gu
door gultoprak Jan 25, 2009 om 17:22
Geldzaken & recht

Loonbeslag AOW

Ik heb een vraag over schulden.
Mijn vader heeft bij verschillende instanties een totaalschuld van ongeveer € 12.000,-
Zijn maandelijkse inkomen bestaat uit een AOW van ongeveer 650,-
Hij verblijft in een instelling.

Kunnen deurwaarders nog beslag leggen op zijn loon of valt er voor hen niets te halen ?
En kan mijn vader met een gerust hart alle aanmaningen en brieven van de deurwaarders negeren ?

2829 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betaalt hij van zijn AOW, eigenbijdragen, verzekeringen etc. En welke instanties moet hij terugbetalen? Bedrijven, prive-personen of overheidsinstanties?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij betaalt van zijn AOW eigen bijdrage ABWZ 250 euro VGZ 90 euro.
Hij heeft een schuld van ruim 6000 bij het Zorgkantoor 2000 bij een incassobureau en ruim 2000 bij de Rabobank

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat er door deze partijen beslag kan worden gelegd moet er eerst een uitspraak van de rechter zijn, waarin de vordering wordt toegewezen. Zonder deze uitspraak is er geen wettelijk beslag mogelijk.

Is er al een zaak aangespannen?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee nog geen zaak.
Maakt het uit of mijn vader bij de rechtzaak aanwezig is of niet ?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n rechtszaak begint altijd schriftelijk.

Maar de kosten van de rechtszaak komen ook voor rekening van uw vader.

Uw vader zou beide instanties kunnen gaan afbetalen met een een bedrag per maand. En dat dan iedere maand wel op tijd betalen.

Ze zullen waarschijnlijk geen genoegen nemen met een laag bedrag en veel meer gaan eisen. Zolang ze niet bij de rechter zijn geweest, kunnen ze eisen wat ze willen, maar geen beslag leggen.

Als er elke maand een bedrag betaald wordt, zullen ze niet zo gauw naar de rechter stappen, want bij de rechter kan dan aangetoond worden dat er afbetaald wordt en dan vraagt de rechter wat ze daar dan komen doen. Bovendien kan je dan verzoeken om de kosten voor de rechtszaak neer te leggen bij de eisers, omdat het een volkomen overbodige zaak is.

Een brief opstellen voor de schuldeisers, waarin uitgelegd wordt dat uw vader slechts een AOW-uitkering krijgt van €650,-- (wat gelijk staat aan bijstandsniveau) en meerdere schuldeisers heeft, waarmee een afbetalingsregeling getroffen is, zodat er op dit moment niet meer in zit dan dat bedrag. Verstuur de brieven aangetekend en vraag een exact overzicht van het uitstaande bedrag (dus met specificatie, ook van de incassokosten om te kijken of die redelijk zijn).

U kunt later wel een probleem krijgen als uw vader overlijdt. U erft dan niet allen de lusten maar ook de lasten (de schulden). Maar hoe dit af te handelen is een aparte zaak

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

In welke omstandigheden kan als mijn vader komt te overlijden de schulden op mij worden verhaald ?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is uw vader getrouwd/gescheiden/weduwnaar en hoeveel kinderen zijn er?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader is gescheiden en ik ben enig kind.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan bent u enig erfgenaam (volgens de wettelijke regeling) en bij een erfenis erf je alles, de baten en de schulden.

Heeft u kinderen?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niets met de schulden de overledene te maken wilt
hebben, kunt u de erfenis verwerpen. Voor u in de plaats treden dan uw
erfgenamen (in eerste instantie de kinderen, daarna broers/zusters en ouders,
etc.). Dus deze moeten dan ook in een verklaring de erfenis verwerpen. Uw
verklaring en die van uw erfgenamen kunnen in een en dezelfde verklaring worden
gedaan. De verklaring moet worden ingeschreven bij de rechtbank waar de
overledene onder valt. Als in de lijn van erfopvolging minderjarige kinderen
aan bod komen, dan is het voor de afhandeling beter om de erfenis beneficiair
te aanvaarden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het beneficiair aanvaarden van een erfenis is het
belangrijk dat de erfgenamen zich niet als erfgenaam gedragen, anders kan dat
worden opgevat als het accepteren van de hele erfenis. U kunt dan alsnog
aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schulden. U gedraagt u als
erfgenaam als u bijvoorbeeld spullen uit het huis van de overledene meeneemt
(ook dingen die geen materiële waarde hebben zoals fotoboeken) of als u in de
auto van de overledene rijdt.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zit hij in een instelling? Heeft dat met leeftijd te maken of met "niet goed bij z'n hoofd"? Want als er sprake is van wilsonbekwaam wordt het voor de eisende partij wat lastiger om geld te vorderen van uw vader.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat maakt voor het opeisen van het verschuldigde geld geen barst uit.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
Je haalt op het punt van de erfenis een aantal zaken door elkaar.

Het stukje over het verwerpen klopt deels. Als er echter in neergaande lijn geen erfgenamen meer zijn, dan moet je verder zoeken in de opgaande lijn. Oftewel ouders, broers, zussen, ooms, tantes etc. Tot in de 5e graad moet je dan doorzoeken.

Voor verwerpen is namelijk van belang dat iemand zich niet als erfgenaam gedraagt, omdat hij dan geacht wordt de nalatenschap zuiver te hebben aanvaard. Je kunt dan niet meer verwerpen.

Als iemand beneficiair aanvaardt de nalatenschap mag hij hetzelfde doen als iemand de nalatenschap zuiver heeft aanvaard, alleen is hij niet in zijn privé-vermogen aansprakelijk mocht de nalatenschap meer schulden dan baten hebben. Ook voor de beneficiaire aanvaarding moet je langs de rechtbank.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat moet je doen als een bepaald incassobureau niet akkoord gaat met een betalingsregeling ? Bijvoorbeeld je stelt voor 25 euro per maand te betalen en daar gaan ze niet mee akkoord.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gultoprak,

In dit draadje is voor de zoveelste keer een bericht van mij op een geheimzinnige wijze verdwenen. Dat bericht was ongeveer als volgt:

Naar mijn weten is 90% van de AOW-uitkering vrijgesteld mits er geen ander inkomen is. De genoemde 90% is dus de beslagvrije voet. Er kan dus voor 10% beslag worden gelegd op de AOW-uitkering mits dit het enige inkomen is. Is er meer inkomen dan wordt de beslagvrije voet navenant kleiner.

Overigens kun je die informatie ook gewoon krijgen bij de financiële afdeling van de instelling.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Marcel,

Ik heb aangegeven: in erste instantie de kinderen, daarna broer/zuster en ouders etc. Wat is daar verkeerd aan?

Bij beneficiair aanvaarden is een stukje weggevallen: dat had moeten zijn:

Bij het beneficiair
aanvaarden van een erfenis is het belangrijk dat de erfgenamen zich niet als
erfgenaam gedragen, voordat dit geregeld is, anders kan dat worden
opgevat als het accepteren van de hele erfenis.

Dat krijg je af en toe met wat knip en plakwerk.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,

Dat kon in dit geval wel eens anders zijn. Er wordt namelijk ook gekeken naar de uitgaven en dat is qua huur, vaste lasten gas/licht/water etc. anders in dit geval.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het geval van mijn vader is het toch anders ?
Hij ontvangt namelijk geen volledig AOW, omdat hij niet zijn gehele leven in Nederland heeft gewoond.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gultopak,

Beslag is nog niet aan de orde, daarvoor moet er eerst een rechtszaak zijn geweest. Daarna wordt er gekeken naar de inkomsten (hoe hoog of laag dan ook), waarbij rekening gehouden wordt met de leefsituatie (huur van woning, bezittingen, vaste lasten etc.). Er is dus geen vast bedrag wat beslagvrij is. Wel vuistregels, zoals bijv. maximaal 10% van een bijstandsuitkering bij een gewone woonsituatie e.d.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja,

De topicstarter vraagt: Kunnen deurwaarders nog beslag leggen op zijn loon of valt er voor hen niets te halen ?

Voor de topicstarter is beslaglegging dus wel degelijk aan de orde. Dat is/was namelijk één van de twee vragen.

Met collegiale groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2009 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,

Omdat na verwerping door een kind eerst een kleinkind komt (als die er is). Is het kleinkind minderjarig, dan moet je beneficiair aanvaarden en afwikkelen. Dus niet zodra een kind verwerpt, naar broers/zussen/ouders. Eerst naar beneden en daar als niemand meer is, ga je naar boven.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2009 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,

Ik schrijf dat beslaglegging NOG niet aan de orde is. Er kan pas beslag gelegd worden als er een uitspraak van de rechter ligt, dat de vordering is toegewezen. Zoals vraagsteller aangeeft (in 1 van de antwoorden ) is er nog geen rechtszaak gestart.

En zoals door mij aangegeven - als er een bedrag wordt afgelost - ook al is dit een klein bedrag, zal er niet gauw een rechtszaak worden aangespannen. Mocht dat wel gedaan worden, dan loopt eiser het risico veroordeeld te worden tot de proceskosten en bijkomende kosten, nog afgezien van de griffiekosten, die altijd voor de eiser zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 26, 2009 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gultoprak,

Behalve een negatieve erfenis, kan er nog een financieel addertje onder het gras zitten. Als erfgenaam en nabestaande bent u ook verantwoordelijk voor de begrafenis/crematiekosten als er geen dekkende verzekering is afgesloten.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 2, 2009 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die 90% van de AOW is niet helemaal juist. De "standaard" beslagvrije voet bedraagt 90% van de bijstandsnorm. Die is volgens mij niet gelijk aan de AOW.

Om de beslagvrije voet te berekenen zijn de volgende gegevens nodig:

- leeftijd (in dit geval >65jr),

- voert hij een gezamenlijke huishouding (ik begrijp van niet)

- is betrokken ter verzoring of verpleging opgenomen (ja)

- bijdrage voor verzorging of verpleging: ?

- inkomsten: E. 650,00 (geen aanvullende uitkering Sociale Dienst?)

- woonkosten?

- ontvangen huurtoeslag?

- premie ziektekosten?

- ontvangen zorgtoeslag?

Dit alles is van belang om de beslagvrije voet te kunnen berekenen.

Verder valt de vakantietoeslag niet onder de beslagvrije voet, die is dus geheel voor beslag vatbaar.

Negeren van post is nooit aan te raden. Zeker omdat op of omstreeks het moment van beslaglegging de beslagleggende deurwaarder bovenstaande vragen aan uw vader gaat stellen (schriftelijk) als hierop niet wordt gereageerd, dan kan men als sanctie de beslagvrije voet halveren.