ke
door keenestar23 Aug 13, 2017 om 12:27
Geldzaken & recht

Koop overeenkomst

Wij hebben een auto gezien en daarin een proefrit gemaakt.

Terug gekomen bij de garage vroeg de verkoper hoe de auto beviel , de auto beviel ons en de verkoper wilde het meteen in orde maken voor ons , Ik melde dat wij hier nog over na moesten denken ivm financieen.

De verkoper heeft ons voorgesteld de auto te ''reserveren'' en in de wat bleek  de koop overeenkomst heef hij duidelijk vermeld : OVB beslissing, als wij het toch niet zouden zien zitten zou hij de papieren vernietigen.

De volgende dag heb ik hem een mail gestuurd dat wij toch de auto niet willen omdat wij het financieel niet redden , de verkoper vroeg of we nog toch langer de tijd zouden willen om na te denken over de auto . ik heb hem duidelijk gemaakt dat het niet nodig is maar toch zei hij : bel mij maar over 1 week terug mischien staan jullie er dan anders in....

De volgende dag ben ik naar deze dealer toe gegaan en duidelijk gemaakt dat we de auto niet willen , de verkoper heeft door mijn koopovereenkomst een dik kruis gezet met pen en na wat aandringen ook op die van hem.

Nu zei hij alsnog : Ik ga zal een aantekening maken dat je mij nog even op de hoogte houdt  over een week ..... ik heb maar niet verder gereageerd.

Nu vraag ik mij af of hiermee nou de kous is afgedaan , het zit mij niet lekker om nu naar een andere auto te gaan kijken.

3567 11 Rapporteer

getty
door getty - Aug 13, 2017 om 12:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Typisch handelaar gedrag. Gewoon verder zoeken en deze meneer negeren. Mocht hij bellen geeft u gewoon aan geen belangstelling meer te hebben.

getty
door getty - Aug 13, 2017 om 12:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En de volgende keer wat assertiever zijn.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2017 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu vraag ik mij af of hiermee nou de kous is afgedaan
Ja. Er is nu toch geen geldige koopovereenkomst (meer).
Advies: teken niet zomaar iets!
Kijk uit wáár je een auto aanschaft; er zijn vele dubieuze handelaren.

ke
door keenestar23 - Aug 13, 2017 om 12:38
6 Antwoorden / 3 Vragen

Had inderdaad wat assertiever moeten zijn en niet zomaar moeten tekenen ( dit is zeker een les geweest ) . is een doorgekruist koopovereenkomst voldoende of kan men nog proberen annuleringskosten te vragen? het is een bovag aangesloten dealer. er staat ook duidelijk O.V.B beslissing.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2017 om 12:57
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Als er door de koopovereenkomst, ook door die van de verkoper, een dik kruis is gezet; verder geen zorgen meer maken: die kous is af.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2017 om 13:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het is een bovag aangesloten dealer.
Dan mag je er van uitgaan dat het een fatsoenlijke dealer is.

me
door mein33 Aug 13, 2017 om 14:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Was dit maar waar, ook bij de leden van deze branchevereniging zit heel wat kaf onder het koren. ;-((

edrick3
door edrick3 Aug 13, 2017 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar dan kun je tenminste in beklag gaan bij de koepelorganisatie.

hutch
door hutch - Aug 13, 2017 om 13:22
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Een bonafide (betrouwbare) autohandelaar zal hier eerlijk in zijn en niet meer reageren.

Een malafide (onbetrouwbare) autohandelaar zal blijven reageren en u proberen over te halen. Mogelijk zelfs gaan dreigen. Helaas zijn er veel te veel van dit soort achterbakse handelaartjes.

Mocht deze autohandelaar u nog een keer benaderen, wees dan (zeer) duidelijk en zeg hem dat u absoluut geen interesse meer heeft. Blijft hij aandringen, op wat voor wijze dan ook, weet u gelijk dat u met het tweede soort te maken heeft. In dat geval absoluut niet meer reageren en meteen de verbinding verbreken (bij telefonisch contact).

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2017 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou het niet verstandiger zijn om, voordat u nu weer naar een andere auto gaat kijken, eerst de financiën te bekijken?

ke
door keenestar23 Aug 13, 2017 om 16:20
6 Antwoorden / 3 Vragen

Financieel is het mogelijk alleen willen we dit geld toch niet besteden aan dit formaat auto...

hansje klein
door hansje klein - Aug 13, 2017 om 15:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Het tekenen voor een reservering was niet uw initiatief dus helemaal overbodig...
2 - De betekenis van de onbekende afkorting OVB is mij niet duidelijk ...
3 - De handelaar heeft meerdere redenen m.b.t. dit rare contract: a). u wordt onder druk gehouden, b). hij heeft nogmaals een gelegenheid om u te kunnen aanspreken en c). hij kan een volgende koper laten zien, dat hij eerst nog even iets moet 'regelen' alvorens de auto te kunnen/mogen verkopen
4 - Dat u achterdochtig blijft is de vierde reden ... hij heeft uiteindelijk nog een onaangename verrassing achter de hand, want heeft u het ondertekende überhaupt al eens gelezen? Staat daar iets in over reserveringskosten?

costnix
door costnix Aug 14, 2017 om 13:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

OVB = onder voorbehoud.

hansje klein
door hansje klein Aug 14, 2017 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt @Cosnix, maar ...

in het afkortingswoordenboek bestaat OVB niet (is dus géén instinker), maar geeft OV aan ... HIER

jo
door jorisw Aug 15, 2017 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen
hansje klein
door hansje klein Aug 15, 2017 om 19:46
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... in België lopen de klokken wéér anders ...

ke
door keenestar23 - Aug 13, 2017 om 16:15
6 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik ondertekend heb is puur een uitdraai van de auto zelf met alle gegevens zoals je dit op internet ziet staan met erboven koopovereenkomst , Nergens is iets te vinden over reserveringskosten of enige andere kosten.

Hij heeft een dik kruis erdoor gezet door alle papieren die ondertekend zijn maar alsnog probeerd hij me te overtuigen door in het systeem te zetten dat ik over een week nog eens van me laat horen...

tijger1
door tijger1 Aug 13, 2017 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Met erboven koopovereenkomst"

Waarom een dik kruis erdoor? Waarom niet verscheurd? Al op de achterkant gekeken?

ke
door keenestar23 Aug 14, 2017 om 12:55
6 Antwoorden / 3 Vragen

op de achterkant staat helemaal niks

jo
door jorisw Aug 15, 2017 om 19:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op de achterkant staat niets? En je weet zeker dat hij bij de BOVAG is aangesloten? BOVAG overeenkomsten bevatten de leveringsvoorwaarden op de achterkant.

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2017 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zegt u dat u de aankoop financieel niet kunt redden en na een reactie hierover dat het wél financieel mogelijk is?
U doet gezien uw vragen wel vaker een aankoop waar u naderhand spijt van heeft.
Ik zou eerst maar eens gaan sparen om niet te hoeven financieren/op afbetaling te kopen en dan ruim het geld hebben om een gewenste auto te kopen. Met "ruim" heeft u ook geld voor reparaties, keuringen enz.
Ik zou ook ruim vooraf uitzoeken wat de kosten voor verzekeren zullen zijn en belastingen.
U kunt het beste een auto in uw woonplaats/"om de hoek" kopen want dan bent u dichtbij als er iets mee is.
Ik zou niet naar een handelaar gaan die allerhande merken verkoopt en zo aan uw hoofd zeurt zoals hier het geval is. Nmm kunt u het beste naar een goed bekend staande merkdealer gaan. U zou daar ook een inruilauto van een ander merk kunnen kopen.
U kunt eventueel een aankoopkeuring laten doen (dat is geen apk) en vooraf uitzoeken waar dit te laten doen en wat dat kost.
U kunt ook nog een controle doen via de RDW op kenteken. Zou ik beslist doen.
Lees ook hier e.e.a. door: https://www.anwb.nl/auto/kopen
In alle gevallen teken niet de dag zelf dat u kijkt en een proefritje maakt wat voor papieren ook, maar slaap er nog een enkel nachtje over en vergelijk de auto via internet nog eens.
Neem ook veel tijd om een auto te kopen want het stikt van de auto's die te koop zijn, en die zijn echt niet allemaal uniek. Lukt het vandaag niet dan lukt het wel over een week of een maand etc.
Binnenstappen "om eens rond te kijken en u te oriënteren" kunt u zeggen overal waar u komt.

ke
door keenestar23 Aug 14, 2017 om 12:30
6 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je uitgebreide andwoord, ik heb nooit aankopen gedaan waar ik spijt van heb gehad  , oke mischien ooit is een te dure waterkoker gekocht ....

We zijn op zoek naar 2 autos en hebben daarvoor een budget  ,  het geld is er maar moesten nadenken of we dit geld aan de kleinere auto willen / kunnen besteden hiervoor moesten we alleen een dag wachten omdat de onderhandelingen over de andere auto nog in behandeling was.

ik ben het eens met iedereen die zegt dat ik te snel iets heb ondertekend en dit is zeker een grote les geweest , maar nu er een groot kruis doorheen staat kan ik ervanuit gaan dat dit einde koopovereenkomst is ?

zoekster1
door zoekster1 Aug 14, 2017 om 12:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, daar kunt u vanuit gaan.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2017 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er bijvoorberld vervallen op met de handtekening van de dealer? Iedereen kan wel een kruis zetten.

ke
door keenestar23 Aug 14, 2017 om 13:02
6 Antwoorden / 3 Vragen

kruis is door zijn overeenkomst en door de mijne gezet door hemzelf en door dezelfde pen.

ke
door keenestar23 Aug 14, 2017 om 18:27
6 Antwoorden / 3 Vragen

klopt helemaal  je hebt helemaal gelijk, maar ik stel mijn vraag hier en hoopte op een andwoord waar ik iets aan zou hebben.

ik neem aan dat jijzelf ook wel iets gekocht hebt wat je retour gestuurd hebt ?

aurora1
door aurora1 Aug 15, 2017 om 20:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat neemt u dan verkeerd aan.