Ta
door Taninhaaa Dec 3, 2016 om 10:39
Geldzaken & recht

Klusser heeft zijn werk niet afgemaakt, wat zijn mijn rechten als consument?????

Ik heb een offerte van die klusser gehad en hij is al meer dan 3 weken bezig om mijn badkamer en keuken te vernieuwen .  Hij werkt slordig en heel langzaam daardoor ik al 2 keer de deadline voor de keuken moet tegen gemist heb omdat hij zijn werk niet goed deed. Toen ik zei dat ik ging de boete die ik kreeg bjus hem overhalen hij ging zijn spullen pakken en niet meer gekomen en zei dat hij de klus niet meer ging afmaken. Ik ben geopereerd met 3 studerend kinderen thuis die moet douchen en eten en hij heeft dat allebei niet afgemaakt. Een ander klusser vinden in deze tijd kost 4 maal duurder en al die klussers zijn vol. Dus, wat zijn mijn rechten als consument in deze situatie ? Wat moet ik doen en welke procederen moet ik doen? Al die leed en wachttijd en extra's kosten moet ik bij hem.overhalen? Hoe ziet de wet over klussers die prutsers zijn? Israël bijna kerst....en ik samen met mijn kinderen  leef in een verschrikkelijk situatie!!!!

13923 17 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Dec 3, 2016 om 11:10
830 Antwoorden / 0 Vragen

Warrig verhaal en wat heeft Israel er mee te maken, woont u daar en is het probleem daar voorgevallen dan zou ik ook in dat land uw probleem op een consumentensite zetten. Als dit echter een verschrijving is, dan heeft u eigenlijk niet echt veel rechten in deze denk ik. U heeft de keukenlevering klaarblijkelijk te krap ingepland. Aangezien u een klusser heeft ingeschakeld heeft de keuken leverancier daar geen verantwoordelijkheid voor. U dreigt vervolgens de klusser en die stapt op om volstrekt begrijpelijke redenen.

Er rest niets anders dan excuses aan te bieden of op zoek te gaan naar een nieuwe klusser.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn keuken sinds oktober gekocht en mijn klusser had 1 maand de tijd om alles op de orde te zetten. Alleen hij kwam soms niet, en als hij kwam was of te laat of bleef half dag. Hij kon ook niet hebben dat ik zei dat hij te langzamer te werk ging en daardoor de deadline voor de keukenmontage gemist. Hij kon niet tegen kritiek toen de monteurs zelf hem moest wijzen voor zijn fout. De monteurs waren 2 keren gekomen voor nieks omdat die man zijn werk niet goed deed terwij hij een nederlander ben met een legale bedrijf. En ja, door automatisch woordspelling heb ik i.p.v.  IS BIJNA KERST ....Israel gekomen

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2016 om 12:29
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als het een zwarte klusser was heeft u helemaal nergens recht op, al helemaal niet denken dat u naar de rechter kan stappen om een proces aanhangig te maken. In Nederland is het ook bijna Kerst. Hoe het allemaal in Israël toegaat, dat weet ik dan niet.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat Israel zal wel automatische correctie zijn.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 3, 2016 om 13:14
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik ook @tijger1, met Israël zal dan "is al" bedoeld worden.

tenormin
door tenormin Dec 3, 2016 om 13:26
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, wat is een automatische correctie dan? Bij mijn fouten moet ik altijd de bewerkknop doen om te herstellen.

Cookies
door Cookies Dec 3, 2016 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: had het zelf eens bij een appje dat ik verstuurde. De bedoeling was: ik lig op schema, auto correctie had er van gemaakt: ik lig op de grond. Was even schrikken aan de andere kant; stond al bijna een ambu voor mijn neus.;-))

sjjoppy
door sjjoppy Dec 3, 2016 om 13:43
7225 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, als automatische correctie is ingeschakeld dan kan er een onbedoelde aanvulling plaats vinden met de gekste resultaten als gevolg, daarom is het opletten geblazen of uitzetten, heeft niets met de bewerkknop te maken.

tenormin
door tenormin Dec 3, 2016 om 22:18
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Weet niet eens "automatische correctie inschakelen is". Grijs blondje. ;-)

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het was geen zwart klusser en ik had automatisch woordencorrectie aan....

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

En i.p.v dat ik moet excuseren.... wil ik graag weten als ik recht heb als consument die een klusser betaalt die een contract heeft getekend met een deadline voor mijn keuken en voor mijn badkamer.....dus.....iemand een antwoord????

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2016 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een nieuwe keuken en badkamer kunt u ook beter door de leverancier laten monteren en installeren, dan is alles in één hand en hebt u één aanspreekpunt.

Misschien willen zij dat alsnog doen.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat gevraagde, maar ze zijn helemaal vol geboekt!

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2016 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Net als @tenormin vermoed ik dat je een zwart klusser hebt ingeschakeld en dan heb je 'geen poot om op te staan'. Dat is het nadeel van klusjes laten uitvoeren door beunhazen die je op Marktplaats e.d. vindt.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is geen zwart klusser en hij heeft een contract getekent met mij. Hij is niet gevonden uit marktplaats want hij woont in mijn woonplaats met zijn bedrijf....

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Dec 3, 2016 om 12:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat u als eerste moet doen is de klusser een aangetekende brief sturen (een ingebrekestelling) waarbij u hem meldt dat hij een wanprestatie heeft geleverd. Tevens geeft u hem een krappe, maar redelijke termijn waarin hij de zaak naar behoren moet afmaken en voor zover er fouten zijn gemaakt, die te herstellen. Komt hij niet binnen die termijn de klus afmaken, dan, zo stelt u, zult u dit door een derde laten doen waarbij u de kosten op hem zult verhalen. Ook kunt u hem aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgschade. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen een bepaalde termijn. Heeft u zijn mailadres doe het dan tevens per mail. Dateer mail/brief. Zet duidelijk de overeenkomst erin die u met hem heeft voordat hij de klus begon. Dus een prestatie tegenover een geldbedrag.
Ik ga er hierbij vanuit dat u niet met een zwartwerker in zee bent gegaan.

Een rechtsbijstandverzekering is in zo''n geval een uitkomst. Het heeft echter geen zin om nu vlug een rechtsbijstandverz. af te sluiten want die geldt nooit voor lopende zaken.

Toevoeging, als u een aanbetaling heeft gedaan of nog niets betaald, zet dan duidelijk in de brief waarom u de betaling voor alsnog opschort.  Een klein geldbedrag overmaken voor wat hij wel goed heeft gedaan is dan handig, dan laat u zien dat u wel bereid bent tot betalen, maar dat u gezien de wanprestatie nog niet bereid bent de totale som te betalen. Heeft u alles al voorgeschoten, dan bent u vreselijk de pineut.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, bedankt voor jouw reactie! De klusser heeft zelf een legale bedrijf en heeft een contract met mij gemaakt voor bepaald geld. Ik zei tegen hem dat ik ging hem alleen betalen als de klus afgemaakt zou zijn. Maar door zijn fouten, heb ik een boete moeten betalen van 250 aan de keukenmonteurs (plus nog 150 aan een ander klusser die zijn  schade gaat repareren) want die monteurs waren  al 2 keer geweest vanwege die klusser die zijn werk niet goed deed.

zoekster1
door zoekster1 Dec 4, 2016 om 23:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is nu het beste op schrift te stellen dat de klusser u heeft gezegd dat hij niet meer terug wilde komen om de klus af te maken. Het zal verder moeilijk worden om nog geld van hem los te krijgen, maar het is ook belangrijk dat u zich veilig stelt voor een eventuele rekening die hij u gaat sturen.  Zomaar niet betalen zonder dat u op schrift heeft waarom u niet betaalt, kan zeer nadelig voor u uitpakken. Ik raad u aan morgen met het juridisch loket te bellen (0900 8020) om u erder te laten adviseren. Dan kunt u alle details vertellen over wat er precies is gebeurd en hoe de klusser daarop heeft gereageerd.  Dan zal de jurist aan de telefoon u vertellen wat u nu moet doen. Als u een brief of mail stuurt naar de klusser/het bedrijf, laat die dan even door iemand anders nakijken.

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2016 om 13:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen touw aan vast te knopen, maar net als de andere reacties hier denk ik dat u een zwart betaalde beunhaas hebt ingeschakeld. Uw rechten zijn dus minimaal.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

geen zwart klusser. Wij hebben een contract!

pi
door pieterwolters - Dec 3, 2016 om 19:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een badkamer en keuken vernieuwen lijkt me eerlijk gezegd geen klus voor een klusser maar voor een gespecialiseerd bedrijf. Zelfs een reguliere aannemer zou ik hier niet voor vragen. Je laat je auto ook niet onderhouden bij een hovenier die toevallig een steeksleutelset heeft.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die klusser heeft een klus bedrijf......dus ik neem aan dat hij ook een profissioneel is toch???

Ma
door Mat Matheij - Dec 3, 2016 om 22:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Niet dat ik daar een voorstander van ben blijft het toch de vraag of uw klusser ZZP-er was of een eigenlijk illegaal ingehuurde medewerker op wie u uiteraard niets kunt 'terugvorderen' toch? Daarnaast kunnen leveranciers u evenmin boetes opleggen ivm. latere leveringen. Dat zit er wel aan te komen in de zichzelf regulerende bedrijfstak maar is niet althans (nog niet) geldend. Boeteclausules zijn ongebruikelijk in consumentenrecht. U stelt al dat een andere klusser 4 maal duurder is maar wel legaal ?

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat 40 euro per uur betalen een een klusser die een legale bedrijf heeft en die een overeenkomst met mij heeft getekend... en een deadline hebben gemaakt.....is wel te verwachten dat hij ook zal werken als professioneel? Of heb ik mis dan???

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

40 euro excl BTW....het is duur toch?

Ma
door Mat Matheij - Dec 3, 2016 om 22:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

@sjoppie Bedankt maar niet overdrijven. Ga ik van naast mijn Van lier Lopen. (Grapje kost best welwat)

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar overdrijft @sjoppie dan?

tenormin
door tenormin Dec 3, 2016 om 22:20
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Stop verwondering commentaren van M&M maar @tijger1. ;-)

Ma
door Mat Matheij Dec 3, 2016 om 22:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Waar eindigt dit nu eigenlijk. En mijn commentaren zijn zo slecht niet. Acceptatie van een ogenschijnlijke nieuwkomer wel.

tenormin
door tenormin Dec 4, 2016 om 12:39
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, MM is blij dat @shoppie hem geplust heeft.

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Ma
door Mat Matheij Dec 5, 2016 om 16:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Kinderachtig geneuzel toch?

simon55
door simon55 - Dec 3, 2016 om 22:40
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Is t n figuur a la beun de Haas...........?

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

??????

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2016 om 13:56
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is hier sprake van het tekortkomen in naleven van een overeenkomst maarr naleving vorderen zal via een gerechtelijke procedure moeten.

Daarbij is van belang of de overeenkomst goed bij de offerte is vastgelegd en zelfs of daar sprake is van een boetclausule. Als dat niet het geval is en de klussr ook nog 'zwart heeft gewerkt' (voor zover hij al gewerkt heeft) heeft u werkelijk 'helemaal geen poot om op te staan'. Waarom denkt u, dat zoals u zelf al aangeeft andere klusser 4 x duurder zijn?

(Ik neem aan dat hij m.b.t. een klus aan sanitair en keuken niet heeft afgemaakt. Hij kan op basis van de verkleende klusopdracht m.i. uw kinderen niet douchen en ook geen eten voor hen).

De wetgever is heel duidelijk over 'zwart werk'en dat is dan ook in uw nadeel.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 22:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij werk niet zwart want hij heeft een legale bedrijf en een offert gemaakt met een deadline voor zijn werk. Hij heeft  de keuken en de badkamer niet afgemaakt en daardoor al de andere klussers die zien dat ik in een elllende situatie behoor, vragen ze dubbel dan mijn huidige klusser vroeg. dus i.pv 40 euro per uur te betalen, ze vragen mij 80 per uur.

Ta
door Taninhaaa - Dec 4, 2016 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry mensen, ik bedoel IS BIJNA KERST.... niet Israel....die automatischt woordspelling is soms lastig....

tenormin
door tenormin Dec 4, 2016 om 22:53
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als het een zzp-er is, ga dan maar uit, wat u al had begrepen, van het antwoord van @zoekster1! en 'zoek' uw recht. Waarin ik u wel good luck mee wens, want dat lijkt me niet mee te vallen.

Ta
door Taninhaaa Dec 4, 2016 om 23:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft echter een legale klus bedrijf en heeft een overeenkomst gemaakt met mij. Hij laat gewoon een geopereerd vrouw met 3 studerend kinderen in zijn niet afmaakte klus. Dus wij kunnen niet koken en niet douchen en dat 3 weken lang!!! Hij heeft gewoon zijn spullem gepakt en de deur dicht gedaan en zei dat hij geen zin meer in had. Nu in deze tijd zijn of alle klussers vol geboekt om vragen ze een idioot prijs voor....

zoekster1
door zoekster1 - Dec 4, 2016 om 23:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is toch echt verschrikkelijk. Moet ze bij ieder antwoord aangeven dat het geen zwartwerker is. Stond toch ook niet in de vraag dat ze een zwartwerker had ingehuurd? Of heb ik wat over het hoofd gezien?

Cookies
door Cookies - Dec 5, 2016 om 00:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e hoeft ze echt niet bij ieder antwoord aan te geven dat het geen zwartwerker is. Ten 2e wordt in een vraag vaak niet aangegeven dat het een zwartwerker is, maar bij doorvragen blijkt het dan wel zo te zijn. Ten 3e spreekt zij zelf over een 'klusser' i.p.v. bijv. (klus)bedrijf. Ten 4e wordt in de OP ook nog vermeld dat andere bedrijven 4x zo duur zijn.

DOOR ZOEKSTER1 - 4 DEC. 2016 OM 23:54
728 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Dat is toch echt verschrikkelijk. Moet ze bij ieder antwoord aangeven dat het geen zwartwerker is. Stond toch ook niet in de vraag dat ze een zwartwerker had ingehuurd? Of heb ik wat over het hoofd gezien?

zoekster1
door zoekster1 - Dec 5, 2016 om 09:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@carola.83
Je hebt niet doorgevraagd, dus allemaal lariekoek. Soms mag je wel eens gewoon 'sorry' zeggen tegen iemand. De enige die hier sorry heeft gezegd is de vraagsteller zelf, omdat haar automatische correctie haar parten speelde......

Ma
door Mat Matheij - Dec 5, 2016 om 15:53
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar aanleiding van uw antwoord zou moeten worden aangenomen dat het om een legaal bedrijf gaat. Het kan geen kwaad de inschrijving bij de KvK alsook het BTW nummer dat moet zijn vermeld op enige fakturen te checken. Daaraan zijn soms kosten verbonden (KvK) echter kunt u vaststellen of het inderdaad gaat om een geregistreeerd BTW plichtig bedrijf. Indien in de overeenkomst geen boeteclausule is opgenomen, kunt u het bedrijf manen tot nakoming van gemaakte afspraken en hiervoor een termijn stellen. (zie zoekster1). Wanneer niet binnen deze periode het geheel is opgeleverd kunt u als stok achter de deur vermelden de werkzaamheden door derden te laten uitvoeren. Of dat kan op rekening van voornoemde klusser is nog juridisch de vraag. In principe heeft uw klusser recht op het wel uitgevoerde deel. Gezien de overschreden opleveringsdatum kunt u indien u voortgang wilt zien met hetzelfde bedrijf het bedrijf een uiterste opleverdatum gunnen - voorzover niet alles al was betaald- de overeenkomst ontbinden en werkzaamheden door anderen laten voltooien. Verstuur niet alleen per mail maar ook een aangetekend schrijven.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u hem op uurbasis aangenomen of voor een vaste prijs? En hebt u al wat vooruitbetaald?

Ta
door Taninhaaa Dec 5, 2016 om 19:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had mijn wensen op de badkamer gesproken en wat moest  gerealizeerd te worden; hij maak dan offerte met een totaal bedrag en uit te voeren uren door in te schatten prijs per uur.