 16:59
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees hier het e.e.a. over "slapende rekeningen".

Overigens moet u voor het KiFiD een heeeeeele lange adem hebben, zo is helaas mijn ervaring. Daarbij staan de Ombudsman en de Geschillencommissie doorgaans aan de kant van de banken. Het KiFiD wordt financieel door de banken gesteund en je weet: "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt".

abnamro
door abnamro - May 15, 2014 om 13:20
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Maria,

Wat vervelend dat er niks meer van deze rekening te vinden is.

Ik snap dat u het geld graag terug wilt hebben. Ik wil kijken wat ik voor u kan betekenen.
Kunt u uw telefoonnummer naar webcare@nl.abnamro.com sturen. Vermeld hierbij wanneer u het beste bereikbaar bent van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
J. van Vloten

ru
door rudolf_s - May 24, 2014 om 14:56
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook in een gelijkmatige situatie gezeten. Mijn ouders hadden 30 jaar geleden een spaarrekening afgesloten ook bij vsb bank. Er stond een bedrag op die ze hadden opgenomen. Slechts de rente bleef erop staan. Na alle rente op rente effect hadden wij vorig maand iets van 600 euro op zitten. Wij kregen nooit afschriften omdat het adres niet bekend was bij ABN AMRO. Toen ik de rekening wou opheffen wilde het niet lukken. Bankrekening onbekend.

Nu het belangrijkste: het bankrekening die ik had bij de VSB bank was bij overname naar abnamro van bankrekeningnummer gewijzigd. Door naar de belastingdienst te bellen kreeg ik van hun alle bankrekening en tegoeden die op de naam van mijn ouders staan. Daarmee ben ik naar de bank geweest en binnen enkele minuten had de rekening op kunnen heven. Spaargeld werd overgeboekt naar mijn privé rekening

ca
door carvedjade - Jun 17, 2014 om 14:07
2 Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt voor alle reacties.
Het is niet zo dat er al 5 jaar niks met de rekening is gebeurd, want er werd jaarlijks rente bijgeschreven. Ik kreeg (voor ik verhuisd ben) ook jaarlijks een afschrift waar deze mutatie op te zien was. Mijn laatste afschrift is van januari 2009.
Bij de belastingdienst navragen heeft ook niet zoveel zin, want ik doe jaarlijks aangifte en ze hebben al mijn bankrekeningen altijd al vooraf ingevuld staan, maar daar staat geen rekening tussen van de ABN Amro / Fortis.

Ik heb inmiddels contact gehad met ABN Amro webcare, en zij hadden mij geadviseerd om naar een filiaal te gaan. Het blijkt dus dat het mogelijk is om via een vestiging een proces te starten waarbij er intern wordt gekeken wat er met de rekening en het geld is gebeurd. Dit proces is vorige week gestart en ik moet binnen 4 tot 6 weken hier iets over horen.
Het enige wat ik vreemd vind is dat ik al eerder naar datzelfde filiaal was gestapt, en toen van een medewerker te horen had gekregen dat de rekening niet gevonden kan worden, dus dat er niks meer gedaan kan worden, waarop ik mijn afschriftenboekje had ingeleverd voor vernietiging.

Ach ja, het is nu opgestart. Ik ben benieuwd of ik er iets over hoor. Zodra ik meer weet zal ik de uitkomst hierover posten. Misschien dat anderen daar nog wat aan hebben.

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2014 om 14:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou een klachtenbrief/contactformulier naar ABN Amro sturen en het geld terug vragen, natuurlijk beargumenteerd en met kopie van afschrift en pinpas. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 14 dagen.Gelukkig heeft u die nog.
Probeer ook achter de naam van de persoon die uw afschriften door de shredder heeft gehaald te achterhalen. Ze zal gerust te goeder trouw hebben gehandeld, maar dan kunt u aanvoeren dat die andere afschriften wel hebben bestaan.

Wil het niet lukken dan een klacht indienen bij het Kifid. klik HIER

Uiteindelijk is het uw geld en dat mag niet zomaar verdwijnen in de zakken van ABN.

Er is wel een verjaringstermijn van 20 jaar. Dus als er meer dan 20 jaar niets meer met die rekening is gebeurd, bijv rente beschrijven, dan houdt het op.