ba
door bastiaan111 Jan 3, 2006 om 09:00
Geldzaken & recht

Korting achteraf

Ik heb op 17 december bij de hema gordijnen besteld, en wij zien nu( dat ze in de aanbieding zijn met 20% korting. Nu heb ik op 2 januari gebeld met de hema of ze mij deze korting als nog willen toekennen omdat ik van mening ben dat ik er wetelijk recht op heb, ik weet dit dus niet zeker. nu heeft de hema gezegt dat het te lang geleden is dat ik de gordijnen heb besteld en dus geen aanspraak kan maken op de korting. wie weet hoe dit juridisch precies in elkaar zit.

b.v.d.

6613 4 Rapporteer

redfloor
door redfloor - Jan 3, 2006 om 09:15
166 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is dit een geval van pech gehad. Je hebt destijds een prijsafspraak gemaakt, welke bindend is. Andersom is het namelijk ook niet het geval. Stel je had de gordijnen nu besteld (met 20% korting) en ze werden pas geleverd na de kortingsactie. Dan had je het toch ook niet geaccepteerd als de Hema had gezegd 'Jammer, maar de aanbieding geldt niet meer'.

Groetjes, Floor

vladja
door vladja - Jan 3, 2006 om 09:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U heeft geen recht op korting achteraf. De korting (aanbieding) is
alleen geldig in de periode dat deze loopt. Op het moment dat u zaken
deed met de Hema waren de gordijnen niet in de aanbieding.

Als u nu had besteld en de gordijnen hebben een levertijd van 4 weken,
had u wel recht op de korting, ook al worden de gordijnen 4 weken later
geleverd.

Vladja

trolline
door trolline - Jan 3, 2006 om 09:57
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Hoe het juridisch in elkaar zit weet ik niet, maar als je de gordijnen nog niet binnen hebt, dan zou ik naar de Hema gaan en een chef er over aan spreken.

Ga er een goed gesprek mee aan en zeg dat je alsnog de korting heel graag wilt hebben en dat het ook wel pijnlijk voor je is, net na je bestelling, dat er een korting komt.

Als de Hema klantvriendelijk is en niet flauw, geven ze de korting alsnog, juridisch of niet.

Succes Ineke

brynnar
door brynnar - Jan 3, 2006 om 10:11
1782 Antwoorden / 27 Vragen

U heeft bij de HEMA op een bepaalde dag gekocht, tegen een vooraf afgesproken prijs en in een winkel geldt nu eenmaal heel simpel koop=koop. Dat de prijs 2 weken later opeens lager is geeft geen recht op deze prijs. Indien de gordijnen nu opeens duurder waren geweest, dan had u ook niet in de rij gestaan om het verschil bij te betalen.

Heel simpel gezegd, om uw vraag te beantwoorden hoe dit juridisch in elkaar steekt: u heeft op 17 december met de Hema een koopovereenkomst afgesloten voor de gordijnen tegen een bepaalde prijs (BW7, Artikel 1). U bent nu verplicht deze prijs te betalen (BW7, Artikel 26).

Inderdaad wil men soms uit coulance nog wel wat doen, maar houd er rekening mee dat dit dan wel service van de zaak is en geen wettelijk recht. Het is het proberen waard en nee heeft u.....

Brynnar