boeboelientje
door boeboelientje May 15, 2014 om 09:56
Geldzaken & recht

Loonbeslag LAVG deurwaarders????

Beste mensen,

Gisteren kreeg mijn man een schrijven van zijn werkgever waarin vermeld stond dat LAVG Deurwaarders te Groningen een loonbeslag heeft uitgevoerd. De beslagvrije voet was vastgesteld op E 648,09. Het, volgens LAVG, te vorderen bedrag bedraagt E 778,90.

Wij waren totaal overrompeld..aangezien wij NOOIT eerder iets hebben vernomen van LAVG (b.v. aanmaningen, verzoek tot verschaffing informatie beslagvrije voet). Heb contact opgenomen met de werkgever van mijn man, maar die zei dat zij het beslag MOETEN uitvoeren...terwijl de beslagvrije voet NIET klopt. Wij zijn getrouwd, ouder dan 21 jaar met 3 kinderen. Onze huurlasten zijn al E 700, wij betalen E 214,- aan ziektekostenpremies, E 80,- aan overige verzekeringen, E 50 aan Ziggo en moeten ook nog ergens van leven...
LAVG was gisteren telefonisch niet bereikbaar, dus E-mail gestuurd en verzocht de beslagvrije voet aan te passen.
Ook gemeld dat wij het vreemd vinden dat wij NOOIT eerder iets van hun hebben vernomen en dat er nu INEENS loonbeslag is. Naar ons weten is er ook geen rechterlijke uitspraak want we hebben nooit een uitspraak of dagvaarding noch van LAVG noch van de Rechtbank ontvangen.

Navraag bij de werkgever van mijn man levert op dat LAVG meent een vordering te moeten innen voor Ziggo. Vreemd aangezien wij iedere maand aan hun betalen via automatische incasso (en er zijn nooit bedragen gestorneerd). Net telefonisch contact gehad met Ziggo en zij geven aan dat zij GEEN vordering op ons hebben en er niets bekend is in hun administratie hierover. Hoe kan dit?

Nu heb ik uiteraard ook al gegoogled naar LAVG en de ervaringen van anderen met dit bedrijf, welke op zijn mildst gezegd niet "fraai" zijn. Volgens de werkgever kunnen zij het loonbeslag niet ongedaan maken, zij nemen vandaag nog wel contact op met LAVG. Daarnet ook zelf weer gebeld met LAVG en kreeg alleen te horen dat "ze geen boodschap hebben aan ons en ook niet aan de beslagvrije voet" ook zouden ze "geen plicht hebben om informatie en documentatie aan ons te verschaffen inzake de "vordering" van Ziggo.

De zaak klopt dus voor geen kant. En ik vrees dat we dus gewoon E 648,09 uitbetaald krijgen (terwijl als de beslagvrije voet correct wordt gehanteerd dit ongeveer E 1202 moet zijn) en we echt in de problemen gaan komen. De huur en overige zaken kunnen we dan echt niet betalen....en worden we dus opgezadeld met onterechte betaalachterstanden (terwijl we helemaal geen "schulden" hebben) die erg moeilijk zijn om in te lopen....

Het klopt toch dat een deurwaarder sowieso een rechterlijk vonnis moet hebben om loonbeslag te leggen? en dat ze eerst zelf contact moeten opnemen met hun "vermeende" wanbetaler c.q. schuldenaar (nooit iets ontvangen). Wat kunnen we doen? We hebben gisteren LAVG wel verzocht
per ommegaande de beslagvrije voet aan te passen en door te geven aan de werkgever van mijn man. Het onterechte bedrag waar zij menen recht op te hebben, vechten we op een andere manier uit. Grootste zorg is nu...wat als het niet aangepast gaat worden (beslagvrije voet). De ervaringen van anderen met dit bureau zijn weinig hoopvol, aangezien LAVG vaak gewoon niets oplost en de wet aan zijn laars lapt.

Kunnen we iets ondernemen als mijn man, ondanks alle acties, toch maar E 648,09 krijgt uitbetaald?
Ook vind ik het vreemd dat dit incassobureau/deurwaarder al jaren bekend staat om zijn foute handelswijze en hier gewoon mee door kan gaan....

35302 18 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 10:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

de gerechtsdeurwaarder moet een gerechtelijk vonnis hebben. En u moet dat vonnis ook hebben ontvangen. U moet ook een dagvaarding hebben gekregen. Tenzij u onvindbaar was.
Als er geen vonnis van aan rechter kan worden overlegd kan worden overlegd, dan mag uw werkgever hier niet mee akkoord meegaan. Vertel dat uw werkgever maar. Anders kunt u nog achter hem aangaan als hij zomaar uw salaris aan een onbevoegde overmaakt.

Ik snap niet dat u in uw mail verzoekt om de beslagvrije voet aan te passen, als u niet eerder contact heeft gehad met de gerechtsdeurwaarder, noch een dagvaarding, noch een vonnis heeft gehad. U moet vragen naar het zaaknummer/parketnummer of het ECLI nummer van uw vermeende rechtszaak. Of het vonnis zelf per bijlage bij een mail. Dan kunt u het vonnis zelf opzoeken in www.rechtspraak.nl

Mocht dit hele vonnis blijken niet te bestaan dan kunt u een klacht indienen bij KBvG. klik HIER

Ga hiermee ook nog naar het juridisch loket, die kunnen u ook verder helpen met dit soort zaken. Zeker als de beslagvrije voet niet klopt, mocht er wel een vonnis zijn.

klik HIER en HIER
Bellen kan ook maar is niet goedkoop 0900 8020 (20ct p/m)

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 10:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nu dat u eerder hier vragen heeft gesteld en uw weg naar het juridisch loket al heel goed kent. Vreemd dat u dan hier nog komt met uw vragen. Toch heel makkelijk om daar even langs te gaan?

jantje7
door jantje7 - May 15, 2014 om 10:46
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wat mij nog meer bevreemd is dat u gisteren op de hoogte gesteld bent van het loonbeslag en dat u nu al precies weet wat de beslagvrije voet is. Dus zeer waarschijnlijk doet u zich onschuldiger voor dan u bent en zag u de bui al aankomen.

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 10:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik bedenk me nu ineens dat omdat u die persoon bent met al die problemen met de inschrijving van uw adres en dat er diverse mensen langskomen, die daar niet wonen, maar wel de post komen ophalen, dat zo ook wel eens de dagvaarding zoekgeraakt zou kunnen zijn. U schijnt ook nog eens uw huisnummer met andere anders te delen. Het is met andere woorden heel rommelig geregeld wat betreft uw woonadres.

klik HIER bij de vraag.

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 10:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie

met andere huurders te delen.

boeboelientje
door boeboelientje - May 15, 2014 om 10:57
21 Antwoorden / 5 Vragen

@jantje7: sorry hoor...maar als ik ergens mee geconfronteerd wordt dan ga ik direct zaken uitzoeken. Misschien dat u of anderen dat niet doen...maar ik dus wel en zo ben ik er dus achter gekomen. De conclusie trekken dat ik mij onschuldiger zal voordoen..slaat dus nergens op...Denkt u nu echt dat ik of mijn man zitten te wachten op loonbeslag en dat ik dan van te voren weet wat de beslagvrije voet zal zijn? Of dat we het leuk vinden om hierdoor echte schulden te krijgen omdat we niks kunnen betalen...PFFFF....dit zegt meer over u dan over mij...

@zoekster: bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ik zal zeker aan de werkgever van mijn man vragen of zij een rechterlijke uitspraak hebben bij het loonbeslag en wat dan het nummer is. Wij hebben nooit een vonnis gekregen of een oproep of wat dan ook. Ook nooit geen schrijven van LAVG. Goede tip...als er geen vonnis is zal ik dit ook gelijk melden aan de werkgever dat het loonbeslag dus onwettelijk is.

Het juridisch loket ken ik zeker goed. De reden waarom ik de vraag hier heb geplaatst is omdat ik nieuwsgierig ben naar ervaringen/tips e.d. van anderen die dit of soortgelijks iets hebben meegemaakt. Ik ga er zeker achteraan....

boeboelientje
door boeboelientje - May 15, 2014 om 11:13
21 Antwoorden / 5 Vragen

@Zoekster: ja, helaas zijn wij degenen met het rommelige adres, (onbevoegde)figuren die post komen halen e.d. Het zou dan wellicht wel mogelijk zijn dat anderen het e.e.a. mee hebben genomen, maar hoe ga je dit aantonen (als er daadwerkelijk zaken zijn gestuurd aan ons adres) dat WIJ niets ontvangen hebben. Het belangrijkste is om dat zaaknummer boven water te krijgen. Ga ik zeker achter aan. Heb begrepen dat LAVG niet echt bekend staat om correct handelen. Waarom wij hebben verzocht om aanpassing beslagvrije voet is omdat wij min of meer panisch zijn dat we onze huur e.d. de aankomende maand niet kunnen betalen en zo in problemen gaan komen, los van het feit dat wij de vordering niet begrijpen (wij betalen altijd maandelijks aan ziggo per automatische incasso en Ziggo zegt dat wij helemaal geen openstaand bedrag hebben uitstaan of dat er een vordering is). Dus eigenlijk met de insteek: eerst aanpassing beslagvrije voet en tegelijkertijd de vordering aanvechten (zodat het bedrag wat ze boven de beslagvrije voet incasseren...met terugwerkende kracht kan worden teruggeboekt aan ons)...Misschien een beetje dubbel en apart..maar we waren (en zijn) dusdanig overrompeld dat we zoiets hadden dat dit de beste oplossing was for the time being...

Stel dat er geen rechterlijk vonnis is...kunnen wij dan wel aan de werkgever doorgeven dat dit loonbeslag hierdoor dus onwettig is en niet nageleefd hoeft te worden door de werkgever? Wat een gedoe allemaal....

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 11:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Jazeker kunt u dan uw werkgever verzoeken om het loonbeslag niet na te leven.

Ik zit me nu ook te bedenken dat een andere buur wel eens problemen met Ziggo zou kunnen hebben die op uw huisnummer staat ingeschreven en dat de gerechtsdeurwaarder maar lukraak u eruit gepikt heeft, omdat u op dat adres bij de GBA stond ingeschreven. Echt ellende dat gedoe met die post. Daar zullen nog de nodige problemen mee komen.

Cookies
door Cookies - May 15, 2014 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 15 mei 2014, 11:17]

Ik zit me nu ook te bedenken dat een andere buur wel eens problemen met Ziggo zou kunnen hebben die op uw huisnummer staat ingeschreven en dat de gerechtsdeurwaarder maar lukraak u eruit gepikt heeft, omdat u op dat adres bij de GBA stond ingeschreven. Echt ellende dat gedoe met die post. Daar zullen nog de nodige problemen mee komen.

Dat is precies ook mijn vermoeden. Even kijken wie er nu op dat adres woont en hup lekker loonbeslag leggen. Als topicstarter 100% zeker weet dat er geen enkele openstaande schuld heeft bij Ziggo (wat ook nog eens bevestigd wordt door Ziggo zelf), dan is de vordering helemaal niet voor haar bestemd. Zo simpel is dat.

Persoonlijk vind ik het een foute zet om correctie van het loonbeslag te vragen. Geen schulden = geen loonbeslag.

Denk dat je nog veel gesodemieter kan gaan verwachten op het adres waar je nu woont.

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 11:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens kunt u nog in verzet komen tegen het verstekvonnis. De termijn van verzetdagvaarding begint nl pas te lopen op het moment dat het u persoonlijk is overhandigd! Of nadat het u duidelijk is dat u er kennis van heeft. Dus nu! De termijn voor verzet is 4 weken.
klik HIER

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 11:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou ook niet meer alleen bellen met LAVG, maar met aangetekende brieven gaan werken. U moet zorgen dat alles wat u hun vertelt/tegenwerpt bewijsbaar is. Doe het tevens per mail en ook per telefoon. Benader ze op alle fronten.
En verzoek altijd om een schriftelijke reactie, bijv. binnen 10 of 14 dagen.

zoekster
door zoekster - May 15, 2014 om 11:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is zeker een foute zet om een correct loonbeslag te vragen, want daarmee wordt toch impliciet schuld bekend.

boeboelientje
door boeboelientje - May 15, 2014 om 11:55
21 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Carola.83 en Zoekster: dank weer voor de reacties.
Ja, ons adres levert zeker problemen op. We zijn meer bezig met allerlei zaken rondom het adres, spookbewoners en instanties dan dat we ook daadwerkelijk onbezorgd woongenot hebben. Er lijkt geen einde aan te komen...Gelukkig wel de Belastingdienst wakker kunnen schudden inzake de huursubsidie en spookbewoners. Die zijn nu druk in de weer om e.e.a. recht te gaan zetten en ervoor te gaan zorgen dat we binnenkort alsnog de niet uitbetaalde huursubsidie vanaf januari 2014 tot heden uitbetaald krijgen. Ook hebben ze inmiddels besloten dat wij de huursubsidie over 2013 (omdat wij er zgn. niet woonachtig zouden zijn) niet terug hoeven te betalen. Dus dat is gelukkig wel recht gezet...

De gemeente blijft erbij dat de huisbaas ervoor moet zorgen dat de (nog steeds 26!) spookbewoners uitgeschreven worden (ondanks het feit dat wij iedere keer aangeven dat er in de wet staat dat de BEWONER van een adres toestemming moet geven om dat adres als postadres te mogen gebruiken). Ook moet de huisbaas ervoor zorgen dat ons adres in het kadaster aangepast wordt van postadres naar woonadres. Ook hier hebben wij hem toe gesommeerd, maar actie ondernemen doet hij niet....
Nu dus weer dat (onterechte) loonbeslag om een niet bestaande schuld (we hebben echt geen schuld bij Ziggo. Als dat wel zo was, was dat zo en ga ik dit ook niet ontkennen...dan moet je ook de consequenties dragen). Goh, helemaal niet aan gedacht dat het misschien zo is dat een vorige bewoner een schuld bij Ziggo heeft en dat wij hiervoor moeten opdraaien omdat wij er ingeschreven staan. Best vreemd dat dat kan...ik neem aan dat ze ook moeten kijken om wiens naam een vordering staat. Lekker makkelijk anders...dan kan ik ook zomaar loonbeslag bij iemand laten leggen terwijl iemand anders mijn schuldenaar is. Ik wordt er niet vrolijk van...gezien alles wat speelt en wat er misschien nog gaat komen (dalijk komt er een andere deurwaarder beslag op de boedel leggen omdat dhr. Z. hier klaarblijkelijk woont en een schuld heeft...terwijl wij er niets mee te maken hebben en het ONZE spullen zijn). Alleen al de gedachte eraan....

Ik vraag me af of dit (in deze mate) vaker voorkomt en wat kun je eraan doen? Klaarblijkelijk weinig, wellicht is verhuizen dan de enige mogelijkheid (maar zie maar snel een andere woning te krijgen voor een redelijke prijs. Via het woonpassysteem zeker nog zes jaar wachten en particuliere markt (zoals nu) vaak te hoge huren en overige ellende).

Ik (en mijn man ook) hebben er weinig zin in om iedere keer tegen problemen (waarvan wij niet de oorzaak zijn, maar wel door gedupeerd worden) en ellende aan te lopen (wat ons al onze vrije tijd kost aan brieven schrijven, bezwaren opstellen, advocaatkosten. Frustraties...doet een relatie op langere termijn zeker niet goed om over het financiële plaatje maar te zwijgen). Kijk, als we zelf nu de desperados zijn die overal lak aan hebben dan moet je op de blaren zitten en je verantwoording nemen. Maar dit....

boeboelientje
door boeboelientje - May 15, 2014 om 12:05
21 Antwoorden / 5 Vragen

@Zoekster: ja idd niet echt (achteraf) een slimme actie om een correcte beslagvrije voet te vragen, terwijl wij geen schuld hebben. Dat is idd wel fout geweest. Het overviel ons zo enorm dat op dat moment ons heldere denken ons in de "steek" liet. Echter, zijn wij wel van plan dit te herroepen in een aangetekende brief waarin wij aangeven dat wij dusdanig perplex stonden van het loonbeslag en de aangegeven belastvrije voet, dat we verzochten om de correcte beslagvrije voet. We hadden dit beter helemaal niet kunnen "verzoeken" want idd het kan dan uitgelegd worden als een soort van schuldbekentenis....Maar ja...achteraf hé?!

Denk dat dit ook te maken heeft omdat er nog zoveel andere zaken spelen (inzake de adresperikelen en spookbewoners en bijkomende problemen hierdoor) dat we hier inmiddels murf en moe worden van al die bezwaarschriften, telefoontjes, verzoeken, brieven etc. Dat is natuurlijk geen reden om dat van gisteren (verzoek beslagvrije voet) goed te praten...dus ik begrijp uw opmerking wel...

Stel dat er een (verstek)vonnis is en we gaan daarintegen in beroep....hoe gaat het dan verder?
En ja, ga zeker het e.e.a. per aangetekende brief e.d. vastleggen. Telefonisch gaat dit moeilijk krijg of een bandje of een knorrige medewerker die niet luisterd, hooguit hufterig reageert en de verbinding verbreekt...

Cookies
door Cookies - May 15, 2014 om 12:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen, maar als iedereen zomaar bij je post kan, is het ook niet zo moeilijk om op jullie naam van alles en nog wat te gaan bestellen. Abonnementen af te sluiten enz. enz. De rekening krijgen jullie en zie dat allemaal maar weer recht te breien.

Spookbewoners zijn niet voor niks spookbewoners. Ik voorzie alleen maar ellende. En je hebt ook kinderen begrijp ik, die wil je daar toch niet mee confronteren?

Veel woningbouwverenigingen bieden ook huurwoningen in de vrije sector aan. Er staan er veel leeg, dus zo te betrekken. Kijk daar eens naar. Ook gaan huurwoningen voor een aantrekkelijk prijsje de verkoop in.

wi
door wilhelmina59 - May 15, 2014 om 15:34
521 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien handig om met een postadres te gaan werken.

waterlelie82
door waterlelie82 - May 15, 2014 om 15:38
71 Antwoorden / 2 Vragen

Als je een brief van de werkgever hebt ontvangen dat er loonbeslag is gelegd, dan is er sowieso sprake van een vonnis (overheid buiten beschouwing gelaten). Daarom werkt de werkgever mee aan loonbeslag. De werkgever beschikt dus ook over deze vonnis. Misschien dat je daar een kopie van kan krijgen.

De gerechtsdeurwaarder kan je een kopie van het vonnis en onderliggende stukken niet gaan weigeren. Dien een klacht tegen de deurwaarder bij de KBvG. Je kan in verzet tegen de vonnis, maar dat betekent niet dat de loonbeslag niet wordt toegepast. Misschien een kort geding procedure vanwege de spoedeisende karakter van deze zaak?

Ga zo snel mogelijk langs bij het Juridisch Loket.

boeboelientje
door boeboelientje - May 15, 2014 om 16:25
21 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt weer voor de reacties!
De werkgever van mijn man heeft inmiddels wel telefonisch contact gehad met LAVG. Waar het op neer komt is dat de salarisadministratie het salaris van mijn man on hold heeft gezet, totdat e.e.a. duidelijk is. Ook van de werkgever van mijn man vernomen dat er een vonnis bij zat, maar dat LAVG dit nog niet aan ons betekend had (is dat niet vreemd? Moet niet eerst degene waarvan aangenomen wordt dat er een schuld is daarvan op de hoogte gesteld worden, alvorens op loonbeslag over te gaan). Dit werd aan de medewerkster van de salarisadministratie van mijn man medegedeeld door iemand van LAVG en "dat we vandaag of morgen het vonnis betekent zouden krijgen".

Heb wel een vonnisnummer van de salarisadministratie gekregen, zodat ik dat op kan zoeken op de site www.uitspraken.rechtspraak.nl
Dit heb ik wel vaker gedaan en dan kwam er een uitspraak boven water. Met het vonnisnummer wat ik via de werkgever van mijn man heb gekregen, komt er GEEN ENKELE uitspraak boven water. Nu kan het zijn dat de site van de rechtspraak misschien nog niet is bijgewerkt, maar vind het best "apart". Is het misschien een idee dat ik telefonisch contact met de Rechtbank opneem om daar navraag te doen (wil alles gewoon zeker weten...)?

Fijne dag allemaal!