to
door tomnick Nov 27, 2007 om 09:05
Geldzaken & recht

Leges

Ik woon sinds 26 jaar in een woning in een hofje met 22 dezelfde woningen. Vroeger heeft hier een restaurant gezeten maar de gemeente heeft er toen een woonwijkje van gemaakt. Nu wil ik een overkapping van 2 meter maken bij de voordeur samen met de buren, ben naar het gemeentehuis geweest met alle tekeningen etc en heb 100 euro leges betaald. De vergunning stond deze week in de krant en men kan binnen 6 weken bezwaar maken. Nu kreeg ik echter een brief van de Gemeente dat het bestemmingsplan gewijzigd moet worden en dat ik extra 165 euro daarvoor moet betalen. DAT KAN TOCH NIET. De gemeente heeft er 26 jaar geleden zelf een woonwijk van gemaakt en had toen toch het bestemmingsplan zelf moeten wijzigigen? Wie helpt ons??

477 2 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Nov 27, 2007 om 10:11
299 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas voor u kan het inderdaad. In het bestemmingsplan zoals dat door de gemeente is vastgesteld, is aangegeven waar de rooilijn loopt. Dat is de grens waarbinnen bebeouwing mag plaatsvinden. Waarschijnlijk gaat de door u gewenste overkapping over die rooilijn heen. Om de overkapping mogelijk te maken, moet de rooilijn wellicht worden verlegd. Dat kan alleen door het wijzigen van het bestemmingsplan.

Groet, Priewjet2

mr
door mr - Nov 27, 2007 om 10:43
26 Antwoorden / 6 Vragen

26 jaar geleden zal de gemeente een nieuw bestemmingsplan gemaakt hebben die de gebouwde woonwijk 'vastlegde' in voorschriften en plankaart. Daarin zal inderdaad het bouwvlak en dus de rooilijnen zijn opgenomen. Uw luifel zal niet binnen deze voorschriften passen.

Gezien uw verhaal moet er waarschijnlijk een artikel 19.3 procedure worden gevoerd. Dit artikel uit de Wet op de Ruimtelijke Ordening maakt het mogelijk om af te wijken van het bestemminsplan; het is een vrijstellingsprocedure.

De extra kosten zijn eigenlijk geen leges, maar een vergoeding voor het volgen van deze procedure. En ja, dat is gebruikelijk; de meeste gemeentes verhalen de kosten van een dergelijke procedure op de vergunningaanvrager.

Een andere mogelijkheid is dat uw plannen voor de luifel nog binnen de vrijstellingsmogelijkheden van het bestemmingsplan passen, de zogenaamde binnenplanse vrijstelling. Meestal is dat 10% overschrijding van bouwvlak of bestemmingsvlak. Ook voor deze binnenplanse vrijstelling worden over het algemeen extra kosten in reknening gebracht.

groet,

mr