f1
door f16 Apr 15, 2011 om 18:37
Geldzaken & recht

Kan iemand uitleggen wat het nut is van btw-verhoging

Hoi, kan iemand mij uitleggen wat het nut is om, zoals ze in den Haag willen,de btw op alles te verhogen naar 19% en de inkomstenbelasting te verlagen.Volgens mij is dit een kwestie van het ene omhoog en andere omlaag,maar het zal wel zo zijn dat ze er in Den Haag per saldo beter van worden.

1680 11 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Apr 15, 2011 om 19:03
376 Antwoorden / 8 Vragen

Het verhaal is zo omvattend dat er geen eenvoudig antwoord mogelijk is, maar het gaat natuurlijk om extra inkomsten. Als je de BTW van de meest elementaire producten verhoogd o.a. op alle levensmiddelen en diensten zoals openbaar vervoer en bibliotheek etc. ontvang je extra inkomsten van ALLE inwoners terwijl verlaging van loonbelasting alleen maar doorwerkt voor mensen met een eigen inkomsten en werknemers. Door de grote groep mensen extra te belasten en de mensen met een inkomen te "belonen" met een verlaging zal per saldo het inkomen van de overheid stijgen. De regering wil altijd de werkenden tot vriend houden (deze kunnen o.a. met stakingen andere zaken regelen via vakbonden etc.) en dit betekent dat mensen zonder (veel) eigen inkomen en met weinig belangenbehartigers zoals ouderen, alleenstaanden en uitkeringsgerechtigden deze rekening letterlijk en figuurlijk gaan betalen.

Laat het niet niet gebeuren dat we weer de rekening gaan betalen voor een falend regerings- en economisch beleid. Aan banken hebben we de afgelopen 2 jaar al meer dan genoeg betaald.

Lsk520
door Lsk520 - Apr 15, 2011 om 19:04
827 Antwoorden / 2 Vragen

Maak je niet druk, het plan is door de Kamer als onwenselijk bestempeld. Het zou inhouden dat men ca 100 euro per maand duuder uit is met...alles. En dat kunnen we net niet hebben.

By the way: een F-15 is mooier!

valerius-2
door valerius-2 - Apr 15, 2011 om 19:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het nut ervan is dat degene die het meest verdient er beter van wordt. Als AOW er zonder meer pensioen en meerdere mensen die zo weinig inkomen hebben betalen namelijk geen belasting dus hunn leven wordt dan 13 % duurder wat eten betreft.
Vergelijking van een persoon die dus 40000 eurp per jaar verdient heeft dus wat dat betreft een behoorlijke meer netto inkomen maar wat betreft eten zal hij dus bijna even veel kwijt als degene die dus onder de belasting grens zit.

rj
door rjw - Apr 15, 2011 om 19:52
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het idee erachter is om arbeid goedkoper te maken en consumptie duurder te maken. Sommige linkse partijen hebben dit idee al jaren terug geopperd.

ro
door ron530 - Apr 15, 2011 om 19:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Plan is al van tafel, het lage tarief van 6 procent zou opgetrokken worden naar 8 procent, levensmiddelen zouden onder de 6 procent regeling blijven vallen. De politiek gooit wel vaker een balletje op die door de meest verstandige in den Haag wordt teruggekaatst.

f1
door f16 - Apr 15, 2011 om 20:12
16 Antwoorden / 9 Vragen

Ja TP, een f-15 is mooier,maar ik ben zelf jachtvlieger geweest op een f-16,dus vandaar mijn gebruikersnaam.

moeder56
door moeder56 - Apr 15, 2011 om 21:16
483 Antwoorden / 2 Vragen

Dit zijn de groepen die onder het 6% tarief vallen. Dus geef mij de belastingverlaging en de verhoging van de BTW maar. Uiteindelijk komt de besteding van dat extra geld bij de consument zelf te liggen.

* levering van eten en drinken, behalve alcoholhoudende dranken
* levering van agrarische producten en diensten
* levering van geneesmiddelen
* verkoop en verhuur van boeken, dagbladen en tijdschriften
* levering van braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden
* personenvervoer
* verhuur van vakantiewoningen en kampeerplaatsen
* toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden)
* optredens door uitvoerende kunstenaars
* diensten door kappers
* herstellen van kleding, schoenen en fietsen
* schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 2 jaar
* schoonmaakwerkzaamheden binnen woningen
* isolatiewerkzaamheden aan woningen ouder dan 2 jaar
* gebruikmaken van een zwembad of badhuis, inclusief sauna
* geven van gelegenheid tot sportbeoefening in een sportaccommodatie

Lsk520
door Lsk520 - Apr 15, 2011 om 21:32
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=f16 schreef op vrijdag 15 apr 2011, 20:12]Ja TP, een f-15 is mooier,maar ik ben zelf jachtvlieger geweest op een f-16,dus vandaar mijn gebruikersnaam.

waar,wanneer, welk sqn?
Heb nl ook iets met de Klu.....zie avatar

f1
door f16 - Apr 15, 2011 om 22:16
16 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tp schreef op vrijdag 15 apr 2011, 21:32][quote=f16 schreef op vrijdag 15 apr 2011, 20:12]Ja TP, een f-15 is mooier,maar ik ben zelf jachtvlieger geweest op een f-16,dus vandaar mijn gebruikersnaam.

waar,wanneer, welk sqn?
Heb nl ook iets met de Klu.....zie avatar
vliegbasis volkel
312 sqn
wat heb jij met klu?

Lsk520
door Lsk520 - Apr 15, 2011 om 22:25
827 Antwoorden / 2 Vragen

604 sqn GzRIJ SpecGRO-A

snah
door snah - Apr 15, 2011 om 23:07
654 Antwoorden / 61 Vragen

Om terug te komen op de vraag , het nut van een btw verhoging is dat de overheid hierdoor geld binnenhaalt ( zodat zij het weer kunnen uitgeven ( lees : weer over de balk kunnen gooien ))
De vorige regering wou zelfs van 19% naar 19,5% , ook dit stuitte op verzet en ging dus niet door .

Omdat het inkomsten en uitgave plaatje van de overheid niet klopt moet er dus flink bezuinigd worden en moeten er nieuwe manieren verzonnen worden om weer geld binnen te halen , vandaar dit plan .

Wees daarom blij dat de lucht die wij inademen nog belastingvrij is .

Hans