marielleke
door marielleke Jun 27, 2013 om 17:37
Geldzaken & recht

Kan ik een oud type betaalpas eisen?

Mijn bank introduceert een 'innovatieve' betaalpas. Dit houdt in dat er dan contactloos en zonder pin bedragen tot 25 euro betaald kunnen worden. Ik ben daar minder enthousiast over, anders had ik de chipknip wel geactiveerd. Geweldig dat een bank dit ontwikkeld, wel wil ik de mogelijkheid dit te blokkeren of de pas te weigeren. Moet ik deze 'innovatieve' pas accepteren?

11946 27 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jun 27, 2013 om 17:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wat dacht je ervan om de ING zelf hierover te benaderen? Als je de oude pas niet io hoeft te leveren is het probleem van de baan, vraag eens of dat mogelijk is.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Jun 27, 2013 om 17:47
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik lees net dat de pas voor contactloos pinnen automatisch verstrekt wordt per vervaldatum van de huidige pas. Toch maar even de ING vragen of er keuzemogelijkheden zijn.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 18:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=marielleke schreef op donderdag 27 jun 2013, 17:37]wel wil ik de mogelijkheid dit te blokkeren of de pas te weigeren. Moet ik deze 'innovatieve' pas accepteren?

Je kunt de optie om contactloos te pinnen gewoon uitschakelen. Je kunt dus rustig de nieuwe pas accepteren.

ro
door ron530 - Jun 27, 2013 om 18:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U zult het eigenlijk wel moeten want alle nieuwe betaalpassen worden met deze mogelijkheid uitgevoerd. De kans dat het aantal diefstallen van bankpassen toeneemt acht ik zeer klein en er komt wellicht nog een optie om de zeg maar vervanger van de chipknip eerst van saldo te voorzien voor die gebruikt kan worden.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 27, 2013 om 18:09
2189 Antwoorden / 14 Vragen

En wat doen andere banken?

Ik lees bij mijn ASN er niets over dus overstappen om deze reden is ook mogelijk als je huidige pas binnenkort verloopt en je een nieuwe kreeg.

Het verplichten iets te nemen is een goede reden, zelf bij Ing Postbank weggegaan ooit wegens het vele Off Line banklieren.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 18:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Link over uitschakelen van deze functie security.nl

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 18:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 27 jun 2013, 18:09]En wat doen andere banken?

Ik lees bij mijn ASN er niets over dus overstappen om deze reden is ook mogelijk als je huidige pas binnenkort verloopt en je een nieuwe kreeg.

Het verplichten iets te nemen is een goede reden, zelf bij Ing Postbank weggegaan ooit wegens het vele Off Line banklieren.

Waarom overstappen als je die functie kunt uitschakelen?

an
door anthonette - Jun 28, 2013 om 12:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

je kan de nieuwe pas accepteren en naar de bank gaan om deze mogelijkheid te deactiveren, heb ik ook gedaan (bij de Rabobank) ik weet niet of dit bij ELKE bank mogelijk is? lijkt me van wel..
succes, ik lees het wel.

marijke77
door marijke77 - Jun 28, 2013 om 12:34
159 Antwoorden / 3 Vragen

Dit model van betalen wordt straks overal ingevoerd, overstappen zal dus maar tijdelijk helpen, en volgens zeggen kun je het uitschakelen en als je pas kwijt bent moet je de pas toch blokkeren ongeacht deze functie.

wi
door wicket - Jun 28, 2013 om 12:52
49 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik heb begrepen van mijn bank (Rabo) is dat men zonder pincode bij tolwegen en parkeergarages kan betalen. Dus niet in winkels of zo.

In winkels moet men gewoon met de gebruikelijke pincode betalen.

Vraag het anders eens na bij je bank.

anglo
door anglo - Jun 28, 2013 om 14:09
95 Antwoorden / 22 Vragen

carola,
dit kan dus nog NIET bij de ING!!!

=carola.83 schreef op donderdag 27 jun 2013, 18:11: Link over uitschakelen van deze functie security.nl

lees je eigen link

anglo
door anglo - Jun 28, 2013 om 14:11
95 Antwoorden / 22 Vragen

dit staat er bij de link:
"Klanten die niet contactloos willen betalen en deze optie voor hun betaalpas willen uitschakelen krijgen hiertoe de mogelijkheid. Hoe dit precies in z'n werk zal gaan is nog niet duidelijk. "We zijn momenteel bezig met de uitwerking van dit systeem. Het is te vroeg om daar iets over te zeggen", aldus Heijbroek. "

sjoerd65
door sjoerd65 - Jun 28, 2013 om 14:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Typisch, de als 'klantvriendelijke' moderne bank duwt weer eens wat bij de consument door de strot en de enige mogelijkheid is botweg accepteren. Wil je het niet? Jou probleem.... Wat zijn de banken toch klantgericht, klantvriendelijk en servicegericht geworden sinds ze met belastinggeld in leven worden gehouden :-(

fr
door francienesmeijer - Jun 28, 2013 om 15:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een brief hierover gehad van mijn (Rabo)bank met de mogelijkheid dit uit te schakelen....

le
door leoentonny - Jun 28, 2013 om 18:46
11 Antwoorden / 3 Vragen

Kan je met deze pasjes op afstand bankieren?
Als dit kan zijn deze pasjes werkelijk onveilig daar een gewelddadig geroofd pasje dan op afstand geld kan over maken naar "verkeerde" rekeningen. Camerabeelden zijn er uiteraard dan niet.

dearagain
door dearagain - Jun 28, 2013 om 19:05
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*er valt niks te eisen, je krijgt hem gewoon door de strot geduwd

Cookies
door Cookies - Jun 28, 2013 om 19:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=anglo schreef op vrijdag 28 jun 2013, 14:09]carola,
dit kan dus nog NIET bij de ING!!!
[quote=carola.83 schreef op donderdag 27 jun 2013, 18:11]Link over uitschakelen van deze functie security.nl
lees je eigen link

Die HEB ik gelezen! Contactloos pinnen gaat pas volgend jaar in en dat die mogelijkheid van uitschakelen er komt is duidelijk, alleen zijn ze nog aan het uitvogelen hoe ze dat gaan doen. Daarvoor hebben ze nog een half jaar de tijd.

Cookies
door Cookies - Jun 28, 2013 om 19:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=francie-n schreef op vrijdag 28 jun 2013, 15:36]Ik heb een brief hierover gehad van mijn (Rabo)bank met de mogelijkheid dit uit te schakelen....

En diezelfde mogelijkheid komt er ook bij andere banken. Logisch, want er zullen genoeg klanten zijn die contactloos pinnen helemaal niet willen.

ro
door ron530 - Jun 28, 2013 om 19:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Leoentonny, dacht je nu werkelijk dat alle passen met dit nieuwe systeem massaal geroofd gaan worden want per pas kan er tot 25 euro per keer afgeschreven worden!! en nee je kan er niet mee bankieren enkel betalen. Bankieren doe je in de thuis situatie en bij de ING heb je die pas helemaal niet nodig. Ik snap de ophef over onveiligheid niet helemaal want wat is er veiliger! eens per week huishoudgeld pinnen zeg 250 euro, een klap in je nek krijgen en geld weg of maximaal 25 euro per betaling kunnen doen zonder contant geld in de knip te hebben.

alexishoop
door alexishoop - Jun 28, 2013 om 19:25
562 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 27 jun 2013, 18:12][quote=tot15karakters schreef op donderdag 27 jun 2013, 18:09]En wat doen andere banken?

Ik lees bij mijn ASN er niets over dus overstappen om deze reden is ook mogelijk als je huidige pas binnenkort verloopt en je een nieuwe kreeg.

Het verplichten iets te nemen is een goede reden, zelf bij Ing Postbank weggegaan ooit wegens het vele Off Line banklieren.

Waarom overstappen als je die functie kunt uitschakelen?

omdat je bij ASN ook rente krijgt op je betaalrekening en mindere kosten + maatschappelijk verantwoordelijk bankieren, dat is altijd win-win :)

js
door jserle - Jul 4, 2013 om 20:58
30 Antwoorden / 1 Vragen

metalen opberg doosje gebruiken
`t schermt af op afstand.

sl
door slingertje - Mar 25, 2014 om 13:44
8 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ik denk dat de ING de pas als enig alternatief gaat aanbieden. Als je oude pas kapot gaat dan krijg je per definitie een pas die contactloos kan betalen

Contactloos betalen is gebaseerd op de RIFD-chip met zender. Je kan die chip niet uitzetten, je kan alleen de functie contactloos betalen uitzetten. Door apparatuur die in principe over kan zijn opgesteld ben je met deze betaalpassen met RIFD-chip letterlijk overal te volgen, te indentificeren en is je gedrag (mobiliteit, aankopen, etc.) te monitoren door allerlei winkel(ketens), instellingen, overheden en inlichtingendiensten. Daarom wordt het er ook doorgedrukt, dat is heeel erg leuke toekomstmuziek voor deze bedrijven, instellingen en machthebbers........LEKKERRR !

kh
door khalid80 - Jun 28, 2015 om 20:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je bankpasje is een RFID chip die kan je niet uitschakelen. Je pasje blijft je bankrekeningnummer uitzenden. En alles wat je kan lezen kan je kopieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio-frequency_identification

Ik ga mijn best doen om mijn oude pas te behouden. Wil geen lopende radio-info-baken zijn. Leuke systeem om mensen te controleren, maar niks voor mij.

En leuk voor de hackers die kunnen nu proberen om je RFID pasje te hacken en klonen terwijl ze naast je in de tram zitten.

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2015 om 21:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien meteen ook betaalkaarten terugeisen.

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2015 om 21:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=khalid80 schreef op zondag 28 jun 2015, 20:57]Je bankpasje is een RFID chip die kan je niet uitschakelen. Je pasje blijft je bankrekeningnummer uitzenden. En alles wat je kan lezen kan je kopieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio-frequency_identification

Ik ga mijn best doen om mijn oude pas te behouden. Wil geen lopende radio-info-baken zijn. Leuke systeem om mensen te controleren, maar niks voor mij.

En leuk voor de hackers die kunnen nu proberen om je RFID pasje te hacken en klonen terwijl ze naast je in de tram zitten.

Een bankrekeningnummer is sowieso niet zo spannend. Je hebt wel iets meer nodig om een transactie te kunnen doen. Maar dat weet je zelf ook wel lijkt me.

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2015 om 23:25
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Toekomstbeeld of reeël?

Over X tijd krijgen we direct na onze geboorte een chip ingeplant in onze rechter of linker hand waar alles op komt te staan, id card, rijbewijs, bankpas, ov chip card enz. enz,

Overigens, wat ik me afvraag, wiens idee is het nu eigenlijk dat het (in mijn visie) compleet zinloze contactloze betalen er zo nodig moet komen. Wordt de gebruiker, de klant dus er beter van, heb je aan die "tijdwinst??????" van een paar seconden nou echt zoveel?

Ik heb het via de ASN site voor beide rekeningen nu al geblokkeerd hoewel ik nog geen nieuwe pas heb. Ik vraag me af hoeveel gebruikers hier nu echt op zitten te wachten .......

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij zit ook geen hond erop te wachten, maar in die mogelijkheid zullen nog wel andere toepassingen zitten, die voor de bank aantrekkelijk zijn en later weer op tafel komen.