ve
door veza Feb 4, 2008 om 14:50
Geldzaken & recht

Lijfrente premie.

Mijn lijfrente komt in 2008 vrij,echter ik heb niet altijd de premie afgetrokken bij mijn opgave,wat doet de belasting als het op uitbetalen komt.?

Door mijn ziekte is de premie via een verzekering voldaan,kan ik deze ook aftrekken bij de belasting.?

546 2 Rapporteer

kr
door krieties - Feb 4, 2008 om 15:57
442 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf 2003 kun je de premie alsnog aftrekken, via een verzoek om herziening van het aanslag. Als je geen aangifte en dus geen aanslag hebt gehad kun je nog T-biljetten inzenden.

Als je kunt aantonen (moeilijk) dat de premies in jaren voor 2003 ten onrechte niet zijn afgetrokken, kun je die premies aftrekken van de te ontvangen lijfrenten in 2008 en eventueel 2009 enz. Je moet dan de genoten lijfrenten gewoon opgeven en daarna een negatief bedrag invullen, zijnde de ten onrechte niet afgetrokken premies. Je moet uiteraard rekening houden met vragen van de Bdst als de aangifte wordt gecontroleerd. Voor het negatief bedrag kun je schrijven; niet afgetrokken premies oude jaren. Het zal wel moeilijk zijn om te bewjzen dat de premies niet zijn afgetrokken. Dat kan bijvoorbeeld met copieen van oude aangiften.

Premie via verzekering voldaan: als de premie maar terecht gekomen is bij de maatschappij waar de lijfrente loopt, is er niets aan de hand. Succes.

li
door lijfrenteexpert - Sep 9, 2010 om 01:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet het de reactie is laat, maar het is voor meer mensen nuttig dan alleen voor de TS.

Bottom line, als je premie wordt betaald vanuit je arbeidsongeschiktheidverzekering, dan is de premie uiteraard niet aftrekbaar. Je betaalt het immers niet zelf. De premie daarvoor heb je ook al in aftrek gebracht.
Maar even gecopy-paste van ergens op het internet :

Veel lijfrenteverzekeringen kennen - net als andere levensverzekeringen - de clausule dat verzekeringnemer bij ingetreden arbeidsongeschiktheid de premie in de opbouwfase niet meer (volledig) hoeft te betalen. De verzekering loopt dan door alsof de premiebetaling normaal plaatsvindt.
Dit risico is in de hoogte van de premie verwerkt.

De belastingplichtige betaalt in dat geval geen premie en kan die dus ook niet aftrekken in box 1.

Toch zal de belastingplichtige over de toekomstige uitkeringen belasting verschuldigd zijn, zo heeft de Hoge Raad geoordeeld.

Voorlopig kan de Belastingdienst mensen helpen om te achterhalen of de premies al dan niet in aftrek zijn gebracht. Kunnen ze dat niet dan is het aan de belastingplichtige om aannemelijk te maken (lichter dan aantonen) dat de premies niet in aftrek zijn gebracht.