mvanessen
door mvanessen Dec 29, 2007 om 12:54
Geldzaken & recht

Kwh meter stuk

Ik maak sinds mijn verhuizing naar mijn huidige woning gebruik van dubbeltariefstroom.
Destijds (8 jaar geleden) is bij mij een nieuwe KWh-meter geïnstalleerd met twee telwerken.
Bij opnemen van de meter door de meteropnemer blijkt dat de meter al twee jaar stuk is en alleen de laag-stroommeter het nog doet.
Ook hoog-verbruik wordt geregistreerd op de laag-stroommeter.
Er wordt van mij verlangd dat ik een geschat hoogverbruik extra moet betalen.
Volgens mij is de vorige meteropnemer niet secuur genoeg geweest en had hij twee jaar terug al moeten zien dat de meter stuk was.
Ik krijg nu een rekening gepresenteerd door het onzorgvuldig handelen van deze meteropnemer.
Natuurlijk ben ik bereid te betalen, maar uiteraard niet voor een wilde schatting.

Wat moet ik doen?




852 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat je moet doen is zelf uitrekenen wat volgens jou een redelijke bijbetaling zou zijn en wachten op de berekening van je leverancier.
Kijk bijvoorbeeld naar de verhouding hoog-laag-tarief in eerdere jaren, of naar het bedrag dat je bij een enkeltarief-overeenkomst had moeten betalen.

Het verhaal over de meteropnemer vind ik maar vreemd. Wie heeft er vorig jaar de meter opgenomen? Had je niet zelf net zo goed in de gaten moeten hebben dat de meter stuk was?


ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een berekening maken. Neem de afrekening van de twee (of meer) jaar voorafgaand aan het niet goed werken van de meter. Reken van beide jaren het percentage hoo en laagverbruik uit. De verhouding hiertussen. Neem het gemiddelde van deze twee jaar.

!e jaar meter stuk. Totaalverbruik laag opsplitsen in hoog en laag gebruik volgens de  uitgerekende verhouding. Het hoogverbruik van deze periode moet afgerekend worden volgens de toen geldende prijzen.

Zo berekent u ook het twee jaar. Dan hebt geen wilde gok, maar een redelijk berekende gok. Vergelijk dat met wat er aan u doorberekend wordt.

Zit hier een groot verschil in uw nadeel in, dan kunt u met deze cijfers op papier terug gaan naar het electriciteitsbedrijf en aanpassing vragen.

Vladja

Z



ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag mvanessen,


Als de meter al twee jaar stuk is, dan kun je aan de hand van de gegevens van de 6 jaar die daaraan voorafgingen, zelf redelijk precies uitrekenen wat je verbruik zou zijn geweest in de laatste twee jaar. Mijn advies is dan: wacht niet af, maar stel dit schriftelijk voor aan de energieleverancier. Ga aan de lage kant zitten (pakweg 20% minder) en je hebt wat ruimte om te onderhandelen. Hoe dan ook en wiens schuld het ook is, je zult de correctie toch moeten betalen.


Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De meteropnemer van twee jaar terug moet uiteraard zijn de meteropnemer van verleden jaar.
Ikzelf kijk niet naar de meter, daar heb ik verder geen verstand van.
Ik snap dat je bedoelt dat ik vorig jaar ook een verschil had moeten zien in de afrekening, maar daar heb ik toen niet bij stilgestaan, mijn fout.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.



ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

mvanesse. Zonder te willen afdingen op de andere antwoorden: u had toch zelf ook al wel eerder kunnen consteteren dat de meter stuk was. Kijkt u niet regelmatig om een en ander te controleren en dus ook niet na het ontvangen van de eerdere jaarlijkse nota? Overigens is m.i. de verantwoordelijkheid wel gelegen bij de eigenaar van de meter en dat is uw netwerkbeheerder. Dat behoeft dus niet uw leverancier te zijn!

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Iedereen hartelijk dank voor jullie reactie.
Ik begrijp dat ik in het vervolg iets beter moet opletten om zulke problemen te voorkomen


Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

De
Dee010420 - May 14, 2024 om 23:12
Geldzaken & recht

Vreemde incasso paypal via riverty

Goedendag! Gisteren ontving ik een incasso mail via riverty back in flow , het ging om een vordering van paypal ivm negatief saldo van april 2021. Ik wist zelf niet eens dat ik een paypal account heb/had. Ik gebruik nooit paypal en kan dus ook met bijna 100% zekerheid zeggen dat ik in het verleden ook niets betaald / besteld heb met paypal en zeker niet een bedrag van bijna 200 euro!...
Ik he ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer