Te
door TeraDoom Mar 25, 2022 om 16:58
Geldzaken & recht
Klacht woningcorporatie

Ik maakte de huur in het verleden over per bankoverboeking. Ook kan het via automatische incasso zijn gelopen. Waar de huur toen meestal geïncasseerd kon worden ontving ik soms een herinnering.

Op een gegeven moment is overgegaan op betaling via een betaallink. Die werd via de mail verzonden. En op deze manier betaalde ik een tijd de huur. Toch vroeg ik me af of het hier niet ging om pishingmails. De huur is ook weleens via overboeking overgemaakt. Soms ontving ondanks te late betaling een betaalherinnering. Al vraag ik me af in hoeverre de woningcorporatie de administratie in orde heeft.

Op een gegeven moment werd gedreigd met extra incassokosten.

Ik huur al vele jaren. Ik kon op een gegeven door mijn situatie niet meer maandelijks de huur betalen. Al probeerde ik dit wel. Uiteindelijk kwam het tot een ontruiming van de woning.

De woningonderhoud is op een gegeven iets dat je als huurder mag verwachten. De verhuurder is in gebreke gebleven. Je mag een fatsoenlijke woning ontvangen en dit bij aanvang van de huurovereenkomst. Je gaat niet vanuit dat je als huurder hier voor de kosten moet opdragen.

Ik ben in een vervelende situatie terechtgekomen. En hopelijk is er een oplossing voor.

8040 12 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 25, 2022 om 17:04
868 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het iets om eens contact met je gemeente op te nemen en daar te vragen of zij je willen helpen met budgetteren. Iedere gemeente, die het beste met zijn burger voor heeft, heeft ongetwijfeld daar mensen voor in dienst.

Je mag inderdaad onderhoud van je verhuurder verwachten, maar dat is dan alleen groot onderhoud en renovatie/restauratie. De kleine onderhoudszaken zijn voor rekening van de huurder. Klein onderhoud is bijvoorbeeld een kraanleertjes vervangen, binnen schilderwerk doen. Dat soort dingen.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2022 om 17:08
11587 Antwoorden / 51 Vragen

Laat de verhuurder automatisch afschrijven van je rekening, dan kan JIJ niks vergeten/fout doen/ergens over twijfelen. Neem contact op met je verhuurder. Zijn de klachten qua huis bewoner of verhuurder gerelateerd?

ro
door ronny530 - Mar 25, 2022 om 17:24
2799 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zie geen oplossing omdat het huurcontract door een kantonrechter is ontbonden en de woning door een deurwaarder is ontruimt. De staat van de gehuurde woning staat er geheel los van maar had als verdediging voor het niet voldoen van de huurbetaling wel aan kunnen voeren als u bij de zitting aanwezig wa geweest. Feit is en blijft dat u de huurpenningen zoals dat in een rechtzaak gebezigd wordt niet tijdig heeft voldaan en niet op de waaschuwingen van zowel de woningbouw, de deurwaarder genegeerd heeft want het laastste wat een woningbouw wil is een huurder het huis uit zetten.

Iv
door Ivo W - Mar 25, 2022 om 20:28
735 Antwoorden / Vragen

1: huur is een breng-schuld. De verhuurder hoeft geen factuur, acceptgirokaart, betaal-link of iets dergelijks te sturen. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om de volledige huur te betalen vóór de nieuwe vervaldatum (meestal de eerste van de maand).
Als u zich afvroeg of de betaal-links niet in werkelijkheid phising-mails waren, had u twee dingen kunnen doen. Het eerste is uw verhuurder bellen om te vragen of het allemaal klopt. En het tweede is om gewoon het geld via een overschrijving over te maken aan de verhuurder. Het rekeningnummer en het huurbedrag zal u immers wel bekend geweest zijn. En anders had u dat op kunnen vragen.

2: als er een uitzettingsbevel is afgegeven, dan gaat het hier niet om een keer te laat huur betalen. Voordat zo'n zaak bij de rechter ligt, zijn er al een paar maanden met verschillende herinneringsbrieven verstreken. Eerst stuurt de verhuurder één of meerdere brieven met betalingsherinnering. Als dsn het geld niet binnen komt, dan gaat het naar een incassobureau. Dan gaat het door naar een deurwaarder die meerdere pogingen zal doen om in overleg te treden om een betalingsregeling af te spreken. Voordat u gedagvaard wordt, zijn er al zomaar 2 tot 4 maanden verstreken waarin u de achterstanden niet bent ingelopen en ook geen betalingsregeling hebt kunnen afspreken.
En dan is er nog een flinke wachttijd bij de rechtbank. Voordat huisuitzetting werkelijkheid wordt, is er al een half jaar tot een jaar verstreken waarin er geen regelingen getroffen zijn (of niet nagekomen).

3: de verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning en voor "grote herstellingen" aan keuken en sanitair. Onderhoud van tuin, aankleding en stoffering (schilderwerk binnenshuis, vloerbekleding, behang etc) is altijd voor rekening van huurder. Net als het ontstoppen van een gootsteen afvoer (sifon), vastzetten van een deurkruk etc.
Als er ernstig achterstallig onderhoud is op punten waar de verhuurder verantwoordelijk voor is, is dat nooit een reden om op eigen houtje maar te besluiten dat u geen huur hoeft te betalen. In een dergelijk geval kunt u de huurcommissie vragen om de situatie te beoordelen. Als zij van mening zijn dat er ernstig achterstallig onderhoud is, bepalen zij ook hoeveel korting u op de huur krijgt tot de gebreken hersteld zijn.

tenormin
door tenormin Mar 26, 2022 om 00:13
16855 Antwoorden / 108 Vragen

@ivo w, kan je geen 10 punten geven op je antwoord: alleen hier: +10

ro
door ronny530 Mar 26, 2022 om 10:07
2799 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees dat we dit soort vragen nog vaker gaan krijgen want met alle toestanden in de wereld komen steeds meer mensen in de betalingsproblemen. De huurbetaling een maandje overslaan is de eerste gang want men denkt dat een maandje achterstand geen gevolgen heeft. Wat men niet beseft is dat de maand er op de huur voor twee maanden betaald moet worden en dat bedrag is simpelweg niet op te brengen. Wbv's mogen al bij twee maanden huurachterstand een incassobureau inschakelen maar doen er alles aan om met de huurder tot een oplossing te komen maar vaak gaat dat per brief die door de huurder op de stapel ongeopende post wordt gelegd. Sinds 2021 zijn Wbv's e.d. verplicht om achterstanden in de betaling bij de gemeente te melden en die gaan de betrokkene actief aanschrijven maar ook daar komt maar weinig respons op.

Te
door TeraDoom Mar 30, 2022 om 19:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

De gerechtsdeurwaarder vind ik erg kwalijk. Wellicht heb ik er contact mee proberen op te nemen. In elk geval de gevraagde betalingen voldaan. Dat ik ook nog gevraagd werd om huur te voldoen van mijn woning kwam onverwachts en wist niet wat ik moest doen. Weliswaar kreeg ik diegene aan de deur, maar was toen dacht ik meteen de brief in de bus gedaan. En daarna kwam die terug met politie voor de woningontruiming. Ik kon toen wel betalen echter werd ik daar niet toe in de gelegenheid gesteld. Denk daarnaast ook aan dat de bezoek van de woningcorporatie niet mogelijk was. En ik daartoe nog post in de bus heb gedaan.

In juridische termen spreek je van een onrechtmatige daad wanneer nalatigheid rechtstreeks schade aanricht aan een persoon of zijn eigendom.

Iv
door Ivo W Mar 31, 2022 om 20:15
735 Antwoorden / Vragen

De deurwaarder bemoeit zich alleen met de betaal-achterstanden. Dat staat ook in de brieven. Ook staat daar netjes bij over welke maand(en) de betalingsregeling gaat.

Dat u maandelijks huur moet betalen staat in uw huurcontract. Blijkbaar heeft u nadat u de brief van de deurwaarder hebt ontvangen niet de reguliere huurbetalingen hervat. Daardoor ontstonden nieuwe achterstanden. Nogmaals: het optijd betalen van de maandelijkse is de verantwoordelijkheid van de huurder.

U doet ook nogal vaag over welke contacten u met de gerechtsdeurwaarder heeft gehad. Maar meldt wel dat deze vergezeld van de politie bij u langs is gekomen (waarschijnlijk voor de huisuitzetting). De politie komt niet met de deurwaarder mee als er geen rechterlijk bevel tot uitzetting is geweest. En het rechterlijk bevel tot uitzetting komt er niet zonder dat u gedagvaard bent én de deurwaarder alle stappen in het proces juist doorlopen heeft.

Alles bij elkaar vind ik uw beschuldiging van nalatigheid nogal een erstig feit. Waarin precies is de deurwaarder nalatig geweest?

panter22
door panter22 Apr 1, 2022 om 13:04
6599 Antwoorden / Vragen

Er is een procedure voor de uithuiszetting. Waar is het misgegaan met die deurwaarder?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/03/25/wat-is-huisuitzetting-en-hoe-voorkom-je-het-als-verhuurder

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 26, 2022 om 02:14
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Teradoom,

De enige adviezen,die ik u kan geven is om vaste lasten altijd per automatische incasso te laten lopen en goed uw bankafschriften te lezen in de toekomst.

panter22
door panter22 - Mar 26, 2022 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit nu op een kamer met een forse huurschuld?
Jammer dat het zover moest komen.
Je probeerde wel de huur te betalen, maar het lukte niet.
Als je je huur niet kunt betalen, altijd contact opnemen met de woningstichting.
Misschien kan er een betalingsregeling worden getroffen en word je verwezen naar schuldhulpverlening.
Laat je niets van je horen, dan volgt inderdaad een huisuitzetting en nog meer kosten.
Heb je klachten over de staat van je woning, dat staat los van de betaling van de huur.
Daarvoor moet je schriftelijk klagen en als er geen oplossing komt, dan naar de Huurcommissie.
Maar daarvoor is het allemaal nu te laat.
Kijk eens of er in je woonplaats een sociaal/wijk team is die mensen helpt die in de financiele problemen zijn gekomen.
Je kunt ook informeren bij je gemeente.
Het is belangrijk zo snel de huurschuld te betalen, eerder kom je niet in aanmerking voor een andere huurwoning.
 De wachttijd voor een andere huurwoning is lang. Als het kan, schrijf je dan nu in. Dan bouw je wachttijd op,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 27, 2022 om 10:41
16886 Antwoorden / 202 Vragen

Een latre reactie en indien nog niet genoemd of gedaan: schakelschuldhulpverlening in. (Via een organisatie voor sociaal en maatschappelijke hulpverlening).

De bedoelde corporatie zal ongetwijfeld wel alles op orde hebben omdat een uitzetting/ontruiming toch echt gebaseerd moet zijn op correcte gegevens en was ook uw verweer daartegen van belang. En dat bleek kennelijk onvoldoende en werd een deurwaarder actief na de gerechtelijke uitspraak. (Als al eerder gezegd) .

mo
door mof - Mar 28, 2022 om 12:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit zijn meerdere klachten lijkt me.
Over de huurbetaling: uw huurcontract inclusief algemene voorwaarden schrijven voor hoe u de huur moet betalen. DAt u alleen maar via een betaallink kunt betalen lijkt me niet in orde, namelijk, u hoeft niet wettelijk verplicht over een emailadres te beschikken. Een huurdersorganisatie kan niet verlangen dat u alleen per email bereikbaar bent.

U betaalde desondanks toch via de link terwijl u dacht: "zijn dit misschien phishing links?" Als ik dat zou denken zou ik nooit betalen, maar altijd navragen bij de verhuurder.
soms ontvangt u ondaks late betalin een herinnering? Tja, dat is logisch, dingen gaan vaak automatisch de deur uit als de huur niet is betaald. Maar dan staat vrijwel altijd in de brief: "heeft u al betaald dan kunt u dit bericht als niet geschreven beschouwen" en staat dat er niet in; ja dan heeft u gewoon betaalt voordat de brief is aangekomen en is de brief dus ook dan niet
meer geldig.

Extra incassokosten: kan alleen na een tweede herinnering (of eigenlijk, in deze tweede herinnering moet vermeld worden dat bij wederom niet betalen incassokosten zullen worden gaan gevorderd). DAn heeft u meerdere herinneringen na elkaar niet verwerkt.

Dus dan heeft u uw administratie niet op orde ipv de verhuurder.

DAt u uitgezet wordt als u de huur niet betaalt of kunt betalen is logisch. Het  is uw verantwoordelijkheid daarover in gesprek te komen met de verhuurder en in geval van slechte financiele situatie goed afspraken te maken over de huurbetaling. Een fatsoenlijk verhuurder waar u al jaren huurt zal u niet zonder meer op straat zetten maar meedenken over een oplossing.

Het woningonderhoud mag je verwachten. Maar niet de kleine reparaties: die zijn voor uw rekening en zijn wettelijk vastgelegd. Kunt u nakijken op de site van de rijksoverheid mbt huren van woonruimte.

Zoals ik dit lees is de oplossing om te beginnen dat u niet de dingen uit de hand moet laten lopen. GEwoon verantwoordelijkheid nemen voor uw eigen leven.

Jeannetims
door Jeannetims - Mar 28, 2022 om 13:26
51 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer je via een betaallink betaalt wordt hierin een rekeningnummer vermeld. Het is dus vrij eenvoudig te check of dit echt het rekeningnummer van de woningcorporatie is.

Te
door TeraDoom - Apr 4, 2022 om 22:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. De reden voor ontbinding van de huurovereenkomst kan ik niet exact achterhalen. Er zou wel eens een afspraak gemaakt zijn voor betalingen van de huur. Ik heb toen volgens mij betaald. Als ik wil weten dat er niet geprobeerd is of er een betalingsregeling kon worden afgesproken.

Er is akkoord gegaan met een betaling tegen finale kwijting, welke door de bewindvoerder is voldaan. Echter is er nog de schade van de huisuitzetting. Daardoor kon ik helaas dus niet ergens in de buurt terecht voor opvang nadat mijn tent stuk was gegaan.

Te
door TeraDoom - May 7, 2022 om 18:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Is het dan van mijn geld?

Ik heb toen niet de daklozenkrant gekocht...

Moest toen door het zware weer fietsen. Een keer was het haast niet meer mogelijk door de harde wind weer thuis te komen. Vanuit deze route is het nodig voorzichtig te zijn.

ro
door ronny530 - May 8, 2022 om 07:58
2799 Antwoorden / 41 Vragen

Uw laatste bericht begrijp ik niet helemaal omdat die niets met de huis uitzetting van doen heeft. In de uitspraak die u heeft ontvangen staat de reden van ontbinding van het huurcontract. De verhuurder eist in de rechtszaak naast het betalen van de achterstallige huurschuld ook ontbinding van het huurcontract en blijkbaar zijn beide eisen door de rechter toegewezen. Het voldoen van de huurschuld maakt dus niet dat u in de woning mag blijven omdat de verhuurder gerechtigd is om u uit de woning te zetten en in uw geval heeft de verhuurder besloten dat ook te doen. Alle gevolgen die een huis uitzetting met zich meebrengen zijn voor uw rekening want u wordt geacht voor de huis uitzetting geacht uw goederen e.d. uit de woning te halen en de sleutels voor de uitzet datum bij de verhuurder in te leveren doet u dat niet wordt de woning door de deurwaarder ontruimd waarbij waardevolle goederen worden opgeslagen en de niet waardevolle goederen worden vernietigd. Daarbij dient u voor de datum van de ontruiming zelf voor onderdak te zorgen want zodra de woning ontruimt is heeft u geen onderdak en woonadres meer. Ik lees in uw bericht van 4 april dat uw bewindvoerder de huurschuld tegen een finale kwijting heeft afgedaan maar de schade die u heeft geleden heeft u zelf veroorzaakt want u bent door de huursommen niet tijdig te voldoen uit uw woning gezet. Ik hoop voor u dat u niet meer in zo'n situatie geraakt maar als dat wel gebeurd ga dan altijd naar de zitting toe want anders wordt u bij verstek veroordeeld met alle nare gevolgen van dien.