bieze005
door bieze005 Apr 27, 2012 om 13:19
Geldzaken & recht

Later met pensioen

hallo, ik zit in de prepensioen van mijn 62 jaar. nu heeft men besloten om in 2013 een maand later met pensioen te kunnen gaan. wat betekend dat voor mij? ik wordt op 25 april 65 jaar in 2013.

weet iemand mij dit uit te leggen?

1674 19 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 27, 2012 om 13:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je later met pensioen gaat loop je de kans dat je langer deze hogere VUT uitkering zult krijgen dus besparing is er niet, zelfs Uw voordeel als je inkomen hoger was...
Dus vooral hogere inkomens zullen langer een hogere uitkering krijgen dus negatief resultaat.

Ook moeten werklozen langer in Bijstand dus ook daar nadelen want er is nauwelijks werk voor 500.000 werklozen omdat er nog 300.000 Oost Europeanen wonen.

En nee, ik heb niets tegen Geert Wilders, zijn Hongaarse dus ook Oost Europese heb ik niets tegen maar die woonde hier al langer.

Ik heb het dus alleen over die hier slechts voor korte tijd tijdelijk werken voor Oost Europese tarieven onder onze lonen en daardoor kunnen wij geen werk meer vinden boven de 40...

Verder is er nog veel Jeugd werkloosheid waardoor de kans bestaat dat zij juist 2 jaren langer werkloos blijven en geen huis kunnen kopen en eerder crimineel worden wegens rondhangen.
Dus hoe maak je ons land kapot!

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 13:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je krijgt niet eerder dan vanaf 25 mei 2013 een AOW uitkering, zodra deze wetgeving door de 1e Kamer is aangenomen. Het is nog geen wet. De uitkering per begin van de pensioenmaand is al afgeschaft.

Hoe de pensioenfondsen hierop gaan reageren en/of maatregelen (moeten) nemen is nu nog niet bekend.

Vladja

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2012 om 13:34
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Op de zoeksites is nog niets aangepast over het met pensioen gaan in 2013 als U nu in het pre pensioen circuit zit. Als het doorgaat neem ik aan dat u i.p.v. 25 april 2013 op 25 mei 2013 pensioen zult ontvangen, maar niet meer vanaf de verjaardag maar de eerstvolgende maand, dus vanaf 1 juni 2013.

bieze005
door bieze005 - Apr 27, 2012 om 13:44
10 Antwoorden / 6 Vragen

dus dat kan betekenen dat ik ruim 2000 euro ga missen en geen eurootje zal ontvangen? dat kan toch niet waar zijn !!!???

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 14:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 27 apr 2012, 13:34]Op de zoeksites is nog niets aangepast over het met pensioen gaan in 2013 als U nu in het pre pensioen circuit zit. Als het doorgaat neem ik aan dat u i.p.v. 25 april 2013 op 25 mei 2013 pensioen zult ontvangen, maar niet meer vanaf de verjaardag maar de eerstvolgende maand, dus vanaf 1 juni 2013.

Raar he dat de sites nog niet aangepast zijn als het slechts een voorstel is en nog geen wetgeving. En over doorschuiven van de echte verjaardag naar de 1e van de maand daarop : dat is zelfs nog nooit aan de orde geweest!!!!! Die komt uit een dikke duim.

Vladja

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2012 om 14:04
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien enige troost dat u niet alleen staat in deze problematiek. Helaas kan het wel waar zijn.

bieze005
door bieze005 - Apr 27, 2012 om 14:10
10 Antwoorden / 6 Vragen

hoezo politiek staat dicht bij de mensen? wat een kortzichtigheid van die daar in Den Haag. stemmen in sept 2012? er zal een duidelijk beeld moeten komen wie wat in zijn programma heeft staan anders is deze stem verloren !!!

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2012 om 14:21
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, echt niet uit de duim gezogen. Is al veel rumoer over geweest dat pensioenen uitbetaald gaan worden niet vanaf de verjaardag maar de eerstvolgende nieuwe maand.

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 14:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 27 apr 2012, 14:21]Nou, echt niet uit de duim gezogen. Is al veel rumoer over geweest dat pensioenen uitbetaald gaan worden niet vanaf de verjaardag maar de eerstvolgende nieuwe maand.

Een klok horen luiden en de rest is een dikke duim.

Tot voor kort werden de pensioenen uitbetaald vanaf de 1e van de maand dat je 65 werd en niet op de werkelijke datum dat je 65 werd. Die 1e van de maand is vervallen en het begin van het pensioen opgeschoven naar de datum, waarop je werkelijk 65 in die maand wordt.

De wetgeving van de uitkeringen (bijstand, WW, WAO, WIA etc.) is tegelijk met deze wetswijziging aangepast. Dat kan, omdat het overheidsuitkeringen zijn net als de AOW. Mensen in een uitkering hebben er dus geen last van ondervonden.

Pensioenfondsen, pre-pensioen, moeten dit echter wijzigingen zelf aanpassen.

Vladja

bieze005
door bieze005 - Apr 27, 2012 om 14:36
10 Antwoorden / 6 Vragen

oké dus moet ik naar mijn werkgever en of pensioenfonds voor de wijze waarop zij dat eventueel recht gaan zetten?

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 14:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met de werkgever heb je niets meer te maken omdat je met pre-pensioen bent. Je moet inderdaad naar het pensioenfonds om te horen hoe zij dat denken te gaan oplossen. Die zijn degenen, die het "gat" zouden moeten overbruggen.

Vladja

jo
door jorisw - Apr 27, 2012 om 15:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

I.p.v. alleen maar klagen mag het ook wel even gezegd worden dat TS nog 1 van de gelukkigen is die kan profiteren van de VUT. De komende generaties die straks zijn AOW mogen ophoesten hebben die mogelijkheid niet meer.

vladja
door vladja - Apr 27, 2012 om 15:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 27 apr 2012, 15:05]I.p.v. alleen maar klagen mag het ook wel even gezegd worden dat TS nog 1 van de gelukkigen is die kan profiteren van de VUT. De komende generaties die straks zijn AOW mogen ophoesten hebben die mogelijkheid niet meer.

Daar heeft hij dan ook premie voor betaald.

AOW is altijd al een omslagstelsel geweest, zoals alle sociale verzekeringen.

En nu nog in de prepensioen betaalt bieze mee aan de AOW voor de mensen, die nu AOW krijgen.

Vladja

bieze005
door bieze005 - Apr 27, 2012 om 15:53
10 Antwoorden / 6 Vragen

maar mijn werkgever betaald nu nog een deel salaris aangevuld door mijn pensioenfonds tot 80 % laatst verdiende loon. en dat was tot mijn pensioengerechtigde leeftijd. als die nu verandert is doet dat mijn werkgever dat ook? KPN telecom was mijn werkgever.

tdehond
door tdehond - Apr 27, 2012 om 16:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=bieze005 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 15:53]maar mijn werkgever betaald nu nog een deel salaris aangevuld door mijn pensioenfonds tot 80 % laatst verdiende loon. en dat was tot mijn pensioengerechtigde leeftijd. als die nu verandert is doet dat mijn werkgever dat ook? KPN telecom was mijn werkgever.

Hopelijk loopt u straks niet 2 maanden uitkering mis. Nu is dat bijna 1 maand omdat u laat in de maand jarig bent en per eerste van deze maand salaris + eventueel andere uitkering stopt als ik het goed begrepen heb bij de huidige regeling.

Wat ik wel zeker weet is op welke 5 partijen ik zeker niet zal stemmen. ( regeringspartijen en de meelopers van dit moment).

sw
door swat1500 - Apr 27, 2012 om 17:26
3800 Antwoorden / 0 Vragen

De werkgever moet (zijn deel) betalen aan u tot het moment dat u daadwerkelijk met pensioen gaat dus tot 25 april 2013.
Het lijkt mij dat het pensioenfonds ook dat deel nog zal moeten aanvullen.

Het staat en valt echter met hoe het op papier staat. Als het pensioenfonds heeft afgesproken dat zij tot 1 april 2013 het loon aanvult dan gaat u inderdaad een stukje geld missen en moet u dus nu in actie komen om duidelijkheid te krijgen. U heeft dan vanaf nu de tijd om te sparen om het (mogelijk) tijdelijk gemis aan inkomen op te vangen.

Het kan ook geen kwaad om in de CAO te kijken tot welk moment de werkgever loon moet door betalen. Staat in de CAO tot of tot en met de maand dat werknemer 65 jaar wordt.

poltol
door poltol - Apr 27, 2012 om 17:45
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Doe het eens even rustig aan, zou ik zeggen.
Dit "voorstel" moet nog alle kamers passeren en ook nog wet gemaakt worden.

De pensioenfondsen waren nu net bezig met het aanpassen van de gegevens n.a.v het pensioenakkoord.
Dat ligt nu ook weer op z'n reet.
De vakbonden, indien die dan nog leven gezien hun interne strijd, zullen hier wellicht ook nog wat aan gaan doen.

Het wordt trouwens voor [en mij ook] nog erger want lees dit maar:

In de nieuwe plannen gaat de AOW-leeftijd sneller omhoog; in 2013 al met 1 maand, daarna een stijging in stappen, om in 2019 op 66 jaar uit te komen en in 2024 op 67 jaar.

Het gaat hier trouwens over een AOW akkoord, uw pensioen komt van het fonds en in principe vanaf uw 65e.
Dat was immers zo geregeld toen u in de VUT ging en mij lijkt dat hier geldt afspraak is afspraak.
U, en ik, missen dus "alleen" de AOW een paar maanden.
Dus komen er nog meer maanden bij voordat u werkelijk aan uw pensioen / AOW toe bent.
Mogelijk 3 of misschien wel 4 maanden.

Toch een fijn weekend, poltol

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2012 om 17:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het kan in ieder geval geen kwaad om maandelijks wat te reserveren. Beter mee verlegen, dan om verlegen.

poltol
door poltol - Apr 27, 2012 om 18:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 17:56]Het kan in ieder geval geen kwaad om maandelijks wat te reserveren. Beter mee verlegen, dan om verlegen.

carola.83
Helemaal waar.

Vr.gr. poltol